Toekomstbestendig uitbreiden PV installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10 15:42
Hoi allemaal,

Op dit moment ligt er op het westelijke dakvlak 18x 325wp aangesloten op een Growatt MOD5000TL3-X omvormer. Deze installatie is ongeveer 2,5 jaar oud, het betreft een all-electric nieuwbouw woning en vanuit de bouw was er niet meer/beter mogelijk dan dit (helaas). Het zijn VSUN panelen, VSUN325-60M-BB.

We willen graag ook het dakvlak op het oosten benutten (56% helling) voor betere spreiding van de opbrengst over de dag en met het oog op de toekomst uitbreiding met een thuisaccu, het dynamisch tarief en wie weet welke andere ontwikkelingen er nog komen. Reden om nu al te beginnen en te plannen is zodat we de investeringen een beetje uit kunnen smeren.

Aan de oostkant hebben we buren, hierdoor zijn 2 rijen van 5 panelen in landscape de beste optie. De onderste rij zal wat last van schaduw hebben. Met een aparte hybride omvormer (bijv. Growatt MIN4200TL-XH) met 2 MPPT's valt de invloed hiervan mee.

Maar later bedacht ik me dat ik voor het andere dakvlak ook een hybride omvormer nodig zal gaan hebben voor de latere thuisaccu.

Is het dan een optie om de MOD5000TL3X te vervangen door een hybride omvormer waarop beide dakvlakken kunnen worden aangesloten?

Bijvoorbeeld door de MOD9000TL3-XH met 2 MPPTs, 1 string per tracker

of de

MID11KTL3-XH met 2 MPPTs, 2 strings per tracker.

Afhankelijk van of het nodig is dat de huidige string van 2x9 panelen wel/niet in 1 string van 18 kan. Ook ga ik die misschien over een paar jaar ook vervangen door nieuwe panelen en dan heeft het de voorkeur om niet weer de omvormer te moeten vervangen. Vandaar dat ik deze wat ruimer bemeten wil hebben.

Bijkomend voordeel van 1 omvormer voor beide dakvlakken is dat er geen extra aanpassingen nodig zijn aan de elektra installatie op zolder (op dit moment) omdat een PV verdeler niet nodig is.

Hoor graag jullie ideeën hier over.

Beste antwoord (via firecaps30 op 07-10-2024 20:10)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:51

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zoals in elk oost/west topic: die omvormer mag veel, veel kleiner zijn dan je totale PV-vermogen.

Je zou ook de huidige 18 west-panelen in serie kunnen zetten op 1 MPPT (18x42V = 756Vdc, omvormer mag 1100V hebben.) Dan kan je de nieuwe panelen op de 2e MPPT van je huidige omvormer er bij kunnen zetten. Zelfs hoogzomer heb je dan nog geen aftopping met een oost/west 56 graden dak. De beschaduwde panelen hebben dan mogelijk wel een optimizer nodig.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zoals in elk oost/west topic: die omvormer mag veel, veel kleiner zijn dan je totale PV-vermogen.

Je zou ook de huidige 18 west-panelen in serie kunnen zetten op 1 MPPT (18x42V = 756Vdc, omvormer mag 1100V hebben.) Dan kan je de nieuwe panelen op de 2e MPPT van je huidige omvormer er bij kunnen zetten. Zelfs hoogzomer heb je dan nog geen aftopping met een oost/west 56 graden dak. De beschaduwde panelen hebben dan mogelijk wel een optimizer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:40
Cr3ator schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:56:

Ik zou inderdaad dit doen, en even proberen hoe de omvormer het houdt. Je wilt in de toekomst vooral niet te hoog pieken maar veel constant vermogen hebben. Laat hier een degelijke installateur naar kijken (mits je het niet zelf kan) welke regio zitten jullie? Anders heb ik mogelijk een suggestie.

Risico hierin dat je later of optimizers of alsnog je omvormer moet vervangen. Beide niet het einde van de wereld.

Voor accu systeem zet nog niet teveel je zinnen erop. Wacht sowieso saldering af en de accu technologie gaat nu super hard. Daarin zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een los systeem dan de panelen. Mocht er iets stuk gaan heb je het andere systeem nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 12:32

Ik overweeg ook een 2e set (op noord, nu panelen zo goedkoop zijn) maar kan nergens bevestiging vinden of 1100v het totale betreft dat deze omvormers aan kunnen, of het voltage per MPPT.
Heb jij hier toevallig praktijk ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

@Jorgeb , dat is per MPPT-ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30

Bedankt, hier heb ik zelf niet aan gedacht. Maak het onnodig moeilijk maar dat heeft bijna elke tweaker wel eens denk ik O-). Alleen weet ik niet of dat uit kan, zie hier onder.

@Chrisverst Gemeente Zaanstad, Noord-Holland. Hoor het graag!

@Jorgeb @Cr3ator zeker weten? Ik lees de spec sheet toch anders:

Max. DC voltage 1100V
MPPT voltage range 1000V

De conclusie die ik daaruit haal: Per MPPT maximaal 1000V, maar MPPT 1 & 2 samen nooit meer dan 1100V.

In theorie:
Met 10 panelen erbij is het totaal 28 panelen. Uitgaande van max 1100V totaal wat de omvormer aan kan;
  • Voor de 18x VSUN, Voc 40.4 STC en -0.29%/K = 822.10V voor de string bij -20 Celsius
  • Voor de 10 x nieuwe panelen Voc 39.57 STC en -0.25%/K = 440.22V bij -20 Celsius
Dan zit je ruim boven de 1200V. Dit zijn dan wel de meest extreme condities maar ik heb begrepen dat je hier niet meer kunt smokkelen omdat je dan de omvormer om zeep kan helpen.

[ Voor 24% gewijzigd door firecaps30 op 07-10-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Nog even verder gekeken, in de omvormer handleiding staat dan weer:
The maximum open circuit voltage of each string of photovoltaic modules shall not exceed 1100Vdc under any conditions.
Zal Growatt eens vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Nee. Het is maximaal 1100V per string. Die beinvloeden elkaar niet / tellen niet op. De MPPT voltage range is de range waarin hij kan zoeken naar een optimum. De V_MPP van een paneel ligt typisch op zo'n 75% van de V_oc. Je mag dus prima 2 strings met een maximale (koud winterweer gecorrigeerde) V_oc spanning van 1100V aansluiten. Dus bijvoorbeeld 2 strings van 25 panelen.

De regel uit de manual die je aanhaalt is ook helder hierin.

[ Voor 7% gewijzigd door Cr3ator op 07-10-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Inderdaad, je hebt gelijk. Ook Growatt NL zei hetzelfde.

Scheelt allemaal een hoop, geen omvormer nodig en ook geen aanpassingen aan de elektra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
firecaps30 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Bedankt, hier heb ik zelf niet aan gedacht. Maak het onnodig moeilijk maar dat heeft bijna elke tweaker wel eens denk ik O-). Alleen weet ik niet of dat uit kan, zie hier onder.

@Chrisverst Gemeente Zaanstad, Noord-Holland. Hoor het graag!

@Jorgeb @Cr3ator zeker weten? Ik lees de spec sheet toch anders:

Max. DC voltage 1100V
MPPT voltage range 1000V

De conclusie die ik daaruit haal: Per MPPT maximaal 1000V, maar MPPT 1 & 2 samen nooit meer dan 1100V.

In theorie:
Met 10 panelen erbij is het totaal 28 panelen. Uitgaande van max 1100V totaal wat de omvormer aan kan;
  • Voor de 18x VSUN, Voc 40.4 STC en -0.29%/K = 822.10V voor de string bij -20 Celsius
  • Voor de 10 x nieuwe panelen Voc 39.57 STC en -0.25%/K = 440.22V bij -20 Celsius
Dan zit je ruim boven de 1200V. Dit zijn dan wel de meest extreme condities maar ik heb begrepen dat je hier niet meer kunt smokkelen omdat je dan de omvormer om zeep kan helpen.
Ik heb jou een direct berichtje gestuurd, ben erg benieuwd naar de verdere uitwerking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Inmiddels wat partijen gesproken en dus ook wat wijzer geworden.

Partij A
Die geeft het volgende aan:
Max input van de omvormer is 7500W, daar ga je dan ruim overheen met 5850 bestaand + 4400 bij te plaatsen = 10250W.

Op de specsheet voor de MOD5000 staat inderdaad:
Max. recommended PV power (for module STC) 7500W
Maar dat is dan recommended en niet het absolute maximum zoals de verkoopadviseur het stelde.
@Cr3ator kan het of kun je hier niets over zeggen?

Wat hij ook nog zei, werkzaamheden om die 2x9 string naar 1x18 te brengen zijn ook een kostenpost, omdat daar een steiger etc. voor opgezet moet worden en dan de panelen er af om te zien hoe de strings lopen. Zou dan de meerprijs van een aparte installatie van 10 panelen + omvormer al rechtvaardigen.

Offerte hiervoor is €3700 inclusief installatie voor: 10x Aiko 455wp, Solax X3-MIX-4K-G2, Esdec clickfit evo

Partij B
Volgens deze partij kan er uitgebreid worden. Verder nog niet heel specifiek en ze willen graag een schouw vooraf doen (woon in dezelfde plaats als het bedrijf). €2600 inclusief 10 panelen en aanpassen strings.

Partij C
Ook deze geven aan dat uitbreiden kan. @Chrisverst dit is jouw partij.
Offerte hiervoor is €3382,50 10x Aiko 440wp, 5x Tigo optimizer, strings aanpassen en montage met Van der valk.

Er komen nog 1 of 2 offertes aan maar voor nu is dit het. Wordt vervolgd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
firecaps30 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:58:

Partij A
Max input van de omvormer is 7500W, daar ga je dan ruim overheen met 5850 bestaand + 4400 bij te plaatsen = 10250W.

Op de specsheet voor de MOD5000 staat inderdaad:

[...]

Maar dat is dan recommended en niet het absolute maximum zoals de verkoopadviseur het stelde.

Wat hij ook nog zei, werkzaamheden om die 2x9 string naar 1x18 te brengen zijn ook een kostenpost, omdat daar een steiger etc. voor opgezet moet worden en dan de panelen er af om te zien hoe de strings lopen. Zou dan de meerprijs van een aparte installatie van 10 panelen + omvormer al rechtvaardigen.

Offerte hiervoor is €3700 inclusief installatie voor: 10x Aiko 455wp, Solax X3-MIX-4K-G2, Esdec clickfit evo

Partij B
Volgens deze partij kan er uitgebreid worden. Verder nog niet heel specifiek en ze willen graag een schouw vooraf doen (woon in dezelfde plaats als het bedrijf). €2600 inclusief 10 panelen en aanpassen strings.

Partij C
Ook deze geven aan dat uitbreiden kan. @Chrisverst dit is jouw partij.
Offerte hiervoor is €3382,50 10x Aiko 440wp, 5x Tigo optimizer, strings aanpassen en montage met Van der valk.

Er komen nog 1 of 2 offertes aan maar voor nu is dit het. Wordt vervolgd..
Ziet er netjes uit allemaal, voor zorgen omtrent je omvormer. Lekker proberen. In geval van kan je die altijd nog uitwisselen. Wat biedt partij B voor panelen aan en eventueel Tigos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Die twee strings in serie zetten is een kwestie van de vier MC4-stekkers bij de omvormer los trekken, de plus van StringA in de min van StringB pluggen en dan de min van StringA en de plus van StringB in de omvormer terug steken. Daar hoef je het dak niet voor op.

Max DC-vermogen is inderdaad hoger dan de 'recommended' in de datasheet. Maar het werkt wel. Je maakt hooguit wat meer uren op max. vermogen. Goede koeling is dan belangrijk en het zou de levensduur iets kunnen verkorten.

[ Voor 29% gewijzigd door Cr3ator op 15-10-2024 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:17

Partij A
Alleen zullen die 5850 en de 4400 nooit tegelijk pieken vanwege de verschillende orientatie. In de middag, als de west-panelen pieken, doen de panelen op oost misschien een keer de helft van hun max. Als ze dat al halen, want met 56% helling staan de panelen relatief verticaal. En hoe steiler, hoe minder gelijktijdigheid.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19

2x9 omzetten naar 1x18, lol die kun je zelf.
stekkers lostrekken van de omvormer, 2 kabels terug de omvormer in, en 2 stekkers in elkaar steken, klaar.
dit is nog geen minuut werk, en klaar. ;)

recomended is geen maximum.
de echte maximum zit ongeveer hier:
1000V dit is Voc van het paneel en dus eerst 10% er af voor de temperatuur.
hebben we nog 900Voc over.
paneel type wat je nu hebt is dat 42Voc.
900 / 42= 21 panelen per mpp. laten we even wat marge pakken en het op 20 houden.
dan heb je 2x een mpp dus 2x20x440Wp=17kWp en dan zit je grofweg op de max wat de omvormer aan kan.

oost-west:
zie mijn dak op een zonnige dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben op een ander moment hun top, dus verdeelt lekker over de dag de opbrengst.
(grens blijft 2x20 als max, zo als boven geschreven.)

zo kan @Cr3ator je verder helpen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Inmiddels ook antwoord van partij D gehad:

"We hebben intern overlegd en zijn er wel achter dat we op de huidige omvormer niet meer 10 extra panelen kwijt kunnen. Zelfs niet op een oost/west systeem. Wat we wel kunnen aanbieden is een los systeem van 10 panelen met een aparte omvormer, of 10 panelen met een zwaardere omvormer ter vervanging van de huidige omvormer."

In het gesprek kwam ook wel naar voren dat ze liever niet aan het werk van 'een ander' willen zitten ivm aansprakelijkheid garantie. Dus deze reactie had ik ergens wel verwacht.
Chrisverst schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:43:
Ziet er netjes uit allemaal, voor zorgen omtrent je omvormer. Lekker proberen. In geval van kan je die altijd nog uitwisselen. Wat biedt partij B voor panelen aan en eventueel Tigos?
Niets concreet nog maar als ik zie wat ze aanbieden zal het wel iets van 430+ wp zijn met inderdaad Tigos of Honeybees.
Cr3ator schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:58:
Die twee strings in serie zetten is een kwestie van de vier MC4-stekkers bij de omvormer los trekken, de plus van StringA in de min van StringB pluggen en dan de min van StringA en de plus van StringB in de omvormer terug steken. Daar hoef je het dak niet voor op.

Max DC-vermogen is inderdaad hoger dan de 'recommended' in de datasheet. Maar het werkt wel. Je maakt hooguit wat meer uren op max. vermogen. Goede koeling is dan belangrijk en het zou de levensduur iets kunnen verkorten.
migjes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

2x9 omzetten naar 1x18, lol die kun je zelf.
stekkers lostrekken van de omvormer, 2 kabels terug de omvormer in, en 2 stekkers in elkaar steken, klaar.
dit is nog geen minuut werk, en klaar. ;)
Ik vond het ook al een beetje vreemd dat ze het dak op wilden voor het koppelen van de strings. DIt kan ik zelf inderdaad, misschien doe ik het binnenkort wel alvast om te zien wat het doet.
migjes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:40:
[...]
recomended is geen maximum.
de echte maximum zit ongeveer hier:
1000V dit is Voc van het paneel en dus eerst 10% er af voor de temperatuur.
hebben we nog 900Voc over.
paneel type wat je nu hebt is dat 42Voc.
900 / 42= 21 panelen per mpp. laten we even wat marge pakken en het op 20 houden.
dan heb je 2x een mpp dus 2x20x440Wp=17kWp en dan zit je grofweg op de max wat de omvormer aan kan.

oost-west:
zie mijn dak op een zonnige dag:
[Afbeelding]
oost en west hebben op een ander moment hun top, dus verdeelt lekker over de dag de opbrengst.
(grens blijft 2x20 als max, zo als boven geschreven.)

zo kan @Cr3ator je verder helpen. ;)
Helder, dankjewel! Dit helpt enorm. Ben ook wel bereid de gok te nemen met de omvormer. In het slechtste geval geeft deze voortijdig de geest dan hang ik een zwaardere op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

firecaps30 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:34:

[...]

Ik vond het ook al een beetje vreemd dat ze het dak op wilden voor het koppelen van de strings. DIt kan ik zelf inderdaad, misschien doe ik het binnenkort wel alvast om te zien wat het doet.

[...]
Let op! Dit doe je het liefst als het donker is. Als je het toch overdag wilt doen:

1. werkschakelaar / groep uitzetten (omvormer valt in storing, want geen netspanning)
2. DC-schakelaar uitzetten om de omvormer
3. Stekkers wisselen
4. DC schakelaar aanzetten
5. werkschakelaar / groep aanzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@firecaps30
ik gok niet, ik weet.
en ik durf al helemaal niet te gokken met andermans spullen. ;)

dus voet neer zetten, en door zoeken naar een echte installateur die kennis heeft en dit gewoon even doet.
er zijn geen problemen om dit te doen, de omvormer zal het niet eens eerder begeven. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Dankje @migjes, ga ik zeker doen!

Zat net eens naar de omvormer te kijken en zie dat er 3 PV inputs zijn, waarbij PV2 en PV3 gekoppeld zijn aan 1 MPPT.

Uit de handleiding haal ik dan bij figuur 6.11:
Note: MOD 3-11KTL3-X (2-channel string); MOD 12-15KTL3-X and 7-11KTL3-X-AU(3-
channel string) .

En de quick start guide:
Dual MPPTs for MOD 3-11KTL3-X&MOD 3-6KTL3-X(NDS),one string input per MPPT.
Dual MPPTs for MOD 7-11KTL3-X-AU&MOD 7-11KTL3-X-AU(NDS)&MOD 12-15KTL3-X &MOD 12-15KTL3-X(NDS) ,one MPPT has one string,and other one has two strings

Als ik PV2 en PV3 gebruik voor de strings van 2x9, lust de omvormer ze intern dan door naar 1x18 of 2x9 op 1 MPPT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
firecaps30 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:47:
Dankje @migjes, ga ik zeker doen!

Zat net eens naar de omvormer te kijken en zie dat er 3 PV inputs zijn, waarbij PV2 en PV3 gekoppeld zijn aan 1 MPPT.

Uit de handleiding haal ik dan bij figuur 6.11:
Note: MOD 3-11KTL3-X (2-channel string); MOD 12-15KTL3-X and 7-11KTL3-X-AU(3-
channel string) .

En de quick start guide:
Dual MPPTs for MOD 3-11KTL3-X&MOD 3-6KTL3-X(NDS),one string input per MPPT.
Dual MPPTs for MOD 7-11KTL3-X-AU&MOD 7-11KTL3-X-AU(NDS)&MOD 12-15KTL3-X &MOD 12-15KTL3-X(NDS) ,one MPPT has one string,and other one has two strings

Als ik PV2 en PV3 gebruik voor de strings van 2x9, lust de omvormer ze intern dan door naar 1x18 of 2x9 op 1 MPPT?
even kijken je hebt de 5000, dus die is 2x13A pas bij de 7000 heb je 13/26A.
aangezien je panelen iets tussen de 9-10A leveren zou ik eerder kiezen voor 1x18, maar de omvormer kan ook werken met 2x9 zij het met wat extra rem er op.

als je PV2 en PV3 gebruikt, dan koppel je paralel en heb je dus 2x9.
dat kan wel, maar ik zou eerder alleen PV1 of PV2 gebruiken, en de stekkers die je dan overhoud die koppel je in elkaar, dan heb je 1x18. ;)

je kunt niet heel veel fout doen, stekkers passen maar op 1 manier.
(je kunt wel kruisen van set 1 en set 2 over 2 mpp's, dus label de kabels even voordat je iets doet, zodat je die fout nooit maakt.)
trek alle 4 de stekkers los van de omvormer, steek 2 stekkers in elkaar, en wat je overhoud aan stekkers op PV1 van de omvormer. klaar.

(ik doe dit met live systemen, maar zo als @Cr3ator ook al zei, in het donker maak je minder makkelijk een foutje omdat er geen spanning op de kabels staat. ;) )

(ondanks dat je omvormer maar 13/13A is, kan hij eigenlijk 2x2x18x450Wp aan.
de 13A is negeerbaar. alleen dan heb je wel zoveel Wp aan die omvormer hangen, dat ik ook zoiets heb van dit is niet het verstandigste wat ik heb gezien.)

(oke hoe zat dat ook al weer met growatt??? iemand die dat uit zijn hoofd weet hier?
nopjes drukken of zo, of digitaal logging?)
op het scherm of de logging zie je nu grofweg 270-290V.
dit moet veranderen naar grofweg 540-570V.
dan weet je zeker dat je 1x18 hebt draaien

edit: o ja, en natuurlijk even netjes die pinnetjes aan de zijkanten van de stekker even in drukken, zodat het "soepeltjes" los komt, en niet gewoon rukken tot je een ons weegt.
soms heb je lompe mensen die dat niet bedenken. :X

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 17-10-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Net de strings gekoppeld en aan PV1 gehangen. Per string lopen de kabels in een eigen buis naar de omvormer, dus dat is makkelijk om de strings uit elkaar te houden.

Ik had nog zo een handig ding van bij de omvormer om die stekkers makkelijk los te halen. Was dus zo gepiept.

Morgen ochtend kijken of alles in orde is.

Overigens ook nog een andere partij gesproken: Ook een heel verhaal over strings koppelen op het dak en dat ze liever niet aan de installatie van een andere gingen rommelen in verband met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Heel gek, string spanning van de nu grote string van 1x18 panelen komt niet boven de 300V uit. Bij opstart 330V en zakt dan langzaam terug tot net onder de 300.

Ben al gaan checken of ik niet per ongeluk 1 string van 9 heb gemaakt, want dat zou dan betekenen dat ik de andere string heb kortgesloten.. l

Lijkt me ook sterk dat de 2x9 strings oorspronkelijk gekruisd zat, dan zou het toch nooit hebben moeten werken? Kan dat, @migjes ?

Daarna van input gewisseld, dus de string van 1x18 op PV2 aangesloten maar ook daar hetzelfde. Wat ik ook zie ik op de vrije PV input dat er wel stroom wordt gemeten en heel erg wisselt. Hier zie je dan ook vlak voor 15:00 dat ik de connectoren uit PV1 heb gehaald en op PV2 heb aangesloten. Maar PV1 pikt wel ‘iets’ op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/989u5gpqnBJO3JMX_cc1u1njobw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85ui5cJKesrJr0eQRIC41ISU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
firecaps30 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:31:
Heel gek, string spanning van de nu grote string van 1x18 panelen komt niet boven de 300V uit. Bij opstart 330V en zakt dan langzaam terug tot net onder de 300.

Ben al gaan checken of ik niet per ongeluk 1 string van 9 heb gemaakt, want dat zou dan betekenen dat ik de andere string heb kortgesloten.. l

Lijkt me ook sterk dat de 2x9 strings oorspronkelijk gekruisd zat, dan zou het toch nooit hebben moeten werken? Kan dat, @migjes ?

Daarna van input gewisseld, dus de string van 1x18 op PV2 aangesloten maar ook daar hetzelfde. Wat ik ook zie ik op de vrije PV input dat er wel stroom wordt gemeten en heel erg wisselt. Hier zie je dan ook vlak voor 15:00 dat ik de connectoren uit PV1 heb gehaald en op PV2 heb aangesloten. Maar PV1 pikt wel ‘iets’ op.
[Afbeelding]
heb jij toevallig foto's hoe de 18x panelen liggen? opzicht was het hier en daar een redelijk bewolkte dag. jou omvormer zou moeten opstarten bij 140V. in de curve zie ik voor 15:00 dat hij wel netjes aan het produceren was. Mijn eigen zonnepanelen kakte om 15:00 ook flink in.

Pas wel op met loshalen van live strings, zeker met meerdere panelen. DC spanning is alsnog gevaarlijk en zeer dodelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Ik heb eerder vandaag een foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvDlNlQ7xKW_vTJ5-eH8mYdG0pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz4XdLBjb9RFREr07jgWFXVL.jpg?f=fotoalbum_large

Spanning is toch altijd min of meer constant, uitzonderingen daar gelaten? Ik zou tussen de 560-600V verwachten.

Op mijn andere set van 6 panelen met aparte omvormer (zelf aangelegd) heb ik de hele dag zo goed als constante spanning tussen de 170-180V.

Ik probeer zo voorzichtig te werken als mogelijk, spanning overal van af en alleen aanraken wat ik aan wil raken. Om spanning te meten heb je uiteindelijk wel licht nodig natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
jep spanning is grofweg het zelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZCrtiycXKctabbgg9hkHF5FQYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxcBL7cYIPHglCPHBzPCnqCD.jpg?f=fotoalbum_large
boven de V van mijn oost-west, en onder de A van mijn set.
(jep hybride omvormer, die werken gewoon door in de nacht. ;)
alleen de opbrengst in de nacht is wel wat bagger. )

heb je een multimeter die DC kan meten?
(graag 1 die 1000V aan kan, maar dat kunnen de meeste wel.)
zou je kunnen meten of + en - wel klopt op de stekkers, en wat de Voc van de 2x 9 panelen dan is?

de Voc is wel iets hoger als de Vmpp die je op de omvormer ziet.
ik verwacht een Voc van grofweg 40-42V per paneel dus 9 geeft 9x42V etc etc.
dus ik verwacht met 1x9 een +/-380V en met 1x18 een 750V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Net de multimeter er aan gehangen, werd wel aardig donker al buiten.

De plus en min uit de PV1 input van de omvormer geeft rond de 320V op de multimeter. Lijkt dus een string van 9 te zijn, terwijl ik die gisteravond heb doorgelust om er 1x 18 van te maken...

Dan de doorgeluste plus en min ook maar eens meten, ook rond de 320V. Ik dus weer naar de kabels kijken, maar die komen dus echt uit de 2 verschillende buizen.

Ben nu eerst teruggegaan naar hoe het was; op PV1 de plus en min van 'buis 1' en op PV2 die uit 'buis 2'. Hiervan weet ik zeker dat het zo zat, vooraf een foto gemaakt :+ en dat werkt weer. Beide strings hebben gelijke spanning van rond de 289V (afgelezen in shinephone app).

Dan is de vraag: Hoe ben ik op een string van 9 uitgekomen na het doorlussen, en is het enige antwoord daarop toch dat ik maar 1 string heb gebruikt, en de tweede string per ongeluk heb kortgesloten?

Kan het nu zo zijn dat mijn uitgangspunt 'per buis loopt een string' niet juist was, wat dan vreemd is omdat het oorspronkelijk (en nu ook) zo aangesloten zit. Gebeurt er 'in' de omvormer dan iets zodat het uiteindelijk wel werkt?

Wat ik volgens mij nu moet doen:
  • Doormeten plus en min uit buis 1, spanning zou ongeveer 300V moeten zijn
  • Doormeten plus en min uit buis 2, spanning zou ongeveer 300V moeten zijn
Is dit niet zo, dan kruisen:
  • Doormeten plus uit buis 1 met min uit buis 2
  • Doormeten min uit buis 1 met plus uit buis 2
Als die dan wel 300V zijn, dan nogmaals proberen door te lussen door koppelen plus en min uit buis 1, en plus en min van buis 2 op PV1 van de omvormer.

Als dit zo is dan vind ik het wel bijzonder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Plus en min uit buis 1, geen spanning. Idem voor buis 2.

Kruisen plus buis 1 en min buis 2: 315V. Kruisen min buis 1 en plus buis 2: 317V.

Schiet mij maar lek 8)7

Kan ik nu wel plus en min uit buis 1 koppelen en dan doormeten op de plus en min uit buis 2? Dan zou ik 630V moeten meten toch?

[ Voor 28% gewijzigd door firecaps30 op 18-10-2024 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
er is geen regel die verteld doe een + en - in 1 buis.
of 2x een + in een buis en 2x een - in 1 buis.
het is maar net wat de boy's op dak hebben gedaan wat het is geworden.
(als ik het zelf aan leg, dan ga ik voor alle - in 1 buis en alle + in 1 buis, gewoon om vlambogen te voorkomen als er iets kapot is gegaan, maar belangrijkste niks kapot laten gaan.)
firecaps30 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:07:
Plus en min uit buis 1, geen spanning. Idem voor buis 2.

Kruisen plus buis 1 en min buis 2: 315V. Kruisen min buis 1 en plus buis 2: 317V.

Schiet mij maar lek 8)7
PANG! (durf niet te kijken was i raak?)
Kan ik nu wel plus en min uit buis 1 koppelen en dan doormeten op de plus en min uit buis 2? Dan zou ik 630V moeten meten toch?
jep je hebt hem aardig door.

ik leg het even op mijn manier uit.
1. alle kabels zitten weer zo als opgeleverd.
2. je trekt 1 min los en van de andere mpp trek je 1 plus los.
3. je verplaats 1 stekker van mpp2 naar mpp1.
4. je steekt de 2 stekkers van punt 2 in elkaar.
(en natuurlijk zoals @Cr3ator je al vertelde, eerst de omvormer uit zetten etc etc..
maar heb al aardig het idee dat je dat verhaal al snapte.)

en natuurlijk, even de kabel na meten met een multimeter, is niet onverstandig.
al is het maar om je vertrouwen in je zelf te geven.
als het goed is moet je iets tussen de 600 en 700V meten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
migjes schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:27:
er is geen regel die verteld doe een + en - in 1 buis.
of 2x een + in een buis en 2x een - in 1 buis.
het is maar net wat de boy's op dak hebben gedaan wat het is geworden.
(als ik het zelf aan leg, dan ga ik voor alle - in 1 buis en alle + in 1 buis, gewoon om vlambogen te voorkomen als er iets kapot is gegaan, maar belangrijkste niks kapot laten gaan.)
Dat snap ik maar die aanname door mij kwam omdat ze per buis met + en - er in naar een PV input gingen. Dan is het toch niet gek om te denken dat wat in 1 buis zit een string is...

Ik vind het zo bijzonder dat wanneer de + van string 1 en de - van string 2 op PV1, en de - van string 1 en de + van string 2 op PV2 zitten, de omvormer werkt.
migjes schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:27:

PANG! (durf niet te kijken was i raak?)
Gelukkig niet 8)7
ik leg het even op mijn manier uit.
1. alle kabels zitten weer zo als opgeleverd.
2. je trekt 1 min los en van de andere mpp trek je 1 plus los.
3. je verplaats 1 stekker van mpp2 naar mpp1.
4. je steekt de 2 stekkers van punt 2 in elkaar.
(en natuurlijk zoals @Cr3ator je al vertelde, eerst de omvormer uit zetten etc etc..
maar heb al aardig het idee dat je dat verhaal al snapte.)
Dat had ik in eerste instantie gedaan, een daarop kreeg ik maar een string spanning van 9 panelen. Toen ben ik gaan meten en kwam ik er achter dat die + en - gekruist zitten.
en natuurlijk, even de kabel na meten met een multimeter, is niet onverstandig.
al is het maar om je vertrouwen in je zelf te geven.
als het goed is moet je iets tussen de 600 en 700V meten. ;)
Nagemeten, 640V vanmorgen. Dus inderdaad gekruiste strings..

Hoe het nu zit: + en - buis 1 aan elkaar gekoppeld. + en - buis 2 in PV1 van de omvormer. Omvormer geeft op dit moment 644V string spanning.

Zal het wel even bij de installateur melden dat ze ze gekruist hebben, toch slordig...

Bedankt @migjes! En nu door met de 10 panelen uitbreiding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

firecaps30 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Bedankt @migjes! En nu door met de 10 panelen uitbreiding :)
Dat wordt sowieso ook lastig denk ik. Met name omdat 5 panelen in de schaduw liggen moet je met generieke optimizers werken (tigo ofzo) of moet je bestaande omvormer iets van schaduwmanagement hebben. En dat is niet helemaal altijd de makkelijkste manier van werken. Kan wel, maar is op zich niet de meest eenvoudige opdracht.

Is gewoon leven met die schaduw een optie? Als dat zo is, kan je op zoek naar een installateur die panelen legt, een kabel aansluit, bevestigt dat het werkt (spanning meten, aansluiten op omvormer), en dan gaat (zonder garantie).

Eentje vinden die garandeert dat het gaat werken gaat denk ik duur zijn en (zoals je merkt) moeilijk. Je moet echt een specialist hebben die echt snapt hoe een omvormer werkt, wat de limieten van een string zijn tov de omvormerspecs, wat schaduwmanagement met en zonder optimizers is in een string-systeem. En niet een zonnepanelenboer (wat de meeste zijn) die het liefst een van z'n drie standaardsetjes aanpast aan de situatie en die neerpleurt (en "garantie" geeft tot ze niet meer bestaan).

En nog een andere vraag. Je zegt oost te willen doen ivm aanschat thuisbatterij. Die snap ik niet helemaal Juist als je een batterij hebt, zou ik denken, doet spreiding over de dag er minder toe omdat de batterij die rol vervult. Je laadt hem lekker in de middag / avond en gebruikt hem in de nacht / ochtend. Of wil je ook simpelweg meer opbrengst ivm hoeveelheid gebruik op de dag?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
JvS schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:28:
[...]
Dat wordt sowieso ook lastig denk ik. Met name omdat 5 panelen in de schaduw liggen moet je met generieke optimizers werken (tigo ofzo) of moet je bestaande omvormer iets van schaduwmanagement hebben. En dat is niet helemaal altijd de makkelijkste manier van werken. Kan wel, maar is op zich niet de meest eenvoudige opdracht.

Is gewoon leven met die schaduw een optie? Als dat zo is, kan je op zoek naar een installateur die panelen legt, een kabel aansluit, bevestigt dat het werkt (spanning meten, aansluiten op omvormer), en dan gaat (zonder garantie).

Eentje vinden die garandeert dat het gaat werken gaat denk ik duur zijn en (zoals je merkt) moeilijk. Je moet echt een specialist hebben die echt snapt hoe een omvormer werkt, wat de limieten van een string zijn tov de omvormerspecs, wat schaduwmanagement met en zonder optimizers is in een string-systeem. En niet een zonnepanelenboer (wat de meeste zijn) die het liefst een van z'n drie standaardsetjes aanpast aan de situatie en die neerpleurt (en "garantie" geeft tot ze niet meer bestaan).
De schaduw kan ik prima mee leven, dan wil ik dan wel het meeste er uit halen. En dat zal met hoe ik het in m'n hoofd heb op optimizers uitkomen voor de onderste rij. Wat ik wil is niet standaard en daar ben ik me ook van bewust.

In plaats van 2x5 in landscape opperde een andere partij nog 8x portrait. Dat is op zich niet gek en het is ook nog eens de eenvoudigste optie. Maar ergens wil ik gewoon 2x5 'hebben' met optimizers. Dan haal ik naar mijn idee het maximale er uit op de bestaande omvormer en heb ik in de toekomst ook niet het gevoel van 'had ik maar..'
En nog een andere vraag. Je zegt oost te willen doen ivm aanschat thuisbatterij. Die snap ik niet helemaal Juist als je een batterij hebt, zou ik denken, doet spreiding over de dag er minder toe omdat de batterij die rol vervult. Je laadt hem lekker in de middag / avond en gebruikt hem in de nacht / ochtend. Of wil je ook simpelweg meer opbrengst ivm hoeveelheid gebruik op de dag?
Ja, je hebt gelijk en dat gaat prima met de huidige situatie wanneer ik er nu een accu bij zet.

Ik wil ook wat meer opbrengst realiseren op de korte termijn. Op dit moment wil ik nog geen thuisaccu kopen en zie dat ook niet binnen 3 jaar gebeuren. Met het oog op dynamische energietarieven volgend jaar heb ik de komende tijd meer aan direct verbruik van opwek in de 'dure' uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@firecaps30
jep, soms doen de cowboy's maar wat op je dak.
en ja laten we heel eerlijk zijn, het boeit niet welke kabel in welke buis zit.
ik kan wel zeggen doe alle - in 1 buis en alle + in de andere buis, maar bij de omvormer komt alles bij elkaar.
en juist op dat punt zitten de stekkers, en als het fout gaat dan is het eigenlijk in 99% van de gevallen de stekkers.

maar ik had al wel gezien dat je omvormer een reverse polariteit bescherming had.
dus zelfs als je het goed fout had gedaan, dan had de omvormer je beschermt.
eigenlijk kon je deze dus niet fout doen.
(ach het was een mooie les toch?)

ik moet eigenlijk de handleiding van je omvormer nog even door lezen, zag wel een paar dingen waar van ik de functie niet ken.
(zal wel niet veel voorstellen, en waarschijnlijk voor andere landen als nederland, maar even checken is niet onverstandig.)

10 panelen, oke.
heb je iets van foto's.
zodat we hier een idee hebben wat je daar wil gaan doen en hoe lastig de plek is.

en waarom 10, de omvormer kan gewoon 20 panelen per mpp aan.
dus is er ruimte dan er voor gaan.

de schaduw, ach dat boeit niet (is alleen niet tof, glas is half vol niet half leeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Mocht je waarde hechten aan de garantie van je omvormer dan zou ik even checken tot welke overdimensionering de garantie nog geldig is als je alles op de bestaande omvormer wilt aansluiten.
Voor fronius/SMA is dat bijv 200% maar er zijn ook leveranciers waarbij dat lager ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

jobr schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:37:
Mocht je waarde hechten aan de garantie van je omvormer dan zou ik even checken tot welke overdimensionering de garantie nog geldig is als je alles op de bestaande omvormer wilt aansluiten.
Voor fronius/SMA is dat bijv 200% maar er zijn ook leveranciers waarbij dat lager ligt.
"200%" is niet nauwkeurig genoeg. Je moet altijd binnen de voltagespec blijven en bij stroom kapt het in principe "vanzelf" af, maar stroom wordt niet groter met langere string.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
@migjes vanwege het dak van de buren aan de rechterkant heeft meer dan 2 rijen onder elkaar vrij weinig zin zonder micro-omvormers. Zie hier onder voor de situatie.

De dakhoek is 56 graden. Vloer zolder tot bovenkant nok ongeveer 3,80m en breedte woning muur tot muur 5,83m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DNX5uHcoP6Sqi0j9fhcbG7pqT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfi3u5pA5qBdUrAm1HWLKz5e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXV0v75cvLliECt6nVTXBLvWEwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VFcd7BAeiEYTvYkMxJLzTqL.jpg?f=fotoalbum_tile

@jobr Ik blijf binnen de specs van de omvormer dus dat moet denk ik wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Voordeel van landscape is dat de onderste, half beschaduwde, panelen nuttig gebruik kunnen maken van de bypassdiodes. Overweeg ook even panelen met 72 (144) cellen (Trina Vertex bijvoorbeeld). Die hebben een hogere spanning wat gunstig is icm je 3-fasen omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
firecaps30 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:09:
@migjes vanwege het dak van de buren aan de rechterkant heeft meer dan 2 rijen onder elkaar vrij weinig zin zonder micro-omvormers. Zie hier onder voor de situatie.

De dakhoek is 56 graden. Vloer zolder tot bovenkant nok ongeveer 3,80m en breedte woning muur tot muur 5,83m

[Afbeelding][Afbeelding]

@jobr Ik blijf binnen de specs van de omvormer dus dat moet denk ik wel goed komen.
oke, dus dit wil je iegelijk om echt toekomst gericht te zijn:
(geen lijstje wat je wil bestellen, daar voor is hij te grof.)
15x Trina Solar Vertex S TSM-425-DE09R.08W 425Wp Zwart Frame
€ 885,00
5x Clickfit Evo Pannendak Landscape 1 kolom van 3 panelen verticale rails
€ 670,00

Totaal 2 producten excl. btw
€ 1.555,00
dan komt er nog een beetje kabel bij en wat buis spul etc etc, kost geen drol.
laten we het op een 1650€ houden.

dan heb je nog nodig. 1 krat bier + worstenbroodjes etc etc...
een steiger is ook wel tof om even te huren, en een stuk touw met wat klem bandjes en zo om de panelen omhoog te hijsen.
dan heb je alles om samen met een maatje (ik raad aan die met zen 2e te doen. is gewoon leuker en je kunt een beetje op elkaar letten. daarom ook bier en worstenbroodjes maar die mogen ook vervangen worden naar eigen inzicht.)

ik neem speciaal landscape panelen + vertical rails.
dan kun je beter hoger bij de dakrand komen. (dus meer buiten schaduw gebied.)

dan schaduw, jep die is er, maar de panelen hebben ook nog diodes.
zodra een paneel in harde schaduw komt (zoals dak buren) dan schakelt de diode het paneel uit.
probleem is dan je Vmpp die zakt, pas als de Vmpp zakt onder de minimum van de omvormer dan pas kakt je opbrengst geheel in.
dus heb je 10 panelen in de schaduw, oei dat kan lastig zijn voor de opbrengst, maar zijn het maar 5 panelen, dan geen probleem.
(ben helemaal eens met @Cr3ator , panelen zo dat je de diodes goed hebt zitten en zo een 10 minuten eerder al opbrengst hebben, dat is wel tof, maar snap ook de relativiteit, wat doet die 10 minuten nu, eigenlijk boeit eigenlijk niet.)

dan heb je te minste:
15x425Wp + 18x325Wp = 12kWp op de omvormer hangen en hem eindelijk eens een keer fatsoenlijk gevuld. >:)
dan heb je met bewolkt weer te minste eens een ruime 1000 tot 3000W om in een accu te stoppen.
of te wel doe geen halve bak, knal vol en kop de schaduw.
panelen kosten geen bal. ;)

ik vind het zelfs niet gek om gewoon 20 panelen neer te leggen op dat dak deel.
dit is niet meer echt nodig, maar het kan wel, dus mag je over nadenken.
(pas wel op, je wil onder de 1000V blijven en dat met de Voc + 10% temperatuur.
dan worden het waarschijnlijk geen trina vertex, maar een ander paneel.
misschien zo iets:
https://www.winkelman-zon...rame-bifacial-n-type.html
maar vele merken en oplossingen. ;) )

toekomst: tja lastig te voorspellen.
wat gaan de accu prijzen doen?
vind het nu nog een beetje duur voor een accu, maar een +/-20kWh accu is te krijgen voor een 6-8k€.
dus daar zou ik gewoon nog even mee wachten (doe ik nu ook nog steeds.)
de omvormer vervang je samen met de accu (is gewoon het verstandigst om die samen te kopen.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Bedankt @migjes - Ik heb in ieder geval meer dan genoeg info om er mee aan de slag te gaan. Binnenkort de panelen en er op en dan zien we wel weer verder qua toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Een partij die niet wilde installeren vanwege te veel vermogen op de omvormer kwam nog terug met het volgende advies. De toon was erg vriendelijk en netjes dus ga er zeker vanuit dat zij dit met de beste bedoelingen doen:
Beste Firecaps30,

We begrijpen dat je de huidige installatie van 5750Wp wilt uitbreiden met 10 extra panelen van 420Wp per stuk. Graag willen we je erop attenderen dat deze uibreiding zou leiden tot een totaalvermogen van 9950Wp, wat aanzienlijk boven het veilige werkbereik van je MOD5000-TL3X omvormer (5000W AC) ligt.

Begrijp ons niet verkeerd en we willen geen concullega's naar beneden halen maar we voelen ons verplicht je te wijzen op de risico's van deze uitbreiding te delen met je. Een dergelijke overbelasting kan risico's zoals oververhitting en kortsluiting met zich meebrengen en de levensduur en betrouwbaarheid van je installatie beinvloeden. Daarom adviseren we je te overwegen of deze uitbreiding veilig op de bestaande omvormer mogelijk is. Ons advies is het plaatsen van een 2e omvormer, of vervanging door een zwaarder model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
firecaps30 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:57:
Een partij die niet wilde installeren vanwege te veel vermogen op de omvormer kwam nog terug met het volgende advies. De toon was erg vriendelijk en netjes dus ga er zeker vanuit dat zij dit met de beste bedoelingen doen:

[...]
negeer.

knal op de oude omvormer, geen probleem.
niet piepen.

edit:
ik heb nu een oude steca 500, jep die is 500VA en daar zit nu op 3x460Wp. ;)
het is maar bijna 3x over/onder gedimensioneerd, dit gaat met gemak.
mijn oude 3300A had 10x190Wp+10x195Wp. (10x44Voc=440Voc hoogste wat ik ooit heb gedaan)
mijn oude 3300A had 2x7x190Wp+10x300Wp. (7x44Voc=308Voc en 10x42V=420Voc)
mijn oude 3300A had 2x7x245Wp+10x300Wp. (7x44Voc=350Voc en 10x42V=420Voc)
mijn oude 4000VA had 2x7x245Wp+10x300Wp.(7x50Voc=350Voc en 10x42V=420Voc)
mijn nieuwe 4600VA heeft 2x7x245Wp+10x300Wp.(7x50Voc=350Voc en 10x42V=420Voc, ja een zwaardere omvormer, onderdimensioneren kan maar is niet leuk kijken naar je logging, geeft een gevoel van ik mis iets. maar voor gevoelens koop je niks, uiteindelijk worden mijn 10x300Wp vast nog wel een keer vervangen voor 10x450Wp of iest dergelijks.)
veel meer mogenlijk als je niet alleen aan je eigen portemonnee denkt. ;)

het is ook erg onzinnig, de omvormer nu te vervangen voor een reden dat de oude omvormer "misschien"(eigenlijk B.S.) minder lang mee gaat.
terwijl je eigenlijk ook wel weet dat je ergens in de toekomst de oude omvormer vast wel een keer gaat vervangen voor iets met een accu of iets wat net wat zwaarder is.
het gebeurd toch wel, hoeft helemaal niet nu te gebeuren. ;)

kortsluiting, dat is een kwestie van juist aansluiten, dat is toch echt hun probleem als ze dat fout doen.
(ach iemand met 1 hersencel en werkend in de zonnepanelen die doet dit gewoon goed.
is nu ook weer geen raket wetenschap.)

warmte, jep dat is wel een mogenlijk probleem.
maar je omvormer is hier tegen beveiligt, je kunt de sensor zelfs uitlezen als je dat zou willen.
word hij echt te heet van te lang doorwerken op hoog vermogen, dan regelt hij gewoon terug.

(omvormers gaan niet kapot van hard werken, maar gaan kapot van elke dag aan en uit gaan, ongeacht hoe veel kWh ze verstouwen. daar zit het zwakke puntje bij vrijwel 98% van de omvormers.)

[ Voor 80% gewijzigd door migjes op 30-10-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke, de oude oude steca 500, jep die is 500VA en daar zit nu op 3x460Wp.
die is nu in verbouwing.

heb nu 5x460Wp hangen, en 4x190Wp = 3060Wp.
gisteren heb ik de kabels gescoort en kan ik de stroom van het schuurtje gaan vervangen.

ik heb gratis gekregen (soms zijn dingen over bij je leverancier, en een goede relatie hebben met de leverancier levert soms wat leuks op) een oudere hosola bricht 3850VA.
dan kan ik eens gaan testen hoe goed of slecht bifacial panelen werken.
(die kunnen dus ook licht/ligt van de achter kant in stroom om zetten.)

tja die word dus ter test (en kosten) gewoon even niet onder gedimensioneerd.
het zij zo, ik hoop dat je het me vergeeft. ;)

Pagina: 1