Plafondventilator die echt langzaam kan draaien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een plafondventilator (met licht) voor in m'n huiskamer, zodat ik warme lucht van de airco (die bij het plafond blijft hangen) naar beneden kan halen.
Bij een vriend met een plafondventilator viel het me op dat de ventilator niet traploos regelbaar is, en de langzaamste stand was nog steeds vrij snel (te snel voor mij, het moet subtiel en ik wil geen "wind" oid).
Net wat rondgekeken op internet maar het lijkt alsof dit standaard is, ze hebben allemaal een beperkt aantal standen, en van de units die het wel vermelden is de langzaamste stand al meer dan 60 omwentelingen per minuut.

Weet iemand of er plafondventilatoren (met licht) bestaan die nog langzamer kunnen draaien? Misschien traploos regelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:45
Traploos niet (6 standen) maar wel erg stil en met dimbaar licht en zowel links als rechtsom draaiend.
Bijvoorbeeld de Casafan eco plano II. Ze hebben ze tegenwoordig zelfs met WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Thx! Volgens de specs kan die tot 30 U/min _/-\o_
Dus 1 rondje per 2 seconden, dat is waar ik op zoek naar ben. @pman63 kun jij bevestigen of dat (ongeveer) klopt...?

Hij is alleen wel behoorlijk prijzig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:45
Die van mij draait inderdaad ongeveer zo langzaam ja, en ze zijn nu goedkoper dan toen ik hem kocht 5 jaar geleden. Je hebt ook niet verteld dat het niet duur mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Geen probleem hoor, alleen ik verwachtte niet dat een ventilator met verlichting bijna €600 zou gaan kosten. Maar dit lijkt verder wel precies wat ik zoek, dus het moet dan maar. Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
https://www.lamponline.nl...wit-freelight-f6201w.html

Deze is iets goedkoper, ook min. 30rpm, niet smart, wel praktisch geruisloos op stand 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenKlap
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-09 11:40
De freelight brezza (F 6201) is super stil niet hoorbaar op stand 1 en 2. De laagste stand is 50 rpm, maar dan voel je nauwelijks of geen wind. Bij ons staat ie s’nacht op stand 2 (75 rpm). Dat geeft een heel zacht briesje. Op stand 3 (110 rpm) waait het ons al iets te hard. Stand 4-6 gebruiken we niet.

De rpm’s zijn door mijzelf gemeten, de specs zijn te optimistisch. Ik krijg de irritante piepjes helaas niet uit/weg.

[ Voor 6% gewijzigd door MaartenKlap op 23-06-2025 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb zelf deze https://www.conrad.nl/nl/...0-mm-wit-mat-2898284.html maar dan de versie zonder verlichting. 1e stand is 50rpm en vooral op winterstand (=lucht richting plafond duwend) merk je echt geen luchtstroom maar verdeeld hij wel mooi de lucht over de ruimte.

Ga vooral voor een zo groot mogelijke: die kunnen met minder rpm genoeg lucht verplaatsen en zijn daarmee lekker stil. Die kleine ventilatoren moeten heel snel draaien om ook maar een beetje lucht te kunnen verplaatsen

[ Voor 12% gewijzigd door Leipo op 23-06-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Inderdaad, zoek er eentje die "achteruit" kan. Daar voel je zo goed als niks van en je hebt geen "wind" naar beneden maar wel circulatie.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
redelijk oud topic naar boven gehaald zie ik, maar aangezien er al 3 hebben gereageerd ben ik even benieuwd naar de update van topicstarter.

Heb je een plafondventilator aangeschaft en wat is je ervaring ermee in relatie tot het gebruik in winterstand samen met Airco verwarmen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Ik heb eind oktober 2024 deze fan besteld: https://www.lamponline.nl...wit-freelight-f6201w.html
Was toentertijd €345 maar nu zie ik een stuk goedkoper.
Ding heeft 6 standen, waarvan de langzaamste 50 rpm doet. Meer dan ik bedacht had dat ik zou willen maar in de praktijk is dit een prima stand. Ik heb er eens op een matje recht onder geslapen en daar had ik geen last van.
Stand 2 blaast wat harder, die gebruik ik vaak om m'n was onder te drogen.
Op stand 3 begin je de lucht te horen. Stand 4 t/m 6 gebruik ik niet behalve om aan m'n visite te laten zien dat je die niet moet gebruiken :) De motor zelf hoor je niet, alle geluid is van de lucht die scheurt. Mijn plafond is van beton, misschien dat dit met een houten plafond anders is?
Bladen zijn van wit kunststof. Motor unit is behoorlijk zwaar (goed teken m.i.) en ophangen moet met beleid gebeuren, als de unit op de grond pleurt is ie zeker weten stuk.
Even alles in huis uitgezet en toen met de Tibber app wat natte vinger metingen gedaan:

standverbruik
1< 1 Watt
23 Watt
36 Watt
413 Watt
523 Watt
640 Watt

Fan kan twee kanten op draaien. Electronica reguleert netjes het up- en downspinnen, geheel geruisloos (ok behalve de piepjes als je de knoppen van de afstandsbediening indrukt).

Het briesje van stand 1 is prima voor mijn use case en omdat dat zo weinig stroom gebruikt en compleet onhoorbaar is staat ie daar bijna altijd op.

Enige minpuntje is de lamp, die schijnt ook iets naar opzij zodat je in het donker de schaduw van de wieken ziet bewegen op het plafond. Geen halszaak maar ik ben wel van plan om de kunststof kap die om de lamp zit een keer te gaan modden met wat aluminiumfolie oid aan de binnenkant, zodat er alleen licht naar beneden wordt gestraald.
Overall erg tevreden met dit ding 🙂

[ Voor 11% gewijzigd door usr-local-dick op 27-06-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10
Bedankt voor update! Heb je ook nog concrete bevindingen rondom het verplaatsen van de "warme lucht" die aan het plafond blijft hangen?

In mijn geval merk ik dat ik de fan toch wel redelijk op stand 3 moet zetten (van mn MHI airco) omdat hij anders in zn warmtebubbel blijft hangen en hij te vroeg weer afschakelt. Daarbij vind ik stand 3 eigenlijk te oncomfortabel. Wellicht dat de combi van een lagere stand met wat assistentie van de winterstand op de plafondventilator beter gaat. Even nieuwsgierig naar jouw bevindingen op dat stukje
Pagina: 1