[Excel] hoe formule trendlijn uit grafiek exporteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captainchaos
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-04 15:39
ik heb een grafiek met een trenlijn.

ik wil graag de getallen van de trendlijn exporteren

Hoe kan ik dat doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Welke tool hebben we het hier over? Notepad?

En wil je nu de formule of de getallen hebben?

En wat heb je zelf al geprobeerd of aan gedacht?

Indien excel zou ik gewoon zelf de trendlijn uitrekenen en die exporteren ipv uit grafiek plukken

[ Voor 45% gewijzigd door Sethro op 05-10-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@Sethro Excel was benoemd als tag.
@Captainchaos Het zou prettig zijn als je bij het stellen van de vraag ook eigen ideeen / pogingen benoemd. Zegmaar de '...' die je bij openen van dit topic hebt verwijderd. Dan hoeven anderen geen dubbel werk te doen.

Je wilt dan niet de grafische trendlijn gebruiken, maar hetzelfde doen met formules.

Iets als LIJNSCH, functie - Microsoft Ondersteuning of simpelere variant TREND function - Microsoft Support

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik weet niet of ik de vraag goed heb begrepen, maar . . .
ergens in de opties van de trendlijn kan je aanvinken of de formule moet worden getoond.
Dan verschijnt in de grafiek een tekstvak met de formule.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 15:24

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Misschien een late reactie, maar ik heb een vergelijkbare vraag, en heb het op deze manier opgelost:

Vul je bekende waarden in en tabel (bij mij A4 t/m B15) en maak daar een spreidingsgrafiek van
Klik op je grafieklijn met de rechter muisknop, en kies voor "trendlijn toevoegen"
Klik dan rechts op de trendlijn, en kies voor "trendlijn opmaken"

Ik had gekozen voor polynoom met orde 2, waardoor ik een formule kreeg die leek op ax2 + bx + c
zet ook een vinkje bij "vergelijking in grafiek weergeven"

Mijn grafiek is een weergave van de viscositeit van een vloeistof bij verschillende temperaturen.

Om de waarden van de viscositeit te krijgen bij een bepaalde temperatuur, zet ik de temperatuur in I5 t/m I15
In J5 t/m J15 wil ik nu de viscositeit zoals die uitgerekend is met de formule van de trendlijn. Dit kan met de volgende formule:
= a * x * x + b * x + c, waarbij a,b en c worden overgetypt van de formule van de trendlijn
a --> J2
b --> K2
c --> L2
x --> temperatuur in kolom I
de formule wordt dan: =$J$2*I5*I5+$K$2*I5+$L$2 omdat a,b en c vaststaan, maar I mee naar beneden moet bewegen met de gewenste temperatuur

Plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ebi26BmooKvZhD2tmqemhTrDTYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kJrvr3SlgLlCojUTsWtGLUzc.png?f=fotoalbum_large

Ik ben nu eigenlijk nog op zoek naar een manier om die formule van de trendlijn niet over te hoeven typen maar uit te lezen uit de grafiek of op een andere manier in een cel neer te zetten, maar daar ben ik nog niet uit.

[ Voor 8% gewijzigd door gwystyl op 17-04-2025 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
gwystyl schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:25:
Misschien een late reactie, maar ik heb een vergelijkbare vraag, en heb het op deze manier opgelost:

Vul je bekende waarden in en tabel (bij mij A4 t/m B15) en maak daar een spreidingsgrafiek van
Klik op je grafieklijn met de rechter muisknop, en kies voor "trendlijn toevoegen"
Klik dan rechts op de trendlijn, en kies voor "trendlijn opmaken"

Ik had gekozen voor polynoom met orde 2, waardoor ik een formule kreeg die leek op ax2 + bx + c
zet ook een vinkje bij "vergelijking in grafiek weergeven"

Mijn grafiek is een weergave van de viscositeit van een vloeistof bij verschillende temperaturen.

Om de waarden van de viscositeit te krijgen bij een bepaalde temperatuur, zet ik de temperatuur in I5 t/m I15
In J5 t/m J15 wil ik nu de viscositeit zoals die uitgerekend is met de formule van de trendlijn. Dit kan met de volgende formule:
= a * x * x + b * x + c, waarbij a,b en c worden overgetypt van de formule van de trendlijn
a --> J2
b --> K2
c --> L2
x --> temperatuur in kolom I
de formule wordt dan: =$J$2*I5*I5+$K$2*I5+$L$2 omdat a,b en c vaststaan, maar I mee naar beneden moet bewegen met de gewenste temperatuur

Plaatje
[Afbeelding]

Ik ben nu eigenlijk nog op zoek naar een manier om die formule van de trendlijn niet over te hoeven typen maar uit te lezen uit de grafiek of op een andere manier in een cel neer te zetten, maar daar ben ik nog niet uit.
Om de coëfficienten a, b, c te krijgen kun je de volgende formules gebruiken:

code:
1
=INDEX(LINEST(B5:B15,A5:A15^{1,2}),1)

code:
1
=INDEX(LINEST(B5:B15,A5:A15^{1,2}),2)

code:
1
=INDEX(LINEST(B5:B15,A5:A15^{1,2}),3)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

g0tanks schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:45:
[...]

Om de coëfficienten a, b, c te krijgen kun je de volgende formules gebruiken:

code:
1
=INDEX(LINEST(B5:B15,A5:A15^{1,2}),1)

code:
1
=INDEX(LINEST(B5:B15,A5:A15^{1,2}),2)

code:
1
=INDEX(LINEST(B5:B15,A5:A15^{1,2}),3)
Dank voor de voorzet! Als ik dit probeer om te zetten naar Nederlands werkt het helaas niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L97gbGS3zBfB2IxXzPMRnBFyfSY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nNnjex2mvUGeF71RBtPFjmCF.png?f=user_large

Als ik je formule vergelijk met de helpfile, moet de Nederlandse versie volgens mij dit zijn:
code:
1
=INDEX(LIJNSCH(B5:B15;A5:A15^{1,2});1)

Voor a en b krijg ik echter andere waarden, en c geeft een foutmelding. Heb je een idee welke omzetting ik niet goed doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Probeer eens {1,2} > {1;2}.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Je kan ook even dubbelchecken als je de buitenste index() weghaalt: dan moet je drie kolommen naast elkaar krijgen met de waarden van LIJNSCH().

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dat werkt helaas niet. Ook ^ uitwisselen met * geeft niet het gewenste resultaat
Reptile209 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:09:
Je kan ook even dubbelchecken als je de buitenste index() weghaalt: dan moet je drie kolommen naast elkaar krijgen met de waarden van LIJNSCH().
dan krijg ik
code:
1
=LIJNSCH(B5:B15;A5:A15^{1,2})

dat levert dit op:
code:
1
-0,867516411    114,2238069

Dat zijn dan a en b, terwijl c niet bestaat?
het lijkt er dus op dat hij er een rechte lijn door wil trekken ipv een 2e graads vergelijking. Als ik een lijn kies als trendlijn krijg ik echter ook andere getallen voor a en b, dus dat is het ook niet.

Hi Koen!

[ Voor 8% gewijzigd door gwystyl op 17-04-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

gwystyl schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:16:
[...]

Dat werkt helaas niet. Ook ^ uitwisselen met * geeft niet het gewenste resultaat

[...]

dan krijg ik
code:
1
=LIJNSCH(B5:B15;A5:A15^{1,2})

dat levert dit op:
code:
1
-0,867516411    114,2238069

Dat zijn dan a en b, terwijl c niet bestaat?
het lijkt er dus op dat hij er een rechte lijn door wil trekken ipv een 2e graads vergelijking. Als ik een lijn kies als trendlijn krijg ik echter ook andere getallen voor a en b, dus dat is het ook niet.

Hi Koen!
Het gaat mis met je decimaateken. In de ^{1,2} geef je aan hoeveel coefficienten je zoekt. Maar bij jou is de komma een decimaalteken, dus staat er "1.2". Probeer eens ^kolom($a:$c) te gebruiken? Dat doen ze nl ook hier: LIJNSCH, functie - Microsoft Ondersteuning, eennalaatste bullet onder "opmerkingen". Dan omzeil je het hele scheidingsteken/decimaalteken probleem.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Die ^kolom had ik inderdaad gezien, maar als ik dat in mijn formule gebruik loopt hij vast omdat er boven en onder de tabel met waarden nog wat anders staat. Als ik er echter dit van maak
code:
1
=INDEX(LIJNSCH(B5:B15;A5:A15^KOLOM($A5:$B15));1)

lukt het wel!
Pagina: 1