Leasewagen of mobiliteitsbudget (België)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:22
Dag iedereen,

Ik sta voor een moeilijk dilemma en ik moet redelijk snel beslissen dus ik zou graag eens een andere mening horen over mijn dilemma.

Even de situatie schetsen. We zijn een Belgisch gezin met 2 kinderen onder de 3 jaar. Privé hebben we momenteel een BMW 2 Gran Tourer, een echte gezinswagen dus. Via mijn werk heb ik al enkele maanden een (benzine) inloopwagen.
Woon-werk is voor mij 8km enkel, voor mijn vrouw nog minder. Dit doen we dan ook regelmatig met de (elektrische) (bak)fiets bij mooi weer.

Ondertussen heb ik de info gekregen omtrent de keuze van mijn elektrische leasewagen, ofwel via het klassiek systeem ofwel via het (Belgisch) mobiliteitsbudget. De auto is berekend op 5 jaar met 30000km per jaar en komt in beide gevallen met een Europese laadkaart en de installatie van een thuislaadpunt. Ik kan ook het mobiliteitsbudget kiezen zonder de leasewagen (pijler 1).

Qua keuze heb ik een lijst gekregen met een tiental wagens, deze bevat de usual suspects zoals bijvoorbeeld de VW ID.3, Volvo EX30, Cupra Born, Peugeot E-2008...
Maar voor een ruimere (gezins)wagen is het budget blijkbaar (net?) te klein. Zelf bij betalen is niet mogelijk.
Die 30000km is voor mezelf uiteraard veel te veel, maar het kan niet gewijzigd worden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat is natuurlijk heel wat geld, dus we hebben even zitten rekenen.
Als we privé dit jaar nog een kleinere elektrische tweedehands wagen kopen, ontvangen we de premie van €3000 en moeten we geen BIV en geen verkeersbelasting betalen.
Autoverzekering en thuislaadpunt moet ik uiteraard zelf betalen.
We hebben in totaal 11kWp zonnepanelen met een 3kW en 6kW omvormer, dus een groot deel van het jaar kan ik via intelligente sturing via domotica de auto puur op zonne-energie opladen.
Ik heb ondertussen ook begrepen dat elektrische auto's heel weinig onderhoud nodig hebben en dus ook niet heel veel kosten in onderhoud.

We schatten dus in dat we voor een heel stuk minder dan het nettoverschil op 5 jaar een tweedehands auto kunnen kopen en rijden voor 5 jaar. Na die 5 jaar is de auto nog steeds van ons en kunnen we er waarschijnlijk wel nog een paar jaar mee rijden.
Bij een privé aankoop van een elektrische wagen zouden we onze huidige privé wagen behouden in het geval we twee wagens tegelijk nodig hebben, veel ruimte nodig hebben en/of ver gaan rijden. Maar we zouden dus wel zoveel als mogelijk met de elektrische wagen rijden.

Alles bij elkaar lijkt het gek te zijn om voor de leasewagen te kiezen in ons geval. Zie ik iets over het hoofd? Andere meningen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS85
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-09 07:58
Je woont binnen de 10km van je werk, dan kan je in pijler 2 ook kiezen om het bedrag te gebruiken voor je huur of hypotheek. Of laat je werkgever dit niet toe?
Werknemers die binnen een straal van 10 km van hun werkplaats wonen, kunnen ook het huurgeld of de interesten en kapitaalsaflossingen van hun hypothecaire lening financieren met het mobiliteitsbudget.

[ Voor 51% gewijzigd door KS85 op 05-10-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
KS85 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:15:
Je woont binnen de 10km van je werk, dan kan je in pijler 2 ook kiezen om het bedrag te gebruiken voor je huur of hypotheek. Of laat je werkgever dit niet toe?

[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door MathieuT op 05-10-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Als je de auto enkel mag gebruiken voor woon werk is het nutteloos.
Als je werkelijk van plan bent de auto veel te gebruiken (ook prive) is hij wel nuttig.

Stel we rekenen met 36k (rekent makkelijk) in 5 jaar. -> 7200 per jaar -> 600 per maand voor leasen inclusief laadpas/thuisladen.

Als ik kijk naar een normale nieuwe elektrische auto, die hebben bijna 10k afschrijving per jaar (volgens collega die er een heeft, geen idee). Stel we rekenen helft 5k per jaar, dan betaal je dus 2200 voor onderhoud (laag), verzekering (toch gauw 750), belasting (1k).
Hou je dus 500 euro over puur voor tanken per jaar.

Kortom, kijk naar hoeveel je de auto gaat gebruiken. Je geeft aan dat hij te klein voor je is. Ga je hem dan wel veel gebruiken?
Ik verwacht zelf dat bij zo'n 20k km de auto goedkoper wordt. Voor werk maar je zo'n 4000 - 5000 km per jaar, dus je houdt nog VEEL prive over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
99ruud99 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:20:
Als je de auto enkel mag gebruiken voor woon werk is het nutteloos.
Als je werkelijk van plan bent de auto veel te gebruiken (ook prive) is hij wel nuttig.

Stel we rekenen met 36k (rekent makkelijk) in 5 jaar. -> 7200 per jaar -> 600 per maand voor leasen inclusief laadpas/thuisladen.

Als ik kijk naar een normale nieuwe elektrische auto, die hebben bijna 10k afschrijving per jaar (volgens collega die er een heeft, geen idee). Stel we rekenen helft 5k per jaar, dan betaal je dus 2200 voor onderhoud (laag), verzekering (toch gauw 750), belasting (1k).
Hou je dus 500 euro over puur voor tanken per jaar.

Kortom, kijk naar hoeveel je de auto gaat gebruiken. Je geeft aan dat hij te klein voor je is. Ga je hem dan wel veel gebruiken?
Ik verwacht zelf dat bij zo'n 20k km de auto goedkoper wordt. Voor werk maar je zo'n 4000 - 5000 km per jaar, dus je houdt nog VEEL prive over.
De leasewagen mag vrij gebruikt worden, dus zowel woon-werk als privé tot 30000km per jaar, maar ik kom niet eens in de buurt. Het zal eerder 7500 a 10000 per jaar zijn.

Het oorspronkelijke idee was dat mijn bedrijfswagen onze gezinswagen kon vervangen. Maar de auto's uit de lijst zijn dus te klein om die op een goede manier te kunnen vervangen. Aangezien we privé enkel grote afstanden doen met het volledige gezin (met bagage), voldoen de wagens uit de lijst niet en heeft het dus ook weinig nut. En om rond de kerktoren te rijden heb ik geen leasewagen nodig die 30k mag rijden op een jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:25
Als je zo weinig rijdt en geen gezinswagen kunt leasen, klinkt het alsof het mobiliteitsbudget uitbetalen de beste keuze is. Dan kun je in ieder geval een gezinsauto rijden die voldoet aan je eisen en houd je daarnaast extra geld over voor andere zaken.

[ Voor 34% gewijzigd door Belecthor op 05-10-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
Belecthor schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:17:
Als je zo weinig rijdt en geen gezinswagen kunt leasen, klinkt het alsof het mobiliteitsbudget uitbetalen de beste keuze is. Dan kun je in ieder geval een gezinsauto rijden die voldoet aan je eisen en houd je daarnaast extra geld over voor andere zaken.
Dat is inderdaad ook onze logica.

Dichtbij huis werken was een bewuste keuze, met als resultaat dat we inderdaad weinig kilometers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS85
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-09 07:58
Indien je voor een leasewagen kiest is je budget dan ook 900?

Het lijkt me straf dat je voor 900 per maand niets groter kan kiezen.
Voor een EV heb ik bv. Een budget van 650 (5 jaar 25000km, ex. verzekering en laadkosten) en daar kan je een Volvo EX40 single motor long range of een VW ID4 Pro Business voor leasen.

Ik weet natuurlijk niet welke leaseformule jouw werkgever hanteerd of welke kortingen je krijgt.

Let ook op dat indien je voor cash kiest (pijler 3) dat dit 1 keer per kalenderjaar zal worden uitbetaald en niet elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
KS85 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:50:
Indien je voor een leasewagen kiest is je budget dan ook 900?

Het lijkt me straf dat je voor 900 per maand niets groter kan kiezen.
Voor een EV heb ik bv. Een budget van 650 (5 jaar 25000km, ex. verzekering en laadkosten) en daar kan je een Volvo EX40 single motor long range of een VW ID4 Pro Business voor leasen.

Ik weet natuurlijk niet welke leaseformule jouw werkgever hanteerd of welke kortingen je krijgt.

Let ook op dat indien je voor cash kiest (pijler 3) dat dit 1 keer per kalenderjaar zal worden uitbetaald en niet elke maand.
Het probleem is dat ze daar niet transparant in zijn, we hebben gewoon de lijst met die auto's gekregen, meer niet.
Ze werken met Arval of Leaseplan, 30k km en 5 jaar, voor zover ik weet met internationale pechverhelping en vervangwagen. Tankkaart/laadkaart zijn ook van de leasemaatschappijen.
Als ik de auto's op de lijst opzoek zitten ze allemaal rond de €40k. Een ID.4 of EX40 zijn nog een paar duizend euro duurder.

Ik weet dat het bedrag in pijler 3 pas in december wordt uitbetaald, geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
De rekensom was ook puur om te tonen dat als je hem niet als gezinswagen gebruikt het erg nutteloos is.

Gebruik je fiets, en prive auto voor die paar uitzonderlijke gevallen dat je ver moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathieuT
Bedankt voor de antwoorden _/-\o_

We gaan het nog even laten bezinken, maar we denken wel dat we voor het mobiliteitsbudget zonder leasewagen gaan.

Dan kunnen we ook al eens rondkijken voor een tweedehands elektrische auto :P
Pagina: 1