Buren kopen HUGE huis, maar hoe?!

Pagina: 1
Acties:
  • 3.530 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horton
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-10-2024
Goedeavond medeburgers
Onze buren hebben een nieuwe woning gekocht. Ze waren en zijn erg op zichzelf, we hadden geen close contact en de vragen die we hen zelf stelden kregen we een algemeen nietszeggend antwoord op. Toch zijn we erg nieuwsgierig. Misschien weten jullie hoe ze de volgende situatie geregeld hebben? Ook met het oog op het feit dat onze jongste zoon misschien onze woning wil gaan kopen in de nabije toekomst.

Onze buren zijn 42 en 43 jaar oud. Zij hebben drie jonge kinderen. Vorig jaar zomer vertelden ze in de tuin aan hun ouders die op visite zaten dat zij samen een gezamenlijk netto maandinkomen hebben van 3300euro.
Ze hebben nu het huis van zijn ouders gekocht. De buurman heeft nog 3 broers die allen al een woning hebben en geen interesse hadden in de ouderlijke woning.
De woning is 200m2 en heeft een perceel van 1500m2, energielabel A, moderne woning die 15 jaar geleden volledig is gerenoveerd en volledig verduurzaamd. De woning is gelegen aan een doodlopende weg en heeft uitzicht over de landerijen.
De ouders (68 en 70 jaar oud) van de buurman hebben zelf een nieuwe woning gekocht voor 400.000euro.
De buurvrouw vertelde eens in de tuin aan een vriendin dat de taxatie te hoog naar de zin was en dat ze een makelaar uit de kerkgemeenschap gingen vragen voor een taxatierapport.
Hoe kunnen onze buurman en buurvrouw met hun modale salaris nu een grote en moderne woning kopen? In de omgeving gaan vergelijkbare woningen weg voor minimaal 750.000euro. Die hypotheek krijgen zij niet gezien hun salaris. Nu hebben zij het huis hiernaast verkocht met een overwaarde van 200.000euro maar ergens bekruipt ons het gevoel dat er een omweg is gebruikt om deze hypotheek te kunnen financieren. Of de makelaar heeft de woning ondergetaxeerd? Kan dat?
Is er iemand die hier uitleg over kan geven? Onze zoon is nu 21 jaar en hij krijgt in zijn eentje geen hypotheek van 350.000euro om onze woning te kunnen kopen. En hoe zit het dan met de andere kinderen uit het gezin? Onze buurman heeft nog drie broers? Wordt onze buurman dan onterft voor het bedrag van het hypotheekverschil?

Acties:
  • +113 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:50
niet reageren is ook een optie: zo reageren is in ieder geval niet oké

[ Voor 76% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je kan niet in de portemonnee van een ander kijken.

Misschien hebben ze wel een erfenis of een schenking gekregen. Een klapper met crypto’s gemaakt of de staatsloterij gewonnen. Verder kun je de prijs natuurlijk wat lager houden als je van bekende koopt. Dat helpt ook.

En gelukkig heb ik niet zo’n buurman die alle gesprekken afluistert en z’n neus in je zaken steekt.

[ Voor 31% gewijzigd door Sethro op 04-10-2024 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:49

orf

Wat een vragen over je buren. Het wordt natuurlijk alleen maar speculeren. Wellicht hebben de ouders een schenking gedaan. Of een voorschot op de erfenis. Of een andere financiële meevaller. Of een lage taxatie en dus een relatief lage prijs. Of een combinatie.

Maar het gaat je weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Iemand moet die 10.000 per maand voor 30 jaar hebben gewonnen bij de Staatsloterij. Of wilde je speculaties over drugshandel horen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:20
Man man man en dan hier een account voor aanmaken. Valt geen zinnig woord over te zeggen, en bespaar jezelf de afgunst en gun het die mensen gewoon.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:08

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 08:37 ]

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Wat wil je horen?

De afgunst druipt ervan af. Je post zit vol niet ter zaken doende punten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[ Voor 83% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09 22:09
Het gaat je niks aan. En dan nog. Hun situatie is niet de situatie waar jouw zoon inzit dus het is ook niet te vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:16

Dennis1812

Amateur prutser

Je kan het natuurlijk gewoon vragen.

Of feliciteren met de nieuwe woning.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:11
Het hoeft niet per se afgunst te zijn. Kan ook oprechte interesse zijn in hoe zoiets mogelijk is.

Ik weet dat het mogelijk is om een woning binnen de familie te verkopen voor een iets lagere prijs dan de marktwaarde, maar je kunt volgens mij niet te veel afwijken van taxatiewaarde.

Doe je dat wel, dan benadeel je de belastingdienst. Het lijkt me dat hier best met een kritisch oog naar gekeken mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
saveljos schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:22:
Het lijkt me dat hier best met een kritisch oog naar gekeken mag worden.
Door de buurman?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 21:18

Klippy

Still Game

Koopsommenoverzicht is gewoon publiekelijk beschikbaar voor een paar Euro. Dan weet je waar het voor gekocht is.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:21
Er zijn zoveel legale mogelijkheden.... Wel eens gedacht aan schenking met warme hand? Is net als alles hier overigens pure speculatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Opzich snap ik jou bedenkingen wel: 3300 netto gezamelijk is gewoon weinig en dan een woning van 7 ton kopen dat matcht niet met elkaar.

Maargoed als je dat huis dan van je ouders koopt dan zou je snel de puzzelstukjes in elkaar moeten kunnen puzzelen toch? Laten we het op schenking en erfenis houden.

Leg je er gewoon bij neer, want verschil is er nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-09 20:13
Horton schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:07:
Misschien weten jullie hoe ze de volgende situatie geregeld hebben?
Als ze het zelf niet vertellen, ga je er niet achter komen. Zo erg lijkt me dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:14

[ Voor 77% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 21:53

[ Voor 65% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:31
niet constructief

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:22
Ze hebben gelogen over inkomen tegen snel jalorse buurman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horton
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-10-2024
saveljos schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:22:
Het hoeft niet per se afgunst te zijn. Kan ook oprechte interesse zijn in hoe zoiets mogelijk is.

Ik weet dat het mogelijk is om een woning binnen de familie te verkopen voor een iets lagere prijs dan de marktwaarde, maar je kunt volgens mij niet te veel afwijken van taxatiewaarde.

Doe je dat wel, dan benadeel je de belastingdienst. Het lijkt me dat hier best met een kritisch oog naar gekeken mag worden.
Dank voor het relativeren. Ik ervaar zeker geen jaloezie. Op mijn leeftijd moet ik er juist niet aan denken, al het onderhoud in een groot huis en grote tuin is niet iets wat wij ambiëren. Het is precies zoals jij het beschrijft, omdat onze zoon onze woning ooit zou willen kopen zijn we geïnteresseerd in dergelijke constructies. We kunnen hem korting geven op de verkoopprijs maar geen tonnen uiteraard. Maar hoe lijken andere mensen dat dan toch te doen? Mijn vermoeden is dat heel veel mensen hier benieuwd naar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
@Horton sorry als dit wat horkerig overkomt, maar alle tijd die je gebruikt hebt om de buren in meerdere gesprekken af te luisteren had je natuurlijk ook kunnen besteden aan het zoeken van een financieel adviseur die je alle constructies uit kan leggen.

Overigens mag je, naar mijn weten, het huis verkopen voor minimaal de WOZ waarde, als die flink lager ligt dan de taxatiewaarde zou dat dus kunnen. Alles daaronder wordt een schenking.

[ Voor 26% gewijzigd door LAD93 op 04-10-2024 23:12 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat een hoop nare reacties zeg. Ik begrijp dat de buren van TS op een gunstige manier een grote woning hebben gekocht van hun ouders, en TS wil datzelfde trucje toepassen bij zijn zoon.
Terechte vraag lijkt mij.

Je kunt het nooit helemaal achterhalen, maar ik vermoed zomaar dat de taxatie door een bevriende taxateur ver onder de marktwaarde is gedaan, dan heb je de eerste 50-100k verdient. Daarnaast nog een schenking van 100k (totaal 4 ton aan 4 kinderen geschonken, ook niet heel bijzonder voor een ouder stel die kleiner gaan wonen) , plus overwaarde en een stukje hypotheek.
Daarbij vind ik 3300 euro gezamenlijk maandinkomen vrij laag, tenzij ze beide parttime werken. Het minimumloon is al 2190 netto per persoon tegenwoordig obv 40uur.

Optelsom: 50-100k + 100k + 200k = 350-400k. Blijft er een hypotheek over van 350-400k, waarvan waarschijnlijk een deel op 1 of 2% rente staat die ze mee kunnen nemen. Voor een woning die blijkbaar lage energielasten heeft is dat prima te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2024 23:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:48
Horton schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:01:
[...]

Dank voor het relativeren. Ik ervaar zeker geen jaloezie. Op mijn leeftijd moet ik er juist niet aan denken, al het onderhoud in een groot huis en grote tuin is niet iets wat wij ambiëren. Het is precies zoals jij het beschrijft, omdat onze zoon onze woning ooit zou willen kopen zijn we geïnteresseerd in dergelijke constructies. We kunnen hem korting geven op de verkoopprijs maar geen tonnen uiteraard. Maar hoe lijken andere mensen dat dan toch te doen? Mijn vermoeden is dat heel veel mensen hier benieuwd naar zijn.
Ga met een financieel adviseur / hypotheek verstrekker praten en laat je alles toelichten.

Er zijn zoveel constructies mogelijk:

- schenken en dan niet 20.000 maar gewoon 120.000 euro (rand 10 procent schenkingsrecht)
- schenking opa en oma
- familie hypotheek met terugschenking
- combinatie van bovenstaande
- Staatsloterij winnen
- geld verdienen met crypto

Zo kan je dus huizen kopen die dus eigenlijk niet in je salaris range ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09 17:09

[ Voor 72% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Niet jouw probleem toch? Als ze het niet vertellen zul je er niet achter komen. Misschien hebben ze wel Euromillions gewonnen en nog meerdere huizen.
Horton schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:01:
[...]

Ah, dan zou ik je laten adviseren door iemand die er verstand van heeft :) Je kan 6.633 per jaar aan je kinderen geven, aangezien we aan het eind van het jaar zitten en je dat volgend jaar weer kan doen en een huis kopen een aantal maanden kost kun je dat verdubbelen.

[ Voor 75% gewijzigd door Marzman op 05-10-2024 07:18 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:02

[ Voor 81% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 08:36 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Los van illegale manieren zoals flinke crypto winst die nergens op papier staan (waar een notaris ook wel vragen over zou stellen); familielening?
Wie weet hebben zijn ouders gewoon het verschil aan 'm geleend en betaalt hij iedere maand een bedrag terug, of krijgt hij ieder jaar de maximale belastingvrije schenking om die lening af te betalen.

Zijn genoeg constructies te bedenken, als ze met 3300 überhaupt al een huis hebben kunnen kopen zal er vast ergens geld in de familie zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Sport_Life schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:21:
Wat een hoop nare reacties zeg. Ik begrijp dat de buren van TS op een gunstige manier een grote woning hebben gekocht van hun ouders, en TS wil datzelfde trucje toepassen bij zijn zoon.
Terechte vraag lijkt mij.

Je kunt het nooit helemaal achterhalen, maar ik vermoed zomaar dat de taxatie door een bevriende taxateur ver onder de marktwaarde is gedaan, dan heb je de eerste 50-100k verdient. Daarnaast nog een schenking van 100k (totaal 4 ton aan 4 kinderen geschonken, ook niet heel bijzonder voor een ouder stel die kleiner gaan wonen) , plus overwaarde en een stukje hypotheek.
Daarbij vind ik 3300 euro gezamenlijk maandinkomen vrij laag, tenzij ze beide parttime werken. Het minimumloon is al 2190 netto per persoon tegenwoordig obv 40uur.

Optelsom: 50-100k + 100k + 200k = 350-400k. Blijft er een hypotheek over van 350-400k, waarvan waarschijnlijk een deel op 1 of 2% rente staat die ze mee kunnen nemen. Voor een woning die blijkbaar lage energielasten heeft is dat prima te doen.
plus startersaftrek?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:38

[ Voor 67% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 08:35 ]

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:13
Voorschot op de erfenis? En dan die 200k overwaarde van hun eigen huis. Gedeelte spaargeld en rest hypotheek? En uiteraard een gunstigere prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Technofreakz op 05-10-2024 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:39

[ Voor 65% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 08:27
Oon schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:29:
Los van illegale manieren zoals flinke crypto winst die nergens op papier staan (waar een notaris ook wel vragen over zou stellen); familielening?
Wie weet hebben zijn ouders gewoon het verschil aan 'm geleend en betaalt hij iedere maand een bedrag terug, of krijgt hij ieder jaar de maximale belastingvrije schenking om die lening af te betalen.

Zijn genoeg constructies te bedenken, als ze met 3300 überhaupt al een huis hebben kunnen kopen zal er vast ergens geld in de familie zitten
Wat is er illegaal aan een cryptowinst?
Of suggereer je dat ze hun eventuele cryptomunten niet hebben aangegeven en daardoor box3 belasting hebben ontdoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Homer-Simpson schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:02:
[...]

Wat is er illegaal aan een cryptowinst?
Of suggereer je dat ze hun eventuele cryptomunten niet hebben aangegeven en daardoor box3 belasting hebben ontdoken?
Dat laatste. Als ze hun winst netjes op zouden geven en daar een huis van zouden kunnen kopen dan zouden ze het niet over 3300 netto inkomsten hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 08:27
@Oon dasr ben ik het niet mee eens. Het zijn pas inkomsten nadat je ze liquideert. Mijn beleggingen stijgend doorgaans ook wat elke maand, dat zie ik niet als inkomen omdat ik ze niet verkoop. Idem met mijn woningwaardestijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:47
Oon schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:29:

Denkt je serieus dat als je crypto niet hebt opgeven bij de belastingdienst en dan een huis koopt van 750k dat ze dat daar niet door hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:44
Ik snap wel dat je buren enkel in algemene zin nietszeggende antwoorden op jouw vragen geeft.

Dit verzin je toch niet.

[ Voor 22% gewijzigd door renegrunn op 05-10-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online

[ Voor 70% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Deze gaat op slot. Ga vandaag kijken of dit nog open kan. Sowieso voor heel veel mensen: niet reageren is ook een optie

Edit:

En besloten dat dit topic dicht blijft. @Horton welkom op Tweakers. Jouw eerste start maar zoals je ziet kunnen dingen ook ontsporen. De opzet zo kan alleen maar leiden tot speculatie: niemand kan ik de financiële constructie van jouw buren kijken. Als je wilt weten hoe je voor je zoon later een huis kan kopen / van jullie kopen / etc en je hebt daar specifieke vragen over, dan kan je daar wel een topic over openen. Maar kijk dan wel eerst even goed de huisregels door hoe je een een topic een goede start geeft.

[ Voor 66% gewijzigd door We Are Borg op 05-10-2024 09:28 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.