Gootsteen loopt slecht door, afvoer verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:47
Ik heb vorig jaar een huis gekocht en de vorige eigenaar vond zichzelf een klusser maar bakte er niet zoveel van. Hij was nog wel zo slim om de meeste zaken te laten doen maar de keuken die erin zit heeft hij overgenomen en zelf met wat hulp geplaatst. We zitten een beetje met de gootsteen. Hij loopt langzaam door en ook het water uit de vaatwasser loopt de spoelbak in bij het water wegpompen.

De aansluiting zit als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C38DapFyTyidE9KEiBGBZa0n8EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPUjqDbnlzzatHZG4tTXxFBr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwu3yjDMKNE7IRHteQQ4Atqc2Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCFaBFW7qNksBm3PtWAQIBUI.jpg?f=fotoalbum_large

En als ik op internet kijk lijkt het uitstulpsel met de vaatwasser tuit wel standaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGeiEP_8gqRvAuzg8BgrCHCdZBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iLU5oxDHuJ7k5351l02GX0e.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de hele sifon losgehaald en water direct in de leiding gegoten, dit loopt meteen weg. Als er water uit de kraan in de spoelbak is er binnen seconden meteen een laag water.

Iemand die ons in de goede richting kan helpen? Is het een goede conclusie dat er geen verstopping is en ons probleem in de afvoeraansluiting zit?

Alvast bedankt,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:16
Die knik omhoog is toch niet heel praktisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom is er voor de vaatwasser überhaupt geen eigen sifon op de onderste (centrale) afvoer gebruikt?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 04-10-2024 21:28 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 21:25

ViezeVis

Sample Text

Will_M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:27:
Waarom is er voor de vaatwasser überhaupt geen eigen sifon op de centrale afvoer gebruikt?
Dat hoeft niet?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het enige dat ik in eerste instantie zie is de 2 haakse bochten waar je liever 45 graden bochten gebruikt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 21:35
Ik zou even een rioolveer door de aansluiting halen. Lijkt erop dat jouw vorige bewoner een schroefdop daar heeft gemonteerd voor elke keer dat zijn leiding verstopt zit. En het lijkt erop dat nu hetzelfde aan de hand is.

Of een loodgieter laten komen . Ik was 150 euro kwijt voor 5 meter volle afvoerpijp die dezelfde symptomen had. Is het geld niet.

[ Voor 35% gewijzigd door __R__ op 04-10-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nee, dat hoeft niet, maar daarmee voorkom je wel dat het enkele sifon wat nu 'dubbel' gebruikt is z'n werk niet meer (goed) kan doen en de doorstroming dus belemmert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:23
Zit de sifon niet gewoon verstopt met een hoop troep onderin de "U"?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FredvZ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:55:
Zit de sifon niet gewoon verstopt met een hoop troep onderin de "U"?
Volgens de tekst in de OP (Openings Post) is het sifon los gehaald geweest. Ik doe dan de aanname (en mag serieus hopen) dat de TS (Topic Starter) dat ding daarbij ook even schoon gemaakt heeft omdat 't ding toch los lag (en helaas geen eigen 'drain' middels een schroefdop heeft) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero_B
Will_M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Volgens de tekst in de OP (Openings Post) is het sifon los gehaald geweest. Ik doe dan de aanname (en mag serieus hopen) dat de TS (Topic Starter) dat ding daarbij ook even schoon gemaakt heeft omdat 't ding toch los lag (en helaas geen eigen 'drain' middels een schroefdop heeft) :P
Haha ja ik heb deze inderdaad schoon gemaakt ook 😄
__R__ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:30:
Ik zou even een rioolveer door de aansluiting halen. Lijkt erop dat jouw vorige bewoner een schroefdop daar heeft gemonteerd voor elke keer dat zijn leiding verstopt zit. En het lijkt erop dat nu hetzelfde aan de hand is.

Of een loodgieter laten komen . Ik was 150 euro kwijt voor 5 meter volle afvoerpijp die dezelfde symptomen had. Is het geld niet.
Bedankt, ik ga hier even naar kijken morgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Jero_B op 04-10-2024 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:08
Bij ons ook gehad. Bij ons bleek dat de afvoerbuizen na de afvoer vol zaten met wit hard spul. Bleek zeep en andere zooi te zijn. Was wel bizar te zien. Hele blokken haalden ze eruit. Uiteindelijk snel besloten gewoon de nodige stukken buis te vervangen. Daarna nooit meer last gehad. Zeepresten, rijst etc koeken die buizen dicht na zoveel jaar. Maar goed. Wil niet zeggen dat dit hier ook aan de hand is. Wij konden op een bepaald punt niet verder zelfs met een trekveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-06 08:43
Wat je nog kan proberen is om een paar keer te spoelen met heel heet water en soda.
Soda oplossen in zo heet mogelijk water, en dan doorspoelen. Soda lost vet ed op (niet als het al keihard is). Herhaal dat evt 2 a 3 keer. Naspoelen met schoon heet water, soda moet wel weg zijn uit je leidingen en je spoelbak. Zout is niet goed voor aluminium en RVS, dus daarom ook het naspoelen.
Ik doe meestal een kwart soda zak oplossen in 10-15 liter water.

Soda kost weinig :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De 2 90 graden bochtjes zou je nog kunnen vervangen door 2 van 45, maar verder slibt het bij de keuken al gauw wat dicht door alle vette zooi. De constructie zelf is niet gek.
Soda of die goedkope ontstopperkorrels met kokend water zijn dan je beste vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:57

paQ

Ik zie niets heel geks eigenlijk (ok behalve die laatste 90 graden bocht)
Haal even een fles gootsteenkorrels
Sifex oid? :?
Of Gamma huismerk flesje korrels (zelfde spul)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:54

thijsco19

KTM 990 SMT

Als het dan toch wegloopt, hoor je dan een gorgelend geluid?

Is de overstort, dat witte stukje leiding die naar de achterkant van de spoelbak gaat, wel goed open?

Als het geen verstopping is, in het witte gedeelte, kan het namelijk ook een luchtprobleem zijn. als er geen lucht bij kan komen loopt een sifon ook niet door. Hetzelfde van onder af, als het riool/leidingwerk niet goed belucht is dan wil het nog weleens slecht door lopen

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 21:25

ViezeVis

Sample Text

Will_M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:31:
[...]

Nee, dat hoeft niet, maar daarmee voorkom je wel dat het enkele sifon wat nu 'dubbel' gebruikt is z'n werk niet meer (goed) kan doen en de doorstroming dus belemmert.
Dat valt wel mee hoor :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-06 23:19
Will_M schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:31:
[...]

Het enige dat je er echt mee voorkomt is dat je gootsteen niet gaat gorgelen als de vaatwasser aan het spoelen/dumpen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Van al die rare bochten krijg ik al de kriebels.

Ik zou het sifon vervangen door dit model, de grijze buis naar boven verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Gm0sG0V8/screenshot-386.png

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 05-10-2024 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:13
Persoonlijk vind ik het grijze stuk tussen de twee grijze 90 graden bochten wat dun. Lijkt net of dat geen 40mm is maar 30mm of zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-06 22:29
Precies. Er zit een stukje 32 mm pijp in het horizontale deel (rood omcirkeld). Ik zie twee 40-32 verloopjes in de haakse bochten. Dat belemmert je doorstroom. Daarnaast raakt dat snel verstopt door vet- en zeepresten.
Afzagen dus, meteen onder de tweede haakse bocht (groene pijl) en opnieuw met 40 mm pijp aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQuvfOfk34Jo8jDTffc7iYu9ZrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHYLF1vAASFIU0Lppm6xmuzO.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan eventueel overwegen om het afgedopte stuk linksonder te gaan gebruiken voor je vaatwasser.
45° bocht eruit halen door hem (met beleid) te verwarmen met een heteluchtpistool en en nieuwe 45° graden bocht erin die omhoog wijst. Pijpje omhoog en een vaatwasser aansluiting erop.

[ Voor 72% gewijzigd door Masimo op 05-10-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:16

Vliegvlug

Flight Simple

Hoe oud is het huis?
Kan goed zijn dat de afvoerbuis is verstopt onder de vloer, dat was bij mij het geval na 30 jaar gebruik.
Dacht eerst dat de verstopping enkel in de eerste haakse bocht zat maar dat bleek toch iets meer. :X

Heb uiteindelijk ruim 2m riolering vervangen maar nu stroomt het water weer door als een malle!

De eerste haakse bocht in de kruipruimte heb ik vervangen door 2x een 45° bocht zodat het water sneller doorstroomt en minder afremt wordt met direct daarachter een buisdeel met draaideksel zodat ik bij toekomstige verstoppingen er in kan kijken en doorspoelen met de hoge druk spuit indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero_B
thijsco19 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:54:
Als het dan toch wegloopt, hoor je dan een gorgelend geluid?

Is de overstort, dat witte stukje leiding die naar de achterkant van de spoelbak gaat, wel goed open?

Als het geen verstopping is, in het witte gedeelte, kan het namelijk ook een luchtprobleem zijn. als er geen lucht bij kan komen loopt een sifon ook niet door. Hetzelfde van onder af, als het riool/leidingwerk niet goed belucht is dan wil het nog weleens slecht door lopen
Vandaag met gootsteenveer door de afvoer gegaan. Leek af en toe wel iets opgeruimd te hebben. Toen alles weer aangesloten en geen verschil..

Toen nog maar een keer naar je tip van de overstort bekeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMsjmXbnAn7Dbs637fd1MFfYMNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYZiS6DJ4XJyUvIUub68DQRo.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zat vol met troep. Met de ontstopper was er al iets door het rooster gekomen en daarna de rest schoon gemaakt. De afvoer loopt weer aardig door (nog steeds niet snel maar dat gooi ik op de aparte constructie) voor nu is het weer Oke voor ons. Sparen toch voor een nieuwe keuken en dan ook een permanente oplossing.

Bedankt iedereen voor het meedenken.
Pagina: 1