Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreekVer
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik ben al enkele weken vruchteloos aan het proberen om een tweedehands Kyocera Ecosys M5521cdn printer op mijn netwerk/laptop aangesloten te krijgen - maar vruchteloos... Ik had voorheen een M5521cdw printer en die had een Wifi-direct knop die met mijnzelfde laptop onmiddellijk matchte. Ik begrijp dat de cdn géén wifi heeft en dus ofwel rechtstreeks op laptop moet worden aangesloten of op router naar netwerk en vervolgens wel via wifi werkzaam.

Al heel wat zitten opzoeken over statische IP en DHCP maar wat ik ook via systeem-menu probeer, de printer bereikt gewoon het netwerk niet en een IP-adres (statisch noch dynamisch) wordt nog steeds niet toegekend. Bij het koppel van wie ik de printer kocht, werkte alles naar behoren, kennelijk via een statisch IP-adres.

Ik ben geen IT-techneut maar ook geen complete dummy, maar hier zit ik wel met handen in het haar. Ik laat hier graag een ballon op van de laatste kans... als dat niet lukt moet ik helaas deze printer naar kringwinkel of containerpark brengen en diep in buidel tasten voor nieuwe printer. Ik heb voor mijn studies namelijk dringend een printer nodig.

Waar kan ik beginnen? Misschien met wat basisinfo over besturingssysteem en een foto van het statusrapport van de printer?
- Windows 11 Pro
- statusrapport zie foto

Voorts misschien ook dit - de printer werkt perfect voor het kopiëren. Aansluiting doe ik via UTP-kabel en UTP-contactdoos naar router.

Zou geweldig zijn als iemand me hier op weg kon helpen - ik ben uitgeprobeerd ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kjn6OjvmdT_73X9PQjWDfaQqjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4aKzm0SGDIF2sExrwQIrA0w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gs5AxocNwUxTQZ23L-D755COKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3wIiH6w98ZnNzqE9kZPhz49.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:48
Probeer het zonder de UTP contactdoos ertussen? Direct aan de router? Werkt iets anders als de printer wel op de UTP kabel?

De geprinte configuratie laat zien dat DHCP ingeschakeld is maar dat er geen fysieke verbinding is met de netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreekVer
Heb inderdaad al eens geprobeerd met printer rechtstreeks op router - vruchteloos. Ja UTP kabel getest op laptop (wifi eerst uitgezet ;-)

Dank voor lezing statusrapport - ik heb ook eens geprobeerd met statisch IP maar ondanks manuele ingave in systeemmenu gaf ie zelfde statusrapport met geen toegekende IP.

Op welke manier sluit ik printer rechtstreeks aan op laptop om zo te proberen? Niet zeker of ik daar juiste kabel voor heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Je kan de printer natuurlijk wel via USB gebruiken neem ik aan?
Heeft/geeft je router een netwerk status led indicator als je de netwerk kabel inplugt?
Andere router en/of switch eventueel beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-07 07:49

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Je krijgt op de een of andere manier geen fysieke verbinding met je netwerk ook al duw je een UTP kabel in je router en printer. De settings lijken op Gigabit te staan.
(Kun je zien in het menu of dat vast of op automatisch staat? Als het een vaste instelling is zet het eens op automatisch?)
Je kunt wellicht rechtstreeks verbinden met een USB kabel.
Is er misschien een software programma te vinden van de fabrikant?
Nieuwe UTP kabel geprobeerd? Rechtstreeks in de router en printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreekVer
The_Doman schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:57:
Je kan de printer natuurlijk wel via USB gebruiken neem ik aan?
=> Is eigenlijk qua opstelling geen optie (meerdere familieleden moeten hem gebruiken) maar zou me alvast voor mijn studies kunnen depanneren. Ik heb het nog niet geprobeerd en zal dat van het weekend zeker doen. Ik snor even op hoe ik dat juist moet doen.
The_Doman schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:57:
Heeft/geeft je router een netwerk status led indicator als je de netwerk kabel inplugt?
Andere router en/of switch eventueel beschikbaar?
Zal ik dit weekend ook checken - geen andere router beschikbaar (die is ook dubbel gechecked en geen defect mee want vindt alle andere toestellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreekVer
Kabouterplop01 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:27:
De settings lijken op Gigabit te staan.(Kun je zien in het menu of dat vast of op automatisch staat? Als het een vaste instelling is zet het eens op automatisch?)
Ik pluis dat eens uit vandaag. Rechtstreeks op router geplugd met vooraf geteste UTP-kabel heeft niet gewerkt. Qua software is Kyocera een beetje rommelig maar denk de juiste software te hebben gebruikt - ook lijkt me de printer gewoon los van software via systeeminstellingen die verbinding met netwerk gewoon niet te maken - ik krijg geen IP-adres in statusrapport ingeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
FreekVer schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:21:
Zal ik dit weekend ook checken - geen andere router beschikbaar (die is ook dubbel gechecked en geen defect mee want vindt alle andere toestellen)
De router zal prima functioneren, maar je komt wel eens situaties tegen dat een appaat gewoon niet wil verbinden met een bepaalde switch/router.
Ook natuurlijk met een andere kabel testen als je dat nog niet had gedaan.
hatsjoe123 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:33:
Hoewel het mijzelf ook onwaarschijnlijk leek heb ik toch geprobeerd om het te testen door een andere netwerkkabel van m'n pc boven naar de modem beneden aan te sluiten. En warempel, dit werkt wél.

Netwerkkabel 'A' werkt dus alleen maar als de switch er tussen zit, netwerkkabel 'B' werkt direct op de modem. Schiet mij maar lek...
Je kan inderdaad eens testen via een directe kabelverbinding met je laptop en zien of er een link/ip tot stand komt en je de printer kan benaderen/pingen?
Google:PC statisch IP geven:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
FreekVer schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:21:
=> Is eigenlijk qua opstelling geen optie (meerdere familieleden moeten hem gebruiken) maar zou me alvast voor mijn studies kunnen depanneren.
De printer delen via het netwerk is dan ook nog een mogelijke optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreekVer
Ik maakte een verbinding via printer-usb kabel en daarmee kan ik dus alvast printen (zonder netwerk). Da's een eerste opluchting :-)

Begrijp ik nu dat ik - nu ik connectie maak tussen laptop en printer - vanuit laptop ook kan proberen te printer een ip te geven (pingen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De snelheid op de netwerkpoort van de router moet wel op auto staan oudere printers zijn nog wel eens 100 Mb

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreekVer
Frogmen schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:27:
De snelheid op de netwerkpoort van de router moet wel op auto staan oudere printers zijn nog wel eens 100 Mb
Dat is iets wat ik aan mijn netwerkprovider vraag om aan te passen? Of kan ik dat zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-07 07:49

Kabouterplop01

chown -R me base:all

FreekVer schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:26:
[...]

Dat is iets wat ik aan mijn netwerkprovider vraag om aan te passen? Of kan ik dat zelf?
Even kijken in ip settings d.m.v. een dos prompt.
(start >> uitvoeren >> cmd)

ipconfig /all intypen en kijken wat het ip adres is van je dafault gateway(standaard gateway)

dan een browser openen en dat ip adres in je browser typen.
Als je daar in komt kun je het waarschijnlijk zelf.
Pagina: 1