Controle voor bestellen van ondervloer en plinten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 21:56
Hoi allemaal,

Wij hebben een nieuwe vloer aangekocht ( laminaat ) en moeten nu plinten gaan kopen. Nu begreep ik dat je vooral plinten moet pakken met een kabelgoot daarachter ( opstaande plinten ) en zodoende kwam ik uit bij een plint zoals deze; https://www.doe-het-zelfd...t-recht-18x120-mm-240-cm/

Nu is mijn vraag;

Moet ik de gehele benedenverdieping dan voorzien van deze plint, aangezien wij nog niet weten waar er uberhaupt kabels gaan komen? En daarbij de vraag of het uberhaupt iets uitmaakt als je de gehele verdieping voorziet van deze plint.

Tevens kiezen we voor een Isotac ondervloer, maar ik begreep dat dat wel prima in orde is. Als laatste nog de vraag of het aantal strekkende meters een beetje klopt? Ik kwam uit op 30 strekkende meters. Let op het gaat om woonkamer, keuken en gang. Ik heb daar niet zoveel ervaring mee, dus als iemand dat na zou willen kijken, dan zou dat erg fijn zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw-ywGVghpaC4grgOzOIYLjw0OY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kEbSDJIuqMnHZXJlDMpIre0n.png?f=user_large

SiberischeHusky Shepsky

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dat soort plinten pak je enkel als je woning geen fatsoenlijk aantal stopcontacten heeft, en je dus kabels moet trekken.

Normaal gesproken is dat juist totaal nutteloos, je moet namelijk op het moment dat je de plinten vastlijmt ook de kabels gelegd hebben, anders heb je niets aan de kabelgoot.

Wil je onder de ramen ook plint leggen? neem aan van wel.
Wil je onder deur ook netjes plint leggen? neem aan van wel.
Ik kom uit op 40 meter... hoe jij op 30 komt is raadsel.

Woonkamer: 8 x 2 (- open stuk van keuken, ongeveer 2 meter) + 4 x 2 = 22 m
Hal 2.2 x 2 + 3.3 x 2 = 11 m
Keuken 2.85 x 2 + 3.4 x 2 - = 11 m

Maakt in totaal 44m

* bij deuren doe je geen opstaande plint, maar laminaat heeft ook een platte plint nodig, anders ziet het er niet uit.

ps - als je met strekkende meter aantal vierkante meter ondervloer bedoeld: je woning is 6.06 x 7.75 - toilet (1 x 1.8) - trap (1x1.8) ~45 m2. Ja, er zijn muren die niet meetellen, maar je hebt ook snijverlies, en wilt geen tetris doen met onervloer restjes.

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 04-10-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 17:40

ViezeVis

Sample Text

Wij hebben ook soortgelijke plinten. Veel plinten hebben 'standaard' al een goot. Zoals deze: https://www.luxuryfloors....it-16031/6040?number=6040.

/edit
lijkt wel alsof jij een plint hebt gepakt die eigenlijk voor ophangen bedoeld is (gezien die gleuf aan de zijkant). Weet niet of dat bewust is, ik zou dat afraden en gewoon kitten.

[ Voor 33% gewijzigd door ViezeVis op 04-10-2024 17:57 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 17:40

ViezeVis

Sample Text

99ruud99 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:55:
Dat soort plinten pak je enkel als je woning geen fatsoenlijk aantal stopcontacten heeft, en je dus kabels moet trekken.
Het is anders ook uitermate geschikt om een een kabel van de tv doorheen te voeren voor stroom waarop je aansluitend een kabelgoot kunt bevestigen. Een mooi alternatief voor een kabelgoot dus :)

Of een netwerkkabel.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

99ruud99 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:55:

Normaal gesproken is dat juist totaal nutteloos, je moet namelijk op het moment dat je de plinten vastlijmt ook de kabels gelegd hebben, anders heb je niets aan de kabelgoot.
Gezien de vorm van de plinten, met name die sleuf, zou ik denken dat ze geschikt zijn voor klik montage? Lijmen zou ik sowieso niet voor kiezen als je wat met kabels wilt doen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Maar dan moet je al VOOR instlaleren van vloer en plint de kabels trekken - als je dat nu nog niet weet zou ik dat niet kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HlAY1O3ZxNacJiN43cXnmBsjtA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rMXjpkls12y3ywULvtBfcgMI.jpg?f=user_large
Ik zou dus dit idee doen: zowel een hoge staande plint als een lage platte plint. Dan werk je het namelijk makkelijk netjes af bij de drempels van de deuren.

Enkel een hoge plint is een optie als je een drempelloze woning hebt.

ps- foto is niet van mij, enkel als voorbeeld. Hoe ze de hoek hebben gemaakt vind ik minder netjes.

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 04-10-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-09 15:28
99ruud99 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:12:

Als je vloer fatsoenlijk is gelegd, dan is alleen een hoge plint ook mogelijk bij drempels. Je kan het minimale randje gewoon afkitten bij het kozijn en de drempel. Met fatsoenlijk is dus rechte lijnen met minimale ruimte, geen gaten van een centimeter en de hoekjes ook strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Dat klopt, maar dat is heel wat minder vergevingsgezind dan een plakplint, waarbij je zelfs een halve cm ernaast mag zitten zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Ga gewoon eens naar een bouwmarkt en haal een product om te kijken hoe de montage zou gaan. Voor kabels wil je een klik of schroef systeem. Zonder kabels kun je kitten.
[Afbeelding]
Ik zou dus dit idee doen: zowel een hoge staande plint als een lage platte plint. Dan werk je het namelijk makkelijk netjes af bij de drempels van de deuren.

ps- foto is niet van mij, enkel als voorbeeld. Hoe ze de hoek hebben gemaakt vind ik minder netjes.
Pure horror zo en overbodig.

Je kunt prima hoge plinten gebruiken en bij kozijnen platte. Platte tegen hoge is lelijk, meer werk, en onhandig (afstand tot muur). Soms doet men het omdat men opziet tegen het slopen van hoge plinten maar dat is hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:04
CryptoNL schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:46:
. Nu begreep ik dat je vooral plinten moet pakken met een kabelgoot daarachter (
Moet?

Ik heb hier geen plinten met een kabelgoot daarachter, geen idee wat ik er mee zou moeten bedenken.

De televisie staat op een kast, dus de kabels zitten gewoon aangesloten op de stopcontacten (en in een stekkerdoos) die achter of naast de kast zitten. Als je wandcontactdoos een meter of meer naast je kast zit dan is een kabelgoot plint inderdaad wel prettig.wat heb je verder aan vaste apparatuur in je woonkamer?

Een staande lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 21:56
Thanks all. We gaan dan inderdaad voor hoge matzwarte plinten. In totaal dus 45 strekkende meters nodig begrijp ik. Denk dat ik ze gewoon bij de bouwmarkt haal, want de prijsverschillen is echt centenwerk. Ongeveer 9 euro per 2,40 meter gemiddeld.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
Drempels kan je gewoon losmaken.
Dan kan je een randje frezen aan beide zijden waar het laminaat onder valt.

Langs een houten kozijn kan je met een multitool een plakje onder het kozijn uit zagen.
Hier kan je dan je laminaat strak onderdoor laten lopen, en heb je geen trappetje van plakplint rond je kozijn.

Plakplint langs een hoge plint is gewoon lelijk, dan wil je niet de tijd nemen om het mooi te doen.
Een hoge plint zet je op je laminaat, en dan kan je ook ruim 1cm van de wand blijven met de planken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 17:21
[Afbeelding]

Dit is inderdaad wel een hoog: "Help-mijn-man-is-klusser" gehalte. Waarom zou je een plakplint nemen als je al een hoge plint hebt?

@CryptoNL gewoon met een rolmaat of laser alle muren opmeten, 5-10% snijverlies meenemen en bestellen. Het is tegenwoordig standaard vanaf een bepaalde dikte om kabelgoten te hebben (vanaf 15mm dik heb je ze al standaard). Je hoeft ze natuurlijk niet te gebruiken. Qua stevigheid doet het helemaal niets af.

mocht je nu nog niets willen trekken; klein koordje in de goot leggen waar je misschien straks nog wat wil leggen zodat je daar een kabel doorheen kunt trekken. Dan haal je een klein stukje los en haal je het erdoor.
Afhankelijk hoe de vloer is gelegd kun je bij de deuren een platte plint nemen, als het mooi is doorgelegd is dat niet nodig.

Ook met kabels kun je prima kitten, zou ik altijd doen want dan hoef je geen gaatjes weer af te werken. Kant en klaar gespoten plinten bestellen dan ben je in een middagje klaar! (Hier zijn we nu bezig met de laatste verdieping, gisteren binnen gekomen en zaterdag in een ochtend alles zagen + plakken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
CryptoNL schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:52:
Thanks all. We gaan dan inderdaad voor hoge matzwarte plinten. In totaal dus 45 strekkende meters nodig begrijp ik. Denk dat ik ze gewoon bij de bouwmarkt haal, want de prijsverschillen is echt centenwerk. Ongeveer 9 euro per 2,40 meter gemiddeld.
Voordeel van een plintenfabriek bijvoorbeeld is dat je de plint tot 5 meter uit een stuk hebt.
Voor de meeste kamers heb je dan geen delingen halverwege de muur.

Maar als ik eerlijk ben zie de die delingen helemaal niet als je een beetje netjes werkt.
Zeker niet na inrichten.
Pagina: 1