Roterende bouwlaser: laserdiode defect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulkjaer1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-03 22:40
Beste mensen,

Voor privé heb ik destijds een roterende bouwlaser van Topcon (Gemini R 2LS) gekocht.
Best een hoop geld. Nu blijkt de laserdiode defect te zijn. De leverancier geeft aan dat er geen onderdelen meer beschikbaar zijn en dat het dus het einde betekend van de laser.
Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke lasers en weet waar onderdelen te krijgen zijn?
Ik ga er vanuit dat de elektronica-onderdelen niet uniek zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je zult 'm toch open moeten schroeven en kijken of er een onderdeelnummer op staat om een stap verder te komen.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-04 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe weet je dat de laserdiode stuk is?

Bij zaken als farnell, mouser etc kan je losse componenten kopen, maar dan moet je wel een nummer oid hebben. Ik heb onlangs mijn leica gedag gezegt na een reparatie poging en toen maar een goedkoop ding gekocht... Nadeel: het is geen leica. Voordeel: het is geen leica en tegenwoordig zijn er goedkope dingen die net zo zuiver zijn als de dure van 10 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je echt zo'n bouwlaser nodig om grote afstanden te doen?
Ik zou zo'n oude vervangen voor een goedkope 3d in huis en 2 colaflessen met slang gevuld met water buiten.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb ook een relatief goedkope kruislijn laser.
Het ding is wonderbaarlijke accuraat en zelfnivelerend.
Ik doe meestal even controleren van het werk door hem ergens anders neer te zetten, dan moet de lijn weer op exact dezelfde plek komen.

Nadeel vind ik dan soms wel eens dat de lijn op grote afstand wat dikker wordt 15 plus meter.
Voor binnenwerk ga je dat niet merken.

Buiten doe ik meestal in het schemer de lijnen uitzetten want in de zon zie je geen moer van die streep.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulkjaer1
Ik heb hem vandaag open geschroefd. Viel nog niet mee: alle schroeven zaten verzegeld met een plastic goedje.
Vandaag contact met de leverancier waar ik hem jaren geleden gekocht heb. Die kwam op basis van mijn omschrijving met de conclusie dat het zeer waarschijnlijk de laserdiode is.

Ik kan eigenlijk niet ontdekken waar de laserdiode nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brulkjaer1
Afbeeldingslocatie: https://up.picr.de/48751636li.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://up.picr.de/48751637yp.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
brulkjaer1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:26:
Ik heb hem vandaag open geschroefd. Viel nog niet mee: alle schroeven zaten verzegeld met een plastic goedje.
Vandaag contact met de leverancier waar ik hem jaren geleden gekocht heb. Die kwam op basis van mijn omschrijving met de conclusie dat het zeer waarschijnlijk de laserdiode is.

Ik kan eigenlijk niet ontdekken waar de laserdiode nu zit.
Ik zou gokken dat hij midden onder dat zwarte tanwiel zit.
Hij schijnt dan recht omhoog door de as op dat spiegeltje bovenin.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Pagina: 1