case fans maken bij opstart rattelend geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Zojuist mijn pc gebouwd en alles gaat goed bij de test of ie aangaat... nja behalve dan dat de liggende fans een rattelend geluid maken. Geen idee wat dit veroorzaakt, er zitten geen kabels of andere dingen ook maar in de buurt.

Als ik de pc uitzet en er handmatig een draai aangeef, is dit rattelende geluid erook. Net zo een geluid als wanneer ik vroeger een stuk karton aan de frame van mijn fiets zette en deze de spaken van mijn wiel aanraakte bij het fietsen.

Ik vind het nogal vreemd en kan de oorzaak niet vinden. Hebben jullie een idee?

PC onderdelen:
AMD Ryzen 7 7700 Tray
Gigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE
Sapphire Pure AMD Radeon RX 7900 GRE
Fractal Design Torrent White RGB TG Clear
Microsoft Windows 11 Home (EN, OEM)
Thermalright Peerless Assassin 120 White
2x Kingston Fury Beast KF560C30BWEK2-32
Thermaltake Toughpower GF A3 Snow 850
Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Een defecte fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 07:33
Het zijn meerdere fans die dat geluid maken?
Heb je echt goed gekeken? Geen los schroefje of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
fractal design zegt dat je de pc een paar uur moet laten draaien zodat lubrication zn werk doet, maar dat vind ik ook sterk verhaal.

Ik heb nu het frame waar ze op zitten gedemonteerd uit de kast en 1 fan losgeschroefd. als ik er nu aan spin is het geluidloos. Ik vrees dat ze de fans gewoon veel te hard hebben aangeschroefd waardoor de rubberen spacers zijn geperforeerd ofzo. De andere 2 fans nu wat losser gezet en het probleem lijkt weg te zijn.

dus nu even alles weer in de kast monteren, kabels koppelen en opnieuw een startup doen.

Natuurlijk balen dat ik al deze stappen moet doen, maar aan de andere kant is het zelf oplossen met trial en error van dit soort dingen ook wel erg leuk.

[ Voor 21% gewijzigd door taurus0205 op 04-10-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
taurus0205 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:39:
fractal design zegt dat je de pc een paar uur moet laten draaien zodat lubrication zn werk doet, maar dat vind ik ook sterk verhaal.
Ik heb van kwaliteit merk Noctua nog nooit zoiets gehoord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Hell-Slave schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Ik heb van kwaliteit merk Noctua nog nooit zoiets gehoord. ;)
trouwens gek dat de gpu kabel die bij de theraltake voeding zat te kort lijkt te zijn. ik kan de boel niet netjes wegwerken, in plaats daarvan loopt ie recht naar boven omdat het anders niet past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMB2AeHlCH5PQB5d0Fr16ncaG9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mY5pN6jGlhNITpRZYZ2effRB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
taurus0205 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:53:
[...]

trouwens gek dat de gpu kabel die bij de theraltake voeding zat te kort lijkt te zijn. ik kan de boel niet netjes wegwerken, in plaats daarvan loopt ie recht naar boven omdat het anders niet past.

[Afbeelding]
Daar hebben ze verlengkabels voor uitgevonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maar houden ze wel op met ratelen? of blijft het doorgaan

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Kijk het even aan, maar het lijkt mij een defecte fan als je het uitgesloten dat er geen kabeltje klem zit of in de weg. Dan moeten de fans RMA.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Vidra schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:06:
Kijk het even aan, maar het lijkt mij een defecte fan als je het uitgesloten dat er geen kabeltje klem zit of in de weg. Dan moeten de fans RMA.
probleem is weg. Heb de bracket waar ze op gemonteerd zat losgemaakt en de fans aan onderzijde wat losser vastgezet. Zit nog steeds stevig alleen niet moervast. Probleem compleet weg nu.

Pc net tijdje aangehad en dan kom ik in de bios terecht, weet niet goed wat daar aan te passen. Met f10 kwam ik helaas niet in de windows setup terecht. Ook al had ik een usb daarvoor geprepped. Dus nu even uitzoeken hoe ik windows wel geïnstalleerd krijg.

Nog een andere video gekeken en ik heb de stick blijkbaar niet correct geprepped, dus nu nieuwe poging.

[ Voor 7% gewijzigd door taurus0205 op 04-10-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Hell-Slave schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:58:
[...]

Daar hebben ze verlengkabels voor uitgevonden. :)
zoals? Geen idee waar op te zoeken, aangezien dat nieuw is voor me (aparte kabels voor gpu kopen, buiten de standaard kabels). Nu zijn alle kabels van plastic, braided kabels zijn natuurlijk mooier. Koop je die dan random merk of waar let je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
taurus0205 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

zoals? Geen idee waar op te zoeken, aangezien dat nieuw is voor me (aparte kabels voor gpu kopen, buiten de standaard kabels). Nu zijn alle kabels van plastic, braided kabels zijn natuurlijk mooier. Koop je die dan random merk of waar let je op?
https://www.highflow.nl/m...omkabels/cablemod-cables/
https://www.megekko.nl/Co...lair_pp-50_p-1_d-list_cf-
https://www.alternate.nl/Voedingen/Gesleevde-kabels

Let op dat het verlengkabels zijn die je koopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hell-Slave op 04-10-2024 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Zaten de fans niet zó strak geschroefd dat het motor deels tegen een stukje frame zat?

Been there, done that :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
sapphire schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:43:
Zaten de fans niet zó strak geschroefd dat het motor deels tegen een stukje frame zat?

Been there, done that :+
eerder dat de fans langs het onderliggende frame scheurden als het ware. Nu opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

taurus0205 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

probleem is weg. Heb de bracket waar ze op gemonteerd zat losgemaakt en de fans aan onderzijde wat losser vastgezet. Zit nog steeds stevig alleen niet moervast. Probleem compleet weg nu.

Pc net tijdje aangehad en dan kom ik in de bios terecht, weet niet goed wat daar aan te passen. Met f10 kwam ik helaas niet in de windows setup terecht. Ook al had ik een usb daarvoor geprepped. Dus nu even uitzoeken hoe ik windows wel geïnstalleerd krijg.

Nog een andere video gekeken en ik heb de stick blijkbaar niet correct geprepped, dus nu nieuwe poging.
Fijn om te horen dat het probleem is opgelost. Veel plezier met je nieuwe pc. 8)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
nog niet out of the woods, via gigabyte control center zou ik in staat moeten zijn om alle rgb van de fans in te stellen, maar dat lukt niet. Kan enkel wat rgb strips van het bord zelf instellen. Heb nog tans exact alles aangesloten zoals op onderstaande pagina staat. Wel makkelijk dat via dat control centrum automatisch alle drivers werden geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaEH9sSLJ1c8VGYWw8gfSBiuPDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjcNv546tzEcSaLIt1544GtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Op iedere fan zaten 2 kabels, een met 4pins en een met 3 pins, die 3 pins heb ik aan elkaar gekoppeld maar verder niet aangesloten. Ik begreep dat de 4pins voor rgb zijn, die heb ik dus aangesloten op het controlcentre

https://www.enostech.com/...ight-tint-pc-case-review/
Hier staat dat je de 3pins ergens op je moederbord moet prikken, daar nog eens naar zoeken dan. Als dat het geval is, vraag ik me af waar de controlhub van de case zelf goed voor is. Daar kan je dus geenrgb mee controleren en alle fans draaien even hard op basis van de koeling die de cpu nodig heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door taurus0205 op 05-10-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
okeej, dit werkt nu ook, makkelijk in te stellen via mobo control centre. RGB led strip ook aangekoppeld en de alle fans. Nu nog even kijken voor betere voedingkabels. Dan kan ik daarna cable management doen.
Pagina: 1