Schakelaars slim maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downcom
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-01 14:09
Ik ben opzoek naar een kleine module achter bestaande schakelaars die de schakelaars slim moet maken.

De verlichting wordt hier niet direct door gestuurd maar indirect. De module hoeft dus zelf geen verlichting aan te sturen (zoals die van Fibaro) Ik wil alleen de schakelaar slim maken. Nu heb ik losse schakelaars van Marmitrek over de bestaande contactdozen heen geplaatst wat prima werkt, echter na 10 maanden zijn de meeste CR322 batterijen alweer leeg en om nou elke keer alle batterijen te gaan vervangen heeft niet mijn voorkeur. Dus ik vraag eigen een slimme module die je gewoon op het lichtnet kan aansluiten en dat via zigbee de actie doorgeeft aan HA waarna de rest in gang gezet kan worden.

Modules waar ook lampen mee aangestuurd kunnen worden worden afgeraden omdat het hier niet voor ontworpen zou zijn plus ze zijn door die functionaliteit waarschijnlijk een stuk duurder. Ik ben benieuwd of iemand een oplossing heeft.

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@downcom moet het persee Zigbee zijn?

Ik heb hier achter elke schakelaar een Shelly 1 / Shelly 2.5 / Shelly i4 of Shelly Dimmer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downcom
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-01 14:09
rens-br schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:12:
@downcom moet het persee Zigbee zijn?

Ik heb hier achter elke schakelaar een Shelly 1 / Shelly 2.5 / Shelly i4 of Shelly Dimmer zitten.
De meeste apparaten in huis zijn wel Zigbee. Maar alternatieven zoals de Shelly's zijn er wel te vinden voor Zigbee echter zit hier een output op om de lampen aan te sturen en dat is nou juist wat ik niet wil. De lampen zijn ook allemaal slim dus deze van het lichtnet afschakelen is niet handig.

Maar kun je dergelijke modules ook in een schakelaar only stand zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-09 16:21
Yup, Shelly! Is heel fijn en betrouwbaar. Doen.

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
downcom schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:18:
[...]
De meeste apparaten in huis zijn wel Zigbee. Maar alternatieven zoals de Shelly's zijn er wel te vinden voor Zigbee echter zit hier een output op om de lampen aan te sturen en dat is nou juist wat ik niet wil. De lampen zijn ook allemaal slim dus deze van het lichtnet afschakelen is niet handig.

Maar kun je dergelijke modules ook in een schakelaar only stand zetten?
Met die van Shelly kan je dat zeker doen.

Tweede optie als je bij Zigbee wilt blijven en dat zou daarmee niet kunnen, je kan dan ook je lamp niet op je schakelaar aansluiten, maar verbonden houden met het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

Dit is precies wat je zoekt (gebruik het zelf ook, werkt super!!)

https://www.robbshop.nl/r...armodule-voor-philips-hue

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 06-10-2024 20:33 . Reden: Link cleanup ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Ik gebruik deze met verlichting er op aangesloten: https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/zbmini-l2/
Ik weet niet zeker of het gaat werken zonder verlichting er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:19
Bij shelly e.a. moet je wel een extra draad (neutral) hebben toch? Wel iets om rekening mee te houden.

Edit: ik zie dat de ZBMINI-L2 ook zonder neutral kan! Dus ook meteen twee besteld om te testen.

[ Voor 37% gewijzigd door crimby op 06-10-2024 06:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

crimby schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 06:31:
Bij shelly e.a. moet je wel een extra draad (neutral) hebben toch? Wel iets om rekening mee te houden.

Edit: ik zie dat de ZBMINI-L2 ook zonder neutral kan! Dus ook meteen twee besteld om te testen.
Zonder lamp of andere 'last' werkt dit niet!! Er is een last nodig om een klein beetje stroom 'door te laten' waarmee de module dan zijn interne elektronica voedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:19
V-8 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:13:
[...]

Zonder lamp of andere 'last' werkt dit niet!! Er is een last nodig om een klein beetje stroom 'door te laten' waarmee de module dan zijn interne elektronica voedt.
Ik heb wel gewoon een lamp erachter, dus voor mij wel ga ik vanuit… maar ik denk dat ik de use case van TS gewoon niet snap 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@crimby Alleen input maar niet zelf schakelen omdat hij al smart bulbs heeft. Spanning naar de lamp moet dus aan blijven.

Op zich kan je daar dus ook een normale Zigbee module (met N) voor pakken en dan er niets mee schakelen. Gezien die veeeeeel meer voorkomen dan modules zonder outputs zijn die toch wel goedkoper. Alleen als je meerdere inputs wilt dan kan een module zoals die van Robbshop interessant zijn.

Als Wifi ook een optie is dan zou je inderdaad bij Shelly kunnen kijken. Deze hebben input only modules maar ook bij de normale modules is het relais los te koppelen van de input (detached mode). Hiermee zou je zelfs fallback kunnen maken dat als er geen verbinding is met HA dat als nog de output geschakeld wordt.

Wel kwam laatst iemand met een Zigbee module die detached mode kent maar ik weet niet meer welke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
Ik heb zelf een wat ouder huis en er is niet altijd plaats in de inbouwdozen om een Sonoff of Shelly kwijt te kunnen. Laten jullie de bestaande schakelaar zitten? Of halen jullie die weg, en plaatsen een blindplaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Jimster schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:31:
Ik gebruik deze met verlichting er op aangesloten: https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/zbmini-l2/
Ik weet niet zeker of het gaat werken zonder verlichting er op.
Deze, perfect dingetje.

Zolang je (uit mijn hoofd) onder de 1500w zit kun je er vanalles mee schakelen :)

Edit als je een module zoekt zonder iets er op aangesloten qua load maar alleen de schakelaar...succes ik heb nog niets qua Zigbee kunnen vinden en ga zelf maar knutselen binnenkort.
PluueeR schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:58:
Ik heb zelf een wat ouder huis en er is niet altijd plaats in de inbouwdozen om een Sonoff of Shelly kwijt te kunnen. Laten jullie de bestaande schakelaar zitten? Of halen jullie die weg, en plaatsen een blindplaat?
Dan zijn ze wel heel erg ondiep, zelfs mijn bejaarde woning met ondiepe dozen past een Sonoff mini nét achter een schakelaar.

[ Voor 47% gewijzigd door sapphire op 07-10-2024 16:51 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 07:08
V-8 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:19:
Dit is precies wat je zoekt (gebruik het zelf ook, werkt super!!)

https://www.robbshop.nl/r...armodule-voor-philips-hue
Bij de omschrijving staat wel dat je minimaal 3 schakelaars eraan moet koppelen. Heb jij dat ook, want ik zoek zo’n module voor een ledlijn in een wandplank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

El-Vder schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Bij de omschrijving staat wel dat je minimaal 3 schakelaars eraan moet koppelen. Heb jij dat ook, want ik zoek zo’n module voor een ledlijn in een wandplank.
Dat hoeft alleen even bij het configureren, als hij eenmaal geconfigureerd is kun je hem met een, twee, drie of vier schakelaars gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smets003
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 14:48
En deze?

https://www.robbshop.nl/r...bee-aan-en-uit-schakelaar

Die gebruik ik om de (domme) lamp naast mijn voordeur met Zigbee te kunnen aansturen met google home via mijn Hue hub

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 17-10-2024 08:11 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 23:24
Ik heb hier overal Shelly i4's achter gezet, zijn alleen maar "sensors", kunnen ook niets actief schakelen, maar wel 4 inputs. Werkt perfect.
Pagina: 1