eCall ervaringen gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-04 14:32
Een tijd geleden werd volgens mij eCall verplicht in nieuwe auto's.

eCall staat voor Emergency Call. Dit veiligheidssysteem in auto’s neemt na een ongeluk automatisch contact op met de 112-centrale.

Ik heb er echter niets meer over gehoord. Nooit een bericht gezien dat een auto automatisch de hulpdiensten had geïnformeerd.

Mijn vraag is of het nu daadwerkelijk operationeel is. En ik ben benieuwd naar ervaringen of berichten over het systeem in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
Die had ik inderdaad gezien, maar het lijkt me een oud bericht.

Er staat dat het in 2018 verplicht is in nieuwe auto's en dat alle 112 centrales er in 2018 mee werken.

We zijn nu zes jaar verder en ik ben erg benieuwd of het nu inderdaad operationeel is en of het goed werkt en ben heel benieuwd naar ervaringen.

Het lijkt me namelijk heel bijzonder dat er "vanzelf" hulpdiensten komen na een ongeval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

PeterDeTweaker schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:58:
Het lijkt me namelijk heel bijzonder dat er "vanzelf" hulpdiensten komen na een ongeval.
Je krijgt gewoon de 112 centrale aan de lijn :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kNG4mIKO6ABtEspjjQchikZsTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LJPQo5CHC5rwjgnt0yCRd5wN.png?f=fotoalbum_large
Hoe werkt eCall in een auto?
Als een voertuig betrokken raakt bij een ongeval registreren sensoren in het voertuig de impact en wordt automatisch een eCall verstuurd. Bijvoorbeeld als de airbags geactiveerd worden. De inzittenden hoeven daar niets voor te doen. Zij krijgen kort na het ongeval direct contact met een centralist van de landelijke 112-centrale. Die weet dan al waar het voertuig zich bevindt en wat voor voertuig het is.

Inzittenden kunnen ook handmatig een eCall activeren door op een knop te drukken. Zij krijgen dan verbinding met de landelijke 112-centrale. Het is vergelijkbaar met het bellen naar 112, met dit verschil dat de 112-centrale direct de exacte locatie van de ‘beller’ heeft en aanvullende informatie over het voertuig.

[ Voor 81% gewijzigd door RobIII op 04-10-2024 16:06 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
Oh, ok. Dank voor je uitleg.
Dat is minder geavanceerd dan ik me had voorgesteld. 🫢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:58
Vroeg het me ook af omdat ik het in onze Suzuki Swift modeljaar 2023 niet heb zitten (wel meest luxe uitvoering). Ik zag in de folder van het vernieuwde 2024 modeljaar dat het er wel in zit.
Misschien dat het bij een model vernieuwing na 2018 nu wel verplicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:21

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Nou en of dit actief is. Heb al 2x een dame aan de lijn gehad die vroeg of ik de ambulance, politie of brandweer nodig had. Mij auto belde spontaan met het systeem zonder dat er iets loos was.
Pagina: 1