Excel opmaak bij naderen of verstrijken deadline

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirandaj
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-10-2024
Mijn vraag:

Ik heb in Excel een lijst met opdrachten. Voor iedere opdracht geldt een deadline waarbinnen een rapport verzonden moet worden. Zie onderstaande afbeelding.
Ik wil graag:
1) als de deadline <31 dagen na vandaag, dan tekstkleur rood
2) als de deadline <14 dagen na vandaag, dan tekstkleur rood èn arcering oranje
3) als rapport verzonden is, dan géén opmaak (dus, dan mogen 1) en 2) niet meer uitgevoerd worden).
4) lege/toekomstige regels geven nu automatisch de opmaak van 2). Die zou ik liever wit zien, totdat er opdracht ingevuld is/wordt.

Ik heb 1) en 2) nu ingesteld met een voorwaardelijke opmaak (zie afbeelding), maar loop dus vast op hoe ik 3) en 4) voor elkaar moet krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3K8omnEQQE6dIbrR6e51zlLwYiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNgP8CEwpNVPxcUmMnt5JvIU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6TXW2aE7gXDtlJwcAOApu2id4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i1a7F57J44Ylvg96MSKnFl9H.png?f=user_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel (Office 2021)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

Je wilt de functie EN() toevoegen. En < 14 dagen en niet verzonden.

Nummer vier is toch gewoon een losse regel? Wel even letten op het vinkje rechts van de regel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirandaj
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-10-2024
F_J_K schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:18:
Welkom :)

Je wilt de functie EN() toevoegen. En < 14 dagen en niet verzonden.

Nummer vier is toch gewoon een losse regel? Wel even letten op het vinkje rechts van de regel.
Oh help...hoe doe ik dat dan? (sorry, nitwit in die formules). :X
Al wat dingen geprobeerd, maar krijg steeds een foutmelding.

En met voorbeeld 4) probeerde ik inderdaad aan te geven dat de opmaak van toepassing is op het hele werkblad. Maar bij de lege regels onderaan de lijst wil ik dus nog geen opmaak totdat deze regels in gebruik genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bij vier kan je dus een voorwaardelijke opmaak hebben die controleert of de cel leeg is, of bijv. >0. Of gebruik dezelfde EN() in de bestaande formules: an <14 dagen en niet leeg.

'Speel' een beetje met de functie in een Excel-cel zelf. De handleiding geeft concrete voorbeelden (ook te vinden op EN, functie - Microsoft Ondersteuning). Als de logica duidelijk is kan je het invoegen in de bestaande formules cf. de logica hierboven.

Nitwit met formules: dan is het des te belangrijker dat je het zelf probeert: of zakelijk / bedoeld om in de praktijk te gebruiken dan dan wil je het nooit gebruiken zonder te snappen, of voor school en dan wil je het zelf uitproberen ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)