Zonnescherm sluit niet meer volledig: doek uitgerekt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-05 19:37
Mijn zonnescherm met Somfy motor sluit net niet meer volledig aan één kant. Waarschijnlijk komt dit door een uitgerekt doek.

Nu is de dealer waar ik hem heb gekocht langsgekomen en heeft een stukje extra doek toegevoegd waardoor het scherm inderdaad weer beter sluit.

Maar nog steeds sluit hij niet helemaal waardoor je nog steeds aan één kant een kleine spleet ziet, maar volgens hem kun je hier verder niets aan doen.

Klopt dit?

Ik heb een zonnescherm met Somfy motor en losse afstandsbediening. Situo 1 RTS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNIhAkeypNyptt9o5-g0VtoLEQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YO4dmSJzAOZ8ZEvfIWQrlbOc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:49
Hoe oud is dit zonnescherm?
Bij 1 a 2 jaar, zou ik dit volledig onacceptabel vinden, maar bij 10+ jaar kan je wel wat verouderen verwachten, zoals uitgerekt doek.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:21
begin en eind stand kan afgesteld worden. geen idee hoe precies, maar moet op youtube oid zo terug te vinden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
GarBaGe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:16:
Hoe oud is dit zonnescherm?
Bij 1 a 2 jaar, zou ik dit volledig onacceptabel vinden, maar bij 10+ jaar kan je wel wat verouderen verwachten, zoals uitgerekt doek.
Het scherm is nog geen halfjaar oud. Maar het zou volgens de dealer 'gebruikelijk' zijn dat het doek uitrekt, ook op korte termijn al.

Dat wil ik prima geloven, maar ik zou het gek vinden als er vervolgens geen goede oplossing voor zou zijn als het scherm niet meer volledig sluit. Tuurlijk gaat het maar om een heel klein kiertje, maar toch. Je mag verwachten dat hij volledig sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
hfolkers schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:32:
begin en eind stand kan afgesteld worden. geen idee hoe precies, maar moet op youtube oid zo terug te vinden zijn
Dus op die manier zou je moeten kunnen 'forceren' dat het scherm verder omhoog gaat dan dat hij nu gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:36
Ik heb zelf geen zonnescherm en ook totaal geen ervaring met dit soort dingen. Maar kan het niet zijn dat er iets scheef is getrokken waardoor 1 kant wel helemaal sluit en de andere kant niet?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
gerbendg97 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:49:
[...]Het scherm is nog geen halfjaar oud. Maar het zou volgens de dealer 'gebruikelijk' zijn dat het doek uitrekt, ook op korte termijn al. ...
Dat kan wel zijn, maar jij als onwetende consument kan er van uit gaan dat je in de eerste paar jaar geen dergelijke defecten ziet aan een zonnescherm.
Dealer moet dit kunnen oplossen, als je rechtsbijstand hebt is dit het moment om ze hun geld te laten opleveren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
naftebakje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Dat kan wel zijn, maar jij als onwetende consument kan er van uit gaan dat je in de eerste paar jaar geen dergelijke defecten ziet aan een zonnescherm.
Dealer moet dit kunnen oplossen, als je rechtsbijstand hebt is dit het moment om ze hun geld te laten opleveren.
Lijkt mij ook niet. Ik begrijp dat het om een minimale kier gaat, maar hij is zichtbaar en dit zou je van een dergelijk nieuw scherm niet mogen verwachten. Maar je gaat toch aan jezelf twijfelen of je niet 'te lastig' bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Gaat niet werken waarschijnlijk. Ik zie dat de motor standaard stopt op weerstand om het mechanisme te beschermen. Aangezien hij aan de linkerkant weerstand raakt (waar hij wel mooi sluit), stopt hij dus. Dat eindafslagpunt lijkt volgens mij dus alleen zin te hebben als je wilt afwijken van maximaal in of maximaal uit. Maar volgens mij staat hij nu gewoon al ingesteld op maximaal in en maximaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:54
Als de dealer zegt dat het normaal is binnen 6 maanden dat het doek uitrekt, dan hadden ze er maar een iets korter doek in moeten doen en dan tegen jou zeggen "doek moet nog even uitrekken, over een paar maanden past alles perfect."

Dit is in mijn beleving gewoon je klanten bedonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:55
Dit doek rekt niet, misschien als het ouder is en 1000en zon uren heeft gehad. Scheef opgerold of scheef afgesneden.

[ Voor 20% gewijzigd door pennywiser op 04-10-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
pennywiser schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:10:
Dit doek rekt niet, misschien als het ouder is en 1000en zon uren heeft gehad. Scheef opgerold of scheef afgesneden.
Dat is dan wel heel erg slordig. Echter was het aan het begin wel goed en begon de kier na verloop van tijd te ontstaan. Vandaar dat ik wel mee ging in de verklaring dat het doek is uitgerekt / uitgezet. Bij scheef afsnijden zou dit direct zichtbaar moeten zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Groningerkoek schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:02:
Als de dealer zegt dat het normaal is binnen 6 maanden dat het doek uitrekt, dan hadden ze er maar een iets korter doek in moeten doen en dan tegen jou zeggen "doek moet nog even uitrekken, over een paar maanden past alles perfect."

Dit is in mijn beleving gewoon je klanten bedonderen.
Zelf sluit ik ook niet uit dat het scherm wellicht heel licht scheef hangt (zou ik met een waterpas kunnen checken). Dat zou wellicht ook nog een verklaring kunnen zijn dat hij daarom dan niet helemaal sluit aan de rechterkant? De mannen gebruikten ‘het blote oog’ om het scherm recht te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@gerbendg97 Niet zelf gaan aanklooien, je hebt gewoon recht op een deugdelijk product.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Falcon schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:24:
@gerbendg97 Niet zelf gaan aanklooien, je hebt gewoon recht op een deugdelijk product.
Bedankt voor de tip. Hoewel het soms verleidelijk is (namelijk al veel meer gezeur gehad met dat scherm), toch gewoon blijven bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:55
Zo te horen scheef opgehangen en daardoor rolt ie niet recht op, het duurt een aantal in en uitrol bewegingen voor je dat ziet. Mogelijk zit er door dit scheve oprollen nu ook een vouw in het doek ergens opgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

gerbendg97 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:57:
[...]

Bedankt voor de tip. Hoewel het soms verleidelijk is (namelijk al veel meer gezeur gehad met dat scherm), toch gewoon blijven bellen.
Stel ze officieel ingebreke als ze het niet komen herstellen via een aangetekende brief.

Mocht dat nog niet voldoende zijn, heb je rechtsbijstandverzekering voor zoiets?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Bedankt voor alle reacties. Ik ga ermee aan de slag!
Pagina: 1