Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-02 09:25
Ik heb door allerlei energiebesparingen mijn gasverbruik dusdanig verlaagd, dat een warmtepomp financieel niet meer rendabel is (terugverdientijd is 30+ jaar). Wel heb ik ook 21 zonnepanelen op het dak liggen en die renderen een stuk minder door de terugleververgoeding en de te verwachten afschaffing van de salderingsregeling (en vast niet dat daarna de terugleververgoeding verdwijnt).

Ik heb gekeken naar thuisaccu's en onbalanshandel, maar half Nederland doet dat straks dus dat gaat waarschijnlijk steeds minder opleveren. Bovendien vind ik de aanschaf van accu's fors aan de prijs voor twijfelachtige toekomstige opbrengsten.

Nu dacht ik, als ik een elektrische boiler plaats voor de CV-ketel en die levert warm water dan hoeft de CV niet in te komen voor het douchen of de afwas zolang de elektrische boiler kan leveren. Op de zonnepanelen wil ik dan een regel zetten dat deze niet levert als de prijzen negatief zijn en de boiler moet opwarmen als de zonnepanelen leveren of de prijzen negatief zijn.

Het probleem is alleen dat ik nul-ervaring heb met dit soort systemen inregelen. Wat zou er geschikt zijn om de zonnepanelen en de elektrische boiler in te regelen? Ik heb een SolarEdge omvormer en die lijkt tegenwoordig de mogelijkheid te hebben uit te schakelen bij negatieve prijze als je een variabel contract neemt (wat ik dus van plan ben). Dan blijft denk ik de boiler inregelen op negatieve prijzen of zonnepanelen die leveren over (en dan eigenlijk alleen als er overcapaciteit is en de rest van het huis dus minder electriciteit gebruikt dan door de zonnepanelen geleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:47
Als je zonnepanelen een stuk minder renderen door de terugleververgoeding zou ik allereerst eens naar een dynamische leverancier overstappen zoals Tibber.

Dan is dat probleem vast opgelost

Volgens mij is warmwater verbruik nog altijd rendabeler op gas als je een gasaansluiting hebt dus ik zie niet in waarom je aan een electrische boiler zou denken voor het warmwater verbruik.

Hoeveel kosten maak je nu per maand aan warm water verbruik ?

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 06-10-2024 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei321
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-02 09:25
Alleen warm water weet ik niet, omdat ik ook nog centrale verwarming heb. Totaal is 1250 m3 per jaar. Gedeelte daarvan is ook nog eens een gashaard die we nog wel eens aandoen voor de gezelligheid. Ik dacht de boiler effectief te gebruiken als een soort batterij en daar de besparing uit te halen. Op momenten dat het gratis is opwarmen bespaart het effectief gas en maakt de efficiëntie tov de CV voor verwarmen van het water volgens mij niet uit.

Over naar dynamisch ben ik idd van plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-05 16:25

bert pit

asdasd

Hier een kant en klare oplossing op basis van overcapaciteit op zonnepanelen:

kastje
https://www.solyxenergy.nl/product/nymo/?gad_source=1
boiler
https://www.solyxenergy.n...gy-WaterAccu-gesleept.pdf

Ik heb het uit de podcast van de groene nerds:
https://doe-duurzaam.nl/d...betaalbare-thuisbatterij/

Misschien kun je er wat mee.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 11-10-2024 21:59 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-05 11:19
Kijk ook eens naar de Myenergi Eddi. Dat apparaat meet continue de overcapaciteit van je zonnepanelen en kan dat opslaan in een domme (COP1) boiler. Het apparaat kan de boiler dus dimmen. De boiler wordt dus gedimd tot exact die hoeveelheid stroom die er aan overproductie is (totdat je boiler op temperatuur is natuurlijk).

https://www.myenergi.com/nl/product/eddi/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
begrijp: ben begonnen met 9 panelen een 15 jaar geleden.
elk jaar heb ik de winst/besparing opzij gehouden, en verder geïnvesteerd.
nu 33 panelen en 2 warmtepompen en een boiler verder.
en alles is al terug verdiend, dus ik ben niet gebonden aan geld bedragen.
er komt meer geld binnen dan ik op geklust krijg.
(oke het geld splat ook niet tegen de plinten omhoog hoor, maar er is voldoende voor volgende stappen.)
Benkei321 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:03:
Alleen warm water weet ik niet, omdat ik ook nog centrale verwarming heb. Totaal is 1250 m3 per jaar. Gedeelte daarvan is ook nog eens een gashaard die we nog wel eens aandoen voor de gezelligheid. Ik dacht de boiler effectief te gebruiken als een soort batterij en daar de besparing uit te halen. Op momenten dat het gratis is opwarmen bespaart het effectief gas en maakt de efficiëntie tov de CV voor verwarmen van het water volgens mij niet uit.
als je het mij vraagt is juist grofweg een 1200m3 gas wel een beetje de sweetspot voor een warmtepomp, maar goed daar vraag je niet naar. (je wil de gashaard behouden, dus ook je gas aansluiting, en die snap ik wel een beetje. ik had allang die omgebouwd naar butagas of propaan etc etc...)

een goede logging van je gas gebruik geeft je in de zomer maanden een gebruik.
daar mee kan je redelijk terug rekenen wat je gebruik voor warm tap water en/of koken is.
grof weg kwam ik uit op 45m3 voor koken en 200m3 voor tapwater, alleen dit kan veel verschillen per huishouden.

ik heb zelf een fronius gen24+ omvormer met daar bij een ohmpilot gekocht (en bij behoorde meter voor in de meterkast).
dit is duur en raad ik niet aan. (check andere oplossingen die zijn een stuk goedkoper, kan allen vertellen wat ik heb en kosten zijn geen probleem voor mij.)
de ohmpilot stuurt een 1kW elektra element aan in een 200l boiler.
(aan de omvormer komt ook nog wel eens een accu, heb een 19kWh op het oog maar daar voor heb ik nog niet genoeg geld bespaart, en de regels rond de BTW maken het allemaal niet simpel. dus staat nog even in de ijskast. en ook nog geen tijd er voor gehad. zit in het vat en bederft niet.)

dus wat jij wil gaan doen heb ik al een jaar.
Over naar dynamisch ben ik idd van plan.
ik heb dit jaar ook een logging bij gehouden met dynamische tarief prijzen. (nog niet 100% dekkend, zitten nog vele haken en ogen aan, die nog niet heel het jaar zaten in gebouwd, dus ik zelf zie hier maar 80% waarheid in. geef het tijd dan word dit percentage hoger.)
met een over capaciteit warmtepomp (2 stuks) en een boiler die ik los kan aansturen, kan ik gebruik maken van dynamische tarieven, door allen mijn huis als buffer(vloerverwarming) te gebruiken en te stoken als de prijzen laag zijn.

mijn conclusie tot nu toe, een vast contract geeft mij een goedkopere prijs als dynamisch.
ondanks de stuur mogelijkheden.

veel dingen in dynamische prijzen zijn gewoon niet tof als je zonnepanelen hebt.
in de middag terugleveren voor lage prijzen en terug moeten kopen tegen hoge prijzen.
poef weg winst.
en dan heb je nog de kleine letters in dynamische contracten.
(ik geef nu voorbeeld cijfers, het wisselt per leverancier die moet je zelf op zoeken. succes leveranciers zien niet lief zijn zul je snel merken, als je dat niet merkt dan kijk je niet goed er is iets van wetgeving die het verbied jouw de echte cijfers vooraf te mogen geven, het moet niet gekker worden in nederland. dit is een lastig stukje in de wetgeving.)
grofweg: als je 1kWh koopt, dan betaal je 2ct opslag er op.
als je 1kWh levert aan het net, dan betaal je 2ct boeten er op.
en dat op prijzen die voor leveren toch al erg laag waren.
dus zonder accu ga je het niet redden met dynamische prijzen, is mijn conclusie op het moment.

als je stukken logging wil weten of andere vragen hebt stel maar.
kan zo niet alles even schrijven is een aardig boek vol. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
bert pit schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:58:
Hier een kant en klare oplossing op basis van overcapaciteit op zonnepanelen:

kastje
https://www.solyxenergy.nl/product/nymo/?gad_source=1
boiler
https://www.solyxenergy.n...gy-WaterAccu-gesleept.pdf

Ik heb het uit de podcast van de groene nerds:
https://doe-duurzaam.nl/d...betaalbare-thuisbatterij/

Misschien kun je er wat mee.
650 euro voor een kastje en een zender? Dan heb je nog geen boiler, die kosten ook geld (en dan zou ik zeker geen geëmailleerde Tesy boiler met anode nemen).

Als ik kijk naar mijn eigen verbruik, 12 kuub per maand aan tapwater en koken. Is 96KWh per maand gemiddeld. Als ik dat uitsmeer over de dagen in een maand zit je op 3,2KWh per dag. Ik heb hier 2610Wp liggen, op een zonnige dag in juli geeft dat 12KWh teruglevering terwijl ik mijn best doe met wasmachine en vaatwasser. Het zet geen zoden aan de dijk en de investering is hoog.

Trek een 80 of 120 liter Daalderop of Inventum boiler met koper vat van Marktplaats voor 100-150 euro, zet 'm op een schakelklok van 9:30 tot 17:30 en je bereikt hetzelfde met minder investering. Als je slim wilt regelen pak je een duo versie, kan je kiezen welk element je wanneer schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-05 16:25

bert pit

asdasd

_JGC_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

650 euro voor een kastje en een zender? Dan heb je nog geen boiler, die kosten ook geld (en dan zou ik zeker geen geëmailleerde Tesy boiler met anode nemen).

Als ik kijk naar mijn eigen verbruik, 12 kuub per maand aan tapwater en koken. Is 96KWh per maand gemiddeld. Als ik dat uitsmeer over de dagen in een maand zit je op 3,2KWh per dag. Ik heb hier 2610Wp liggen, op een zonnige dag in juli geeft dat 12KWh teruglevering terwijl ik mijn best doe met wasmachine en vaatwasser. Het zet geen zoden aan de dijk en de investering is hoog.

Trek een 80 of 120 liter Daalderop of Inventum boiler met koper vat van Marktplaats voor 100-150 euro, zet 'm op een schakelklok van 9:30 tot 17:30 en je bereikt hetzelfde met minder investering. Als je slim wilt regelen pak je een duo versie, kan je kiezen welk element je wanneer schakelt.
Het stroomverbruik en warmteverlies voor twee douchebeurten is ongeveer 3,5 euro per dag, op basis van 40 cent per kw. Als de helft van de tijd de zon niet voldoende schijnt, kost je dat dus 635 euro per jaar met je schakelaartje.
Dat kastje heb je er dus na iets meer dan een jaar uit en jij betaalt dan elk jaar nog 635 euro aan stroomkosten.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
bert pit schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Het stroomverbruik en warmteverlies voor twee douchebeurten is ongeveer 3,5 euro per dag, op basis van 40 cent per kw. Als de helft van de tijd de zon niet voldoende schijnt, kost je dat dus 635 euro per jaar met je schakelaartje.
Dat kastje heb je er dus na iets meer dan een jaar uit en jij betaalt dan elk jaar nog 635 euro aan stroomkosten.
Hier gaat het om veel minder verbruik, ik heb tenslotte geen stortdouche. Ik kom voor 2 uitgebreide douchebeurten op een koude dag met koud leidingwater en stilstandsverlies van een boiler op 6KWh per dag. Contract is 29 cent afname en 6 cent teruglevering, dat is iets wat je nu gewoon kunt afsluiten. (ik ga uit van 300 liter gas *8 en daar 43W verlies van de boiler bij tellen)

Stel je pakt door het klokje geen 6KWh per dag van de zon, maar slechts 3KWh, dan betaal je voor zo'n dag 1,05 euro ipv 36 cent. In de zomer is het verbruik echter lager door warmer leidingwater en is de kans dat je die boiler geheel vol opgewekte energie propt aanzienlijk groter, dus die 635 euro besparing mag je met een pak zout nemen.
Die boiler heb je 's morgens in 3 uurtjes vol, de rest van de dag sta je weer terug te leveren.

Als alternatief kan je bij een Inventum EDR81 de schakelklok gewoon doorverbinden en de elementen van 1000 en 2000W afzonderlijk schakelen met slimme stekkers die voor die vermogens gemaakt zijn. Dat hoeft geen 675 euro te kosten. Nee het doet geen PWM, maar je hebt wel enige sturing.
Pagina: 1