Kamerthermostaat op temperatuur maar het is koud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 08:58
Hallo mede-Tweakers,

Ik zit al een jaar te kloten met dit euvel. Ik wil begrijpen wat ik hieraan kan doen.

Isolatie
  • Tonzon in de kruipruimte
  • Tripleglas met kunststof kozijnen
  • Dakisolatie RD-waarde van 5
  • Spouwisolatie
Situatie:
Sinds november-2023 hebben wij op de begane grond vloerverwarming met boven radiatoren aangestuurd via een Tado V3+ kamerthermostaat (geen Tado-radiatorknoppen).

Wij hebben een schedule in de Tado-app waarbij de nacht temperatuur 18c is en om 07.00u tot 23.00u 19c de gewenste temperatuur is.

De CV-ketel is nieuw (AWB Thermomaster C-XV 35) en afgelopen jaar nog onderhouden.

Uit de thermostaat historie gaf de thermostaat 18,6c aan, waardoor de schedule om 07.00 begon met opwarmen naar 19c.

Het is inmiddels 11:44 en de kamerthermostaat geef 20c aan, waardoor de CV geen warmte meer gaat afgeven aan de vloerverwarming. Toch voelt de vloer "koud" niet prettig.

Als later op de middag de temperatuur daalt en de kamerthermostaat vind dat er weer 'warmte' nodig is gaat hij weer vrolijk de cyclus opnieuw beginnen. Dit lijkt mij niet efficient of uberhaupt de bedoeling?

Oplossing?
Klopt het dat als er een thermostaatkraan op de aanvoerleiding geplaatst wordt van de vloerverwarmingverdeler i.c.m. Tado-radiatorknop we dit kunnen oplossen?

Ik zie de tips/adviezen graag tegenmoet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QH5ovbwOIT5mYP4j3bjmAfEl70Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CovWpWAtxwPzgV0Fo341zbGj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p269tsECSSn6Lk2jYQ4hinFvZl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f0itO4wbivdrIpnByG1kGAYv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ja96ZJ1nQf8i-_4hOQPhI5ROB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lrsVVchNk8iWLxr7feh8qV9y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door aapjuh99 op 04-10-2024 11:53 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

aapjuh99 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:48:
Het is inmiddels 11:44 en de kamerthermostaat geef 20c aan, waardoor de CV geen warmte meer gaat afgeven aan de vloerverwarming. Toch voelt de vloer "koud" niet prettig.
De vloer is altijd kouder als er geen warm water door je vloerverwarming loopt. Is het onprettig omdat je relatief veel verschil ervaart tussen vloerverwarming aan en uit, of zou je deze vloer ook onprettig vinden in een huis zonder vloerverwarming? Koelt de vloer snel af? Wellicht weinig massa? Koop voor een paar euro een infraroodthermometer, zodat je niet alleen op je eigen subjectieve waarneming af hoeft te gaan.
Oplossing?
Klopt het dat als er een thermostaatkraan op de aanvoerleiding geplaatst wordt van de vloerverwarmingverdeler i.c.m. Tado-radiatorknop we dit kunnen oplossen?
Deze snap ik niet. Hoe zie je het voor je dat je door bij een bepaalde temperatuur de toevoer naar je vloer te stoppen je altijd een warme vloer hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 04-10-2024 12:04 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
ik zie deze als een ding waar je naar kunt kijken, en dit was ook mijn probleem met wat je omschrijft.

mijn probleem: gasketel verwarmde de vloer en de huis kamer, maar als het niet echt koud was buiten dan was de gasketel zo klaar en was de vloer ook weer snel koud, maar de kamer wel warm.
echt probleem nop, maar niet een speciaal lekkere vloer.
dit probleem was weg als het buiten echt koud was, dan kon de gasketel wel lekker door werken en bleef de vloer warm.

ik kijk even rond en vind dit:
https://www.warmteservice...Yhkn6lNmyvoQaArvvEALw_wcB
dus ik denk dat jouw gasketel een minimum vermogen heeft van :
Min. vermogen CV (80/60 C) 7 kW
dat is wat ik lees bij warmteservice. (kan het fout hebben, dan corrigeer me, er zijn zoveel verschillende types met andere waarde, foutje is zo gemaakt.)

als dit zo is, dan is dit probleem niet met je gasketel op te lossen.
ik heb dit opgelost door een warmtepomp er bij te plaatsen, van maar 1,4kW.
deze geeft een veel lager vermogen om te verwarmen en zo heb ik veel meer uren een lekkere vloer.
(stookt ook nog goedkoper als een gasketel, is wel leuk mee genomen.
dit stookt zo goedkoop dat ik zelfs geen nachtverlaging meer toepas, ik zet de thermostaat aan in de herfst en uit in de lente, super simpel geen automatisering nodig.)

in de warmtepomp gaat maar +/-300W aan elektra in en dan komt er 1,4kW aan warmte uit.
dus heb ik een hele dag dat de warmtepomp draait dan is dat 24 uur x 300W = 7-8kWh.
hier mijn elektra logging van de warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
dus zodra de warmtepomp elektra logging de 7-8kWh per dag haalt is mijn vloer lekker verwarmt de hele dag door. ;)
(laatste jaar heb ik een extra boiler bij het systeem gezet en die zit ook in de logging met de warmtepomp, dus die even negeren dat is een ander verhaal.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 04-10-2024 12:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:43
Waar hangt de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Thermostaat hangt in de woonkamer. ~4m van het raam af.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
Gizz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Deze snap ik niet. Hoe zie je het voor je dat je door bij een bepaalde temperatuur de toevoer naar je vloer te stoppen je altijd een warme vloer hebt?
Nu dat ik er zo over nadenk is dit vraagstuk natuurlijk onmogelijk. Kamerthermostaat zegt "temperatuur bereik, stop toevoer van warm CV-water". Voelt koelt af, geisoleerde woning koelt langzaam af en vervolgens savonds moet je weer bijwarmen. Een hele dag warme vloer is onmogelijk of je moet tot tropische temperaturen gaan stoken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:21
Welke R waarde heeft je vloer isolatie? Meer toevoegen.
Heeft je vloer voldoende massa? Meer toevoegen.
Op welke temperatuur staat je cv voor de verwarming? zet dit lager.

Want die drie zorgen voor "koude" vloer. Als je 1 van de 3 verbeterd zal de vloer minder schommelen tov huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt een fatsoenlijk geisoleerd huis en het is op dit moment nog niet heel erg koud. 's nachts koelt de boel flink af door de heldere nachten, maar overdag heb je weinig verwarming nodig.

Als ik hier 's morgens met 18.8 graden de thermostaat opschroef naar 19 graden gaat de CV ketel 10 minuten stoken op het laagste vermogen, daarna is het 19 graden en stopt de ketel. Vervolgens blazen de ventilatoren nog 20 minuten door en is het 19.5 graden. Mijn vriendin loopt al de hele week aan de thermostaat te drukken richting 20.5, want alhoewel de ruimte op temperatuur is voelt het koud en kil.

Als straks de winter echt komt, met lage temperaturen overdag, heb je meer warmtevraag, is je vloer warm en ervaar je meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

aapjuh99 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:22:
[...]
Een hele dag warme vloer is onmogelijk of je moet tot tropische temperaturen gaan stoken
Daarom vroeg ik me in mijn vorige post ook af of je vloer écht koud is, of dat je vooral een groot verschil merkt:
  • Een vloer die de hele dag 20 graden is in een huis zonder vloerverwarming voelt normaal.
  • Een vloer in een huis met vloerverwarming die een deel van de dag 30 graden is en een deel van de dag 20 graden, dan voelt die 20 graden opeens als raar koud.Helemaal als het een vloer is die goed warmte geleid zoals plavuizen.
Aan bovenstaande doe je weinig, behalve pantoffels aantrekken op de koudere momenten. Maar als je vloer echt koud wordt (15 graden of zo), dan is er iets mis met je vloerisolatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 04-10-2024 13:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:52
Wat je kunt proberen is het max vermogen van de ketel te knijpen om zo langzaam mogelijk op te warmen.

Knijpen van de vloerverwarming kan ook nog.

Stapsgewijs temperatuur ophogen kan ook.

Stuur niet op temperatuur maar op comfort. Vanaf comfort kun je optimaliseren op bijvoorbeeld kosten. Op minimaal vermogen doorstoken kost relatief weinig.

Radiatoren boven is een ander verhaal. Dat is mogelijk een verloren zaak zonder een set maatregelen als de vloerverwarming eenmaal comfortabel is ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
De afgifte van de vloerverwarming is simpelweg hoger dan het verlies naar buiten. Dit zou op te lossen zijn door de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming te verlagen op de verdeler. Gevolg zal zijn dat het boven warmer wordt aangezien daar radiatoren hangen.

Probleem is echter dat de ketel een minimaal vermogen van 7,4kW heeft, dat is vrijwel zeker véél te veel. Als je continue een warme vloer wil zou je moeten gaan denken aan een tijdschema waarbij je ieder uur voor 1 kwartier de temperatuur verhoogt o.i.d.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

assje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:52:
Probleem is echter dat de ketel een minimaal vermogen van 7,4kW heeft, dat is vrijwel zeker véél te veel. Als je continue een warme vloer wil zou je moeten gaan denken aan een tijdschema waarbij je ieder uur voor 1 kwartier de temperatuur verhoogt o.i.d.
Zoiets kan, maar dan verwarm je gemiddeld dus continu met 1,85kW (7,4kW/4). Een warme vloer heb je dan wel, maar waarschijnlijk ook een erg warme huiskamer als het buiten niet ijskoud is :P

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 04-10-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
aapjuh99 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:22:
Een hele dag warme vloer is onmogelijk of je moet tot tropische temperaturen gaan stoken
Dat is een kweste van definitie; wanneer is een vloer warm? Als je met water van 40 graden de vloer in gaat is de afgite dusdanig hoog dat de verwarming hooguit een uur per dag aan kan. Ga je met water van 23 graden de vloer in dan kan hij misschien wel heel de dag draaien.

Maar, dan heb je dus een verwarmingstoestel nodig dat zo'n laag vermogen kan leveren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Gizz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:54:
Zoiets kan, maar dan verwarm je gemiddeld dus continu met 1,85kW (7,4kW/4). Een warme vloer heb je dan wel, maar ook een erg warme huiskamer :P
Als het teveel is dan moet die interval nog verder omlaag natuurlijk, de spreiding is alvast een stuk beter dan met gewoon aan/uit. Wel een hoop gedoe natuurlijk om per sub-seizoen een schema te gaan kalibreren.

Een vloer met weinig thermische buffer (ingefreesd waarschijnlijk) gecombineerd met hoog minimum vermogen is gewoon niet zo'n gelukkige combi. Met radiatoren was dit trouwens niets beter geweest, je krijgt alleen niet het extra comfort waar je waarschijnlijk op gehoopt had.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 04-10-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het is nu ook wel beetje mission impossible. Hieronder staan de leiding temperaturen van mijn ketel en vloerverwarming (officieel bijverwarming, in gebruik als hoofdverwarming). CV op minimaal vermogen. Temperatuur woonkamer in getoonde periode tussen 20.3 en 20.7 (thermostaat 24/7 op 20.5). De vloer voelt niet warm dus niet lopen op blote voeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_wpBp0y9K_9Twbb-U1UTaPCFkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTgQUgaOTxPFoG0aIZS3A8U1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Rukapul schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:01:
Het is nu ook wel beetje mission impossible.
Eens.

Mijn warmtepomp draait nu op minimaal vermogen (ca. 2kW thermisch) en zelfs dan kan hij maar eventjes aan voor het te warm wordt binnen. Met een aanvoer op 25 graden voelt dat sowieso zelfs als hij draait nog niet heel warm aan.

Maar, gebaseerd op jouw plaatje wordt jouw ketel wel degelijk gepulseerd aangestuurd; dat is ongeveer het beste wat er uit te halen is waarschijnlijk. Jij zou winst kunnen behalen door nachtverlaging toe te passen, nu valt de gehele verwarmingsperiode uitsluitend in de nacht.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 04-10-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
assje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Eens.

Mijn warmtepomp draait nu op minimaal vermogen (ca. 2kW thermisch) en zelfs dan kan hij maar eventjes aan voor het te warm wordt binnen. Met een aanvoer op 25 graden voelt dat sowieso zelfs als hij draait nog niet heel warm aan.

Maar, gebaseerd op jouw plaatje wordt jouw ketel wel degelijk gepulseerd aangestuurd; dat is ongeveer het beste wat er uit te halen is waarschijnlijk. Jij zou winst kunnen behalen door nachtverlaging toe te passen, nu valt de gehele verwarmingsperiode uitsluitend in de nacht.
Dat laatste is een marginale optimalisatie. De temperatuur van de vloer zelf is nu continu tussen 22+-2 (aanvoer) en 22+-1 (retour).

In zo'n situatie nachtverlaging toepassen heeft ook bijeffecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:43
aapjuh99 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Thermostaat hangt in de woonkamer. ~4m van het raam af.
Wordt die dan niet toevallig beinvloed door invallend zonlicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
De verwarming staat hier op 20,5 of 21 graden en we hebben geen koude klachten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:11
Het is nu gewoon nog te warm buiten om niet een groot deel van de dag een 'koude' vloer te hebben.

Zelfs met water van 23-25 graden in de vloer zal met de huidige milde buitentemperatuur overdag de woning veel te warm worden. En zelfs al zou de vloer tot 25 graden opwarmen, dan nog zal het fris aanvoelen aan je voeten. Alleen niet ijskoud.

Dit type ik terwijl ik op de bank lig in de woonkamer waar de vloerverwarming vandaag echt ook wel even aan gegaan is (in elk geval vanochtend). In de keuken ligt geen vloerverwarming helaas. Wanneer je van de kamer de keuken in loopt of andersom, dan voel je wél goed het verschil tussen wel/geen vloerverwarming. Ondanks dat de vloer in de woonkamer toch nog fris aanvoelt.

Pas als het buiten echt goed koud is (ook overdag) en de zon weinig schijnt zal in een goed geïsoleerd huis de vloerverwarming de hele dag 'warm' gaan aanvoelen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1