Zoektocht naar beter geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:38
Heb in het verleden een fijne Marantz+Klipsch 5.1 set gehad, maar alles verkocht toen ik naar het buitenland verhuisde. Nu heb ik hier een gemeubileerd flatje, met bescheiden tv-hoek/meubel, waarvoor menig soundbar te groot is (ivm poten tv). Bookshelfs gaan er dus ook niet op passen. Breedte meubel is gelijkwaardig aan tv formaat, 43".
Als het stil is thuis (geen afzuiging van keuken, waterkoken, ramen dicht etc), dan is het geluid van tv ok, maar zodra ik een raam open zet of iets anders 'is aan', dan is het volume van de tv gewoon niet genoeg. Niet zo gek met mini-speakertjes in de tv.
Ik heb een tijd een budget soundbar gehad, dat al een flinke verbetering was, maar beperkt met HDMI ingangen en features en vooral weg gedaan omdat ARC op den duur niet of nawelijks meer werkte.

Ik neig dan ook weer om voor een (budget) receiver te gaan en te beginnen met 2 bescheiden vloerstaanders. Boekshelfs zouden voldoende kunnen zijn, maar de prijs van een paar degelijke stands en de ruimte van de stands zelf maakt die optie weer enigzins onnozel. Sluit het nog niet uit, maar zover ik heb gezien lopen de kosten van de stands behoorlijk op.

Volgende dilemma is de receiver. Een hoop meer budget-vriendelijke merken lijken behoorlijk outdated te zijn (Yamaha model bijv. dat 4 jaar oud is). En Marantz/Denon zit nu nog even boven het budget dat ik ervoor wil uitgeven (of ik moet voor een ouder model gaan).
Tegelijkertijd spreken diverse reviews me een beetje tegen (FOMO). Ik hoef geen Atmos, meer dan 5.1 etc, maar daar worden hoop receivers wel op gedownvote. Stereo zou zelfs voldoende zijn, maar weinig keus (of dure Marantz). De budget receivers lijken verder heel karig qua (voor mij) basis features. Spotify streamen, goed OSD en degelijke room correctie feature om het geluid goed te krijgen. Als ik later echt serieuze home-cinema plannen heb, dan vervang ik de receiver en boxen ook wel.
Nu wordt je als het ware gepushed naar een duurder model, omdat er vaak net iets is dat tegenstaat in een budget versie, terwijl het merendeel overkill is.
Twijfel dus over een (oude) budget receiver en paar simpele speakers, of toch weer snel flink wat uit te geven aan aan degelijke receiver (met alsnog bescheiden speakers).
Omdat ik puur wat meer volume wil, neig ik naar een budget setup, maar FOMO.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@VincentG Dit is meer dan een kleine vraag en derhalve meer geschikt voor een eigen aankoopadvies topic. Als je je topic start kunt aanvullen met welke apparatuur je op dit moment bezit en wat je minimaal wilt kunnen zien/horen/ontvangen, dan krijg je daar ook betere antwoorden op.

Verder kan ik je aanraden om deze stappen Jorgen in "Keuze tussen receivers" eens te volgen in de Pricewatch en ons dan te vertellen welke receivers daaruit komen

Voor alleen meer volume en helderder geluid, zou een soundbar ook kunnen volstaan; maar in dat geval heb je enkel 'doe-alsof-surround'. Gezien je niet een twaalfkanaals homecinema wilt, maar wel normaal 5.1 wilt, denk ik echter dat dat niet echt bij je wensen past en je beter naar een goedkopere receiver kunt kijken. Als sanity-check tussen soundbars en receivers, zou je dit kunnen lezen: Jorgen in "Sonos ervaringen- en discussietopic"

Kijk in elk geval niet naar wat een receiver heeft en wat je niet zult gebruiken, maar zorg ervoor dat hij alles heeft wat je wel zult gaan gebruiken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58
Ik heb best goede ervaringen met de Sonos Beam. Dat is een kleine(re) soundbar. Welllicht dat die wel past bij de setup die je zoekt? Bij Sonos kun je ook nog uitbreiden met bijvoorbeeld een Sub en (draadloze) achterspeakers. Je hebt daar dus ook nog de mogelijkheid om uit te breiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:10
Als je tevreden bent met 2.0 of 2.1 en niet denkt aan uitbreiden, kan je ook eens kijken naar Klipsch The Fives.
Gezien je in het verleden tevreden was met Klipsch, kan dit mogelijk een optie zijn zonder noodzaak van een receiver.
Voldoende aansluitingen, sub aan te sluiten en streaming mogelijk.
https://www.klipsch.com/u...he-fives-powered-speakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:19
VincentG schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:39:
[..]
Omdat ik puur wat meer volume wil, neig ik naar een budget setup, maar FOMO.
Allereerst snap ik de FOMO hier niet? In mijn hoofd staat FOMO voor Fear Of Missing Out, waar ben je precies bang voor? Nu heb je niets.. en je wilt upgraden, een soundbar gaat niet lukken maar waarom kijk je niet gewoon in Vraag&Aanbod naar een goedkope set?
Begin gewoon met 2 speakers en een 2e hands 5.1 receiver. Dan heb je een beetje een beeld of het aansluit en past in je flat. Audio upgraden kun je ook langzaam doen in plaats van 1 big-bang en dan met een receiver zitten die allemaal opties heeft die je toch nooit gaat gebruiken.

Ben zelf ook klein begonnen en langzaam aan het opbouwen. Begonnen met een Logitecht 5.1 set, vervolgens simpele 5.1 receiver gekocht met een setje speakers. Aantal jaar later de receiver vervangen voor eentje met Spotify Connect en 7.1 (voor bi-amping van de front speakers etc), (oude op V&A gezet destijds) en zo bouwen we over de jaren een beetje door.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

wiemelen schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:00:
Als je tevreden bent met 2.0 of 2.1 en niet denkt aan uitbreiden, kan je ook eens kijken naar Klipsch The Fives.
Gezien je in het verleden tevreden was met Klipsch, kan dit mogelijk een optie zijn zonder noodzaak van een receiver.
Voldoende aansluitingen, sub aan te sluiten en streaming mogelijk.
https://www.klipsch.com/u...he-fives-powered-speakers
Gezien de beperkte formfactor kun je er inderdaad nog aardig wat op aansluiten. Voor naast de tv vind ik het gebrek aan HDMI-aansluitingen persoonlijk wel heel storend. Wie zijn apparaten liever allemaal op tv aansluit en via ARC naar de speakers brengt, heeft hier mogelijk wel genoeg aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentG
Thanks. Zal in de loop van de dag wat meer info geven met items die ik in gedachten had.
Als ik vanavond thuis ben kan ik even opmeten wat voor ruimte ik eventueel voor een soundbar zou hebben.

Wil starten met 2.0. Mogelijk uitbreiden naar 5.0, maar als ik enkel stereo optie heb, is dat geen bezwaar.

Waar ik nu aan dacht qua receiver:
Denon AVR X1800H (ca £500).

Speakers ben ik op zich vrij in (ga dit keer geen luistersessies doen). Zat te denken aan een paar compacte vloerstaanders (willekeurig merk, maar gezien de ruimte niet te fors) of bookshelfs als Klipsch R-50M (ca £300 per paar), maar dan moeten er nog stands bij.

Ik ga eens kijken naar Sons Beam en The Fives.

Wat ik er op wil aansluiten:
Xbox Series X en TV media box. Later mogelijk een Macbook en/of Switch, dus een extra HDMI poort zou wenselijk zijn. Mijn TV heeft er maar 2 en heb geen al te beste ervaring met ARC, maar dat komt mogelijk door budget soundbar.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

VincentG schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:12:
Thanks. Zal in de loop van de dag wat meer info geven met items die ik in gedachten had.
Als ik vanavond thuis ben kan ik even opmeten wat voor ruimte ik eventueel voor een soundbar zou hebben.

Wil starten met 2.0. Mogelijk uitbreiden naar 5.0, maar als ik enkel stereo optie heb, is dat geen bezwaar.

Waar ik nu aan dacht qua receiver:
Denon AVR X1800H (ca £500).

Speakers ben ik op zich vrij in (ga dit keer geen luistersessies doen). Zat te denken aan een paar compacte vloerstaanders (willekeurig merk, maar gezien de ruimte niet te fors) of bookshelfs als Klipsch R-50M (ca £300 per paar), maar dan moeten er nog stands bij.

Ik ga eens kijken naar Sons Beam en The Fives.

Wat ik er op wil aansluiten:
Xbox Series X en TV media box. Later mogelijk een Macbook en/of Switch, dus een extra HDMI poort zou wenselijk zijn. Mijn TV heeft er maar 2 en heb geen al te beste ervaring met ARC, maar dat komt mogelijk door budget soundbar.
Dan zijn Klipsch Fives en een soundbar al niet geschikt omdat je dan HDMI-poorten tekortkomt..

Waarom ga je niet luisteren? Geluid is zo persoonlijk. Je gaf eerder aan liever wel 5.1 te kunnen hebben maar niet perse meer toch? Daar hoef je de receivers die meer kunnen niet om uit te sluiten, want ze spelen allemaal perfect stereo. Echter, andersom kan niet. Dan moet je weer een nieuwe receiver kopen. ;)

Nog even terugkomend op het downvoten van receivers omdat ze wél surround kunnen afspelen. Dat is echt pure onzin. Audiofielen zullen je willen doen geloven dat een stereoversterker beter is qua geluidskwaliteit, of dat een surroundreceiver überhaupt niet goed zou zijn in stereo; maar technisch gezien is dat volledig onwaar. Een surroundreceiver is voor TV kijken zelfs veel geschikter. Laat je keuze daar dus niet van afhangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jorgen op 04-10-2024 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58
Stereo receivers zijn ook wel een soort van niche. Vooral weggezet in de markt voor de audiofielen met een luxe platenspeler of cd-speler of andere bron. Ik ben het dan ook met @Jorgen eens dat ik daar ook niet zo in geloof. Ik bedoel ga je bij televisie kijken die 1% subjectieve geluidsverbetering echt horen? Nee, dat geloof ik niet.

Je zou ook nog kunnen overwegen om een tweedehands receiver te nemen. Mijn X1600H is een wat ouder model dan de door jouw voorgestelde X1800H. Maar daar zitten maar bar weinig verschillen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Luisteren kan wel natuurlijk, maar ben beetje huiverig dat de luisteromgeving te anders is dan thuis, of dat de instellingen dusdanig zijn aangepast om een bepaalde combi te promoten.
Wat ook meespeelt, ik zit hier mogelijk nog 1-2 jaar en erna is nog onzeker (ander appartement in zelfde stad, ergens anders in het land of terug naar NL). Daarom wil ik wat dat nu ok is, maar niet de bank breekt of gelijk future proof moet zijn.
In dat opzicht is een soundbar een wat goedkopere, makkelijkere tussenoplossing. Maar als ik al snel in de knoop zit met hdmi poorten, of niet ernaartoe kan streamen (Spotify oid), dan geeft een budget receiver en speakers net wat meer vrijheid.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Streamen kan bij moderne soundbars wel.

Waar je met de aankoop van een oudere receiver wel op moet letten is de HDCP, Dat is een handshake ten behoeve van kopieerbeveiliging. Stel dat je XBOX een hogere versie verwacht, dan werkt het niet. Zit er echter een moderne HDMI op de receiver (2.0 en hoger) dan werkt het wel.

Edit: dat geldt voor soundbars e.d. overigens net zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 04-10-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Naast de Klipsch, waarvan de bookshelfs mooi qua formaat zijn, maar de staanders een slag te groot, heb ik Dali op het oog (Spektor 6 staanders of 2 bookshelfs).
Ik meen me te herinneren dat ik een oudere generatie daarvan ooit beluisterd heb en van onder de indruk was, maar dat was icm een andere receiver (NAD). Al was dat ook wel een typische HiFi Klubben (?) setup omdat de nodige personen met die combinatie op het oog de winkel uitgingen.
Qua prijs zijn de Dali's ook erg leuke instappers.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
Ik zou zeggen zoek een setje Dali Zensor 5’s dan, en een entry denon receiver. Kan je al je hdmi zut ook via de receiver laten lopen en is dat probleem ook weg. Ga je veel plezier van krijgen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:31
Voor stereo zijn dit wel leuke receivers met voldoende HDMI poorten:
uitvoering: Denon DRA-900H Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
caspervc schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:09:
Ik zou zeggen zoek een setje Dali Zensor 5’s dan, en een entry denon receiver. Kan je al je hdmi zut ook via de receiver laten lopen en is dat probleem ook weg. Ga je veel plezier van krijgen.
Die zou ik wel eens beluisterd kunnen hebben inderdaad. Zie ze hier nu alleen zo snel niet aangeboden worden, of duurder dan de Spektor. Weet niet of ze ook een klasse hoger staan. Wellicht tweedehands zoeken nog het proberen waard.
RobbieT schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:12:
Voor stereo zijn dit wel leuke receivers met voldoende HDMI poorten:
uitvoering: Denon DRA-900H Zwart
Die kwam ik ook tegen. Is hier (helaas) vrij prijzig tegenover de 1800H (200-300£ meer).

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
VincentG schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:20:
[...]

Die zou ik wel eens beluisterd kunnen hebben inderdaad. Zie ze hier nu alleen zo snel niet aangeboden worden, of duurder dan de Spektor. Weet niet of ze ook een klasse hoger staan. Wellicht tweedehands zoeken nog het proberen waard.

[...]

Die kwam ik ook tegen. Is hier (helaas) vrij prijzig tegenover de 1800H (200-300£ meer).
Zensor is idd eol. Niet meer nieuw te koop. Zit tussen de Spektor en de Oberon in.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
Misschien lees ik verkeerd maar je hebt het alleen over dat het geluid van de tv niet hard genoeg is? Dan kan je ook gewoon voor een paar tientjes van marktplaats wat speakers en een versterker halen, daar kan je het volume wel mee verbeteren lijkt me.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentG
Ramon schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:57:
Misschien lees ik verkeerd maar je hebt het alleen over dat het geluid van de tv niet hard genoeg is? Dan kan je ook gewoon voor een paar tientjes van marktplaats wat speakers en een versterker halen, daar kan je het volume wel mee verbeteren lijkt me.
In theorie ja. Maar mezelf kennende wil ik dan gelijk een goede stap opwaarts, als in meer aansluitmogelijkheden en features. Dus dan gaat de prijs ook gelijk flink omhoog. :D

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Nog steeds in dubio over zuilen vs bookshelfs. Met stands erbij is de prijs voor bookshelfs aanzienlijk hoger en qua ruimte bespaar je er niet echt op. Het oogt mogelijk wat cleaner, minder overweldigend.
Vermoed dat zuilen vooral meer laag hebben. Heb ook op een set Dali Spektor 2 / 6, met later als het nodig is de toevoeging van de center.
Mijn set zal voornamelijk voor video gebruikt worden (games/films/series), af en toe als achtergrondmuziek.
Wil voorlopig nog geen sub, hoef ook niet zo zeer weg te dreunen. Bij mijn Alexa speaker (nu in gebruik voor achtergrondmuziek) of mijn headphones zet ik bass ook vaak zo minimaal mogelijk.
Moeilijk, moeilijk. :D

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wiim AMP lijkt me voor de use case absoluut top. Kwalitatief dik in orde en qua prijs onverslaanbaar. Heeft alles wat je nodig hebt en ondersteunt ook alle streaming protocollen.

Als je ze niet op meubel wilt zetten altijd zuilen nemen.

[ Voor 41% gewijzigd door Sethro op 07-10-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-09 14:53
VincentG schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:33:
Nog steeds in dubio over zuilen vs bookshelfs. Met stands erbij is de prijs voor bookshelfs aanzienlijk hoger en qua ruimte bespaar je er niet echt op. Het oogt mogelijk wat cleaner, minder overweldigend.
Vermoed dat zuilen vooral meer laag hebben. Heb ook op een set Dali Spektor 2 / 6, met later als het nodig is de toevoeging van de center.
Mijn set zal voornamelijk voor video gebruikt worden (games/films/series), af en toe als achtergrondmuziek.
Wil voorlopig nog geen sub, hoef ook niet zo zeer weg te dreunen. Bij mijn Alexa speaker (nu in gebruik voor achtergrondmuziek) of mijn headphones zet ik bass ook vaak zo minimaal mogelijk.
Moeilijk, moeilijk. :D
Houd er rekening mee dat de Spektor 6 EOL is evenals de Spektor 1. De 2 verkopen ze nog wel. Je kunt dus geen nieuwe vloerstaanders meer daarvan kopen en compacte, bijpassende 4 inch surrounds zit er ook niet in.
https://www.dali-speakers.com/en/products/discontinued/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Oh damn, dat is wel goed om te weten inderdaad.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ja, het is zuur. Ik gebruik Spektor 1's als desktop speaker en was van plan, door mijn goede ervaring met ze, een 5.1 set van spektors te bouwen. Vooralsnog wordt dat dus of accepteren dat ik geen vloerstaanders kan gebruiken, of verder zoeken

De Oberon lijn lijkt wel een stukje in prijs te zijn gedaald sinds de spektors uit de handel gaan. Wellicht krijgen de spektors dus op die manier hun opvolger.
Waar de Spektor 6 veelal ~600 euro was voor de set, heb je nu de oberon 5 voor 750. Niet helemaal hetzelfde, maar ook niet gek.

Die kun je ook combineren met spektor 2's als surrounds en een spektor of oberon vokal als center.

Eventueel kun je ook kijken of de nieuwe Argon Audio forus lijn je bevalt door ze te gaan beluisteren.

Een wat duurdere optie is de triangle borea

[ Voor 55% gewijzigd door youridv1 op 07-10-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Ja ik kan een set Spektor 6 hier nieuw voor £299 krijgen (ca 360 euro). De Spektor 2 voor £249 (ca 300 euro).
De X1800H voor (sinds vandaag weer stuk afgeprijsd) £399 (ca 475 euro).

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Zeker dat die prijs niet per stuk is voor de 6?

[ Voor 75% gewijzigd door youridv1 op 07-10-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
Whoops je hebt gelijk. Die is inderdaad per stuk ipv per paar.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:24
Als je alleen beter TV geluid wilt dan volstaat in mijn optiek een receiver + luidsprekers van marktplaats prima. Zoals @Ramon al aangeeft. Zat te koop voor weinig.

Bijv. deze minder hoge van Marantz
https://www.marktplaats.n...-1603-receiver-versterker

En deze vintage B&W DM110i voor 9 Euro!!
https://www.marktplaats.n...4QaGG_6v4HKGnwDw24qYOswAc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:20
Taatort schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:32:
Als je alleen beter TV geluid wilt dan volstaat in mijn optiek een receiver + luidsprekers van marktplaats prima. Zoals @Ramon al aangeeft. Zat te koop voor weinig.

Bijv. deze minder hoge van Marantz
https://www.marktplaats.n...-1603-receiver-versterker

En deze vintage B&W DM110i voor 9 Euro!!
https://www.marktplaats.n...4QaGG_6v4HKGnwDw24qYOswAc
Houd er wel rekening mee dat de meeste tv’s geen analoge output meer hebben en vaak ook geen digitale, behalve hdmi. Dat wil dus niet op een gewone versterker met alleen maar analoge inputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
aljooge schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:55:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de meeste tv’s geen analoge output meer hebben en vaak ook geen digitale, behalve hdmi. Dat wil dus niet op een gewone versterker met alleen maar analoge inputs.
Op de Marantz die was gelinked zitten:
Video in: 2x Component Video, 3x Composite, 6x HDMI
Audio in: 3x 2.0 Tulp Analoog, Digitaal Coax (S/PDIF), Digitaal Optisch (S/PDIF)

Mijn vriendin heeft een eerdere versie gekoppeld aan Philips Smart Tv, AppleTV, HUMAX recorder en een DVD speler allemaal via HDMI.
Geluid via B&W DM110i luidsprekers en het speelt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Taatort schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

Op de Marantz die was gelinked zitten:
Video in: 2x Component Video, 3x Composite, 6x HDMI
Audio in: 3x 2.0 Tulp Analoog, Digitaal Coax (S/PDIF), Digitaal Optisch (S/PDIF)

Mijn vriendin heeft een eerdere versie gekoppeld aan Philips Smart Tv, AppleTV, HUMAX recorder en een DVD speler allemaal via HDMI.
Geluid via B&W DM110i luidsprekers en het speelt als een zonnetje.
aan die 6x hdmi in heb je geen kloot als je geluid van de tv naar de receiver probeert te krijgen. De HDMI out van de NR1603 heeft gelukkig ARC, dus dit gaat werken. Maar denk dus niet dat je wat aan een receiver met 6 hdmi audio in poorten hebt als je tv de geluidssignaal bron is.
kan nog wel eens voorkomen als je probeert te netflixen via een app op je tv.

[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 08-10-2024 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
Mijns inziens is de keuze tussen boekenplank speaker of vloerstaander vooral afhankelijk van de ruimte waar je het systeem plaatst. Als je in een (te) kleine ruimte vloerstaanders gaat plaatsen dan kan het bonkerig gaan klinken. Boekenplankspeakers met een losse subwoofer is dan vaak meer aan te raden omdat je deze individueel kan inregelen.

De speakerstands haal je gewoon op marktplaats voor 1/3 tot 1/2 van de nieuwprijs.

Je zou bijvoorbeeld het volgende kunnen overwegen:

559,- uitvoering: Yamaha RX-V6A
749,- uitvoering: Polk Audio Reserve R200 (Wit)

Onderbouwing:
1. Hoewel de hierboven genoemde WiiM AMP ook echt heel goed is (ik heb hem zelf ook in mijn kantoortje), zou ik voor naast de TV toch altijd voor een surround receiver gaan; dat biedt gewoon meer toekomstgerichte mogelijkheden (stel je wil toch een center speaker - om stemmen beter te verstaan, of rears - voor surround effect), dan kan dat gewoon zonder dat je een nieuw apparaat hoeft te kopen.
2. De Polk R200 is objectief goed getest (hoef je dus niet te beluisteren, ik zou hem zelf ook blind kopen). Het is een grote boekenplankspeaker dus waarschijnlijk goed voor de "bescheiden tv-hoek" waar je het over hebt.

In dit topic heb ik ook een lijstje geplaatst met andere speakers waarvan ik denk dat ze goed zouden klinken (op basis van objectieve metingen, niet zelf beluisterd).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
youridv1 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:43:
[...]

aan die 6x hdmi in heb je geen kloot als je geluid van de tv naar de receiver probeert te krijgen. De HDMI out van de NR1603 heeft gelukkig ARC, dus dit gaat werken. Maar denk dus niet dat je wat aan een receiver met 6 hdmi audio in poorten hebt als je tv de geluidssignaal bron is.
kan nog wel eens voorkomen als je probeert te netflixen via een app op je tv.
HDMI ARC inderdaad dus werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
VincentG schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:07:
Luisteren kan wel natuurlijk, maar ben beetje huiverig dat de luisteromgeving te anders is dan thuis, of dat de instellingen dusdanig zijn aangepast om een bepaalde combi te promoten.
Wat ook meespeelt, ik zit hier mogelijk nog 1-2 jaar en erna is nog onzeker (ander appartement in zelfde stad, ergens anders in het land of terug naar NL).
Deze alinea die je typt is wel heel belangrijk. Waar is ik zit hier? Welk land? Aangezien al veel reacties langs zijn gekomen van bezoek een audio winkel tot vraag en aanbod. Maar als je aan de andere kant van de wereld zit is het misschien wat lastiger te vinden allemaal. Eveneens kwa merken, niet alle in NL te vinden merken kun je wereldwijd kopen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentG
Uiteindelijk voor de Denon X1800H gegaan, voor de prijs kwam er hier (Londen) eigenlijk niet veel gelijkwaardigs in de buurt en/of was al aantal jaar ouder model (en dan nog niet direct 'beter').
Qua speakers voor de Oberon 1 gegaan, op stands. Zijn uiteraard genoeg alternatieven voor in dezelfde klasse, maar uiteindelijk moet je toch kiezen. Qua formaat oogt het niet te overheersend zo en tot op heden tevreden met het geluid, al heb ik ze pas net dus na installatie nog niet heel uitgebreid kunnen testen.

[ Voor 8% gewijzigd door VincentG op 14-10-2024 10:22 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Pagina: 1