Vloerverwarming icm betonlook gietvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:18

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
In mijn nieuwe appartement wordt over twee weken een betonlook gietvloer geplaatst. Tegelijk ben ik mij aan het verdiepen in de (reeds aanwezige) vloerverwarming. De fabrikant van de vloer geeft aan dat de dekvloer niet warmer mag worden dan 27 graden omdat er anders gevaar bestaat dat de vloer gaat scheuren.

Gevoelsmatig is dat erg weinig. Middels de zwarte thermostaatknop op de regelset is de aanvoertemperatuur in te stellen tussen de 20 en 50 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdYerBSPZODBDZz5blbi0khnZbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vqTSucxQC7QTLxk6cP6Y7KVT.png?f=fotoalbum_large

Zou ik die dan dus echt maar op standje 2,5 mogen zetten, of kan ik rekening houden met temperatuurverlies in de aanvoerleidingen en in de anhydride dekvloer?

[ Voor 9% gewijzigd door SeatRider op 04-10-2024 10:33 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Is dat niet alleen initieel totdat de vloer een 'x' aantal uren/dagen uitgehard is? Wij hebben in onze nieuwbouwwoning een PU-gietvloer laten aanbrengen en daar hadden we deze eis niet.

Er was wel een eis dat het opstookprotocol een keer was doorlopen en 'volgens mij' hadden we de vloerverwaring wat lager gezet tijdens de werkzaamheden. Maar toen we na een dag of 5/6 op de vloer mochten - nog wel voorzichtig, volledige uitharding was 14 dagen - stond de verwarming juist lekker aan omdat dat zou helpen bij het uithardingsproces. Nog geen scheurtje gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Over het opstookprotocol heb ik wel iets gelezen, maar de leverancier had het daar niet over.

Ik vind het wel een enge eis. Ook omdat de hele vloerverwarming nog getweaked moet worden qua aanvoer/uitstroom temperatuur, en daarna moet ik eigenlijk ook nog per kamer de instroom beperken.

Wat is dan de handigste manier? Alle afsluiters op 11 zetten (max doorvoer), de aanvoer temp op 30 (ofzo) en dan overal met een IR temp meter gaan meten?

Dat moet ik dan ook nog eens de komende week gaan doen, aangezien over 2 weken de vloer ligt, en een nauwkeurige temperatuurmeting dan alweer lastiger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

paQ

27 graden wordt doorgaans branche-breed als de norm aangehouden. Daar zit echt nog wel wat marge in.
Afhankelijk hoe diep je leidingen lopen wordt het oppervlakte niet zomaar 27. Althans, niet met water van 28 graden bijv.

Een warmtebeeldcamera is erg handig bij deze klusjes. Een relatief eenvoudige van Ali volstaat. (PC210 Guide wordt door veel tweakers geprezen)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
paQ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:45:
27 graden wordt doorgaans branche-breed als de norm aangehouden. Daar zit echt nog wel wat marge in.
Afhankelijk hoe diep je leidingen lopen wordt het oppervlakte niet zomaar 27. Althans, niet met water van 28 graden bijv.

Een warmtebeeldcamera is erg handig bij deze klusjes. Een relatief eenvoudige van Ali volstaat. (PC210 Guide wordt door veel tweakers geprezen)
Ik heb net een IR temperatuur "gun" besteld, die is er morgen. Het lijkt me nuttig als ik al heel snel metingen kan doen, en graag voordat de vloer er ligt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

paQ

Ik vraag me af wat die gietvloer doet in de zomer en de zon schijnt. Dan wordt het ook wel even warmer dan 35 hoor. Klinkt als een haast onredelijke eis om vooral maar geen garantie te hoeven verlenen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43
Wat voor materiaal is je gietvloer? Betonlook zegt niet zo veel. Veelal zijn gietvloeren van Pulyuretaan.Dat moet prima gaan tot iets van 40 graden.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Maverick schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:01:
Wat voor materiaal is je gietvloer? Betonlook zegt niet zo veel. Veelal zijn gietvloeren van Pulyuretaan.Dat moet prima gaan tot iets van 40 graden.
Het is geen PU. "Premium Leef-Beton is op basis van epoxy met lavasteengruis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43
SeatRider schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Het is geen PU. "Premium Leef-Beton is op basis van epoxy met lavasteengruis"
Hm ja, epoxy is wel wat harder natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je bij grote oppervlaktes eerder scheuren zult krijgen als de temperatuur te hoog op loopt.
Ik sluit me aan bij het eerdere advies, meten is weten :P Een aanvoertermperatuur van zeg 35 graden wil nog niet zeggen dat de vloer ook zo warm zal worden, maar hoe warm dan wel is idd de vraag.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
De leverancier geeft nu ook aan dat aan aanvoertemp van 30-40 een goed uitgangspunt is qua aanvoertemperatuur.

Ik zie uit naar mijn IR gun. Sowieso ook handig om het verschil te zien tussen aanvoer en afvoer. En om te zien op welke temperatuur ik de schakelaar van de pomp kan instellen :+

[ Voor 4% gewijzigd door SeatRider op 04-10-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:31
PU gietvloer kan makkelijk 40C hebben.

Ik hoop dat je meer succes heb dan mijn oude buurman, daar sprong en scheurde de leefbeton vloer er uit na montage, te weinig dilitatie voegen. Ze zijn dagen bezig geweest om alles weer er uit te hakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:01
Stukje indekken door de leverancier.

Wij hebben een extra laag met netten laten leggen op de dekvloer van de bouwer (2K extra). Dit omdat deze vloer al vol met scheuren zat en we niet voor veel geld een kwarts-beton vloer wilden laten leggen en dan binnen de kortste keren dezelfde scheuren zien. Bouwer zei overigens doodleuk 'je moet blij zijn dat de scheuren er nu al in zitten, dan komen ze later niet meer als de vloer al ligt' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:26
Vloerverwarming is laagtemperatuurverwarming. Die wil je echt niet zo warm hebben als je radioatoren.

Met de kennis dat de oppervlakte echt niet de temperatuur van het aangevoerde water gaat benaderen is aanvoer-retour van 40-30 graden prima.

Voor de eventuele garantie is het wel zo netjes om het door de leverancier verstrekte opstookprotocol te volgen na installatie.
Pagina: 1