Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leussink
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 11:25
Wij zijn momenteel bezig met het bouwen van een vrijstaande nieuwbouw woning.

Standaard zit er een lucht/water warmtepomp bij de woning. Nu horen we van mensen om ons heen die ook voor nieuwbouw hebben gekozen dat ze een water/water warmtepomp hebben laten plaatsen. In onze situatie zal dit ongeveer 25.000 euro duurder zijn. Haal je deze extra investering er ooit uit vragen wij ons af?

Daarnaast kiest de aannemer standaard voor roosters in de ramen en afzuiging in de keuken, wc en badkamer. We hebben ook vernomen dat je voor een WTW box type D kan gaan waarbij de roosters komen te vervallen je wel meer leidingen door de woning hebt lopen maar dat het comfort beter is. Extra kosten hiervoor zijn 10.000 euro.

Wat zouden jullie in ons geval adviseren?

Beste antwoord (via Leussink op 05-10-2024 09:33)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

MarkS90 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:25:
Type D ventilatie is prima maar zorg ervoor dat er wel roosters boven je ramen zijn aangebracht. Gewoon voor natuurlijke ventilatie. Het enige wat een D-unit doet is energie uit de afgezogen lucht weer naar binnen blazen.
Waarom zou je natuurlijke ventilatie en mechanische ventilatie combineren?

Energetisch zou ik type D ventilatie adviseren. Zorg er wel voor dat deze goed gedimensioneerd wordt. Vaak wordt er gerekend met bouwbesluit geluideisen bij 'ventilatiestand 1'. Dat betekent dat je de unit hoorbaar geluid maakt als deze op een hogere stand draait. Comfortabeler is het om te dimensioneren op een hogere stand. Dat betekent vaak wel een iets duurde WTW unit. En vergeet niet dat zo'n apparaat gróót is.

Het comfort is heel persoonlijk. Ik zou type D prettig vinden. Want geen koude tocht uit de gevelroosters. Andere mensen vinden dat gebrek aan voelbare koele buitenlucht weer oncomfortabel.

De water/water-warmtepomp ga je met zo'n prijsverschil niet financieel niet terugverdienen verwacht ik. Het levert wel goedkopere/efficientere koeling op mocht je dat willen gebruiken. En je hebt geen grote buitenunit. Die lelijk kan zijn, en geluid kan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door bartvl op 04-10-2024 10:33 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 15:26
Type D ventilatie is prima maar zorg ervoor dat er wel roosters boven je ramen zijn aangebracht. Gewoon voor natuurlijke ventilatie. Het enige wat een D-unit doet is energie uit de afgezogen lucht weer naar binnen blazen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

MarkS90 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:25:
Waarom zou je natuurlijke ventilatie en mechanische ventilatie combineren?

Energetisch zou ik type D ventilatie adviseren. Zorg er wel voor dat deze goed gedimensioneerd wordt. Vaak wordt er gerekend met bouwbesluit geluideisen bij 'ventilatiestand 1'. Dat betekent dat je de unit hoorbaar geluid maakt als deze op een hogere stand draait. Comfortabeler is het om te dimensioneren op een hogere stand. Dat betekent vaak wel een iets duurde WTW unit. En vergeet niet dat zo'n apparaat gróót is.

Het comfort is heel persoonlijk. Ik zou type D prettig vinden. Want geen koude tocht uit de gevelroosters. Andere mensen vinden dat gebrek aan voelbare koele buitenlucht weer oncomfortabel.

De water/water-warmtepomp ga je met zo'n prijsverschil niet financieel niet terugverdienen verwacht ik. Het levert wel goedkopere/efficientere koeling op mocht je dat willen gebruiken. En je hebt geen grote buitenunit. Die lelijk kan zijn, en geluid kan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door bartvl op 04-10-2024 10:33 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leussink
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 11:25
Dank voor je antwoord. We gaan dan zoals het er nu naar uit ziet voor een WTW type D en een lucht water warmtepomp.