Extra compacte laptop/tabled/ipad of een nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran_Depotter
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-10-2024
Ik heb mijn huidige laptop binnenkort 3 jaar en ben er nog steeds heel tevreden mee. Er is maar één iets waar ik mij aan erger en dat is de baterijduur... Ik neem deze laptop dagelijks mee naar de universiteit maar daar houdt hij het nog geen 3u lang vol.
Nu is mijn vraag of ik beter een compacte (13/14 inch) en iets wat minder goede (i3 ipv i7) laptop extra kan kopen, specifiek voor hoorcolleges,... en dan mijn huidige laptop gebruiken als 'vaste' computer of ik beter gewoon een volledig nieuwe, goede laptop koop, met aandacht voor een goede batterij.
Ik ben niet alleen opzoek naar het meest praktische, maar ook het financieel verantwoordelijkste antwoord.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, je geeft niet eens je budget. Wat is "financieel verantwoordelijk" voor jou?

Wat doe je op de laptop? Een Samsung S6 tablet met pen kost max 300 euro, kun je daarop doen wat je moet doen tijdens colleges?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is de accuduur altijd matig geweest? Ik weet niet wat voor cpu het is, maar je kunt eens onderzoeken welke capaciteit de accu nog heeft. Kan zijn dat je met alleen een nieuwe accu al 20-40% langer op de accu kunt draaien. En dan neem je de oude (vol) mee als reserve.

(Als ze tenminste verwisselbaar zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door SEA Ninja op 04-10-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Joran_Depotter schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:28:
Ik heb mijn huidige laptop binnenkort 3 jaar en ben er nog steeds heel tevreden mee. Er is maar één iets waar ik mij aan erger en dat is de batterijduur... Ik neem deze laptop dagelijks mee naar de universiteit maar daar houdt hij het nog geen 3u lang vol.
Ik weet natuurlijk niet wat voor laptop je daar hebt maar je zou eens kunnen kijken in hoeverre het aanpassen/uitzetten van de Turbo Boost instellingen effect heeft?
Dat kan al heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Vaak helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel dat dan ook standaard tijdens batterijgebruik uit bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal voor langdurig (school/studie) gebruik zeer aan te raden.

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
The boost mode options are not visible by default in Windows’ power settings dialog.
I don’t know why these options are hidden by default. Microsoft and Intel probably believes it’s what’s best for most customers, but it would be nice to have the option regardless.
You can easily make the boost mode power options visible again, though:

Press the Windows key + X, right-click on either Command Prompt or PowerShell, and choose run as administrator.
Type in the following command (in one line), and press Enter afterward:

powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode -attrib_hide

After you’ve made the settings visible, you can find the new option in the Advanced Power Options dialog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua1MrdXKlqCP6PS34aB-VbvWv70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eB5HRGOw8CPvTTibQ6sXZawX.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large