Op zoek naar kWh verbruiksgegevens vrijstaande woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 12:33
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar gegevens voor mijn nieuw te bouwen woning volgend jaar. Kunnen jullie hierbij helpen?
Ben op zoek naar mensen met zonnepanelen (gasloos) en een warmtepomp. Bij voorkeur lucht/water.

Ik ga volgend jaar met mijn partner een nieuwbouw woning bouwen. Hierop willen wij genoeg zonnepanelen laten leggen zodat we zeker ook in de wintermaanden genoeg stroom hebben om de dag door te komen.

Ik overweeg een thuisbatterij met voldoende dag-capaciteit om een volledige dag te kunnen overbruggen. Feitelijk hebben we dan alleen Liander nog nodig als backup mocht de batterij falen.

Onderdeel van mijn ontwerp avontuur is het bepalen van de hoeveelheid zonnepanelen dat ik nodig heb. Hier ontbreken voor mij een paar cruciale gegevens welke ik niet direct op het internet kan vinden.
Ik heb zo'n vermoeden dat hier op het forum wel enkele tweakers zitten die mij wellicht van een antwoord kunnen voorzien.

De gegevens waar ik naar op zoek ben zijn als volgt:
  • Verbruik én opwekking van je woning op de volgende dagen: 1 maart, 1 juni, 1 oktober, 1 december, 21 december
  • Betreft écht alléén dagverbruik op die specifieke dagen van 0:00 t/m 23:59
  • Verbruik en opwekking gesplitst
  • Eventuele elektrische auto's uitgefilterd
  • Bij sterke voorkeur alleen gegevens als je een lucht/water warmtepomp hebt. Bodemwamtepomp is ook leuk ter vergelijk, maar die € 15k extra kan ik op dit moment niet betalen.
  • Waar denk je dat in de wintermaanden meer verbruikt wordt
Waar ik inzicht in wil krijgen is het verschil in opbrengst in de zonnige maanden en in de wintermaanden. Daarnaast ben ik benieuwd naar jullie verbruik in de wintermaanden. Als die omhoog schiet, waarom denk je dat het zo is? Welk component draagt het meeste bij?

Ik ga met jullie gegevens op de aangegeven dagen een grafiekje maken. Per persoon zullen er verschillende kWh waarden uitkomen, maar waar het mij om gaat is het verschil tussen de maanden. Het percentage daartussen ga ik onderling vergelijken en zien of daar een patroon te zien valt. Dat patroon kan ik dan gebruiken om mijn eigen toekomstig verbruik en opwekking te voorspellen en zo de hoeveelheid nodige zonnepanelen te bepalen.

Hoor het graag.

Mvgr. Ruud :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

In de winter haal je met wat pech 10% van je opbrengst die je in de zomer haalt maar heb je veel meer energie nodig (verwarming). Heb je de ruimte om zodanig te overdimensioneren? En is dat financieel wel interessant met terugleververgoedingen etc.?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Je kan ongetwijfeld voldoende zonnepanelen plaatsen en een batterij, om de koudste dagen te overbruggen. Het zal echter een enorme desinvestering zijn, dus waarom is mij een raadsel. Wat ga je trouwens doen met het gigantische overschot in de zomer?

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12
De gegevens die je vraagt zijn zo specifiek op patroon / gebruik van de gebruiker dat je hier nooit echt iets nuttigs uit kan halen.
Voor pv overzicht en dan ook kWp/kWh vergelijken antonboonstra in "Tweakers PVOutput lijst"
Heb zelf hoekwoning 31x 420wp paneel maar door combinatie van oost/west en zuid (platdak) zijn beide systemen al niet eens per dag goed te vergelijken omdat het soms/vaak niet de hele dag hetzelfde weer is een plat dak installatie veel gevoeliger is voor onbewolkt weer tijdens piek uren.
In de winter maanden kom is stroom opwekking te kort en is maand verbruik na aftrek van de auto ongeveer 800 kWh. Maar als het echt lagere tijd vriest komt daar aan snel 300 kWh bij.
Maar ondanks hoekwoning heb ik een 1 persoonshuishouden dus mijn verbruik door o.a. thuis werken en hoop luxe apparatuur ( lees hoog standby verbruik) is dus standaard vrij hoog. Zit daarbij op 3 persoonshuishouden.
Maar omdat ik kan salderen is jaarverbruik nog steeds overschot van 1000 kWh en dat is inclusief laadkosten die vervolgens nog vergoed worden door mijn werkgever.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vet-smurf
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 23:08
Ik woon gasloos met l/w warmte pomp en 18x395w panelen.

In de wintermaanden draait de warmtepomp natuurlijk 24/7.

Dag verbruik l/w warmtepomp komt dan zelden onder de 10kwh
En heeft ook dagen boven de 20kwh
Teruglevering met uitzondering een keer 5kwh op 1 dag maar de meeste dag 0-5kwh of helemaal niks.

Als ik zelf naar een thuisbatterij case kijk, kom ik op een batterij van ca 2000/3000kwh (zeecontainer size?)

Want ik zal de het gehele jaar maart t/m oktober moeten sparen om op batterij 3 maanden winter door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1DPSK-RcdhaQg73L4EXFcsucUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azttnSw7jUWYvokbrsPvU00z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDxzTXkOWW7tqgwhpnzH617ultM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPmwkgMvR2n04EYUHgxENYql.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25vmwInqAhV3M7yDLd_PXNev04I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSwgqo4XiK7gabr82RlziP5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik7yppHGv-ehYTOBcNRVKtUFOqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsHVRyJtlTpk0o9kQfWKnmsO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdyHRVdpIvChk-3_s0IMFYstMGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKVjsGQ0nyOpT2h0BigjuQyP.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee wat je ermee wil maar bij deze.

Geen ev
Lucht water
Vrijstaand 1930

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:30
met pvcalc kan je modeleren hoeveel je opwekt in zomer / winter maanden. Dit hangt nogal af van de hellingshoek / windrichting van je panelen.

Feit is dat je in wintermaanden bijna niet je warmtepomp kan opwekken, dus voor de winter is batterij niet heel nutteloos.
In zomer wek je zoveel op dat je 's nachts die opwek niet weg kan verbruiken (typisch huis verbruikt 1-3 kWh per nacht), dus heeft een batterij ook weinig voordeel.
Dan hou je dus enkel lente / herfst over, maar om daarvoor een batterij te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vergeet dit idee maar, je zonnepanelen leveren echt niets op vergeleken met de opbrengst van de zomer. Ik heb hier 8kWp liggen en wek in heel december 100kWh op en in juni tegen de 1500kWh.

Mijn l/w warmtepomp verbruikt in december rond de 13kWh per dag.

Tenzij je een weiland vol legt met panelen ga je het dus niet redden en is die accu ook zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ruud033 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:51:
Ik overweeg een thuisbatterij met voldoende dag-capaciteit om een volledige dag te kunnen overbruggen.
je kan gaan experimenteren met een zoutbatterij?

[ Voor 5% gewijzigd door DJMaze op 03-10-2024 23:46 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
OK, laat mij dan maar de wet blanket zijn: kansloos.
Financieel kan dit gewoon niet uit. Je hebt zoveel panelen nodig. En daarna koop je een elektrische auto, en heb je nog veel meer nodig.
Je hebt het over dag/nacht cyclus. Dat is natuurlijk al per definitie onvoldoende. 1 oktober was het slecht weer, 2 oktober was het slecht weer, vandaag weer wat zon. Wil je op een korte bewolkte dag je eigen energie, inclusief verwarming opwekken, wat ga je dan de rest van het jaar met het overschot doen? En vooral, waarom? Ga uit van een opbrengst van 3% op een winterdag t.o.v. een zomerdag. Je hebt dus grofweg 16x zoveel panelen nodig dan voor je gemiddelde gebruik.

Eenvoudigste advies; leg je dak lekker vol, ga full electric en hou je aansluiting bij Liander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:20

FreakNL

Well do ya punk?

Je zou zelfs in het huidige beleids-klimaat (zowel politiek als vanuit de energieleveranciers) kun beargumenteren dat je dak vol leggen ook niet perse de beste keuze is en wellicht zelfs risicovoller dan beleggen.

Persoonlijk zou ik een kleine installatie neerleggen (wellicht 1 dakvlak?) om je (sluip)verbruik een beetje te dempen. Des te kleiner je installatie des te meer eigen verbruik je hebt. En eigen verbruik blijft altijd interessant. Tevens is het financiële risico van een kleinere installatie evenredig kleiner.

Het overgebleven geld kun je op een deposito zetten met een gegarandeerd resultaat (rendement op PV is op dit moment zeker NIET gegarandeerd).

Verder; Zoek het in verminderen van energievraag. 7x per week douchen is bijvoorbeeld onndoig (behalve als je in de bouw zit), de kachel kan op 19 ipv 21 en 50k per jaar rijden is in veel gevallen een keuze en geen noodzaak. En isoleren, isoleren, isoleren.

Last but not least;
Een batterij is nog altijd lastig terug te verdienen. Daar is zelfs een heel topic over. Op het moment dat hij rendabel wordt (of zou worden) is hij vaak EOL...

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 04-10-2024 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 12:33
Super goede discussie en antwoorden tot zover, bedankt allen!
Ik had nog niet gehoord van PVcalc bijvoorbeeld. Daar kan ik wat mee.

Bedankt voor alle inzichten. Wellicht dat ik dummypanelen toepas die evt. in de toekomst vervangen kunnen worden. Bekabeling e.d. kan nu al worden meegenomen.

Ik ga ook eens even duiken in het batterij topic en handelen op de stroommarkt. Ben er al achter dat met een vast contract het mij ca. € 200 - 300 per jaar zou gaan kosten (moet ik betalen) als ik dusdanig veel zou gaan terugleveren. Dat was voor een paar jaar geleden nog anders.

Meer info volgt, zal alles op een rij zetten en wat meer duidelijkheid geven. Hoop jullie reacties dan ook weer te ontvangen wellicht kan ik daar nog een goed advies uit halen. Gr Ruud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
@Ruud033
lastige vraag, en dynamisch antwoord is de enige mogelijkheid.
gewoon omdat soms is het glas half vol en voor andere is die weer half leeg.
(ik denk eerder help bier voor de helft op, snel nieuwe bestellen.)

de opbrengst van mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
deze is in kWh/kWp dus aantal kWh delen door kWp wat op dak licht/ligt.
op die manier factor je de grote van de set uit.

haal je dan een maand 100kWh/kWp en heb je 10kWp aan panelen dan heb je 1000kWh opgewekt die maand.
een winter maand kan dus zakken naar maar 10kWh/kWp dus maar 100kWh die maand.
de maanden december en januari zijn best wel bagger te noemen.
maar als je gewoon "teveel" panelen aan een omvormer haagt dan is november en februari nog niet eens zo heel slecht.
stel je hangt 20kWp aan je 10kW omvormertje, dan heb je die maanden nog steeds 400kWh en dat geeft je toch een leuke slok van je rekening. ;)
(in sommige gevallen kunnen omvormers gewoon 2x het aantal Wp aan, en soms nog wel meer ook, maar dit is techniek en houd ik er even verder buiten.)

warmtepomp, tja dat is natuurlijk winter gebruik.
zie mijn warmtepomp zijn gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
(mijn warmtepomp is te klein voor het huis, dus als die de 8kWh per dag raakt dan staat hij 24 uur te draaien. laatste jaar is met extra boiler er bij voor meer tapwarmwater.)

wil je met een thuisbatterij werken.
dan is gewoon heel veel Wp hebben belangrijk, te veel kan haast niet.
gewoon om er voor te zorgen dat als het een mindere maand is dat je dan toch nog genoeg hebt die maand voor je gebruik en de accu nog vol kunt krijgen.
(accu=duur zonnepanelen=goedkoop, besteed extra geld aan meer zonnepanelen is betere investering.)

ik gebruik zelf een +/- 11kWh per dag(zonder warmtepomp), een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyQTqdM6rBS7LhHjXhr3rnsqsAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large
je ziet dat ik dan maar 5kWh accu nodig heb omdat ik overdag gewoon de stroom rechtstreeks gebruik.
(maar je wil wat extra om een dag slecht weer te kunnen over bruggen.
ergens tussen de 10 en de 15kWh accu zou ongeveer mijn optimum zijn.)

in de winter komt er op mijn gebruik al snel een 8kWh extra boven op van de warmtepomp. >:)
niet erg dat is gewoon zo, of ik nu gas gebruik of elektra ik wil wel warme voeten. ;)

maar als je toch een huis gaat bouwen, dan zijn er 3 dingen belangrijk:
isolatie, isolatie en heb ik al gezegd isolatie. ;)
warmte die je niet verliest, die hoef je niet op te wekken en te gebruiken, win win dus.

denk ook aan een WTW, dit in je ventilatie, en doe meteen ook in de douche, perfect warmte door een douche putje weg spoelen hoe slim is dat. :P

maar denk ook aan koeling in de zomer, hoeft niet sexy te zijn, gewoon simpel luifels die zon uit het huis-houden zijn het effectiefst. ;)

zo iets?
succes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1