vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ja dat kan als je de ketel op 60 graden zetten worden de radiatoren dat ook.bonzz.netninja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:18:
Ik heb een nieuwe vloerverwarming beneden. Boven hangen gewoon nog oude radiatoren. Het wordt nu boven niet erg warm meer. Wat kan ik het beste doen?
De aanvoertemp. staat nu op 40 graden. Kan ik die in de wat koudere maanden weer naar 60 zetten oid? Of gaat dat niet goed met de vloerverwarming? Er zit wel een thermosstaat zie ik, beschermd die dan de vloer?
Of kan ik de boel beetje knijpen in de vloerverwarming zodat het boven wat langer heeft om warm te worden voordat de thermostaat in de woonkamer de hele boel weer uitzet?
Ik zoek eigenlijk een oplossing voor nu, en een structurele oplossing waar ik denk ik moet denken aan iets van zoneregeling oid?
[Afbeelding]
cv is een intergas hre 24/18 oid
De witte knop op je vloerverwarming verdeler regelt dan de temperatuur van je vloer.
Die zou normaal gezien ergens rond de 30 a 35 graden staan.
Er zit ook nog een bypass bij je verdeler even in de gaten houden wat dar door gaat.
En heb je op alle radiatoren thermostaat knoppen of gewoon hand bediende knoppen
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 03-10-2024 21:23 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
dan snap ik het niet zo goed. Hoe kan die thermostaatkraan op de vloerverwarming de temp. regelen? Dat water komt dan toch aan bij die knop op 60 graden en kan door die kraan toch niet magischerwijze naar bijv. 40 graden gaan? Die kraan gaat toch open of dicht adhv de temp?Ronald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:21:
[...]
Ja dat kan als je de ketel op 60 graden zetten worden de radiatoren dat ook.
De witte knop op je vloerverwarming verdeler regelt dan de temperatuur van je vloer.
Er zit ook nog een bypass bij je verdeler even in de gaten houden wat dar door gaat.
En heb je op alle radiatoren thermostaat knoppen of gewoon hand bediende knoppen
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Boven beide. Een paar thermostaatknoppen en ook nog wel een handbediende radiator met gewoon een kraantje.Ronald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:21:
[...]
Ja dat kan als je de ketel op 60 graden zetten worden de radiatoren dat ook.
En wat moet ik bekijken aan die bypass?
[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 03-10-2024 21:27 ]
Aan die kraan zit een "draad met een buisje" in je verdeler die de temperatuur meet in de verdeler en aan de hand van die temperatuur gaat hij verder open of dicht.bonzz.netninja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:25:
[...]
dan snap ik het niet zo goed. Hoe kan die thermostaatkraan op de vloerverwarming de temp. regelen? Dat water komt dan toch aan bij die knop op 60 graden en kan door die kraan toch niet magischerwijze naar bijv. 40 graden gaan? Die kraan gaat toch open of dicht adhv de temp?
En zo houd hij het water dat in je vloer en verdeler circuleert op de ingestelde temp.
[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 03-10-2024 21:28 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hij mengt het water met het koude retourwater tot de gewenste temperatuur.bonzz.netninja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:25:
[...]
dan snap ik het niet zo goed. Hoe kan die thermostaatkraan op de vloerverwarming de temp. regelen? Dat water komt dan toch aan bij die knop op 60 graden en kan door die kraan toch niet magischerwijze naar bijv. 40 graden gaan? Die kraan gaat toch open of dicht adhv de temp?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Je warmtevraag komt van de thermostaat in de kamer.bonzz.netninja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:26:
[...]
Boven beide. Een paar thermostaatknoppen en ook nog wel een handbediende radiator met gewoon een kraantje.
En wat moet ik bekijken aan die bypass?
Dus die vraagt warmte van de ketel.
Als nu je vloer geen warmte vraagt loopt die knop met dat draadje dicht dus daar kan geen warmte heen.
Lopen nu ook alle thermostaat kranen op je radiatoren dicht kan het hete water van de ketel alleen nog door die bypass.
Je ketel gaat pendelen en je bent gas aan het verstoken voor niks.
Dus goed in de gaten houden of de vraag van je thermostaat wel ergens heen kan.
Duidelijk, top dankjewel. Hoe kan ik dat zien aan die bypass?Ronald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:32:
[...]
Je warmtevraag komt van de thermostaat in de kamer.
Dus die vraagt warmte van de ketel.
Als nu je vloer geen warmte vraagt loopt die knop met dat draadje dicht dus daar kan geen warmte heen.
Lopen nu ook alle thermostaat kranen op je radiatoren dicht kan het hete water van de ketel alleen nog door die bypass.
Je ketel gaat pendelen en je bent gas aan het verstoken voor niks.
Dus goed in de gaten houden of de vraag van je thermostaat wel ergens heen kan.
Stel, dit biedt geen soelaas omdat de thermostaat veel te snel uitgaat in de woonkamer, kan ik dan de vloerverwarming nog knijpen? Of is dat ouderwets gedacht en niet waarschijnlijk omdat de vloerverwarming sowieso een stuk trager is.
[ Voor 15% gewijzigd door bonzz.netninja op 03-10-2024 21:41 ]
Niet elke vloerverwarming is hetzelfde.bonzz.netninja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:40:
[...]
Duidelijk, top dankjewel. Hoe kan ik dat zien aan die bypass?
Stel, dit biedt geen soelaas omdat de thermostaat veel te snel uitgaat in de woonkamer, kan ik dan de vloerverwarming nog knijpen? Of is dat ouderwets gedacht en niet waarschijnlijk omdat de vloerverwarming sowieso een stuk trager is.
Ik heb 8cm anhydriet dus dat is super traag.
Laatst heb ik ergens 100m2 warp gelegd met 20mm vulmassa die is echt veel sneller.
Je moet er even mee spelen wat bij jou werkt ook in samenwerking met het minimum vermogen dat je ketel kan draaien.
Als dat laag is een paar kw dan pendelt hij minder snel is dat vrij hoog zal hij sneller gaan pendelen.
De ervaring hier is dat de ruimtes met radiatoren altijd kouder zijn dan waar vloerverwarming is.
Omdat je met die vloer een massa hebt die langer warmte afgeeft.
Die bypass zou eigenlijk niks moeten doen en alleen in geval van een oeps water door moeten laten.
Je moet het zo in zien te regelen dat alles warm wordt maar er geen water door die bypass hoeft.
Dus ik zou dan beginnen met alles open.
En de watertemperatuur van de ketel telkens een paar graden te verhogen.
Heb je dan ruimtes die te warm worden zet je daar de thermostaatkraan op de gewenste stand.
En dan kijken waneer je op het punt komt dat je water door die bypass gaat drukken.
Wat een fijne community hebben we hier toch, nogmaals dank!Ronald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:53:
[...]
Niet elke vloerverwarming is hetzelfde.
Ik heb 8cm anhydriet dus dat is super traag.
Laatst heb ik ergens 100m2 warp gelegd met 20mm vulmassa die is echt veel sneller.
Je moet er even mee spelen wat bij jou werkt ook in samenwerking met het minimum vermogen dat je ketel kan draaien.
Als dat laag is een paar kw dan pendelt hij minder snel is dat vrij hoog zal hij sneller gaan pendelen.
De ervaring hier is dat de ruimtes met radiatoren altijd kouder zijn dan waar vloerverwarming is.
Omdat je met die vloer een massa hebt die langer warmte afgeeft.
Die bypass zou eigenlijk niks moeten doen en alleen in geval van een oeps water door moeten laten.
Je moet het zo in zien te regelen dat alles warm wordt maar er geen water door die bypass hoeft.
Dus ik zou dan beginnen met alles open.
En de watertemperatuur van de ketel telkens een paar graden te verhogen.
Heb je dan ruimtes die te warm worden zet je daar de thermostaatkraan op de gewenste stand.
En dan kijken waneer je op het punt komt dat je water door die bypass gaat drukken.
Hoe kan ik zie of er water door die bypass gaat?
Dat kun je niet zien..bonzz.netninja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:57:
[...]
Wat een fijne community hebben we hier toch, nogmaals dank!
Hoe kan ik zie of er water door die bypass gaat?
Wel voelen en soms horen.
Waar staat hij op ingesteld?
Ronald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:58:
[...]
Dat kun je niet zien..
Wel voelen en soms horen.
Waar staat hij op ingesteld?
/f/image/C6Iv69oeW3k4MgmsdhbZNVyo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door bonzz.netninja op 03-10-2024 21:59 ]
Hij zou een tikkeltje hoger mogen.
Standaard is meestal 0.2 waar deze op staat.
Hij mag naar 0.3 maar laat hem eerst zo maar staan.
Als je constateert dat er met alle kranen open wat door gaat mag hij iets hoger.
Eerst maar eens alles open (behalve de vloer) en de temp van de cv een paar graden hoger.
Die van de vloerverwarming waar staat die nu op?
ong. 40 graden volgens mijRonald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:07:
[...]
Hij zou een tikkeltje hoger mogen.
Standaard is meestal 0.2 waar deze op staat.
Hij mag naar 0.3 maar laat hem eerst zo maar staan.
Als je constateert dat er met alle kranen open wat door gaat mag hij iets hoger.
Eerst maar eens alles open (behalve de vloer) en de temp van de cv een paar graden hoger.
Die van de vloerverwarming waar staat die nu op?
![]() | ![]() |
vermogen van de cv weet ik niet, daarvoor moet ik denk ik in service menu van het ding, en ik weet even niet hoe dat ook al weer werkt._JGC_ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:10:
0.2 is vrij laag voor een bypass die zo dicht bij de ketel hangt. Ik weet niet waar de pomp van de ketel op ingesteld staat, maar als die op standaard standje 3 staat pompt die het water zo hard rond dat die 0,2 bar op de bypass niks voorstelt en dus open gaat.
Afstand valt wel mee denk ik, maar ik zal er eens op letten of er iets doorgeen gaat.
Die zou wat lager mogen naar 35 graden.bonzz.netninja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:14:
[...]
ong. 40 graden volgens mij
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dan is de vloer wat kouder en houd je langer warmtevraag wat dan naar de radiatoren gaat.
Als je dan voorzichtig aan de keteltemperatuur verhoogt dan zou je met een beetje geluk de boel zo kunnen krijgen dat alles warm blijft.
Een bypass zit het liefst zo ver mogelijk van de ketel.
Overigens om verschillende redenen.
Alles valt en staat bij deze een beetje met de afmetingen van de radiatoren en hoe de leidingen zijn uitgelegd.
Enerzijds hoeveel afgifte hebben de radiatoren bij de ingestelde keteltemperatuur.
En voor de bypass hoeveel weerstand is er in het leidingwerk.
En voor de temperatuur in de ruimte hoeveel warmteverlies is er in de ruimte en hoe veranderlijk is dat ten opzichte van elkaar met wisselende buitentemperatuur en wind.
En daarnaast hoe kritisch ben je..
Niet heel erg kritisch gelukkig, maar ik kan met al deze info al een hoop gaan proberen.Ronald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:26:
[...]
Die zou wat lager mogen naar 35 graden.
Dan is de vloer wat kouder en houd je langer warmtevraag wat dan naar de radiatoren gaat.
Als je dan voorzichtig aan de keteltemperatuur verhoogt dan zou je met een beetje geluk de boel zo kunnen krijgen dat alles warm blijft.
Een bypass zit het liefst zo ver mogelijk van de ketel.
Overigens om verschillende redenen.
Alles valt en staat bij deze een beetje met de afmetingen van de radiatoren en hoe de leidingen zijn uitgelegd.
Enerzijds hoeveel afgifte hebben de radiatoren bij de ingestelde keteltemperatuur.
En voor de bypass hoeveel weerstand is er in het leidingwerk.
En voor de temperatuur in de ruimte hoeveel warmteverlies is er in de ruimte en hoe veranderlijk is dat ten opzichte van elkaar met wisselende buitentemperatuur en wind.
En daarnaast hoe kritisch ben je..
tzt...als we weer wat centjes hebben, wil ik boven de radiatoren nog eens vervangen want dat zijn oude beestjes en het ligt allemaal nogal kneuterig qua leidingwerk.
Als je ooit nog eens over wil naar een warmtepomp...bonzz.netninja schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:30:
[...]
Niet heel erg kritisch gelukkig, maar ik kan met al deze info al een hoop gaan proberen.
tzt...als we weer wat centjes hebben, wil ik boven de radiatoren nog eens vervangen want dat zijn oude beestjes en het ligt allemaal nogal kneuterig qua leidingwerk.
En je gaat je radiatoren en leidingen aanpassen alles zo groot mogelijk.
Grotere radiatoren is meer warmteafgifte bij lagere temperatuur.
Lagere temperatuur betekent helaas ook dat je meer water moet verpompen om het vermogen met die lagere temperatuur in je radiatoren te krijgen en dan heb je grotere diameters nodig.
Met 70 of 80 graden water red je het lang met 15mm maar ga je richting de 30 graden wordt dat wel wat een ander verhaal.
Het is hier wat dat betreft ook niet ideaal met een warmtepomp.
Ik zit nu op 30 graden water en dan gaat het nog met de radiatoren boven.
Maar wordt het echt kouder dan moet ik richting de 35 graden om het op slaapkamer temperatuur te houden.
Wil de jeugd boven spelen dan hangt er een airco die het vlot naar 20 of 22 graden trekt.
Ik had het ding eigenlijk opgehangen ter vervanging van de brullende en rammelende mobiele airco voor de steeds hetere zomerdagen maar voor de koude dagen hebben we hem inmiddels al meer uren gebruikt..
Oja die airco, die zou ik helemaal vergeten. Ik heb ook een split unit in de nok hangen om de zolder waar dochterlief slaapt te koelen, maar die kan natuurlijk ook verwarmenRonald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:48:
[...]
Als je ooit nog eens over wil naar een warmtepomp...
En je gaat je radiatoren en leidingen aanpassen alles zo groot mogelijk.
Grotere radiatoren is meer warmteafgifte bij lagere temperatuur.
Lagere temperatuur betekent helaas ook dat je meer water moet verpompen om het vermogen met die lagere temperatuur in je radiatoren te krijgen en dan heb je grotere diameters nodig.
Met 70 of 80 graden water red je het lang met 15mm maar ga je richting de 30 graden wordt dat wel wat een ander verhaal.
Het is hier wat dat betreft ook niet ideaal met een warmtepomp.
Ik zit nu op 30 graden water en dan gaat het nog met de radiatoren boven.
Maar wordt het echt kouder dan moet ik richting de 35 graden om het op slaapkamer temperatuur te houden.
Wil de jeugd boven spelen dan hangt er een airco die het vlot naar 20 of 22 graden trekt.
Ik had het ding eigenlijk opgehangen ter vervanging van de brullende en rammelende mobiele airco voor de steeds hetere zomerdagen maar voor de koude dagen hebben we hem inmiddels al meer uren gebruikt..
Die drukverschilregelaar zit verkeerd om aangesloten.
Please state the nature of the technical emergency
Ja verdomd dat was me nog niet eens opgevallen.edsandje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:26:
@bonzz.netninja bel die club die dit heeft aangesloten ook maar even.
Op zich snel klaar.
Beide kogelkranen dicht, 2 knelkoppelingen los, ding omdraaien, koppelingen weer vast, kranen weer open bijvullen en ketel weer aan.
Hij gaat nu nooit open hij drukt hem juist dicht

welk ding is dat? oja ik zie het nu ook. Handigedsandje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:26:
[ Voor 7% gewijzigd door bonzz.netninja op 04-10-2024 11:42 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Op dit de drukverschilregelaar staat de pijl, die moet richting retourleiding staan.FL_ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:40:
Ik wil absoluut niet het topic kapen, maar hoe zie je dat de drukverschilregelaar verkeerd om zit?
Wij hebben hier een behoorlijk vergelijkbare set up en nu begin ik mij zorgen te maken.
[Afbeelding]
Maandag ochtend komen ze de boel ff repareren
Het staat of valt een beetje bij het vermogen van de radiatoren boven in vergelijking met de warmteverliezen, thuis waren de radiatoren berekend op tochtig enkel glas dus na PVC kozijnen met dubbel glas en electrische rolluiken zonder tocht krijgen ze het op lagere temperaturen ook warm. Je zou ook eens moeten uitzoeken met welke aanvoertemperatuur je alles nog vlot genoeg warm krijgt.
Bedenk je wel dat vloerverwarming traag is, dus vaak urenlang niet hoeft te draaien. In het tussenseizoen kan een zonnetje de woonkamer confortabel houden zonder verwarming, terwijl je boven in de badkamer bibbert.
Als je meer confort wil (uiteraard tegen een prijs) kan je ook boven een thermostaat voorzien; die de CV ook aanzet (als je aan/uit hebt kan je beide parallel aan de ketel hangen); dan gaat de CV stoken bij warmtevraag van een van de twee circuits. Bij deze is het dan wel erg nuttig om de thermostaatkraan op de verdeler goed afgesteld te krijgen, zodat je beneden bij de vloerverwarming niet te heet krijgt als er boven warmtevraag is. Nog beter is een systeem met kleppen, zodat je 2 (of meer) volledig aparte circuits hebt, of een Tado oid zoneregelingsssysteem; maar dat gaat ook wel snel in de papieren lopen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
De pomp in de verdeler is dan te actief waardoor de vloerverwarming zichzelf voorrang geeft.
Als de verdeler een RTL ventiel heeft kun je dat mooi tunen, en anders dient de inbus in de retour retour geknepen te worden.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Iets minder jargon voor mij zou wel fijn zijnKnowbody schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:50:
Als de verdeler niet hydraulisch neutraal is ingesteld, gaan radiatoren onvoldoende water krijgen.
De pomp in de verdeler is dan te actief waardoor de vloerverwarming zichzelf voorrang geeft.
Als de verdeler een RTL ventiel heeft kun je dat mooi tunen, en anders dient de inbus in de retour retour geknepen te worden.
Vanmorgen om half 8 is de club langsgekomen en het even omgedraaidedsandje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:26: