Wat is dit achter de schouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris_vHien
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-02 12:19
Beste mensen,

De aannemer is bezig met slopen in ons huis, gebouwd jaren 30 en verbouwd jaren 60-70. De schouw is eruit gesloopt, hier zat geen asbest pijp in, maar achter de schouw is wel een donker doek tevoorschijn gekomen, het doek is stug.

Kan dit mogelijk asbest zijn?

Hieronder een paar foto's van het doek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFXLhBq_sQq-BWfgSW_lOWKGWr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rb5mG8Qme8mYt2xcSxfJ057T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fp_JWz5uVxI33rhq2evrq8LzaFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pv20UjMPTeOcEYwhoZmmMfhP.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zoiets heb ik nog nooit gezien in de spouw achter een schoorsteen.

Maar gezien het bouw en verbouwjaar zou het me niet verbazen als het een asbesthoudend hitte scherm is.

De enige manier om het zeker te weten is laten testen.

En gezien het doek is en dus vast gevoelig voor losrakende vezels.. ik zou wel wat terughoudend zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris_vHien
Dankjewel voor je antwoord, dat ben ik dus ook wel. Ik heb de keuze natuurlijk, ik laat het zitten en metsel het weer dicht.

Of ik laat het testen en laat het professioneel verwijderen met vergunningen e.d. van dien...

Ik zal een kitje bestellen om het te laten controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:22

_Ernst_

Mark It Zero!

Dat klinkt bekend! :p Ik heb vorig jaar de schouw in mijn jaren '30 huis eruit gesloopt, deze was ook in de jaren '70 verbouwd, en in mijn geval was er een dunne asbest plaat (heb hem getest) in de spouw verwerkt.

Ik zou het dus even laten testen :p

Last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris_vHien
Ronald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:06:
Zoiets heb ik nog nooit gezien in de spouw achter een schoorsteen.

Maar gezien het bouw en verbouwjaar zou het me niet verbazen als het een asbesthoudend hitte scherm is.

De enige manier om het zeker te weten is laten testen.

En gezien het doek is en dus vast gevoelig voor losrakende vezels.. ik zou wel wat terughoudend zijn.
Ik heb nog even contact gehad met de aannemer die zei het volgende:

Maak je geen zorgen over dat stuk in de gevel, dat is dakbedekking die zat er tussen zodat vocht van buiten niet naar binnen kon. Dus is geen asbest. Heb dit vaker gezien. We snijden het er morgen ook uit. Zodat het bij eventueel gevelisolatie niet in de weg zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Joris_vHien schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

Ik heb nog even contact gehad met de aannemer die zei het volgende:

Maak je geen zorgen over dat stuk in de gevel, dat is dakbedekking die zat er tussen zodat vocht van buiten niet naar binnen kon. Dus is geen asbest. Heb dit vaker gezien. We snijden het er morgen ook uit. Zodat het bij eventueel gevelisolatie niet in de weg zit.
Oké ik had had dat nog nooit gezien en het zou ook niet meteen mijn keuze zijn om iets van bitumen op die plaats te gebruiken. Iets met hitte enzo.
Maar het zou op zich wel kunnen als ik de foto bekijk met dakbedekking in mijn achterhoofd.

Maar als die aannemer zeker van zijn zaak is en hij ruimt het op dikke prima, weg is weg.

Ik zou het wel leuk vinden als we dan ook nog wat foto's van de achterkant van die dakbedekking zien.
Kijken of het dan wat herkenbaarder is.

Zo leer je altijd weer wat bij.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris_vHien
Ronald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Oké ik had had dat nog nooit gezien en het zou ook niet meteen mijn keuze zijn om iets van bitumen op die plaats te gebruiken. Iets met hitte enzo.
Maar het zou op zich wel kunnen als ik de foto bekijk met dakbedekking in mijn achterhoofd.

Maar als die aannemer zeker van zijn zaak is en hij ruimt het op dikke prima, weg is weg.

Ik zou het wel leuk vinden als we dan ook nog wat foto's van de achterkant van die dakbedekking zien.
Kijken of het dan wat herkenbaarder is.

Zo leer je altijd weer wat bij.
Ja hij is zeker stellig, van te voren ook duidelijke afspraken gemaakt dat bij asbest verdacht materiaal de werkzaamheden gestaakt zouden worden.

Ik vroeg nog door en hij geeft aan: Nee het is een mooi gemetselde koker, maar omdat het vrijwel strak tegen de buitengevel zit zat hebben ze de dakbedekking gebruikt tegen vochtdoorslag.

Hij wil het er morgen uit snijden en afvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Joris_vHien schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Ja hij is zeker stellig, van te voren ook duidelijke afspraken gemaakt dat bij asbest verdacht materiaal de werkzaamheden gestaakt zouden worden.

Ik vroeg nog door en hij geeft aan: Nee het is een mooi gemetselde koker, maar omdat het vrijwel strak tegen de buitengevel zit zat hebben ze de dakbedekking gebruikt tegen vochtdoorslag.

Hij wil het er morgen uit snijden en afvoeren.
Nou dikke prima toch.

Ik heb wel eens gezien dat de buitengevel deel uitmaakte van de schoorsteen en dat er dan zwarte zooi vanuit de schoorsteen doortrok naar buiten.
Je ziet dat soms nog wel eens bij oude huizen dan kun je buiten zien waar het rookkanaal loopt.

Dus wat dat betreft hebben ze dit toendertijd netjes gebouwd.

Pagina: 1