Dit topic is ook in het Engels te vinden op Reddit, voor het geval het je bekend voorkomt.
Huidige build:
Een tijdje terug heb ik op Reddit advies gevraagd voor een upgrade voor de bovenstaande setup. Hier kwam uit een Ryzen 7 5700X3D en een RX 7700 XT 12GB. Voor zover ik het kan inschatten zijn dit prima aanbevelingen. Echter kwam ik toen aan het denken:
Eerste opzet van upgrade:
De kosten hiervan zouden rond de €1000 zitten. Prima wat mij betreft, maar dan vraag ik me wel af wat ik er voor terugkrijg. Ik heb wat rondgekeken op websites waar je CPU, GPU, hoeveelheid RAM, resolutie en het spel kan ingeven en je dan een schatting van FPS terugkrijgt, maar als ik m'n huidige setup invoer krijg ik VEEL hogere framerates dan ik in werkelijkheid krijg. In Workers and Resources: Soviet Republic zit ik nu rond de 20.000 inwoners, en in de drukke delen val ik al terug naar 15 tot 20 FPS. Wat is volgens jullie de beste manier om in te schatten hoeveel FPS je nieuwe systeem ongeveer gaat leveren? De enige die ik enigszins vertrouw is de PC System benchmark van Passmark, maar die geeft dan weer geen framerates, alleen maar dat ik in het "oranje" gebied zit met de upgrade.
Ik heb ook nog combinaties als de 5800X3D met de RX 7800 XT en 7800X3D met RX 7900 GRE of XT geprobeerd, maar zelfs die komen maar net in het groen. De keuzes van de onderdelen is gebaseerd op de BBG CPU / GPU, op basis van de grafiek. De combinatie van de onderdelen is redelijk willekeurig, gewoon 1 CPU beter is 1 GPU beter. Echt optimale combinatie heb ik nog niet naar gekeken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik kijk veel YouTube, waarbij de browser vaak te traag is voor mijn smaak, en speel af en toe wat spellen. Dit zijn dan vooral spellen als Workers and Resources, Cities Skylines, Timberborn, Transport Fever 2, Farming Simulator 22 (flink gemod), Emergency 4 en 5 (flink gemod), etc.. Eigenlijk krijgen al deze spellen m'n huidige PC wel op z'n knieen, zelfs met lage grafische instellingen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het zal eraan liggen wat het me oplevert. Als de hierboven voorgestelde upgrade van €1000 me een gigantische boost oplevert is het me dat zeker waard. Levert een nieuwe build van €2000 me dan nog eens ruim de dubbele winst op, is het me dat ook waard. Levert die €2000 me maar 10% extra op ten opzichte van de €1000 is het dat natuurlijk niet waard. Laten we het daarom op €1000 houden, met rek tot €2000 voor flink betere prestaties
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee, daarom ben ik hier.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen merkloyaliteit. Ik heb zelf alleen maar AMD genoemd omdat deze in de BBG's als beste prijs/kwaliteit naar boven kwamen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een stil systeem. Moet in de Fractal Design North passen. Moet op 3440x1440 goed mee kunnen komen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Input in de volgende dingen:
Huidige build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed | € 251,39 | € 251,39 |
| 1 | Moederborden | MSI B450I Gaming Plus AC | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Node 202 | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Monitors | Acer ED347CKR Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM4 | € 46,05 | € 46,05 |
| 1 | Ventilators | Noctua NF-P12 PWM, 120mm | € 22,69 | € 22,69 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16 | € 37,80 | € 37,80 |
| 1 | Voedingen | Corsair SF450 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | SSD's | Samsung 850 EVO 1TB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 442,83 | ||
Een tijdje terug heb ik op Reddit advies gevraagd voor een upgrade voor de bovenstaande setup. Hier kwam uit een Ryzen 7 5700X3D en een RX 7700 XT 12GB. Voor zover ik het kan inschatten zijn dit prima aanbevelingen. Echter kwam ik toen aan het denken:
- M'n huidige PSU kan dit waarschijnlijk niet meer aan
- M'n huidige CPU koeler kan dit zéker niet aan
- M'n RAM is eigenlijk ook wel aan uitbreiding toe, maar omdat er maar 2 slots zijn op m'n MB moet ik die dus ook vervangen
- Eigenlijk ben ik ook wel klaar met het SFF gedoe, zo klein is de Node 202 nou ook weer niet, maar upgraden en koelen is een drama
Eerste opzet van upgrade:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X3D Tray | € 179,- | € 179,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450I Gaming Plus AC | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB | € 418,99 | € 418,99 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 138,60 | € 138,60 |
| 1 | Monitors | Acer ED347CKR Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Zwart | € 85,63 | € 85,63 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 72,90 | € 72,90 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master GX III Gold 650W | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | SSD's | Samsung 850 EVO 1TB | € 0,- | € 0,- |
| Totaal | € 985,02 | |||
De kosten hiervan zouden rond de €1000 zitten. Prima wat mij betreft, maar dan vraag ik me wel af wat ik er voor terugkrijg. Ik heb wat rondgekeken op websites waar je CPU, GPU, hoeveelheid RAM, resolutie en het spel kan ingeven en je dan een schatting van FPS terugkrijgt, maar als ik m'n huidige setup invoer krijg ik VEEL hogere framerates dan ik in werkelijkheid krijg. In Workers and Resources: Soviet Republic zit ik nu rond de 20.000 inwoners, en in de drukke delen val ik al terug naar 15 tot 20 FPS. Wat is volgens jullie de beste manier om in te schatten hoeveel FPS je nieuwe systeem ongeveer gaat leveren? De enige die ik enigszins vertrouw is de PC System benchmark van Passmark, maar die geeft dan weer geen framerates, alleen maar dat ik in het "oranje" gebied zit met de upgrade.
Ik heb ook nog combinaties als de 5800X3D met de RX 7800 XT en 7800X3D met RX 7900 GRE of XT geprobeerd, maar zelfs die komen maar net in het groen. De keuzes van de onderdelen is gebaseerd op de BBG CPU / GPU, op basis van de grafiek. De combinatie van de onderdelen is redelijk willekeurig, gewoon 1 CPU beter is 1 GPU beter. Echt optimale combinatie heb ik nog niet naar gekeken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik kijk veel YouTube, waarbij de browser vaak te traag is voor mijn smaak, en speel af en toe wat spellen. Dit zijn dan vooral spellen als Workers and Resources, Cities Skylines, Timberborn, Transport Fever 2, Farming Simulator 22 (flink gemod), Emergency 4 en 5 (flink gemod), etc.. Eigenlijk krijgen al deze spellen m'n huidige PC wel op z'n knieen, zelfs met lage grafische instellingen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het zal eraan liggen wat het me oplevert. Als de hierboven voorgestelde upgrade van €1000 me een gigantische boost oplevert is het me dat zeker waard. Levert een nieuwe build van €2000 me dan nog eens ruim de dubbele winst op, is het me dat ook waard. Levert die €2000 me maar 10% extra op ten opzichte van de €1000 is het dat natuurlijk niet waard. Laten we het daarom op €1000 houden, met rek tot €2000 voor flink betere prestaties
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja:
| # | Category | Product |
|---|---|---|
| 1 | Moederborden | MSI B450I Gaming Plus AC |
| 1 | Monitors | Acer ED347CKR Zwart |
| 1 | SSD's | Samsung 850 EVO 1TB |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee, daarom ben ik hier.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen merkloyaliteit. Ik heb zelf alleen maar AMD genoemd omdat deze in de BBG's als beste prijs/kwaliteit naar boven kwamen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een stil systeem. Moet in de Fractal Design North passen. Moet op 3440x1440 goed mee kunnen komen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Input in de volgende dingen:
- Keuze upgraden of nieuw bouwen
- Keuze van componenten
- Combinatie van componenten
- Inschatting van prestaties behorende bij de gekozen componenten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GwycuIyQKt0KavJw9VtZJlv1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1VhplTlItHINS6TJj8Gx43Ei.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/nuySvGF4LxGC0kdiN6BOCBqI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FIF1PoskmLifOuxRgPhnGF0Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QOC0MwOmxU4IDsCVjS5mpvD0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hz8WyX2yWQeiXleXYKHkp6rO.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GduO09xSKich66e27evyEHnS.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KbOl4109RB0MdmMpDolVxNnd.jpg?f=user_large)