AM4 upgrade wens begint over te gaan naar compleet nieuw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-10 07:16
Dit topic is ook in het Engels te vinden op Reddit, voor het geval het je bekend voorkomt.

Huidige build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 251,39€ 251,39
1MoederbordenMSI B450I Gaming Plus AC€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 84,90€ 84,90
1MonitorsAcer ED347CKR Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 46,05€ 46,05
1VentilatorsNoctua NF-P12 PWM, 120mm€ 22,69€ 22,69
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16€ 37,80€ 37,80
1VoedingenCorsair SF450€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 850 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,83

Een tijdje terug heb ik op Reddit advies gevraagd voor een upgrade voor de bovenstaande setup. Hier kwam uit een Ryzen 7 5700X3D en een RX 7700 XT 12GB. Voor zover ik het kan inschatten zijn dit prima aanbevelingen. Echter kwam ik toen aan het denken:
  • M'n huidige PSU kan dit waarschijnlijk niet meer aan
  • M'n huidige CPU koeler kan dit zéker niet aan
  • M'n RAM is eigenlijk ook wel aan uitbreiding toe, maar omdat er maar 2 slots zijn op m'n MB moet ik die dus ook vervangen
  • Eigenlijk ben ik ook wel klaar met het SFF gedoe, zo klein is de Node 202 nou ook weer niet, maar upgraden en koelen is een drama
Conclusie: Ik wil m'n CPU, GPU, PSU, CPU koeler, RAM en case upgraden. Dat komt praktisch neer op een nieuwe PC. Dus moet ik dan wel bij AM4 blijven, of moet ik verder kijken?

Eerste opzet van upgrade:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenMSI B450I Gaming Plus AC€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7700 XT 12GB€ 418,99€ 418,99
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 138,60€ 138,60
1MonitorsAcer ED347CKR Zwart€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Zwart€ 85,63€ 85,63
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 72,90€ 72,90
1VoedingenCooler Master GX III Gold 650W€ 89,90€ 89,90
1SSD'sSamsung 850 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 985,02

De kosten hiervan zouden rond de €1000 zitten. Prima wat mij betreft, maar dan vraag ik me wel af wat ik er voor terugkrijg. Ik heb wat rondgekeken op websites waar je CPU, GPU, hoeveelheid RAM, resolutie en het spel kan ingeven en je dan een schatting van FPS terugkrijgt, maar als ik m'n huidige setup invoer krijg ik VEEL hogere framerates dan ik in werkelijkheid krijg. In Workers and Resources: Soviet Republic zit ik nu rond de 20.000 inwoners, en in de drukke delen val ik al terug naar 15 tot 20 FPS. Wat is volgens jullie de beste manier om in te schatten hoeveel FPS je nieuwe systeem ongeveer gaat leveren? De enige die ik enigszins vertrouw is de PC System benchmark van Passmark, maar die geeft dan weer geen framerates, alleen maar dat ik in het "oranje" gebied zit met de upgrade.

Ik heb ook nog combinaties als de 5800X3D met de RX 7800 XT en 7800X3D met RX 7900 GRE of XT geprobeerd, maar zelfs die komen maar net in het groen. De keuzes van de onderdelen is gebaseerd op de BBG CPU / GPU, op basis van de grafiek. De combinatie van de onderdelen is redelijk willekeurig, gewoon 1 CPU beter is 1 GPU beter. Echt optimale combinatie heb ik nog niet naar gekeken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik kijk veel YouTube, waarbij de browser vaak te traag is voor mijn smaak, en speel af en toe wat spellen. Dit zijn dan vooral spellen als Workers and Resources, Cities Skylines, Timberborn, Transport Fever 2, Farming Simulator 22 (flink gemod), Emergency 4 en 5 (flink gemod), etc.. Eigenlijk krijgen al deze spellen m'n huidige PC wel op z'n knieen, zelfs met lage grafische instellingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het zal eraan liggen wat het me oplevert. Als de hierboven voorgestelde upgrade van €1000 me een gigantische boost oplevert is het me dat zeker waard. Levert een nieuwe build van €2000 me dan nog eens ruim de dubbele winst op, is het me dat ook waard. Levert die €2000 me maar 10% extra op ten opzichte van de €1000 is het dat natuurlijk niet waard. Laten we het daarom op €1000 houden, met rek tot €2000 voor flink betere prestaties

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja:

#CategoryProduct
1MoederbordenMSI B450I Gaming Plus AC
1MonitorsAcer ED347CKR Zwart
1SSD'sSamsung 850 EVO 1TB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee, daarom ben ik hier.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen merkloyaliteit. Ik heb zelf alleen maar AMD genoemd omdat deze in de BBG's als beste prijs/kwaliteit naar boven kwamen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een stil systeem. Moet in de Fractal Design North passen. Moet op 3440x1440 goed mee kunnen komen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Input in de volgende dingen:
  • Keuze upgraden of nieuw bouwen
  • Keuze van componenten
  • Combinatie van componenten
  • Inschatting van prestaties behorende bij de gekozen componenten
Als ik nog iets vergeten ben hoor ik het graag zodat ik dit aan kan vullen. Verder ben ik erg benieuwd naar jullie mening.

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20
Heb je al eens tijdens het spelen gekeken wat er de bottleneck is?
Zit bijvoorbeeld een taakbeheer open op het tweede tabblad en kijk eens wat er op 100 procent draait. Let bij de cpu op de hoeveelheid cores, maar als er eentje al op 100 procent draait, dan moet je volgens mij kijken naar een hogere single core clock van de processor.
Als je ram vol op 100% gebruikt wordt, dan heb je te weinig ram geheugen.

Dan weet je welke richting je op moet krijgen. Voor hetzelfde geldt is een upgrade van je huidige systeem prima in plaats van een volledig nieuw systeem, maar dat is uiteraard ook aan jezelf.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eens met MSI Afterburner en de overlay in-game gekeken naar hoe de CPU en GPU belast worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt0HukjqX4NHh4hfKeWMOmKTwoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GwycuIyQKt0KavJw9VtZJlv1.jpg?f=user_large

Het vermoeden is dat je veel simulatiegames draait die veel van de CPU kunnen vragen en de RAM kan vol doen lopen. Het gebruik van mods zorgt ervoor dat je in onbekend territorium gaat dat niet door reviewers gemeten wordt en je gaat nergens goede info vinden. Dan vraag je aan de community van de game of een tweaker die toevallig dezelfde games speelt.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De huidige voeding kan de 5700X3D prima aan, die hoef je niet te vervangen. Ik twijfel ook over de koeling. Ja, het is een SFF-koeling, maar de 5700X3D verbruikt minder dan de 5800X3D, en dat was al niet de grootste stroomslurper, dus de warmteproductie zou mee moeten vallen. Mogelijk compenseert dat de warmteïsolatie van de 3D-cache genoeg om ook met een kleine koeler af te kunnen. Ik kan helaas niet echt goede metingen van stroomverbruik of temperatuur vinden.

Het geheugen kan eventueel ook nog iets goedkoper. X3D-chips zijn niet erg gevoelig voor geheugensnelheid en latency.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 03-10-2024 19:31 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:16
Met 3440x1440 100Hz monitor heb je een zware videokaart nodig en is een 7700XT nog altijd aan de lichte kant. Ik zou ook geen grote en dure North kiezen, maar meer focus op prestaties.
3600CL16 AM4 geheugen is snel, maar voor DDR4 ook nog altijd duur.

Wellicht toch maar een nieuw AM5 platform overwegen, bijvoorbeeld:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 223,56€ 223,56
1MoederbordenMSI B650M GAMING PLUS WIFI€ 154,-€ 154,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB GDDR6€ 599,-€ 599,-
1BehuizingenLian Li A3-mATX Zwart€ 69,59€ 69,59
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 22,90€ 22,90
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 25,46€ 25,46
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBE2K2-32€ 89,90€ 89,90
1VoedingenCooler Master G Gold 750 V2€ 79,95€ 79,95
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.389,26
8- core cpu met dual fan koeler
Zware 7900GRE videokaart, vanwege je monitor die 2,4x zoveel pixels moet berekenen als een full-hd monitor.
https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html
Compacte behuizing met USB Type-C. https://lian-li.com/product/a3-matx/
Als je toch met een nieuwe build begint, dan ook een nieuwe snelle en grotere PCIe4.0 SSD.

• timmiej93
Arunia schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:52:
Heb je al eens tijdens het spelen gekeken wat er de bottleneck is?
rapture schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:12:
Eens met MSI Afterburner en de overlay in-game gekeken naar hoe de CPU en GPU belast worden?
...
Het vermoeden is dat je veel simulatiegames draait die veel van de CPU kunnen vragen en de RAM kan vol doen lopen.
Dat heb ik geprobeerd. Zowel met taakbeheer op de achtergrond als met MSI afterburner, maar gek genoeg kwam niets op 100%, maar kwam er ook niets op te hoge temperatuur. Ik zal binnenkort nog eens wat screenshots maken.

M'n RAM is inderdaad 100% zeker te klein, vandaar ook de upgrade naar 32GB. Ik twijfel er zelfs over om meteen naar 64GB te stappen. Zelfs met alleen een browser met een paar tabbladen open zit ik al op 8,5GB gebruik.

EDIT
Helaas geen screenshots, ik dacht dat het automatisch opslaan van screenshots aan stond, blijkbaar niet.
Even Workers and Resources en Software Inc opgestart, de laatste twee spellen die ik gespeeld heb waar ik echt vertraging merkte.
Bij beide komen de CPU en GPU nergens in de buurt van 100%. Echter was ik dit keer scherper, en viel me op dat de CPU temperatuur ronde de 80 graden bleef hangen. In eerste instantie leek me dat te laag om thermal throttling te zijn, maar ik zag in MSI Afterburner dat de temp limit inderdaad op 80 staat. Ik heb altijd geweten dat m'n CPU koeling op z'n best matig is, maar dat het zoveel impact had had ik niet gedacht.
Verder had ik nu redelijke framerates, wel met de grafische instellingen bijna allemaal op de vloer. Ik heb ook het idee dat mijn frames inzakken als ik het spel langere tijd speel. Heat soak? Memory leak in de spellen? Wie zal het zeggen. Bij Software Inc kreeg ik de framerate wel makkelijk in de enkele cijfers door de grafische instellingen omhoog te schroeven. Bij Workers and Resources viel dit mee, maar ik heb het idee dat dit gedeeltelijk kwam door de sneeuw op de grond.

bwerg schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:26:
De huidige voeding kan de 5700X3D prima aan, die hoef je niet te vervangen. Ik twijfel ook over de koeling. Ja, het is een SFF-koeling, maar de 5700X3D verbruikt minder dan de 5800X3D, en dat was al niet de grootste stroomslurper, dus de warmteproductie zou mee moeten vallen. Mogelijk compenseert dat de warmteïsolatie van de 3D-cache genoeg om ook met een kleine koeler af te kunnen. Ik kan helaas niet echt goede metingen van stroomverbruik of temperatuur vinden.

Het geheugen kan eventueel ook nog iets goedkoper. X3D-chips zijn niet erg gevoelig voor geheugensnelheid en latency.
De CPU alleen inderdaad wel, maar vooral de dikkere GPU zou wat zwaar worden. Daarbij is mij altijd geleerd dat moet mikken op ongeveer 80% van de PSU rating als maximaal verbruik, dus dat haalde de 450 niet.

Ik heb qua geheugen ook echt maar iets gepakt eerlijk gezegd, daar is zo belachelijk veel keuze in dat ik werkelijk geen idee heb waar te beginnen. Ik heb puur geselecteerd op hoge snelheid, lage CAS. Nu is RAM natuurlijk ook niet de grote kostenpost. Zijn er wel prestatievoordelen met hogere geheugensnelheid en lagere latency?

Woezik schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:44:
Met 3440x1440 100Hz monitor heb je een zware videokaart nodig en is een 7700XT nog altijd aan de lichte kant. Ik zou ook geen grote en dure North kiezen, maar meer focus op prestaties.
Begrijp wel: Ik hoef niet per se de 100FPS te halen, en ik speel ook geen grafisch extreem intensieve games zoals Cyberpunk. Ik zou GTA 6 misschien wel willen spelen, maar ik verwacht daar niet dat ik op een stabiele 100FPS op 4K ultra kan spelen, en ik wil daar dan ook niet een GPU van €1000 ofzo voor kopen. Het zou mooi zijn om er flink wat uit te persen, maar ik verwacht dat ik juist vaak gebottleneckt word door de CPU.

De North heb ik puur gekozen vanwege de looks. Ik ben gek op alles met hout, en dan vooral walnoot. Aangezien het toch iets is waar ik veel tegenaan kijk betaal ik daar graag iets meer voor.
3600CL16 AM4 geheugen is snel, maar voor DDR4 ook nog altijd duur.
Ik zie dat je in je voorstel DDR5 geheugen hebt genomen, wat is het praktische voordeel dan? Ik hoor eigenlijk alleen maar dat DDR5 sneller _kan_ zijn en wat energiezuiniger is. Ik ben verre van een expert, maar als ik kijk naar deze wikipedia tabel zou ik zeggen dat DDR5 6000 36 langzamer is dan DDR4 3600 16. Klopt dat of zie ik dat verkeerd?
Wellicht toch maar een nieuw AM5 platform overwegen, bijvoorbeeld:
...
8- core cpu met dual fan koeler
Zware 7900GRE videokaart, vanwege je monitor die 2,4x zoveel pixels moet berekenen als een full-hd monitor.
https://tweakers.net/revi...prestatiescore-games.html
Ik zie in de 4k ultra lijst dat de 7900 GRE gemiddeld bijna 70 fps haalt, en de 7700 XT ongeveer 50. Dit komt dan wel voor een meerpijs van bijna 50% t.o.v. de 7700XT, ongeveer €200. Nu neig ik er wel naar om dit keer echt goed te "futureproofen", ook al speel ik geen extreem zware titels. Ik ben wel extreem blij met m'n 3440x1440, en verwacht dat ik bij een eventuele upgrade nog groter zal gaan, dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

Ik zie ook dat je kiest voor een niet X3D CPU. Zoals ik begrepen heb zijn de X3D chips wel echt een meerwaarde voor games. Is er een specifieke reden dat jij zou kiezen voor een niet X3D chip?

[ Voor 10% gewijzigd door timmiej93 op 03-10-2024 21:06 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

timmiej93 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:36:
Dat heb ik geprobeerd. Zowel met taakbeheer op de achtergrond als met MSI afterburner, maar gek genoeg kwam niets op 100%, maar kwam er ook niets op te hoge temperatuur. Ik zal binnenkort nog eens wat screenshots maken.

M'n RAM is inderdaad 100% zeker te klein, vandaar ook de upgrade naar 32GB. Ik twijfel er zelfs over om meteen naar 64GB te stappen. Zelfs met alleen een browser met een paar tabbladen open zit ik al op 8,5GB gebruik.
Als individuele threads op een CPU 9/10 belast is, dan kan het al vol zijn zonder dat de CPU load in task manager over de helft gaat.

2x 32GB DDR4 is betaalbaar. Zeker als je de grote cachegeheugen van X3D gebruikt voor ongevoeligheid voor trage goedkope RAM.

Als je extra veel goedkope RAM wilt hebben en de mogelijkheid hebben om naar 4x 32GB uit te breiden, dan is een B550 bordje met 5700X3D een goed idee.
Ik zie ook dat je kiest voor een niet X3D CPU. Zoals ik begrepen heb zijn de X3D chips wel echt een meerwaarde voor games. Is er een specifieke reden dat jij zou kiezen voor een niet X3D chip?
Hoeveel wil je voor een X3D (bij)betalen? Wil je 400+ euro voor zo'n CPU betalen? 369 euro? 300 euro? 200 euro?

Mid-end CPU is rond 200 euro.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De CPU alleen inderdaad wel, maar vooral de dikkere GPU zou wat zwaar worden. Daarbij is mij altijd geleerd dat moet mikken op ongeveer 80% van de PSU rating als maximaal verbruik, dus dat haalde de 450 niet.
Ah ja, ik keek iets te veel naar de CPU-upgrade en te weinig naar de GPU. Dan blijft het totale systeemverbruik ook nog wel onder de 450W, maar voor langdurige belasting is iets meer marge inderdaad wel prettig.
Ik heb qua geheugen ook echt maar iets gepakt eerlijk gezegd, daar is zo belachelijk veel keuze in dat ik werkelijk geen idee heb waar te beginnen. Ik heb puur geselecteerd op hoge snelheid, lage CAS. Nu is RAM natuurlijk ook niet de grote kostenpost. Zijn er wel prestatievoordelen met hogere geheugensnelheid en lagere latency?
Bij een X3D-CPU, weinig. 3200MT/s en 10ns is prima. Ik kijk meestal gewoon wat een beetje mooi op de prijs-snelheid-latency-curve ligt. Een paar euro voor een iets beter setje is prima, 30 euro niet. Dan kom je bij DDR4 meestal rond de 3200-3600MT/s en 10ns uit.

Bji AM4 willen sommige merken nog wel eens incompatibel zijn, ik weet niet meer zo uit mijn hoofd welke.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Woezik
Bij games worden vaak game levels ingeladen, dus grote files waarbij leessnelheid belangrijk is. Bij databases worden vaak indexen en records gelezen, dus kleine files waarbij de toegangstijd belangrijk is. De true latency kun je zien als het gewogen gemiddelde van leessnelheid en toegangstijd.
Inderdaad is de true latency van snel/duur DDR4 geheugen beter dan van goedkoop DDR5 geheugen.
Een AM5 moederbord biedt een upgrade pad naar nieuwe cpu generaties, maar ondersteunt alleen maar DDR5 geheugen.

Van de Ryzen 7000/9000 reeks is de goedkoopste cpu de 7800X3D die € 420,- kost. Dat is bijna € 200,- duurder dan de eveneens 8-core 7700. Daar kun je ook een snellere videokaart voor kopen die meer fps levert. Zeker met de hoge resolutie van jou monitor is de videokaart als eerste de botleneck. De hoge fps snelheden van een X3D chip worden gemeten op een lage 1080p resolutie in combinatie met een zeer dure RTX4090. Dan is de videokaart niet de botleneck en geeft de X3D cpu prachtige prestaties. Dat maakt goed de verschillen tussen cpu's zichtbaar, maar is voor de doorsnee gamer geen praktijksituatie.

Zie hier hoe het prestatievoordeel van een 7800X3D daalt met het toenemen van de resolutie (1080p/1440p/4k): https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-7800x3d/21.html
PS: een cpu upgraden van € 220,- schrijft minder af dan een videokaart van € 600,-

• timmiej93
rapture schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:04:
Als individuele threads op een CPU 9/10 belast is, dan kan het al vol zijn zonder dat de CPU load in task manager over de helft gaat.
Ik kijk inderdaad altijd naar individuele threads. Deze halen de 100% ook niet, maar ik ben er ook achter waarom: thermal throttling. Blijkbaar staat mijn limiet op 80C, en daar zit de CPU meteen aan.
2x 32GB DDR4 is betaalbaar. Zeker als je de grote cachegeheugen van X3D gebruikt voor ongevoeligheid voor trage goedkope RAM.

Als je extra veel goedkope RAM wilt hebben en de mogelijkheid hebben om naar 4x 32GB uit te breiden, dan is een B550 bordje met 5700X3D een goed idee.
4x 32 lijkt me wat veel, maar goed, ik kan natuurlijk ook niet in de toekomst kijken. Voor nu lijkt 2x 32 me genoeg. Heb je nog aanraders?
Hoeveel wil je voor een X3D (bij)betalen? Wil je 400+ euro voor zo'n CPU betalen? 369 euro? 300 euro? 200 euro?

Mid-end CPU is rond 200 euro.
Als ik naar de grafiek in de BBG kijk snap ik je punt inderdaad. De 5700X3D heeft een geweldige prijs/prestatie verhouding, de 5800X3D en 7800X3D daarentegen weer niet.

bwerg schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:05:
Bji AM4 willen sommige merken nog wel eens incompatibel zijn, ik weet niet meer zo uit mijn hoofd welke.
Ik gooi sowieso altijd van tevoren alles in PCPartPicker voor een compatibiliteitscheck. Komt zoiets daar ook in naar voren?

Woezik schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:09:
Een AM5 moederbord biedt een upgrade pad naar nieuwe cpu generaties, maar ondersteunt alleen maar DDR5 geheugen.
Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe belangrijk dat is. Ik heb m'n huidige MB in 2018 gekocht, 2 jaar na de release van AM4, en ben nu pas serieus aan het denken over een upgrade. AM5 is nu ook 2 jaar uit. De kans is dus aanwezig dat m'n volgende upgrade pas weer ter sprake zal komen tegen de tijd dat AM6 een ding is.
Woezik schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:09:
Van de Ryzen 7000/9000 reeks is de goedkoopste cpu de 7800X3D die € 420,- kost. Dat is bijna € 200,- duurder dan de eveneens 8-core 7700. Daar kun je ook een snellere videokaart voor kopen die meer fps levert. Zeker met de hoge resolutie van jou monitor is de videokaart als eerste de botleneck.
Ik zie inderdaad dat de Passmark benchmark van de 7800X3D en 7700 bijna identiek zijn, de 7700 is zelfs iets hoger. Zegt natuurlijk niet alles, maar het is wel een goede indicatie.

Nu kom ik dus een beetje op het dilemma: Bij AM4 blijven met een 5700X3D, of naar AM5 met een (bijvoorbeeld) 7700. Het verschil in benchmark is ongeveer een derde sneller / een kwart langzamer. Flink verschil dus. Het prijsverschil is echter ook flink: €373 t.o.v. €180. Ik zie ook nog de 5900X als AM4 optie. Komt in de benchmark op multithread nog beter naar boven dan de 7700, op single thread iets minder, maar de prijs is ook beter: €217. Een extra 40 euro om van 26000 punten naar 39000 te gaan is niet verkeerd lijkt me. Ik zie dan wel weer in de CPU BBG dat de gaming prestatiescore van de 5900X flink minder is dan van de 5700X3D, en de algemene prestatiescore praktisch gelijk ligt. Erg bijzonder.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 216,99€ 216,99
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB GDDR6€ 599,-€ 599,-
1VoedingenCooler Master G Gold 750 V2€ 79,95€ 79,95
Totaal€ 1.034,54

Een CPU koeler, RAM en eventueel nieuwe SSD (de huidige is al ouder dan deze PC, en die is al 6 jaar oud ondertussen) moet ik nog even naar kijken, maar het gaat me op het moment vooral om de grote dingen.
Wat vinden jullie van de combo 5900X en RX 7900 GRE? Ik vermoed dat de meerwaarde vooral in andere taken zit, en dat voor gaming de 5700X3D bijna niet te verslaan is in deze prijsklasse.

• Woezik
Voor gaming op AM4 altijd de 5700X3D kiezen.

• timmiej93
Oke, ik denk dat ik eruit ben.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Boxed€ 199,90€ 199,90
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 175,99€ 175,99
1CasemoddingDeepCool RGB convertor€ 13,85€ 13,85
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 22,90€ 22,90
1VentilatorsArctic P12 PWM PST A-RGB 0dB 3-pack Zwart, 120mm€ 35,01€ 35,01
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 115,94€ 115,94
1VoedingenCooler Master GX III Gold 650W€ 89,90€ 89,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 127,66€ 127,66
Totaal€ 1.518,75

Redenatie
CPU: De 5700X3D geeft me een flinke boost voor nog geen €200. De 7800X3D zou me 13% extra "prestatiescore" opleveren volgens de BBG, maar dat kost me dan wel ongeveer €500, en dat is nog optimistisch (€350 CPU en €150 mobo). Dus 13% extra voor 170% meerprijs? Dat zie ik niet zitten. Daar komt dan ook nog de plusminus €70 meerprijs bij voor 64GB DDR5. (Zowel boxed als tray in de lijst om de prijzen in de gaten te kunnen houden)

GPU: Woezik had simpelweg een punt. Een GPU upgraden is DUUR, dus het is beter om dat één keer goed te doen. Zeker omdat ik op 3440x1440 zit is een 7700XT wat aan de krappe kant. Of niet, afhankelijk van m'n eisen, maar ik gok het er liever niet op. De 7900 GRE dus. Gezien de review van verschillende 7900 GRE's was de Powercolor Hellhound veruit de meest logische keuze.

CPU Koeler: Ik was verkocht aan de Arctic AIO vanwege stilte en prestaties, en had luchtkoelers eigenlijk afgeschreven. Gezien de lage prijs van de Freezer 36 en de goede reviews kan ik niet anders zeggen dan dat dit een betere keuze is.

RAM: Ik heb iets betaalbaars gezocht van een merk wat mij bekend is, met een true latency van ongeveer 10ns. Voor de 5700X3D zag ik dat 3200 CS16 of 3600 CS18 aangeraden werd als sweetspot, dus vandaar deze keuze. De 64 ipv 32GB is puur een gevalletje "voor die paar euro...". Het zal waarschijnlijk niet nodig zijn, maar het kan ook zeker geen kwaad, en het kost de wereld niet.

Opslag: Puur gebaseerd op de BBG. Ik had eerst voor de budget 2TB versie gekozen, maar het prestatieverschil van de NM790 was behoorlijk en de meerprijs viel best mee.

PSU: Opnieuw gebaseerd op de BBG.

Fans: Gebaseerd op stilte en luchtverplaatsing. Voor de puristen, geen zorgen, ze worden puur gebruikt om een te zorgen voor een subtiele gloed achter de stukken walnoothout.

Ik ben erg benieuwd naar jullie op of aanmerkingen.

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
Heb inmiddels soortgelijke upgrade.
Staat 2x 5700x3d. Ga voor de tray, je hebt een koeler in de lijst staan.
M.b.t. de RAM ben ik gegaan voor uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS. Heb je 64gb echt nodig? Scheelt een paar duiten

• Woezik
De Sharkoon imitatie is een beter ontwerp met minder beperkingen t.a.v. top-radiator en voeding. Goedkoper en standaard met 4x ARGB fans: https://nl.sharkoon.com/product/40193
Persoonlijk zou ik wel de C70 mesh uitvoering kiezen want een ITX-moederbord in een ATX-behuizing met window vind ik minder mooi.
Hout is de nieuwste hype en iedereen doet mee: https://www.antec.com/product/case/c8-wood

Voor de prijs van de Lexar NM790 koop je ook een goede SSD met 2Gb cache, zoals de Kingston KC3000 of Fury Renegade.

• timmiej93
Layumi schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:59:
Heb inmiddels soortgelijke upgrade.
Staat 2x 5700x3d. Ga voor de tray, je hebt een koeler in de lijst staan.
M.b.t. de RAM ben ik gegaan voor uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS. Heb je 64gb echt nodig? Scheelt een paar duiten
Zoals benoemd in de redenatie:
Ik heb beide versies van de 5700X3D erin staan om de prijs in de gaten te kunnen houden. Ik zou de boxed version alleen kopen als deze magischerwijze goedkoper wordt dan de tray versie.
Voor de RAM: "De 64 ipv 32GB is puur een gevalletje "voor die paar euro...". Het zal waarschijnlijk niet nodig zijn, maar het kan ook zeker geen kwaad, en het kost de wereld niet."

Woezik schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:09:
De Sharkoon imitatie is een beter ontwerp met minder beperkingen t.a.v. top-radiator en voeding. Goedkoper en standaard met 4x ARGB fans: https://nl.sharkoon.com/product/40193
Persoonlijk zou ik wel de C70 mesh uitvoering kiezen want een ITX-moederbord in een ATX-behuizing met window vind ik minder mooi.
Oei, die had ik nog niet gezien. Nu moet ik even goed gaan kijken naar de opties...
Qua looks maakt het voor mij gelukkig geen zak uit, de "show" kant staat bij mij toch naar de muur, en ik hoef de binnenkant ook helemaal niet te kunnen zien.
Woezik schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:09:
Voor de prijs van de Lexar NM790 koop je ook een goede SSD met 2Gb cache, zoals de Kingston KC3000 of Fury Renegade.
Goed punt, ik had verder qua prijs niet meer vergeleken. Ik zie wel een issue met de SSD: Op mijn moederbord zit de M.2 slot aan de onderkant van het MB, wat dus hoogstwaarschijnlijk inhoudt dat ik geen heatsink kwijt kan. Heb ik deze nodig?

• Woezik
Voor een PCIe4.0 raad ik wel een heatsink aan of de heatspreader die bij de meeste moederborden worden meegeleverd. Aan de onderkant van je moederbord heb je echter geen heatsink en geen koeling.
Het verbruik en dus de warmte van de Lexar NM790 is wel duidelijk lager als van de SSD's met cache.
https://tweakers.net/pric...;1759902;1753994;1932944/ Ik zie zelfs dat het verbruik gelijk is aan een Samsung 970 evo (PCIe3.0)
Als je een Kingston kiest, dan zou ik kijken of je een thermal pad kunt gebruiken tussen de SSD en de achterplaat, zodat je die als warmtegeleider kunt gebruiken.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

timmiej93 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:50:
4x 32 lijkt me wat veel, maar goed, ik kan natuurlijk ook niet in de toekomst kijken. Voor nu lijkt 2x 32 me genoeg. Heb je nog aanraders?
Ik ervaar vooral de limieten van de software en gedeelde componenten dat door meerdere applicaties tegelijkertijd gebruikt worden. De software developers hadden nooit gedacht dat iemand 128GB in een client PC zo steken.

Als ik in MSI Afterburner meer dan 70000 MB RAM-gebruik zie, dan is het tijd voor Firefox herstarten om de games vloeiend te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elZm461oFdstM_dqdYU2B0KnhL4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1VhplTlItHINS6TJj8Gx43Ei.jpg?f=user_large
Als ik naar de grafiek in de BBG kijk snap ik je punt inderdaad. De 5700X3D heeft een geweldige prijs/prestatie verhouding, de 5800X3D en 7800X3D daarentegen weer niet.
5700X3D is voor 176 euro een geweldige upgrade om een 5 jaar oude PC in gaming zo snel als een nieuwe pc te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bU-C75Ko7kF7jqkD_ilHEVFlbsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuySvGF4LxGC0kdiN6BOCBqI.jpg?f=fotoalbum_large

Vergelijkbaar met Ryzen 7600, 7700,...

Dat je probleemloos veel goedkope RAM met de grote 3D V-cache kan combineren is mooi meegenomen.
Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe belangrijk dat is. Ik heb m'n huidige MB in 2018 gekocht, 2 jaar na de release van AM4, en ben nu pas serieus aan het denken over een upgrade. AM5 is nu ook 2 jaar uit. De kans is dus aanwezig dat m'n volgende upgrade pas weer ter sprake zal komen tegen de tijd dat AM6 een ding is.
We zitten in de vroege/trage fase van DDR5. De geheugencontrollers kunnen beter om 8000 of 8800 MT/s de stocksnelheid voor 4 geheugenlatjes en de goedkoopste in de pricewatch te maken.

De verbinding tussen CPU en chipset kan beter dan gelimiteerd op wat de X570 ook had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjhw0OdV5zRjCB2Qfni_9Zw6pdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIF1PoskmLifOuxRgPhnGF0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfqLrU4-arIF89cSHe-5RAy7_ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOC0MwOmxU4IDsCVjS5mpvD0.jpg?f=fotoalbum_large

Vroeger maakte AMD slides om te lachen met de halve bandbreedte bij de concurrentie, nu kan je bij Intel voor dubbel zoveel lanes tussen CPU en chipset kiezen. Straks kan AMD voor PCIe 5.0 x4 tussen CPU en chipset kiezen om de achterstand tegenover Z690 in te halen.

Momenteel wil ik geen AM5 high-end chipset wegens 2 chipsets achter elkaar verbonden alsof dat je een switch achter een switch aansluit en alles moet door 1 Gigabit uplink gaan.
Ik zie inderdaad dat de Passmark benchmark van de 7800X3D en 7700 bijna identiek zijn, de 7700 is zelfs iets hoger. Zegt natuurlijk niet alles, maar het is wel een goede indicatie.

Nu kom ik dus een beetje op het dilemma: Bij AM4 blijven met een 5700X3D, of naar AM5 met een (bijvoorbeeld) 7700. Het verschil in benchmark is ongeveer een derde sneller / een kwart langzamer. Flink verschil dus. Het prijsverschil is echter ook flink: €373 t.o.v. €180. Ik zie ook nog de 5900X als AM4 optie. Komt in de benchmark op multithread nog beter naar boven dan de 7700, op single thread iets minder, maar de prijs is ook beter: €217. Een extra 40 euro om van 26000 punten naar 39000 te gaan is niet verkeerd lijkt me. Ik zie dan wel weer in de CPU BBG dat de gaming prestatiescore van de 5900X flink minder is dan van de 5700X3D, en de algemene prestatiescore praktisch gelijk ligt. Erg bijzonder.
Niet alle games schalen zoals de CPU-benchmarks, maar zulke games bestaan wel.

The Finals is een voorbeeld van een game waar de grafische settings omlaag gooien weinig doet en de framerate schaalt zoals Cinebench. Snellere CPU nodig om de minimale fps omhoog te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt0HukjqX4NHh4hfKeWMOmKTwoM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GwycuIyQKt0KavJw9VtZJlv1.jpg?f=user_large
timmiej93 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:36:
Redenatie
CPU: De 5700X3D geeft me een flinke boost voor nog geen €200. De 7800X3D zou me 13% extra "prestatiescore" opleveren volgens de BBG, maar dat kost me dan wel ongeveer €500, en dat is nog optimistisch (€350 CPU en €150 mobo). Dus 13% extra voor 170% meerprijs? Dat zie ik niet zitten. Daar komt dan ook nog de plusminus €70 meerprijs bij voor 64GB DDR5. (Zowel boxed als tray in de lijst om de prijzen in de gaten te kunnen houden)
Of op 90% framerate van de snelste CPU op een grafiek zitten is goed genoeg. De laatste 10% kost meer dan 500 euro.
GPU: Woezik had simpelweg een punt. Een GPU upgraden is DUUR, dus het is beter om dat één keer goed te doen. Zeker omdat ik op 3440x1440 zit is een 7700XT wat aan de krappe kant. Of niet, afhankelijk van m'n eisen, maar ik gok het er liever niet op. De 7900 GRE dus. Gezien de review van verschillende 7900 GRE's was de Powercolor Hellhound veruit de meest logische keuze.
De GPU-prijzen zijn nog altijd niet naar het oude normaal teruggekeerd. Na GPU-mining hebben ze nu AI als het volgende excuus voor oude prijzen + inflatiecorrectie en maal 2 doen.

Bij de CPU's heb je geen inflatiecalculator nodig. 10 jaren geleden kochten we quadcores zoals i5 4670K voor rond 200 euro en nu kan je rond 200 euro Ryzen 5700X3D, 7500F, 7600, 7700,... kopen.

GPU is het duurste onderdeel van een PC waaraan je veel geld kan verliezen door teveel of te snel afschrijven. Een prijscategorie te klein gekozen en je kan de aankoop opnieuw down.

Teveel voor een halo-product vlak voor het einde van de generatie betaald? De volgende generatie mid-end presteert zoals jouw peperdure aankoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwVMmHJTv7B6bwzRKGH5Qfa2IF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hz8WyX2yWQeiXleXYKHkp6rO.jpg?f=fotoalbum_large

Met pijlen aangeduid hoe dure grafische kaarten middenmoters worden. Waardehalvering in half jaar tijd kan je ook meemaken.
CPU Koeler: Ik was verkocht aan de Arctic AIO vanwege stilte en prestaties, en had luchtkoelers eigenlijk afgeschreven. Gezien de lage prijs van de Freezer 36 en de goede reviews kan ik niet anders zeggen dan dat dit een betere keuze is.
Waterkoelers zijn goed om de warmte over grotere radiatoroppervlakte en meer trager draaiende ventilatoren uit te spreiden. Het nadeel is dat het water onvermijdelijk verdwijnt en je kan een bijvulsetje kopen. Als je ongeluk hebt, dan heb je blubber in de AIO-waterkoeler.

Een luchtkoeler is onderhoudsvrij en heb ik tot aan de 10de verjaardag gebruikt. Voor minder dan 40 euro haal je op Amazon een uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE dat 360mm AIO-waterkoelers kan bij houden.
Where things get really interesting with the Peerless Assassin 129 SE is in lower wattage loads. In fact, I had to retest these results multiple times because I couldn’t believe my own results. When limited to 140W and with fans running at the default fan curve, the Peerless Assassin SE outperformed every cooler I’ve tested – including many high-end AIOs. At 140W with fans reduced to 50% speeds, Thermalright’s cooler tied with BeQuiet’s Pure Loop 2 FX and Cougar’s Poseidon GT360 AIOs for the best cooling performance.
https://www.tomshardware....eerless-assassin-120-se/2
5700X3D piekt op 117W: https://www.tomshardware....en-7-5700x3d-cpu-review/4
RAM: Ik heb iets betaalbaars gezocht van een merk wat mij bekend is, met een true latency van ongeveer 10ns. Voor de 5700X3D zag ik dat 3200 CS16 of 3600 CS18 aangeraden werd als sweetspot, dus vandaar deze keuze. De 64 ipv 32GB is puur een gevalletje "voor die paar euro...". Het zal waarschijnlijk niet nodig zijn, maar het kan ook zeker geen kwaad, en het kost de wereld niet.
Dat is wat bij mij als 2 gemengde kitjes (4 latjes in total) werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_Qzl5Riz9Dt6CcFINIeGYENBY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GduO09xSKich66e27evyEHnS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4i8qKdczzNa-KS9m1diUFJ4T2jc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KbOl4109RB0MdmMpDolVxNnd.jpg?f=user_large

3200MT/s is wel nodig voor 4 latjes. Op 3600MT/s is het moeilijk om 4x 32GB werkend te krijgen.

• timmiej93
Woezik schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:54:
Voor een PCIe4.0 raad ik wel een heatsink aan of de heatspreader die bij de meeste moederborden worden meegeleverd. Aan de onderkant van je moederbord heb je echter geen heatsink en geen koeling.
Het verbruik en dus de warmte van de Lexar NM790 is wel duidelijk lager als van de SSD's met cache.
https://tweakers.net/pric...;1759902;1753994;1932944/ Ik zie zelfs dat het verbruik gelijk is aan een Samsung 970 evo (PCIe3.0)
Als je een Kingston kiest, dan zou ik kijken of je een thermal pad kunt gebruiken tussen de SSD en de achterplaat, zodat je die als warmtegeleider kunt gebruiken.
Ik zie dat ik misschien toch geluk heb (als ik voor de North zou kiezen). Als ik de schroefgat spacings bekijk, lijkt het erop dat bijna de hele achterkant van m'n moederbord vrij zou zijn in de CPU koeler backplate cutout, dus kan ik toch een heatsink gebruiken. Enige nadeel is natuurlijk nog steeds dat er niks geen airflow overheen gaat omdat het de achterkant is.
Nu zie ik ook dat mijn moederbord maximaal PCIe3.0x4 ondersteunt, dus ik denk dat het qua temperaturen sowieso wel mee gaat vallen. Ik hoef in ieder geval niet naar het topsegment van gen4 SSDs te kijken.

Goeiedag wat een info, bedankt! _/-\o_
rapture schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:29:
5700X3D is voor 176 euro een geweldige upgrade om een 5 jaar oude PC in gaming zo snel als een nieuwe pc te maken.
Dat begin ik inderdaad ook in te zien, daar kan een AM5 upgrade qua prijs/prestatie gewoon niet tegenop.
Niet alle games schalen zoals de CPU-benchmarks, maar zulke games bestaan wel.

The Finals is een voorbeeld van een game waar de grafische settings omlaag gooien weinig doet en de framerate schaalt zoals Cinebench. Snellere CPU nodig om de minimale fps omhoog te krijgen.
Ik heb na de Passmark vergelijking inderdaad nog eens gekeken naar de CPU gaming benchmarks in de BBG hier op tweakers, daar kwam toch een heel ander beeld uit inderdaad.
Of op 90% framerate van de snelste CPU op een grafiek zitten is goed genoeg. De laatste 10% kost meer dan 500 euro.
Exact mijn redenatie.
GPU is het duurste onderdeel van een PC waaraan je veel geld kan verliezen door teveel of te snel afschrijven. Een prijscategorie te klein gekozen en je kan de aankoop opnieuw down.
Mee eens, ook al vind ik de prijzen van AMD GPUs flink meevallen omdat ik de prijzen van nVidia in m'n hoofd had, onvoorstelbaar wat die kaarten kosten.
Waterkoelers zijn goed om de warmte over grotere radiatoroppervlakte en meer trager draaiende ventilatoren uit te spreiden. Het nadeel is dat het water onvermijdelijk verdwijnt en je kan een bijvulsetje kopen. Als je ongeluk hebt, dan heb je blubber in de AIO-waterkoeler.
Een van de redenen voor de keuze van een AIO was inderdaad de stilte. M'n huidige L9a werkt gewoon slecht in mijn case, en aangezien dit m'n eerste custom PC was had ik dus een beetje een "meh" reactie bij luchtkoelers. Gecombineerd met het schijnend gemak van een AIO leek me dit een geweldige oplossing. Pas nu ik er serieus naar begin te kijken kom ik inderdaad dingen tegen als bijvullen, lekken, blubber. Ik denk dat ik hier mooi blijf bij simpel en een luchtkoeler kies. In een wat grotere case moet dat prima kunnen.
Voor minder dan 40 euro haal je op Amazon een uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE dat 360mm AIO-waterkoelers kan bij houden.
Toevallig werd me deze op Reddit ook aangeraden. Ziet er uit als een top koeler, maakt alleen iets meer geluid dan de Freezer 36, die ook prima zou moeten voldoen. Ik moet nog even kijken wat het uiteindelijk gaat worden. Ik denk dat de TT PA minder snel hoeft te draaien, wat 'm natuurlijk weer stiller maakt. Lastig.
Dat is wat bij mij als 2 gemengde kitjes (4 latjes in total) werkt.

3200MT/s is wel nodig voor 4 latjes. Op 3600MT/s is het moeilijk om 4x 32GB werkend te krijgen.
Vier gaat 'm bij mij sowieso niet worden, er passen er maar 2 :P

Ik ga nog even goed kijken naar de case, of ik nog wat mooiers kan vinden dan de North. Afhankelijk daarvan zal ik een SSD moeten kiezen. Verder zijn we er wel denk ik, tenzij iemand nog iets ziet wat verbeterd kan worden.

EDIT
Goed gekeken, maar nee. De Sharkoon is aardig, maar de kleur van het hout staat me totaal niet aan. De Antec is compleet gericht op de kant van de PC die ik nooit zal zien, dus dat schiet ook niet op. De prijzen liggen ook geen kilometers uit elkaar, dus het lijkt er toch op dat het de North gaat worden. Verder zijn er wel een aantal cases met hout, maar niets wat me aanspreekt.

[ Voor 4% gewijzigd door timmiej93 op 04-10-2024 20:28 ]

Pagina: 1