Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 16:40
Goedenavond,

Ik rijd bijna dagelijks over de A9 en zag onlangs dat er een enorm zonnepark in aanbouw is. Na wat snelle research kwam ik erachter dat het waarschijnlijk om dit project gaat:
https://dgec.nl

Volgens de website wordt het park 100 hectare groot en zal het ongeveer 100 miljoen kWh aan stroom opwekken.

Wat ik graag zou willen begrijpen is waarom we nu regelmatig horen dat er al een overschot aan zonne-energie is, en dat particulieren moeten betalen om hun opgewekte stroom terug te leveren. Je zou denken dat 'vol is vol', maar blijkbaar mis ik iets. Weet iemand hoe dit precies zit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Door een zonnepark te bouwen verdien je heel veel geld aan 'niet leveren', dat zal een belangrijke overweging zijn.
Tijdens de summit heb ik gesteld dat curtailment van zonne-energie voor 2030 meer oplevert dan de productie van zonne-energie zelf. Met andere woorden: op jaarbasis verdien je straks meer met afschakelen dan met produceren. In eerste instantie was niet iedereen dat met me eens.

Later op de middag kwam een presentatie van Sunnic en daarin werd getoond hoe zij omgaan met het optimaliseren (lees afschakelen) van hun zonneparken. De hele strategie en uitvoering werd uitgelegd en aan het eind vroeg ik de presentator hoeveel hij extra had verdiend. Zijn antwoord: ”We hebben met vijf dagen curtailment en intraday-optimalisatie meer verdiend dan met vijf maanden productie. Dus meer verdienen met curtailment dan met productie gebeurt nu al. Je hoeft niet te wachten tot 2030.”
https://www.stratergy.nl/...n-productie-zonne-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:39

DjVe

Hatsaflats!

Eens met bovenstaande en aanvullend:

Bij dit soort pprojecten duurt de ontwikkeling naar een daadwerkelijk park ook echt jaren. Het kan goed zijn dat er 3 jaar terug al capaciteit is gereserveerd bij de netbeheerder en of dat er direct wordt ingekoppeld op het hoogspanningsnet of dat er combinaties worden gemaakt met aansluitingen met alleen wind (cable pulling).

Er zijn veel wegen naar Rome om zoiets (subsidieloos) toch rendabel te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:36

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Overcapaciteit is nodig om ook in andere seizoenen genoeg te hebben. In de zomer kun je het afknijpen.