Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jari401
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:37
Wat ga je met je laptop doen?
De laptops zullen vooral gebruikt gaan worden om lessen te geven/voorbereiden en mailen, YT filmpjes kijken, browsen en verbonden worden met een Prowise bord.

Wat is je budget?
We zitten nu ongeveer op 1200 +- per laptop.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop zal vooral veel op de werkplek gelaten worden en niet mee naar huis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet specifiek aan een merk te denken, zolang het maar Windows is.
Voorkeur is wel dat hij niet onder veel gebruik gaat 'blazen', dus het liefst een stille fan of een fanloze.

Dag allen,
Als ICT-er binnen mijn school heb ik de taak gekregen om de computers te vervangen. Vanuit de collega's is er de wens om laptops aan te kopen in plaats van de vaste computers, zodat er flexibel gewerkt kan worden door de leerkrachten.

Hiervoor is een leuk budget vrijgekomen, waardoor ik leuke dingen kan uit kan zoeken.
Hierbij heb ik een aantal vragen, waarbij ik hoop dat jullie kunnen helpen.

1. Is het wenselijk om zo'n dure laptop te kopen, met zulk licht gebruik.. De laptops worden voor een x aantal jaar gekocht en buiten het lichte gebruik geen gekke dingen. Ik zat zelf namelijk aan de volgende laptop te denken: platina.htmlhttps://tweakers.net/pric...ndows-11-pro-platina.html

2. Ik ben van plan om een docking station te koppelen via het Prowise bord van USB C -> USB C. Hiervoor is een actieve USB-C kabel nodig, zou de volgende combinatie werken: https://tweakers.net/pricewatch/1460438/hp-usb-c-dock-g5-5tw10aa.html + https://tweakers.net/pricewatch/1863424/act-usb-c-32-gen2-active-optical-cable-aoc-connection-cable-10m-grijs-zwart/specificaties/ <- Deze zou eventueel ook nog 5 meter kunnen worden.
Het docking station koppel ik aan een beeldscherm, zodat er gewerkt kan worden op de laptop+ een extra beeldscherm. Zo wil ik dat er maar een USB C kabel in de laptop wordt gestoken, waardoor voeding, beeldschermen en bijvoorbeeld draadloze toetsenbord/muis aangestuurd worden.

Veel vragen, waar ik dus ook niet 1,2,3 het antwoord op zou weten :).
Ik hoop dat jullie mij op het goede pad kunnen krijgen en misschien tips of andere dingen die niet handig zijn kunnen aanbevelen of juist afraden.

Bij voorbaat dank!
Jari

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21

snmght

imho dan he

Dat is een prachtige laptop maar zoals je zelf al schrijft wellicht onnodig duur voor het doel. Kun je met een goedkoper model niet zorgen dat je ook alle randapparatuur - zoals het docking station maar wellicht ook muis, tas, enzovoorts - binnen je budget valt? Dat lijkt me te prefereren voor het schoolbestuur. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:11
Eén van deze?
Keuze tussen kleiner model (zonder numpad) en een groter (met numpad).
Voordelen: flink goedkoper, geen emulatie nodig voor bepaalde software, krachtig genoeg, voldoende poorten.
Nadelen: 16:9 scherm.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsHP ProBook 445 G9 (9M3X9AT)€ 649,-€ 649,-
1LaptopsHP ProBook 455 G9 (9M411AT)€ 649,-€ 649,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jari401
snmght schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:35:
Dat is een prachtige laptop maar zoals je zelf al schrijft wellicht onnodig duur voor het doel. Kun je met een goedkoper model niet zorgen dat je ook alle randapparatuur - zoals het docking station maar wellicht ook muis, tas, enzovoorts - binnen je budget valt? Dat lijkt me te prefereren voor het schoolbestuur. :)
Dit is binnen het budget ;), dat betekent dat docking etc er al af is gehaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06
Waarom denk je dat er een actieve usb-c-kabel aan het bord moet?

Tevens zou ik voor een x64-laptop gaan, geen ARM. Lijkt leuk, maar veel programma’s draaien een stuk trager omdat ze geen ARM-versie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-05 09:26
Stuk minder krachtig, (N200 en maar 8 GB geheugen): https://www.microsoft.com...echnischespecificatiestab

Het tikt een hoop hokjes aan en je kunt er ook een uitgebreid service pakket bij krijgen, wat wel fijn is als er iets kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jari401
White Feather schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:23:
Waarom denk je dat er een actieve usb-c-kabel aan het bord moet?

Tevens zou ik voor een x64-laptop gaan, geen ARM. Lijkt leuk, maar veel programma’s draaien een stuk trager omdat ze geen ARM-versie hebben.
Omdat het Digibord een aantal meter van de laptop zal hangen (lees 5 meter +-). Ik gok dat een niet actieve dit niet zal redden, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:51
Ik mis hier nog een paar dingen in het topic

Basisschool - middelbare school.

Indien middelbare school en de leraren vaak moeten verplaatsen zou ik echt naar een lichte laptop kijken.

Zelf zou ik ook usb-C adviseren als oplaadtechniek, maakt je leven een stuk makkelijker.

Wat is je replacement programma als ze gestolen worden / stuk laten vallen enzovoort?

Ik weet dat een aantal middelbare scholen met MacBook werken,
Snel / licht / goede accu.

Indien veel op de werkplek, denk dat ook na over hoe ga je ze opbergen.
Want zo in klas laten liggen is vragen om dieven die langskomen en effe alle laptops meenemen.

Zou dat een optie zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door joke_name op 03-10-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06
Jari401 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Omdat het Digibord een aantal meter van de laptop zal hangen (lees 5 meter +-). Ik gok dat een niet actieve dit niet zal redden, klopt dat?
Ah, ok.
Ja, van wat ik er van kan vinden is het officieel max 3 meter, dus meer dan 5 is dan wel een stuk meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jari401
joke_name schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:13:
Ik mis hier nog een paar dingen in het topic

Basisschool - middelbare school.

Indien middelbare school en de leraren vaak moeten verplaatsen zou ik echt naar een lichte laptop kijken.

Zelf zou ik ook usb-C adviseren als oplaadtechniek, maakt je leven een stuk makkelijker.

Wat is je replacement programma als ze gestolen worden / stuk laten vallen enzovoort?

Ik weet dat een aantal middelbare scholen met MacBook werken,
Snel / licht / goede accu.

Indien veel op de werkplek, denk dat ook na over hoe ga je ze opbergen.
Want zo in klas laten liggen is vragen om dieven die langskomen en effe alle laptops meenemen.

Zou dat een optie zijn?
Goede vragen!
Het gaat om basisonderwijs en het gaat om de Laptop per klas + wat voor directie, dus niet ieder krijgt een eigen laptop en zal niet zeer veel verplaatst worden.

Replacement programma is een goede vraag, heel eerlijk gezegd nog niet over nagedacht, dank!
Macbook zijn een paar collega's zeer op tegen, want nieuw haha. Verder zal een M1 niet 3 schermen kunnen draaien ( eigen beeldscherm, prowise bord + externe monitor) dus valt die ook af. Ik weet dat het zeer goede laptops zijn ;).

Dank voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:51
Jari401 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Goede vragen!
Het gaat om basisonderwijs en het gaat om de Laptop per klas + wat voor directie, dus niet ieder krijgt een eigen laptop en zal niet zeer veel verplaatst worden.

Replacement programma is een goede vraag, heel eerlijk gezegd nog niet over nagedacht, dank!
Macbook zijn een paar collega's zeer op tegen, want nieuw haha. Verder zal een M1 niet 3 schermen kunnen draaien ( eigen beeldscherm, prowise bord + externe monitor) dus valt die ook af. Ik weet dat het zeer goede laptops zijn ;).

Dank voor het meedenken :)
Dan zou ik ook investeren in een proces.
Wanneer je de laptop niet mee naar huis neemt moet je hem opbergen zo’n kast.

https://povag.nl/producte...onder-stopcontant-clp-301

Anders gaat je school geheid een keertje bezocht worden door laptop dieven.
Onderschat het probleem niet.
Zie opsporing verzocht:
https://opsporingverzocht...ntallen-laptops-buit-7086

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17:40
joke_name schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:26:
[...]

Dan zou ik ook investeren in een proces.
Wanneer je de laptop niet mee naar huis neemt moet je hem opbergen zo’n kast.

https://povag.nl/producte...onder-stopcontant-clp-301

Anders gaat je school geheid een keertje bezocht worden door laptop dieven.
Onderschat het probleem niet.
Zie opsporing verzocht:
https://opsporingverzocht...ntallen-laptops-buit-7086
Moet er wel strikt op toegezien worden dat dat ook consequent iedere dag gedaan wordt. Anders sluipt de laksheid er na een paar weken in en staat die kast er voor Jan Snot. En zijn die kasten echt goed? Of zijn die met stevig gereedschap goed te openen en is het niet meer dan een korte vertraging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05
Waarom niet een goedkoper systeem in de lokalen, kun je ook netjes in een kast beveiligen. Zoveel power heb je daar niet nodig en geen gedoe met kabels aan en afkoppelen. Die hang je dan ook aan ethernet en ben je niet afhankelijk van drukke wifi. Iedereen logt daar gewoon in met zijn account. Dan koop je een aantal lichtere laptops voor het incidenteel ergens anders/thuiswerken voor wie daar op dat moment behoefte aan heeft.

Echte zonde zulke dure laptops neerzetten en enorm diefstal gevoelig.

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 04-10-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
begrijp eventueel de behoefte van de docenten voor een laptop.

maar een paar vragen:
- is de school aangesloten bij een stichting/samenwerkingsverband tussen meerdere scholen.
- hoe ga je om met storingen/defecten/reparaties?
- nagedacht over hoe je centraal op schoolniveau het onderwijsmateriaal gaat beheren (sharepoint/onedrive/other..?)

naast kosten voor enkel aanschaf komen er ook nog andere kosten bij kijken. neem dat ook mee in je begroting/keuze

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomba175
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-03 15:24
Ik zou persoonlijk voor de zakelijke lijn van HP gaan. Binnen onze organisatie zo'n 90 HP ProBooks. Nooit problemen mee. In 5 jaar tijd heb ik er 1'tje retour moeten sturen naar HP i.v.m. opstartprobleem. Onder garantie vervangen.

Degelijke goede kwaliteit laptops. Goede service vanuit HP.

Deze valt ruim binnen het budget: https://www.paradigit.nl/...bh/80066268/product/13502
16GB ram
AMD Ryzen 5 7530U
256 GB opslag

Met als voordeel dat deze education versie een touchscreen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je klinkt als iemand die dit voor z’n hobby doet. Laat het over aan de pro als je goede oplossing wilt.

En die oplossing begint met de vraag wat is er nodig?

En welke randvoorwaarden zijn er? Hoe ga je bijvoorbeeld om met fysieke beveiliging van de laptops, wat doe je bij diefstal, en hoe zit dat dan met de beveiliging van de data? Welke service verwacht je als er iets stuk is? Hoe lang kun je zonder zitten? Etc etc etc

[ Voor 51% gewijzigd door Sethro op 04-10-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-05 06:05
Sethro schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:17:
Je klinkt als iemand die dit voor z’n hobby doet. Laat het over aan de pro als je goede oplossing wilt.
Mee eens. Nu hangt het er wel een beetje vanaf om hoeveel laptops het gaat. Misschien vloek ik nu in de kerk. Als het om <10 laptops gaat hoef je misschien ook niet een heel groot circus op te tuigen. Zorg voor een reserve laptop (voor als er onverwacht 1 stuk gaat), laat ze niet onbeheerd achter en neem ze juist wel mee naar huis (veiliger). En hou wat budget achter de hand mocht je er later toch een paar moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jari401
Veel antwoorden en reacties wat top is!
Beheer van de laptops ligt bij een bedrijf, wij krijgen nu alleen zelf de keuze om laptops te kiezen.
Zij installeren deze/beheren deze. Via het bedrijf zelf is er weinig moois te kopen op dit moment. Ook alles kwa opslag zal via Google lopen dus hoeft geen gek groot opslag te bezitten.

Voor opslag wordt het inderdaad een kluis/kar die we willen gebruiken.
Het gaat overigens om 16 laptops dus een niet al te groot project.

Ik was meer opzoek naar wat voldoet nou aan wat wij nodig hebben, maar denk dat ik daar tot nu toe de antwoorden op heb gekregen. Verder zoals anderen al aangeven inderdaad hobby.

Ik heb al veel stof tot nadenken gehad/dingen waar ik nog zeker niet aan gedacht had dus dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Jari401 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:09:
Veel antwoorden en reacties wat top is!
Beheer van de laptops ligt bij een bedrijf, wij krijgen nu alleen zelf de keuze om laptops te kiezen.
Zij installeren deze/beheren deze. Via het bedrijf zelf is er weinig moois te kopen op dit moment. Ook alles kwa opslag zal via Google lopen dus hoeft geen gek groot opslag te bezitten.

Voor opslag wordt het inderdaad een kluis/kar die we willen gebruiken.
Het gaat overigens om 16 laptops dus een niet al te groot project.

Ik was meer opzoek naar wat voldoet nou aan wat wij nodig hebben, maar denk dat ik daar tot nu toe de antwoorden op heb gekregen. Verder zoals anderen al aangeven inderdaad hobby.

Ik heb al veel stof tot nadenken gehad/dingen waar ik nog zeker niet aan gedacht had dus dank daarvoor!
Zou je toch aanraden gewoon een selectie te maken uit de laptops die het bedrijf aanbiedt. Dat voorkomt een boel gedoe.

En kies iets wat ook stevig is en bewezen. Je wilt niet iets fragiels. Die aangehaalde HP Pro/Elitebooks zijn bijv een hele goede keuze. Dell en Lenovo hebben soortgelijke modellen. Bij iets anders zou ik wegblijven.
Pagina: 1