Slimme verlichting & 'ouderwetse' pulsschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubziev
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-07 10:29
Wij zijn op dit moment onze benedenverdieping aan het verbouwen. Een mooi moment voor een goed lichtplan om veel licht te creëren wanneer nodig, maar vooral om sfeer aan te brengen in huis. Daarbij ben ik liefhebber van gadgets. Daarom prefereer ik slimme verlichting (Hue of Ikea). Mijn vriendin en onze ouders zijn dat echter niet/minder. Zij willen aan de muur de verlichting kunnen bedienen (aan/uit en dimmen).

Na wat onderzoek, zijn er volgens mij twee opties met ieder zijn voor en nadelen.
Wij neigen zelf naar optie 2, gezien we het een aanzienlijk voordeel vinden om te kunnen spelen met het felle (witte) tot warme (oranje) licht.

Optie 1: Domme / standaard verlichting met een slimme module achter een pulsschakelaar of dimmer

Voordelen
[list]
• Goedkoper: normale verlichting icm pulsschakelaar en smart zigbee dimmer ()
• Eenvoudiger te installeren
• Te bedienen met zowel de pulsschakelaar als de app en door elkaar heen.

Nadelen
  • Alleen harder en zachter zetten. Geen sferen creëren met wit tot het warme oranje licht van de Hue.
Optie 2: Slimme verlichting met een slimme module achter een pulsschakelaar of dimmer

Voordelen
  • Meest flexibele oplossing voor verlichting
  • Sfeer creëren in alle ruimtes.
  • Alle lampen zijn individueel van elkaar te bedienen.
  • Zowel via schakelaar en app te bedienen
Nadelen
  • Dure oplossing als je alles opnieuw moet aanschaffen
Bij optie twee willen we dan kiezen voor OF een draadloze schakelaar OF een Wall Switch, van Phillips (op batterij) of één op stroom. Hiervoor ben ik nog op zoek naar een passende oplossing.

Om er zeker van te zijn dat we de juiste keuze maken, schakel ik graag de expertise van jullie in. Wat zijn jullie ideeen, advies en go/no go's in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:06
Je hebt ook nog allerlei tussen vormen waarbij je je bestaande schakelmateriaal voorziet van een slimme module (voorbeeldje). Je kan dan wel slimme dingetjes doen, icm met bijvoorbeeld home assistant, die alleen gebaseerd zijn op een aan uit signaal, maar ook gewoon aan == 100% aan op een normale kleur in stand houden. Je houdt dan je switches gewoon functioneel voor effe snel en ze gedragen zich dan intuitief (lees normaal) voor mensen buiten je huishouden. En je kan dan apart een afstandsbediening, home assistant regels of de app gebruiken om scenes te switchen of wat je dan ook wil.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef