Overstappen naar glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vads
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:12
Zit met tegenzin al jaren bij Ziggo vanwege het ontbreken van glasvezel in mijn wijk, maar sinds vorige week is het een feit: mijn huis is aangesloten op het glasvezel!

Ben me nu aan het oriënteren op de verschillende prijzen van de providers en loop tegen het volgende aan: bij Ziggo heb ik nu hun modem in bridge modus en daar achter mijn eigen Asus AiMesh-router die alles in mijn huis regelt met de overige mesh-punten. Dit wil ik graag zo houden.

Nu heb ik met KPN gebeld en hun hiernaar gevraagd. Antwoord was dat hun KPN Box 12 niet in bridge modus kan. Online lees ik allerlei constructieve constructies...
Heb Solcon gebeld en die verteld mij dat bij het aansluiten, er een kastje wordt geplaatst die het glasvezelsignaal om gaat zetten naar "gewoon" signaal en dat daarop mijn eigen router (of die van hun) wordt aangesloten. Ik vroeg of dit kastje door elke provider wordt geplaatst, waarop men bevestigend antwoorde dat het nodig is zodat het signaal via glasvezel omgezet wordt naar UTP zeg maar.... Volgens hem zou ik mijn router op dat kastje aan kunnen sluiten en zou ik zo internetverbinding hebben.

Ik wil internet only, dus geen telefoon en tv. Is het inderdaad zo dat elke provider dat kastje plaatst? En kan ik mijn Asus RT-AC2900 op dat kastje aansluiten en zo (zonder instellingen-poespas) direct verbinding krijgen met het netwerk?

Mijn Asus staat nu ingesteld als "Wireless router mode / AiMesh Router mode (Default)".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:38
Je kunt je eigen router gewoon op het ONT (die maakt van je glasstekker een utp stekker :P) aansluiten (ja elke provider plaatst die sowieso). VLAN op je router instellen (volgens mij is dat 6 of 300 bij KPN) en gaan. Je moet alleen eenmalig geloof ik even het KPN modem aansluiten (of doet de monteur). Zodra monteur weg is UTP stekker in je eigen router en gaan met die banaan.

[ Voor 7% gewijzigd door spokje op 03-10-2024 15:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:41
Je denkt in "bridge modus" omdat je dat bij Ziggo gewend bent maar op glasvezel werkt het meestal anders. De meeste glasvezel providers leveren een kastje om van glasvezel naar UTP te gaan, hier zit gewoon 1 UTP aansluiting op dat je WAN IP adres geeft, vanaf daar kun je gewoon je eigen router aansluiten naar wens en heb je niets meer met een "bridge modus" te maken :) .

Leesvoer:
https://netwerkje.com/eigen-router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:46

servies

Veni Vidi Servici

Je kunt die Asus AiMesh router gewoon aansluiten in plaats van de KPN Box. Daarna even instellen dat de verbinding een PPoE is en klaar ben je. Je hoeft iets te doen met VLANS aangezien je internet only wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:10
Zie ook [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken, hoewel daar de nadruk ligt op het vervangen van alle KPN apparatuur inclusief 'het kastje' (ONT).

[ Voor 45% gewijzigd door Nielson op 03-10-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Mocht je ook tv met de hoogste kwaliteit willen dan kan leroy98ecker in "[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken" handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:40
Denk bijv aan
https://freedom.nl/

Voor maximale keuze vrijheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Er worden hier wat tegenstrijdige dingen gezegd.

Het komt op het volgende neer:
- Glasboeren doen geen bridge maar leveren wel allemaal een ONT, dit is het kastje dat glas omzet naar ethernet, waar je dus een patchkabel in stopt naar jouw Asus router
- Elke provider verbindt anders met hun netwerk, de instellingen die nodig zijn verschillen per provide. Voorbeeld: KPN vereist PPPoE en VLAN6, Odido alleen VLAN300 en dan krijg je direct een IP. Deze details kun je op de site van je provider vinden.

Stel dat je Asus geen VLAN’s praat of geen PPPoE kan, dan heb je twee opties:
- Asus aansluiten op de provider router - let op dat je geen overlappende reeks neemt, zoals 192.168.1.0/24, 192.168.2.0/24 of 192.168.178.0/24 afhankelijk van je provider. In de meeste provider routers kun je dit aanpassen, niet in alle.
- Managed switch (alleen VLAN, dit werkt niet voor PPPoE) tussen ONT en router. Poort aan ONT tagged VLAN geven, zelfde VLAN als untagged en indien nodig PVID op de poort naar je router.
- Andere router kopen die deze technieken wel ondersteunt.

Er is technisch geen reden dat je Asus router en mesh opstelling niet meer zou werken in elk van de mogelijke combinaties (m.u.v. IP conflict) dus dat zit wel snor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vads
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:12
Mijn Asus spreekt zeker wel PPPoE, alleen heb ik nog geen idee wat ik hieronder moet invullen verder :D
Heb overigens vandaag voor KPN gekozen en 4 november wordt mijn aansluiting omgezet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QO_JUdyT105CozdfV-U2U4OsERk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jNWDa4V1Ik476oVZCuilepHi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:40
Vads schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:06:
Mijn Asus spreekt zeker wel PPPoE, alleen heb ik nog geen idee wat ik hieronder moet invullen verder :D
Heb overigens vandaag voor KPN gekozen en 4 november wordt mijn aansluiting omgezet :)

[Afbeelding]
met KPN heb je de duurste service provider gekozen
hetvoordeel is wel dat je hen gewoon kan bellen voor ondersteuning dat zit er allemaal bij inbegrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Volgens de handleiding van de router:
2.2 Quick Internet Setup (QIS) with Auto-
detection
The Quick Internet Setup (QIS) function guides you in quickly
setting up your Internet connection.
NOTE: When setting the Internet connection for the first time, press
the Reset button on your wireless router to reset it to its factory default
settings.
Er zit dus een 'automatische configuratie-functie' op jouw router, of je kan de WAN instellingen handmatig instellen. Zou gewoon moeten werken. Misschien wil KPN wel dat je eerst de meegeleverde router aansluit en verbinding laat maken, en daarna kan je pas je eigen router aansluiten, dat was bij Solcon wel zo in ieder geval. Voor de zekerheid kan je ook Ziggo nog aanhouden tot de glasvezel goed werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Soldaatje op 05-10-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:34
Vads schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:20:
Volgens hem zou ik mijn router op dat kastje aan kunnen sluiten en zou ik zo internetverbinding hebben.
Er lijkt me weinig reden om daaraan te twijfelen.
Pagina: 1