Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 18:32
Goedemiddag mede-tweakers! :)

Eind december staat de overdracht gepland van ons nieuwe huis. Hier willen we graag een warmtepomp laten installeren. Hieronder wat info:

Huis
- 2 onder 1 kap uit 1987
- Remeha Calenta Ace CW5 uit 2019 (geïnstalleerd vorig jaar). installatie hangt op zolder, vanuit daar kun je direct naar beneden en naar buiten zodat de buitenunit op het dak van de garage gezet kan worden.
- 134 m2 woonoppervlakte
- vloerverwarming beneden. Verder geen verwarming boven (boven verwarmen we via airco's)
- Quooker in de keuken
- Bad, douche in de badkamer
- Vanuit de bouw geïsoleerd. We isoleren de kruipruimte en dak extra.
- Mijn grootste drijfveer is geld besparen.
- Huidig verbruik huidige twee bewoners: gas 1191 m3, stroom opbrengst zonnepanelen 3400 kWh en 1429 kWh van de leverancier

Gezin
- 2 ouders
- 2 kinderen van 0 en 2
- Wellicht derde kindje in de toekomst

We willen graag een gerenommeerd merk (bijvoorbeeld Daikin, LG, Itho daalderop, Remeha, Nefit bosch) laten installeren en een advies of dit een hybride of elektrische warmtepomp moet zijn. Bij dit advies van een stuk of 6 installateurs is er enorm veel veschil. De ene adviseert een hybride vaillant van 5kw voor 4000 euro. De andere een hybride met boiler en weer een andere een 10kw elektrische warmtepomp (Airwell) met extra boilervat van 300 voor 16000 euro. Ik zie door de bomen het bos niet meer. En de merken die de meeste installateurs aanbieden ken ik helaas niet.

Wat zou ik het beste kunnen doen?

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:28

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Gezien de jonge leeftijd van de ketel en de extra isolatiemaatregelen die je voornemens bent te nemen zou ik eerst afwachten op welk verbruik ik uitkom met deze (of nieuwe) gezinssamenstelling. Dit kan namelijk bruikbare cijfers opleveren op basis waarvan op termijn een uitgebalanceerde keuze kan worden gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-10 21:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@stefan212 Er is een FAQ-topic om mee te beginnen met wat achtergrondinformatie.
Als je deze eerst doorloopt weet je waarschijnlijk meer en kan je het e.e.a. al zelf inschatten
en natuurlijk relevante vragen hier stellen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Je hebt al veel informatie gekregen van de installateurs. Je gaat tussen de 4000 en 16.000 euro uitgeven. Nu de ketel zo nieuw is lijkt een hybride oplossing of niets doen het meest voor de hand te liggen. Je kunt voor dat geld ook iets leuks met je gezin gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:35
Hybride vanwege een jonge ketel is precies even hard kolder in deze situatie als hybride bij een 30 jaar oude ketel.

Er is alleen vloerverwarming.

Bij voldoende vermogen van het warmtepomp deel gaat een CV nooit bij geschakeld worden.

Zorg voor een pomploze verdeler. Dat is beter voor efficiëntie van de WP… nu gaat er toch al koel water de vloer in. Zelfs al zou je setpoint niet snel genoeg halen dan nog wordt er geen aan warm snelheid gewonnen met de CV… het water in de vloer wordt er niet warmer door.

Voor alleen SWW de CV behouden is een duur geintje: >€300 vastrecht per jaar moet je dan houden. De kWh prijs voor douchen en koken wordt daarmee hoger dan zelfs een cop1 douche oplossing.

De CV is helaas een desinvestering geweest…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.