Waterverbruik wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-05 21:29
Hoi,

Sinds 2 weken een nieuwe wasmachine aangekocht. Een Hisense WF5S1043BW, waarmee je via een app het water en stroomverbruik kunt monitoren. Als je op internet zoekt wat een wasmachine gemiddeld aan water verbruikt dan zou dat rond de 50 a 60 liter water moeten zijn. Wanneer ik een Katoenprogramma draai is het waterverbruik 136 liter! Is dat niet erg veel? Nu weet ik dat die 50 a 60 liter is o.b.v. een ecostand, maar dan nog vind ik 135 liter wel erg veel.

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Is dat waterverbruik wellicht 'normaal' voor die machine?

Wat staat er in de handleiding? Hoeveel water/energie verbruikt 'ie, bij welk programma?

Dan kun je in ieder geval controleren of het wel of niet exceptioneel is.
BTW: hoe meet die app dat dan? Heb je dat gecontroleerd op je eigen watermeter?

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 03-10-2024 21:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je koopt een machine voor 10,5kg wasgoed (groot gezin) met inhoud 66L.
Daar gaat dus ook meer water in.

Veel was is veel water.

Gelukkig zijn er ook machines die halve belading kunnen en meten hoe vuil de was is, om water te besparen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
ehtweak schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:46:
Is dat waterverbruik wellicht 'normaal' voor die machine?

Wat staat er in de handleiding? Hoeveel water/energie verbruikt 'ie, bij welk programma?

Dan kun je in ieder geval controleren of het wel of niet exceptioneel is.
BTW: hoe meet die app dat dan? Heb je dat gecontroleerd op je eigen watermeter?
Ja goede vraag. Nee ik heb daar geen eigen water meter op. Ik ga er even vanuit dat het klopt wat de app aangeeft.

Dat staat niet in de handleiding behalve 42 liter obv eco strand. Dus dan vind ik 3x zoveel wel heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
wesley007! schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:13:
Dus dan vind ik 3x zoveel wel heel veel.
Normaal is zo'n 60L, dan is het opeens 2x zoveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
DJMaze schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:54:
[...]

Normaal is zo'n 60L, dan is het opeens 2x zoveel
Ja de energielabel geeft aan 42 liter per wasbeurt, dus het scheelt veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:30
wesley007! schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 00:05:
[...]

Ja de energielabel geeft aan 42 liter per wasbeurt, dus het scheelt veel
Ja, want 1000 liter water kost al snel 1,60 euro. Dus dat betekent dat je voor een was van 135 liter € 0,22 kwijt bent in plaats van € 0,10.

Maar; als je je daar zorgen om maakt dan kan je toch gewoon het eco programma gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:23

Yucon

*broem*

Toch een eye opener. Ik dacht altijd dat het ergens in de orde van een liter of 20 lag dat het grootste deel van de tijd bleef circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
President schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 05:10:
[...]

Ja, want 1000 liter water kost al snel 1,60 euro. Dus dat betekent dat je voor een was van 135 liter € 0,22 kwijt bent in plaats van € 0,10.

Maar; als je je daar zorgen om maakt dan kan je toch gewoon het eco programma gebruiken?
Het gaat mij niet om het geld, maar mijn vraag is alleen of dit gebruikelijk is en of andere dit ook zo ervaren? Want als je googled dan kom je gemiddeld 60 liter tegen. Dus vroeg het mij af meer niet.

[ Voor 9% gewijzigd door wesley007! op 04-10-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
wesley007! schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Het gaat mij niet om het geld, maar mijn vraag is alleen of dit gebruikelijk is en of andere dit ook zo ervaren? Want als je googled dan kom je gemiddeld 60 liter tegen. Dus vroeg het mij af meer niet.
Zelf nog nooit getest moet ik zeggen, maar je vraagstuk kent een aantal antwoorden:

1. Het 136L waterverbruik is normaal voor dit programma voor deze 10.5kg wasmachine. Hij past het watergebruik automatisch aan adv gewicht wasgoed.

2. Het 136L verbruik is buitensporig en hoort niet, de machine heeft een defect vanuit de fabriek.

3. De app meet het waterverbruik niet nauwkeurig. Ik zou eens een ECO was draaien met heel weinig was erin en kijken wat de app zegt. Maar om een foute meting echt uit te sluiten noteer je de watermeterstand en draai je het katoen programma, ZONDER elders water te gebruiken (kranen/wc etc). Vervolgens kijk je wat je watermeter zegt.

Een wasmachine die 10.5kg aankan is wel echt groot trouwens, die trommel moet gigantisch zijn. Mijn Bosch gaat tot 6kg.. dat is echt een groot verschil.

Daarnaast is het verschil tussen ECO en normaal vaak ook erg groot. Fabrikanten pushen de ECO stand tot het minimale verbruik om een zo goed mogelijk energielabel te scoren, de overige programma's worden veel minder geoptimaliseerd.

[ Voor 16% gewijzigd door stin00 op 04-10-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels-C
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:42
wesley007! schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:13:
[...]

Dat staat niet in de handleiding behalve 42 liter obv eco strand. Dus dan vind ik 3x zoveel wel heel veel.
Welk katoenprogramma gaat het voor jou om? Voor de Katoen 20 en Katoen 60 programma's moet het waterverbruik gespecificeerd zijn in de handleiding volgens regelgeving. Ik heb de handleiding even opgezocht, zie hier. Op blz. 57 zie je het waterverbruik voor deze programma's, welke voor Katoen 60 al 110L is. Als je extra opties gebruikt, kan dat natuurlijk meer zijn. En mogelijk doet die een extra spoelbeurt als er teveel wasmiddel is gebruikt (doet mijn Miele in ieder geval). Die 136L klinkt dus niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 13:03

voz

De echte kenner

136 liter lijkt mij bizar veel. Even gekeken in de app van mijn Miele 9kg machine. Het laatst gedraaide programma was katoen: 44 liter. Daarvoor vier ecoprogramma’s met gemiddeld 39 liter. Trommel gaat bij ons altijd redelijk vol wasgoed, zonder te proppen.

Ik zou eens beginnen met een watermeter ertussen hangen om te kijken of de app wel de juiste hoeveelheden rapporteert.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
verwijderd,dubbele info

[ Voor 92% gewijzigd door Prisma16 op 31-12-2024 11:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 07:49
Tja, bij dit soort machines moet je je afvragen hoe de machine het water "telt". In heel veel gevallen zit er namelijk geen watermeter in! De machine telt gewoon de tijd die nodig is om de trommel te vullen en met de diameter en druk (die vooraf ingesteld is door de fabriek) komt die dan met een waterverbruik. Dit gecombineerd met een weegcel zodat de machine weet hoeveel was erin zit geeft dan een soort verbruik. Ben zelf nog geen machine tegen gekomen die een ingebouwde watermeter heeft.

Antwoord is super simpel. Ga naar je watermeter toe en noteer de stand, zet de machine aan en na de tijd weer de stand noteren, weet je op de liter nauwkeurig hoeveel water er verbruikt is. Wel in de gaten houden dat er niemand de WC doortrekt of gaat douchen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@nodri2000 heel veel wasmachines die ik repareer hebben wel een watermeter.
Niet persé in liters.

[ Voor 23% gewijzigd door DJMaze op 02-01-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 15:22
Hier een Miele wasmachine 9kg

Als we een ECO 40 - 60 gr kiezen
verbruikwater 54l en 64L
Stroom 0,8
Duur 3:14 uur

katoen hygiene
60gr
69L
1.9kWh
2:30 uur

Hopelijk heb je hier wat aan.

heb je een ECO programma? Hygiene is altijd hoger verbruik ivm water en temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:04
nodri2000 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:38:
Tja, bij dit soort machines moet je je afvragen hoe de machine het water "telt". In heel veel gevallen zit er namelijk geen watermeter in! De machine telt gewoon de tijd die nodig is om de trommel te vullen en met de diameter en druk (die vooraf ingesteld is door de fabriek) komt die dan met een waterverbruik. Dit gecombineerd met een weegcel zodat de machine weet hoeveel was erin zit geeft dan een soort verbruik. Ben zelf nog geen machine tegen gekomen die een ingebouwde watermeter heeft.

Antwoord is super simpel. Ga naar je watermeter toe en noteer de stand, zet de machine aan en na de tijd weer de stand noteren, weet je op de liter nauwkeurig hoeveel water er verbruikt is. Wel in de gaten houden dat er niemand de WC doortrekt of gaat douchen.
Diezelfde weegcel zal wel gebruikt worden voor de hoeveelheid water die erin gepompt wordt lijkt me.
1 liter is 1 Kg.
Geen watermeter voor nodig.

Was erin, wordt gewogen, water gaat stromen tot gewenste hoeveelheid. 1 kg was gebruikt veel minder water dan 10kg.

Machine telt niet de tijd die nodig is om te vullen, om op basis daarvan een theoretisch volume te berekenen met vooraf ingestelde drukken... Zou het wel knap vinden... Daar niet van.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeEs op 02-01-2025 09:45 ]

Pagina: 1