Servers - Vervangen en aanschaffen 3 systemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hoi Tweakers, Ik ben opzoek naar een vervanging van mijn huidige setup naar een robuuster en meer high available setup.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik 3 systemen 1 home server(debian met docker containers) en 2 nassen (1 synology 2 bay en een netgear 2 bay deze syncen wekelijks)

Het idee was om 2/3 systemen aan te schaffen, maar ideeen zijn welkom.

- 1 main server:
Hier draaien dan via proxmox: ha, esph, z2m, mqtt, wireguard, nginx, dns,ntp en certbot.
(Dit draait momenteel allemaal op een hp prodesk ssf met een oude i3 en 8gb intern geheugen)

Allicht zou deze server mooi zijn met 4 schijven in raid 10

- 1 of 2 fall back servers: Deze servers zouden af kunnen met 2 schijven in raid1/0 (of omdat het toch een kopie is 1 hdd per server zonder raid)

verder qua specs hoeft het niet spannend te zijn, maar ik wil graag wel ook naar de mogelijkheid om er een eigen streaming service van te maken met jellyfin of iets anders dus een GPU slot is wenselijk voor 1 systeem, de fall-back servers hoeven dit niet perse. (Maar een cpu met ingebouwde graphics is ook mogelijk.)

Wat mag het systeem gaan kosten?

Lastige vraag, Er zijn 2 wegen te bewandelen:
1: nieuw met doosjes zoals deze:
https://www.amazon.nl/-/e...i%2Caps%2C79&sr=8-46&th=1
of deze:
https://aoostar.com/produ...6-512gb-m-2-2280-nvme-ssd

Maar refurbished zou ook kunnen bijvoorbeeld. Een aantal oudere office pc`s waar wat schijven en een videokaart in kunnen zouden ook niet verkeerd zijn. Al mis je dan snel features / energie besparendheid.

(budget Exclusief harde schijven, ex verzenden) dus per systeem nieuw 2 bay 200/300 4 bay 300/400 refurbished max 150/200. Maar allicht is het niet realistisch ?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
niet op dit moment

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
3 systemen + schijven ssd/hdd maar die staan los van de systemen aangezien ik er nog 4 heb die draaien dus langzaam vervang / vergroot

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen merk voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wensen, Usb3/c voor de externde bluray. Verder is energie zuinigheid tot op zekere hoogte wel een punt die we meenemen.

Het zou mooi zijn om zo min mogelijk webshops bij elkaar te hoeven sprokellen.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]

Allicht zijn er tweakers die met dit bijltje gehakt hebben en advies hebben voor een mooie setup.
Nieuw alles aanchaffen en bouwen is leuk, Dit heeft een hoger budget, maar als er tweede hands wat moois te scoren is heeft dat opzich de voorkeur.

Ik merk dat ik te veel zoek en twijfel en gewoon niet echt 'slaag' in het maken / configureren van een setup.

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04

Detmer

Professioneel prutser

Ik heb hier een tijdje geleden ook mee bezig geweest en ben uiteindelijk voor onderstaande oplossing gegaan:

- Dell Optiplex Micro als standaard server. Zit een i5 in met 32gb ram en 2x SSD.
- HP homeserver model voor storage. Zit 4x 8tb HDD in met 500gb cache SSD. Schijven slaan meestal maar 1 a 2x per dag even aan. Heeft verder weinig capaciteit, dus draait ook zuinig.
- Synology NAS (oudje) met 8x 3tb HDD. Gaat 1x per dag voor 1 uur aan.
- Cloud voor de echt belangrijke data (en dat is maar weinig)

Alle VM's draaien op de Dell PC op lokale storage. 1x per maand backuppen ze naar de HP PC.
Daarnaast backupt mijn eigen PC met foto's, documenten e.d. ook naar de HP PC. En de HP PC backupt weer dagelijks naar de NAS.

Ik heb zelf de afweging gemaakt om geen 2e systeem neer te zetten voor de VM's.
Gaat de Dell PC kapot, heb ik snel genoeg een ander systeem geregeld om de backup op verder te kunnen draaien. Daarnaast draait er niets op dat echt essentieel is. Een week zonder zou jammer zijn, maar geen ramp.
Gaat de HP PC kapot heb ik de originele data nog en kan ik de schijven uit de HP PC overzetten naar een ander systeem. Gaat er een schijf kapot kan ik dit restoren met een nieuwe schijf.
Gaat de NAS kapot is er ook niets aan de hand, want de oorspronkelijke data en de HP PC draait nog.

Het enige risico is dat alle 3 de systemen defect raken door blikseminslag, brand of ander probleem wat alle 3 de systemen treft. Maar daar ontkom ik nooit volledig aan binnen huis. Ik probeer dat te minimaliseren door de NAS in de garage te zetten en de 2 PC's in de meterkast. De PC's zitten op een aparte groep met UPS en degelijke stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. In het allerergste geval heb ik de backup in de cloud nog van de echt belangrijke data. Als het huis is afgebrand hoeft het smart gedeelte ook niet te blijven draaien :+ .

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com