Jullie ervaringen met een hybride bedrijfsauto?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodboek1
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-07 10:59
Wij zijn als bedrijf op zoek naar een nieuwe bedrijfsauto, en twijfelen over een PHEV bedrijfsauto. We rijden een mengsel van korte en lange afstanden, wat het interessant maakt voor ons. Ook hebben we laadpalen en zonnepanelen.

Wat zijn jullie ervaringen? Heeft het toegevoegde waarde tov een elektrische wagen of brandstofmotor?

Specifiek kijk ik nu naar een Ford Transit Custom, en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepijnK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 18:53
Ik rijd prive een PZEV, dus een gewone hybride en wat ik vooral merk is dat ik ook in de stad gemakkelijk op 4,3l/100km haal. Puur door effectief gebruik van regeneratief remmen en cruisecontrol zodat de auto weet hoe hard ik wil rijden en dus effectiever de elektromotor kan gebruiken.
In een 30km zone kan ik met subtiel voetenwerk ongeveer 2km vol elektrisch rijden.

Vrienden en kennissen van mij die met een PHEV rijden geven allemaal aan dat ze hun woon-werkverkeer praktisch vol elektrisch kunnen rijden, dus met avond- en nachtdiensten in de zomer rijden ze praktisch gratis omdat het overschot van de zonnepanelen zo de auto in gaat.

Ik zou er alleen wel op letten met de aanschaf van laadapparatuur en een DLB dat die ook "smart" genoeg zijn dat ze de uurtarieven kunnen opvragen. De meeste PHEVs hebben niet zo'n grote accu, dus die druk je in een paar uur met 3x16A ook wel vol. En dan is het toch mooi meegenomen als dat opladen tussen 2 en 5 's nachts gebeurt als de stroom goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 22:33
Ik denk dat het mosterd na de maaltijd is, maar toch. Ik heb eerder twee jaar een EQV 300 gereden en heb ik nu sinds een paar maanden een Transit Custom PHEV. Bewust gezocht naar een PHEV omdat full-electric met zo'n bus in de winter toch wel beperkingen met zich bracht: die EQV deed in de winter 270 km op een volle accu, in de zomer ruim 400.

Diesel was niet echt een optie vanwege alle milieuzoneperikelen *en* omdat ik echt *nooit* meer dat AdBlue geneuzel wil hebben.

En die PHEV bevalt me echt super. Verbruik zonder te laden schommelt tussen 1:12 en 1:14.

Daarnaast is de ruimte in een L2 echt bizar, vergeleken met een Transporter. Ik heb een geel kenteken (weinig verschil in kosten, lagere BPM *en* geen gedoe met 'zero-emissiezones voor bedrijfswagens') en met 9 ruime zitplaatsen past er nog met gemak een europallet achterin.

En die achterste bank en de 3 stoelen op de middelste rij pak je in vijf minuten eruit, dus als je meer ruimte nodig hebt, is dat echt een fluitje van een cent.

[ Voor 28% gewijzigd door StevenK op 05-08-2025 13:20 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk