Berging bouwen isolatie/folie/osb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:22
Goedemorgen,

Ik ben onlangs gestart met de voorbereiding om een degelijke berging met overkapping te bouwen in de tuin.
Dit alles gaat worden gemaakt met hout skelet.
Ik heb een aantal vraagstukken waar ik niet echt een keus in kan maken omdat ik van verschillende kanten verschillende verhalen hoor.
Ik wil ondanks dat het onverwarmd is , toch isolatie aanbrengen in het skelet om enigsinds warmte te weren en ik de isolatie (10cm PIR) nog heb liggen.

1. aan de buitenkant van het skelet dien ik folie (waterdicht, dampopen) aan te brengen,
Kan ik de folie direct aan het skelet(SLS 38x120)) balken bevestigen zodat het direct tegen het hout en isolatie komt? Of moet ik hier eerst nog regelwerk op het skelet maken zodat er afstand tussen het folie en de balken/isolatie ontstaat?

2. Als dakbeschot wil ik OSB platen gaan gebruiken. Kan ik deze dan aan de binnenkant isoleren en alsnog afwerken met hout zodat ik de isolatie van binnenuit niet zie? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

3. Het liefst zou ik zowel binnen als buitenkant OSB gebruiken om stijfheid in de constructie te hebben. Klopt het, dat als ik OSB aan de buitenkant zou doen ik dan geen isolatie met OSB van binnenuit kan plaatsen omdat ik de boel dan opsluit ?

4. Stel dat ik OSB aan de buitenkant zou doen, moet ik daar dan ook dampopen folie overheen leggen? direct er op? of regelwerk en dan folie ?

Zoals jullie zien ben ik nog zoekende naar de juiste (midden) weg om te bewandelen. Het is maar een berging, maar de berging die ik nu heb, kan ik door de kieren naar buiten kijken. Ik wil iets beters maken dan wat er nu staat.

Beste antwoord (via FreestyleFrl op 15-10-2024 11:19)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
1. direct tegen het skelet
2. natuurlijk kan dat, je PIR kan tussen die twee osb platen in.
3. dat hangt van je isolatie af, PIR geeft daar geen problemen in. Als je twijfelt, www.ubakus.de en waarom OSB? Underlayment is hier meer voor gebruikt.
4. folie kan strak op je osb, zoals bij 1.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
1. direct tegen het skelet
2. natuurlijk kan dat, je PIR kan tussen die twee osb platen in.
3. dat hangt van je isolatie af, PIR geeft daar geen problemen in. Als je twijfelt, www.ubakus.de en waarom OSB? Underlayment is hier meer voor gebruikt.
4. folie kan strak op je osb, zoals bij 1.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-09 12:35
Ik vind deze vragen amuserend.

Je maakt een gebouwtje, niet verwarmd, met zo ongeveer dode materialen die nergens mee reageren.

Je isolatievraag heb je omdat het in de mode is. Niet omdat dat functioneel is voor dit bouwwerk. Je verwarmd de ruimte immers niet en je doet niets met de vloer en je gaat er ook niet in leven.

De enige reden waarom je het gebouwtje maakt is om de regen en zon te weren, maar vanwege de hype, voeg je allerlei isolatiemateriaal toe. ;)

Daarna ben je bang dat er allerlei ellende gebeurd vanwege condensatie, terwijl vanwege het uitblijven van verwarming er precies helemaal niks gebeurd op die materialen. Je gaat dus een hoop extra tijd en materiaal investeren met precies 0,0 toegevoegde waarde, want je hebt enkel behoefte aan onderdak voor de spullen in je tuingebouw.

Ga even terug naar waarom je behoefte hebt aan dat gebouw en probeer er geen kunstwerk van te maken waar je niks aan hebt.

Zoals jij zijn er talloze mensen die maar van alles doen met isolatiemateriaal… :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als het een platdak is zou ik op het dak zeker een paar cm isolatie toepassen om schimmel aan de onderkant te voorkomen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-09 12:35
Ronald.42 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:13:
Als het een platdak is zou ik op het dak zeker een paar cm isolatie toepassen om schimmel aan de onderkant te voorkomen...
Precies deze reactie laat de angst zien van veel mensen over condensatie…

Bouw gewoon een constructief goed iets van hout ZONDER isolatie materiaal, maar wel met afwatering en een waterdicht dak Net zoals men vroeger deed, en je hebt een perfect tuinhuis voor je spullen. Schimmel is uitgesloten. Tenzij er water op de bodem staat omdat je in een moeras woont.

Mensen hebben echt geen verstand maar bedenken van alles vanwege de isolatiehype en al die websites op internet die op die angst inspelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Nollekeuh schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

Precies deze reactie laat de angst zien van veel mensen over condensatie…

Bouw gewoon een constructief goed iets van hout ZONDER isolatie materiaal, maar wel met afwatering en een waterdicht dak Net zoals men vroeger deed, en je hebt een perfect tuinhuis voor je spullen. Schimmel is uitgesloten. Tenzij er water op de bodem staat omdat je in een moeras woont.

Mensen hebben echt geen verstand maar bedenken van alles vanwege de isolatiehype en al die websites op internet die op die angst inspelen. :)
Jazeker...

We hadden een blokhut 3x3 met ventilatie roosters na een winter het dak zwart en groen aan de onderkant.
Ik heb een overkapping van 8x1 meter na één winter ook groen.
Voor 2 jaar terug bij iemand geweest die had zo'n leuke pipo kar daar kwam epdm op..
Zou je daar niet wat isolatie onder doen? Nee joh hoef niet kan zo op het hout...
Nu zit er 3 cm isolatie en nog een laag epdm op....
En zo heb ik al meerdere carports etc gezien die voorzien van epdm of bitumen direct op het dakbeschot na een winterseizoen niet mooi meer waren aan de onderkant.

Druk er 2 of 3 cm isolatie onder en het blijft wel netjes.
Voor epdm kun je gelijk op de gechaceerde pir platen lijmen.
Voor bitumen heb je mooie glasvlies bitumen waar je gelijk op kunt branden.
Kost weinig extra op een dakje en het hout aan de onderkant blijft netjes.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Nollekeuh schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:08:

...
De enige reden waarom je het gebouwtje maakt is om de regen en zon te weren, maar vanwege de hype, voeg je allerlei isolatiemateriaal toe. ;)
..
Ik denk daar anders over. TS wil de warmte weren, dus over het verwarmen gaat het eigenlijk al niet. Ik kan me goed voorstellen dat je een koelkast of voorraadkast in zo'n berging hebt en dan niet wil dat het elke zonnige dag meer dan 40°C graden wordt. Dat kan zelfs voor je blikjes verf en kit al nadelig zijn. Het kan ook dat het schuurtje deels wordt gebruikt voor dieren, dierenvoer, bloembollen etcetera.

's Winters gaat dit verhaal net zo goed op. Een paar dagen strenge vorst en bijvoorbeeld planten vriezen kapot accu's hebben het minder fijn. Een goed geisoleerde maar onverwarmde berging kan zeer waarschijnlijk de temperatuur wel boven 0 houden omdat de isolatie de extremen absoluut afvlakt.

Ik heb zelf goede ervaringen met het isoleren van een onverwarmde garage.
Pagina: 1