Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsSmartHome
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-07 11:55
Hallo allemaal

Ik ben enkele kamers in huis aan het voorzien van Philips Hue lampen. Omdat ik (lees: mijn partner die niet houdt van domotica) deze ook wil kunnen bedienen met een wandschakelaar, schaf ik enkele Philips Hue Modules aan. Aanstaande zondag komt een vriend, dewelke electricien is, helpen bij de installatie.

Ik heb in de keuken ingebouwde LED-lampen dewelke ik niet kan vervangen met Hue lampen. Het is dus belangrijk dat deze ingebouwd LED-lampen kunnen worden bediend met een wandschakelaar (drukknop) die is aangesloten op het elektriciteitsnet. Deze schakelaar bedient ook de reguliere lampen (Hue) in de keuken.

Nu mijn vraag: kan ik de Philips Hue module aansluiten op de ene drukknop van de wandschakelaar om de reguliere lampen (Hue) te gebruiken terwijl de andere drukknop van dezelfde wandschakelaar verbonden blijft met het elektriciteitsnet om de LED-lampen te bedienen. Of is dat onveilig?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via NielsSmartHome op 04-10-2024 20:32)

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:02
SURFivor schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:23:
[...]

Volgens mij kan dat gewoon. De vraag is alleen of je ruimte hebt om de wandschakelaarmodule kwijt te kunnen achter de schakelaar.
Ik neem aan dat het gaat om een schakelaar als deze: https://cdn.webshopapp.co...it-schake-as-590-5-ww.jpg
Sorry dit is echt slecht advies en potentieel gevaarlijk.
Vrijwel alle dubbele schakelaars hebben maar 1 fase aansluiting voor beide knoppen. Dan ga je dus 230v op de Hue module zetten zodat die in vlammen op gaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:53

V-8

Je kunt beter een Hue-compatible relais kopen (of dimmer, als het dimbare lampen zijn)
Dan kun je met een domme schakelaar blijven schakelen èn met de Hue app.

Je kunt echter niet met 1 schakelaar 2 lichtkringen bedienen (waarvan 1 dom en 1 slim).

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
NielsSmartHome schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:54:
Nu mijn vraag: kan ik de Philips Hue module aansluiten op de ene drukknop van de wandschakelaar om de reguliere lampen (Hue) te gebruiken terwijl de andere drukknop van dezelfde wandschakelaar verbonden blijft met het elektriciteitsnet om de LED-lampen te bedienen. Of is dat onveilig?
Volgens mij kan dat gewoon. De vraag is alleen of je ruimte hebt om de wandschakelaarmodule kwijt te kunnen achter de schakelaar.
Ik neem aan dat het gaat om een schakelaar als deze: https://cdn.webshopapp.co...it-schake-as-590-5-ww.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door SURFivor op 03-10-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33
Hoe zijn de ingebouwde led lampen op stroom aangesloten? Middels transformator en dan een stekker? Dan zou eventueel een slimme stekker (hue) ook een oplossing kunnen zijn.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34
De Hue Wall Switch Module mag en kan niet aan de 230V hangen, dus dit kan alleen maar als je een schakelaar hebt waarin de twee kanten geheel elektrisch gescheiden zijn. Dat is meestal niet het geval. Ik zou ook even naar Hue compatible Zigbee schakelaars kijken. Robbshop heeft hier meerdere opties voor dacht ik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:02
SURFivor schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:23:
[...]

Vrijwel alle dubbele schakelaars hebben maar 1 fase aansluiting voor beide knoppen. Dan ga je dus 230v op de Hue module zetten zodat die in vlammen op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsSmartHome
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-07 11:55
remmuz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Ik had dit dus al gedacht. Klinkt eigenlijk ook logisch. 🤭
Bedankt voor alle reacties en hulp!
Pagina: 1