Upgrade of geheel nieuwe PC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spijker93
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-10 18:44
Hallo Tweakers community,

Mijn pc is eigenlijk aan een upgrade toe. Ik heb hem in 2019 gekocht en begin nu steeds vaker te merken dat ik niet meer de gewenste fps haal in games. Ik heb nu nog een am4 platform, ik twijfel of het nog waard is om dit te gaan upgraden (goedkope optie) of om toch maar een geheel nieuw systeem aan te schaffen (duurdere optie).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk gaat het voor mij puur om het gamen, ik speel behoorlijk veel verschillende spellen. Games als GTA, Red dead redemption, The Witcher 3, Fallout 4, Smite(2), maar ook spellen als Planet zoo, Cities Skylines(2), Rimworld, Total war: warhammer en straks Planet Coaster 2.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb op zich niet zozeer een vast budget, het is meer even de vraag wat slim is. Als ik een geheel nieuw systeem zou kopen dan wil ik het direct goed doen en dan mag het ook wel 2000+ euro kosten, waarschijnlijk wil ik dan een 9800X3D met een 8800XT maar dat is natuurlijk nog even afwachten wat dat wordt. Maar dat is dus niet zozeer mijn vraag, het gaat er meer om of het nog waard is om mijn huidige AM4 systeem up te graden waardoor het veel goedkoper is en ik bijvoorbeeld pas over een jaar of 3 weer een heel nieuw systeem hoef te kopen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Deze 2 vragen heb ik voor dit specifieke geval even gekoppeld, dat lijkt me handiger. Dit is mijn huidige systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Tray€ 117,56€ 117,56
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C White - TG€ 97,14€ 97,14
1MonitorsAcer XF270HUA Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S SE-AM4€ 74,-€ 74,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 36,10€ 36,10
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Gold€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX500 m.2 1TB€ 91,16€ 91,16
Totaal€ 415,96

De SSD is vorig jaar kapot gegaan en heb ik vervangen voor een Samsung 980 1TB, dit is voor mij ruim voldoende.

De vraag is dus of het waard is dit te upgraden op het AM4 platform. In dat geval zat ik zelf te denken aan bijvoorbeeld een 5800X3D met een 7800XT, ik denk dat ik daar wel weer wat jaartjes mee vooruit kan. Ik heb er zelf alleen niet genoeg verstand van om dan te weten of ik ook andere dingen mee moet nemen in die upgrade, bijvoorbeeld het Ram-geheugen, processorkoeler, voeding etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Laatste jaren dus AMD gehad en dat bevalt erg goed, maar een ander merk is ook prima.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet zozeer. Ik heb een 2k, 144Hz scherm. Ik hoef echt niet in elke game altijd maar 144fps, maar ik merkte bijvoorbeeld in Planet zoo dat ik soms onder de 30fps dropte als de dierentuin wat groter werd, dat wordt me toch net even te gek. Vandaar dat ik de X3D versies van AMD ook erg interessant vind, dit lijkt me voor het soort spellen dat ik speel wel echt een meerwaarde.

Ga je overklokken?
Daar heb ik niet genoeg verstand van dus waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk wil ik dus gewoon graag een advies over een keuze tussen optie 1 (upgrade voor huidige AM4 platform) of optie 2 (geheel nieuw systeem). Kan ik dit systeem dus nog upgraden voor een redelijk mooie prijs dat ik er nog weer wat jaartjes mee vooruit kan of is het toch verstandiger om gewoon in 1 keer een geheel nieuw systeem te kopen.

Alvast bedankt :) !

Alle reacties

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:23
Ik speel ene beetje met hetzelfde dilemma. Ook een AM4 platform. Ik neig zelf nu naar een upgrade op het huidige platform, voornamelijk omdat ik momenteel wel een betere performance wil, maar niet al teveel geld wil uitgeven.

Wat je wel even in de gaten moet houden is dat de 5800X3D momenteel heel slecht te krijgen is en daardoor heel duur. De 5700X3D is nog wel goed verkrijgbaar.

https://tweakers.net/nieu...-tot-prijsstijgingen.html

• Spijker93
balfnl schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:10:
Ik speel ene beetje met hetzelfde dilemma. Ook een AM4 platform. Ik neig zelf nu naar een upgrade op het huidige platform, voornamelijk omdat ik momenteel wel een betere performance wil, maar niet al teveel geld wil uitgeven.

Wat je wel even in de gaten moet houden is dat de 5800X3D momenteel heel slecht te krijgen is en daardoor heel duur. De 5700X3D is nog wel goed verkrijgbaar.

https://tweakers.net/nieu...-tot-prijsstijgingen.html
Ja precies. Het hangt er bij mij vooral even vanaf wat er dan allemaal vervangen moet worden en wat de kosten daarvan zijn. Stel het is alleen de CPU en GPU en dat kan voor een relatief lage prijs dat ik er dan weer een jaar of 3 mee vooruit kan dan is dat natuurlijk een aantrekkelijke optie. Maar ik ben bang dat ook het ram-geheugen vervangen zal moeten worden wil je optimale prestaties van je X3D processor en misschien ook nog wel de voeding. Dan kom je misschien al eerder in de buurt van prijzen waarbij het misschien wel beter is om direct maar even wat meer uit te geven voor een geheel nieuw systeem. Met een AM5 platform kan je natuurlijk wel weer een hele tijd vooruit.

Dat de 5800X3D momenteel lastig te krijgen is had ik inderdaad gelezen, maar op zich heb ik geen haast

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11 13:54
meestal upgrade ik eerst cpu en gpu voordat ik wat anders ga upgraden mogelijk is meer dan 16Gb geheugen ook een leuke upgrade die verbetering kan brengen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:18
Heb je een idee wat de bottleneck is?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:47
Maar ik ben bang dat ook het ram-geheugen vervangen zal moeten worden wil je optimale prestaties van je X3D processor en misschien ook nog wel de voeding.
Een X3D chip is juist minder afhankelijk van snel geheugen, daar hoef je echt je geheugen niet voor te upgraden.

Tenzij je niet genoeg hebt aan die 16 GB.

Maar als je weer geld gaat investeren in DDR4 geheugen, dan kun je misschien wel beter over naar AM5.

Een voeding kan ook mee met een volgend systeem, dus die moet je niet meerekenen in de AM5 vs AM4 keuze.

• Spijker93
MallePietje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:10:
Heb je een idee wat de bottleneck is?
Nee dat durf ik niet te zeggen, is er een manier hoe ik dat kan testen? Het lijkt mij eerlijk gezegd dat zowel de processor als de videokaart gewoon toe zijn aan een upgrade. Ik moet ook zeggen dat als ik toch ga upgraden dat ik het dan liever tegelijk doe zodat ik niet een jaar later weer een ander onderdeel moet vervangen.
White Feather schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:30:
[...]

Een X3D chip is juist minder afhankelijk van snel geheugen, daar hoef je echt je geheugen niet voor te upgraden.

Tenzij je niet genoeg hebt aan die 16 GB.

Maar als je weer geld gaat investeren in DDR4 geheugen, dan kun je misschien wel beter over naar AM5.

Een voeding kan ook mee met een volgend systeem, dus die moet je niet meerekenen in de AM5 vs AM4 keuze.
Oh echt? Dat zou wel een stuk schelen als het geheugen gewoon kan blijven zitten.
Wat voeding betreft, normaal zou ik die inderdaad zeker laten zitten maar is 650watt nog wel future proof als ik er een dikkere videokaart en processor in doe?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Spijker93
5700X3D erin prikken voor 200 euro, 2 reepje ddr4 erbij (16 of 32GB) voor circa 30/60 euro.
Je GPU is minder afhankelijk (qua upgradepad) van de rest, want die kan je prima meenemen in de toekomst.
De 7800XT voor rond de 500 euro is een mooie kaart voor het geld.

• Spijker93
chrisborst schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:45:
@Spijker93
5700X3D erin prikken voor 200 euro, 2 reepje ddr4 erbij (16 of 32GB) voor circa 30/60 euro.
Je GPU is minder afhankelijk (qua upgradepad) van de rest, want die kan je prima meenemen in de toekomst.
De 7800XT voor rond de 500 euro is een mooie kaart voor het geld.
Dat is eigenlijk ook wel een erg goed idee ja. Ik staarde me eigenlijk vooral blind op die 5800X3D omdat dat de beste gaming cpu voor am4 is, maar voor nog een upgrade op het am4 platform kan ik misschien net zo goed voor een 5700X3D gaan dat scheelt nogal in geld waardoor het verschil met een geheel nieuw systeem alleen maar groter wordt natuurlijk en ook met die 5700X3D kan ik waarschijnlijk prima weer een aantal jaren vooruit voordat ik wel alles ga upgraden.

Ik zou er dan waarschijnlijk inderdaad een 7800XT bijnemen, of misschien een 8800XT als dat gunstige prijzen en prestaties worden dat is natuurlijk nog even afwachten. De voeding heb ik dan gewoon nog genoeg aan zoals ik zie.

Enige dingetje wat dan inderdaad nog anders moet is het ram-geheugen. Ik denk dat ik daar dan wel geheel nieuwe voor koop en deze eruit haal en dan 2 ddr4 van in totaal 32GB erbij. Zijn er daarbij nog dingen waar ik op moet letten? Vooral over dit soort componenten heb ik te weinig kennis om daar zelf zinnige uitspraken over te doen. Ik begrijp dat het dus ddr4 moet zijn omdat het een am4 systeem is, maar zijn er nog andere dingen die ik in de gaten moet houden?
Of hou ik juist wel dezelfde en breidt ik die gewoon uit? uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 Deze zit er nu in (16gb), die kan ik er natuurlijk ook gewoon weer bij kopen voor 40 euro. Ik weet alleen niet of 3200 snel genoeg is aangezien ik overal 6000+ tegen kom.

[ Voor 10% gewijzigd door Spijker93 op 06-10-2024 13:36 ]

• Spijker93
Waar ik dan denk ik op uitkom is het volgende, waarbij ik nog even wacht tot Black Friday om het voor nog een wat mooiere prijs te kunnen scoren:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Boxed€ 199,90€ 199,90
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 499,-€ 499,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 36,10€ 36,10
Totaal€ 735,-

Nieuwe cpu, nieuwe gpu waarbij de max lengte die in mijn kast past 315mm is daarom kom ik op deze 7800XT uit, en het ram geheugen heb ik dus voor nu precies dezelfde gekozen als die ik al had om het uit te breiden naar 32GB. Over dit laatste twijfel ik alleen nog wel, voor zover ik het kan zien is de maximale snelheid van ram op mijn moederbord 4000, maar ik heb geen idee of dat veel verschil maakt ten opzichte van de 3200 die ik nu heb.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:43
Corsair RAM erbij steken is vragen om problemen. Sws zijn het dan 2 aparte kits waarbij niet gegarandeerd wordt dat ze stabiel samen werken en als de kits totaal verschillende geheugen IC's hebben dan gaat het zelfs op de laatste JEDEC snelheid een lastig verhaal worden. Beter haal je een 32GB kit. Kost een paar tientjes meer maar bespaart je een hoop frustratie.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:55
Eens met @Uszka. Al je ram vervangen is maar 15-20 euro duurder dan proberen uit te breiden.
3200C16: uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
3600C16: uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

Met 3200C16 heb je de beste value en toch goede performance. Met 3600C16 haal je, binnen reëele grenzen, het maximale uit je 5700X3D.
Hoger gaan dan 3600 met AM4 CPU's is erg hit or miss en levert je vrijwel niets op.

De uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Tray is goedkoper dan de boxed uitvoering.

[ Voor 18% gewijzigd door youridv1 op 07-10-2024 13:22 ]

• Spijker93
Uszka schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:37:
Corsair RAM erbij steken is vragen om problemen. Sws zijn het dan 2 aparte kits waarbij niet gegarandeerd wordt dat ze stabiel samen werken en als de kits totaal verschillende geheugen IC's hebben dan gaat het zelfs op de laatste JEDEC snelheid een lastig verhaal worden. Beter haal je een 32GB kit. Kost een paar tientjes meer maar bespaart je een hoop frustratie.
Oke dat wist ik niet dat is een goede tip, bedankt.
youridv1 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:20:
Eens met @Uszka. Al je ram vervangen is maar 15-20 euro duurder dan proberen uit te breiden.
3200C16: uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
3600C16: uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

Met 3200C16 heb je de beste value en toch goede performance. Met 3600C16 haal je, binnen reëele grenzen, het maximale uit je 5700X3D.
Hoger gaan dan 3600 met AM4 CPU's is erg hit or miss en levert je vrijwel niets op.

De uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Tray is goedkoper dan de boxed uitvoering.
Helder, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb de 3600C16 die je stuurde erbij gezet en de tray versie van de processor. Ik dacht gelezen te hebben dat naast het doosje en de koeler bij de boxed versie (die ik beide niet nodig heb) ook iets anders zou zijn aan de garantietermijn, maar bij beide producten op Tweakers staat gewoon 3 jaar garantie dus dat zal dan wel goed zijn en dan is de tray versie natuurlijk gewoon prima als die goedkoper is. Thanks voor de tip.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 178,69€ 178,69
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 499,-€ 499,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 72,99€ 72,99
Totaal€ 750,68

[ Voor 22% gewijzigd door Spijker93 op 07-10-2024 13:40 ]

Pagina: 1