Verwijderd

Topicstarter
Waarom moraal?

Waarom worden mensen kwaad op mij als ik er geen moraal op na wil houden? Wat weerhoud mij ervan te doden als ik er gelukkig van wordt en er mee weg kom?

Mij is geen doel bekend van mijn bestaan, nergens in het universum is een aanwijzing gevonden voor een diepere reden achter de werkelijkheid.
Ik heb misschien een geweten, maar waarom zou ik naar zo'n evolutionair ontwikkelde eigenschap luisteren als ik er niet gelukkiger van wordt?
Als iemand mijn acties en mijzelf veroordeeld wanneer ik wat mensen dood doen zij dit op grond van hun persoonlijke moraal, eigenlijk zeggen ze: 'wat ben jij slecht je leeft niet volgens mijn moraal'.

Er is geen objectieve reden voor moraal...

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Klopt...en daarom moet men een gemeenschappelijke moraal worden "uitgevonden"! :)

Verwijderd

Denk niet dat er ooit een gemeenschappelijke moraal zal komen, dat is met de mens eenvoudigweg niet mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet deze gemeenschappelijke moraal dan op gebaseerd zijn?

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Er is idd geen objectieve reden voor moraal, maar is dat een probleem ofzo?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hier loopt al een uitgebreide discussie over in NORMEN en WAARDEN.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

de conclusie is dus dat moraal een subjectief iets is dat door groepen van mensen die met elkaar in contact staan (in veelgevallen vermoedt ik) wordt overeengekomen.

enerzijds heb je gelijk op het individuele niveau zou het misschien soms (of zelfs vaak?) handig zijn om geen last te hebben van moraal.

maar als groep zijnde moet je toch kunnen overleven en dan is een stel regels wel handig om met elkaaar overweg te kunnen.

hoe sterker de moraal, hoe sterker de groep. hoe sterker de groep des te beter zijn de overlevingskansen voor die groep mits de grootte van de groep overleven kan garanderen.

het komt uiteindelijk dus neer op overleven

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Waarom worden mensen kwaad op mij als ik er geen moraal op na wil houden? Wat weerhoud mij ervan te doden als ik er gelukkig van wordt en er mee weg kom?
Niets. Maar er is ook niets dat ons er van weerhoudt er voor te zorgen dat jij niet moordend rond kan lopen. Do what you wish, then pay the price...

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 13:15 schreef Lord Daemon het volgende:

Do what you wish, then pay the price...
In het geval van moslim-extremisten is dat dus een boel
mensen om zeep helpen, en vervolgens het heldendom ontvangen... :(

Zo is het dus hee gemakkelijk je leven (en dat van je naasten)
op een hoger niveau te tillen... :(

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 13 september 2001 13:51 schreef THCdeMatthijs het volgende:

In het geval van moslim-extremisten is dat dus een boel
mensen om zeep helpen, en vervolgens het heldendom ontvangen... :(
Uh, nee. En vervolgens door FBI en CIA achternagezeten worden. En niet alleen jijzelf, maar ook al je vrienden die er misschien niet eens direkt mee te maken hebben.
Zo is het dus hee gemakkelijk je leven (en dat van je naasten)
op een hoger niveau te tillen... :(
Zelfs Satanisten zie je niet dat soort dingen uithalen, en Satanisten zien zichzelf als hoogste goed. Het is immers in je eigen nadeel om anderen kwaad te doen, omdat anderen dan immers de neiging krijgen om jou kwaad te doen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Inderdaad.

"Live and Let live"

Niet als morele regel, maar omdat dat gewoon voor iedereen het makkelijkst en plezierigst is.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Voor iedereen het plezierigst en het makkelijkst? Alleen als iedereen er aan meewerkt natuurlijk als ik zelf me eigen gang ga en de rest lekker moreel bezig laat zijn wordt ik daar misschien wel zelf gelukkiger van.
het komt uiteindelijk dus neer op overleven
In deze omgeving(westerse maatschapij) is het erg makkelijk overleven dus dat weerhoud me er niet van er geen moraal(een medemenslievende) op na te houden.
Do what you wish, then pay the price...
Als je maar slim en sluw genoeg ben kan je in principe dus blijven doden. Ik wist natuurlijk dat jij er zo over dacht omdat je consequent bent, maar ik begin deze disscusie omdat de meeste mensen dit niet zijn en kwaad worden bij het zien van in hun ogen immorele daden.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Je moet wel bereid zijn om de prijs te betalen. Ik vind, als je echt vind dat je iemand moet vermoorden (daar kunnen best goede redenen voor zijn), dan moet je dat doen... en vervolgens moet je naar het dichtstbijzijnde politiebureau gaan en je aangeven.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Natuurlijk is er geen doel van het bestaan. En als jij zin hebt om te moorden moet je dat vooral niet laten. Alleen moet je je dan wel bedenken dat je daarmee de samenleving schade toe brengt. En die dus een soortvan verdediging tegen individuen als jij zal hebben. Anders zou de samenleving niet zo lang bestaan.

Moraal is de meest standaart wet die er geld bij het omgaan met anderen individuen. Een wet die nodig is om samen te kunnen werken/leven. Als je je hier niet aan houd kun je het omgaan met anderen wel vergeten.

Virgol

Verwijderd

Topicstarter
en vervolgens moet je naar het dichtstbijzijnde politiebureau gaan en je aangeven.
Waarom moet je dat doen?
Pagina: 1