upgrade AM4 systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:35
Ik zoek advies over een mogelijke upgrade.
Ik heb het volgende systeem waarbij ik begin dit jaar de GPU heb geupgraded. Dit was een mooie upgrade die ervoor zorgde dat de games weer op ultra kunnen draaien op 1440p ultra wide. Hier wordt het systeem dan ook voornamelijk voor gebruikt. Ik begin echter steeds meer te merken dat de hoeveelheid RAM een bottleneck vormt, maar ook dat de CPU voor kleine stotters lijkt te zorgen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 115,45€ 115,45
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 746,65€ 746,65
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 132,70€ 132,70
1MonitorsLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsLG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 0,-€ 0,-
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 123,10€ 123,10
1SSD'sSamsung 990 Pro (met heatsink) 2TB€ 179,-€ 179,-
Totaal€ 2.295,07

Ik zit eraan te denken om voor de volgende upgrade te gaan. Aangezien de huidige PSU nu al aan de krappe kant is (maar het nog steeds goed volhoudt), zal een CPU upgrade waarschijnlijk over het randje gaan. Ik hecht er waarde aan dat de componenten stil zijn en dat er een logisch upgrade pad is. Voor nu denk ik bij het moederbord te kunnen blijven, maar dat weet ik niet zeker. Als dat mogelijk is icm de CPU die vrij goedkoop is, lijkt het veel voordeliger om bij AM4 te blijven (€250,- vs €800,- met PSU buiten beschouwing). De PSU is vooral ruim en luxe zodat het gebruikt kan worden in de toekomst met hoge efficiëntie en lage geluidsproductie.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 179,69€ 179,69
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 72,79€ 72,79
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 850W€ 158,40€ 158,40
Totaal€ 410,88

De vraag zit hem voor mij vooral in of de CPU en het RAM samen zouden kunnen werken met de mobo. Op de support pagina van de mobo vind ik hier weinig informatie over. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/mening.

TK; De AM5 upgrade zou er voor mij ongeveer als volgt uitzien en dan heb ik ook nieuwe mounting nodig voor de koeler:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 434,90€ 434,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 239,89€ 239,89
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 133,98€ 133,98
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 850W€ 158,40€ 158,40
Totaal€ 967,17

Beste antwoord (via Juzzuts op 04-10-2024 00:06)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:47
TDP en verbruik.. Ja er zijn formules, maar ze betekenen voor consumenten niet veel. Want op consumentenborden zijn de instellingen verre van de standaard.
Bijvoorbeeld de Tweakers review van de Intel Core i7-14700K. TDP 125W. Werkelijk verbruik 343W in een kunstmatig hoge load test (Cinebench R23).
De AMD Ryzen 7 5800X3D in exact dezelfde review: TDP 105W, werkelijk 100W.
Intel gaat vaak heel, heel erg ruim over TDP heen de laatste jaren. AMD wat minder. Maar dat is een samenloop van omstandigheden. Moederbord fabrikanten die de instellingen veranderen om de CPU net iets sneller te laten zijn op hun bord t.o.v. de concurrentie etc. Dus kán een CPU meer stroom slurpen om sneller te zijn, dan zal dat gebeuren. Worden ze, zoals bij AM5, snel te heet dan zal dat niet veel toevoegen en blijft men op of onder TDP. Maar met betere koeling...

Als je alles instelt volgens de regeltjes die de fabrikant geeft zal TDP wel aardig kloppen. (Het werkt met klassen dus er kan gerust een 10-20W verschil in zitten).
Het is namelijk de Thermal Design Power, niet het maximale verbruik. TDP geldt voor een bepaalde 'normaal' in een bepaalde situatie.

Anyway, de gekozen AM4 CPU verbruikt niet veel en zal geen enkel probleem zijn qua voeding als die het nu ook al trekt.

Als de voeding onvoldoende zou kunnen leveren zou de PC crashen onder load. Dat kán problemen geven met corruptie van SSDs. Maar het is niet anders dan de reset gebruiken en daar maken we ons ook niet druk om. Als het een mindere voeding was geweest had ik me eerder druk gemaakt om crashes in idle met lager verbruik dan ze voor ontworpen waren. Dan kunnen sommige voedingen afsluiten omdat ze denken dat de PC uit gaat. Maar nogmaals, met deze voeding zou ik me daar niet druk om maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Crahsystor op 03-10-2024 20:08 . Reden: Hele reden waarom ik begon te reageren vergeten 8)7 ]

Addicted to silent computing

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:21
Voort bordurend op je AM4 opzet,
Je kunt besparen op je geheugen set, https://tweakers.net/pric...-v-f4-3600c18d-32gvk.html, er is volgens mij ook een cas19 variant die nog goedkoper is. Trager geheugen in combinatie met een x3d cpu scheelt maar iets van 1a3% in prestaties.

De voeding zou ik nog niet doen, die voeding werd destijds veel geadviseerd en het vermogen van de cpu's blijveb hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
PCPartPicker geeft wel aan dat het verbruik hoger is bij de 5700x3d. Tdp is bijvoorbeeld ook 40W hoger. Kijk ik dan misschien verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
Juzzuts schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:21:
PCPartPicker geeft wel aan dat het verbruik hoger is bij de 5700x3d. Tdp is bijvoorbeeld ook 40W hoger. Kijk ik dan misschien verkeerd?
Je kijkt niet verkeerd maar het werkelijk verschil is misschien een paar watt. En dan in het voordeel van de x3D. Kijk bij onderstaande vergelijking eens onder Stroomverbruik systeem, Processor temperatuurtest.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/2028570;1390258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
Wat een verschil met de tdp! Ok snap er niks van, want wat genereert een processor nou anders dan warmte? Wat is die verhouding in tdp dan vreemd... Wist dat er tussen intel en amd rare dingen zaten, maar tussen 2 generaties had ik nooit verwacht.

Thanks voor het erop wijzen! Toch vind ik het wel spannend.. kan een te magere voeding componenten kapot maken?

Voor 250€ is het een no-brainer, denk ik?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
TDP en verbruik.. Ja er zijn formules, maar ze betekenen voor consumenten niet veel. Want op consumentenborden zijn de instellingen verre van de standaard.
Bijvoorbeeld de Tweakers review van de Intel Core i7-14700K. TDP 125W. Werkelijk verbruik 343W in een kunstmatig hoge load test (Cinebench R23).
De AMD Ryzen 7 5800X3D in exact dezelfde review: TDP 105W, werkelijk 100W.
Intel gaat vaak heel, heel erg ruim over TDP heen de laatste jaren. AMD wat minder. Maar dat is een samenloop van omstandigheden. Moederbord fabrikanten die de instellingen veranderen om de CPU net iets sneller te laten zijn op hun bord t.o.v. de concurrentie etc. Dus kán een CPU meer stroom slurpen om sneller te zijn, dan zal dat gebeuren. Worden ze, zoals bij AM5, snel te heet dan zal dat niet veel toevoegen en blijft men op of onder TDP. Maar met betere koeling...

Als je alles instelt volgens de regeltjes die de fabrikant geeft zal TDP wel aardig kloppen. (Het werkt met klassen dus er kan gerust een 10-20W verschil in zitten).
Het is namelijk de Thermal Design Power, niet het maximale verbruik. TDP geldt voor een bepaalde 'normaal' in een bepaalde situatie.

Anyway, de gekozen AM4 CPU verbruikt niet veel en zal geen enkel probleem zijn qua voeding als die het nu ook al trekt.

Als de voeding onvoldoende zou kunnen leveren zou de PC crashen onder load. Dat kán problemen geven met corruptie van SSDs. Maar het is niet anders dan de reset gebruiken en daar maken we ons ook niet druk om. Als het een mindere voeding was geweest had ik me eerder druk gemaakt om crashes in idle met lager verbruik dan ze voor ontworpen waren. Dan kunnen sommige voedingen afsluiten omdat ze denken dat de PC uit gaat. Maar nogmaals, met deze voeding zou ik me daar niet druk om maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Crahsystor op 03-10-2024 20:08 . Reden: Hele reden waarom ik begon te reageren vergeten 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
Misschien nog ten overvloede, maar wat verwachten jullie van de support met het moederbord? Gaat de CPU en RAM daarop werken? Deze items worden namelijk niet vernoemd op de support pagina.

[ Voor 20% gewijzigd door Juzzuts op 05-10-2024 01:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1987
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 21:53
Crahsystor schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:04:
...

...
Ik voel me even zo vrij om mee te liften en een vraag te stellen. Vanwaar de enorme psu vereisten die bij videokaarten gegeven worden? Want als mijn gpu 2 x 6+2 poorten heeft, kan hij toch niet meer gebruiken dan 150 + 150 + 75 =375 watt? Met een cpu die rond de 100 watt verbruikt, lijkt me dat je toch echt genoeg moet hebben aan 600 watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
Benjamin1987 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

Ik voel me even zo vrij om mee te liften en een vraag te stellen. Vanwaar de enorme psu vereisten die bij videokaarten gegeven worden? Want als mijn gpu 2 x 6+2 poorten heeft, kan hij toch niet meer gebruiken dan 150 + 150 + 75 =375 watt? Met een cpu die rond de 100 watt verbruikt, lijkt me dat je toch echt genoeg moet hebben aan 600 watt
Deels omdat sommige GPU enorme pieken hebben, ver boven normaal verbruik. Beetje zoals CPU's tegenwoordig doen. Maar een goede voeding is daar op gebouwd. Om klachten over de videokaart 'die mijn computer laat crashen' te voorkomen, wordt gewoon veel meer aangeraden. Goedkope voeding, veel meer vermogen en de gebruiker is blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1987
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 21:53
Crahsystor schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Deels omdat sommige GPU enorme pieken hebben, ver boven normaal verbruik. Beetje zoals CPU's tegenwoordig doen. Maar een goede voeding is daar op gebouwd. Om klachten over de videokaart 'die mijn computer laat crashen' te voorkomen, wordt gewoon veel meer aangeraden. Goedkope voeding, veel meer vermogen en de gebruiker is blij.
Ik ben net even het konijnenhol ingedoken en je hebt inderdaad gelijk: er is soms een groot verschil tussen gemiddelden en 'spikes'. Soms, bij high end kaarten, kunnen power spikes tot wel dik 2 keer zoveel vermogen vragen. Psu's kunnen dit enigszins aan, maar afhankelijk van de kwaliteit en form factor kan dit een probleem geven. Boeiende materie en ik realiseer me dat ik waarschijnlijk een zwaardere voeding nodig heb 😅

Dank voor je reactie!
Pagina: 1