mijn .online domein gebruiken op mijn NAS (DS1522+)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 23:40
Beste tweakers,

Ik zou graag tips, en tricks vanuit jullie kant willen.

Heb me een prive domein gekocht via vimexx.nl een .online domein, dit is bedoeld voor mijn familie te gebruiken. Momenteel is het gekoppeld aan mijn vimexx, bedrijfs hosting. Dit wil ik ontkoppelen en verder gaan op mijn NAS die wel prive is een DS1522+ als ik het me nog goed herinner.

wat zou de beste en veiligste manier zijn om dit op te zetten?

VIMEXX, zelf kon me niet helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door theduke1989 op 03-10-2024 09:30 ]

Beste antwoord (via theduke1989 op 03-10-2024 13:14)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet zelf mail gaan hosten op je consumentenverbinding. Neem dan en goedkoop hostingabonnementje met onbeperkte IMAP boxen oid. De kans is enorm groot dat je mails niet eens aankomen, ook niet met juiste SPF, DKIM en DMARC omdat je geen reputatie hebt.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DNS bij VIMEXX aanpassen en verwijzen naar je privé IP-adres dmv een A-record. Of beter: een DDNS-'server' draaien op je Synology en vervolgens een CNAME-record bij VIMEXX aanmaken (door die DDNS blijft het geheel ook werken als je ineens een ander IP-adres toegewezen krijgt).

Maar... Eigenlijk moet je dit niet zo willen. Is het puur voor familie? Dan kun je veel beter een VPN (bijvoorbeeld Wireguard) installeren. Op die manier hangt het veel veiliger aan het internet.

Mocht je toch voor een 'directe' route gaan, verdiep je dan ook in reverse proxy, geoblock en fail2ban. Dan kun je ook het beste Cloudflare voor je DNS-records gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 02-10-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat wil je überhaupt gaan aanbieden via dat domein aan diensten voor familie?

En 10j oude NAS is wellicht niet het meest optimale centrum daarvoor, maar dat ligt even aan de use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:32
theduke1989 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:30:
wat zou de beste en veiligste manier zijn om dit op te zetten?
Dit ligt eraan wat er op de nas staat wat je wil delen.

Als het http/https-zaken zijn die in de browser werken zou je een Cloudflare Zero Trust tunnel overwegen. Daar heb je nauwelijks configuratiewerk aan en is een veilige manier om services op een NAS op het internet beschikbaar te maken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
nelizmastr schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:47:
Wat wil je überhaupt gaan aanbieden via dat domein aan diensten voor familie?

En 10j oude NAS is wellicht niet het meest optimale centrum daarvoor, maar dat ligt even aan de use case.
Ik heb nog een slot vrij voor een extra HDD en heb 8TB vrij dus kan nog veel doen.

En zou die .online domein prive willen gebruiken.

Is een DS1522+ (twee kaartjes oud) verkeerd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
FredvZ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Dit ligt eraan wat er op de nas staat wat je wil delen.

Als het http/https-zaken zijn die in de browser werken zou je een Cloudflare Zero Trust tunnel overwegen. Daar heb je nauwelijks configuratiewerk aan en is een veilige manier om services op een NAS op het internet beschikbaar te maken.
Heb dat gezien die Cloudflare zero.
Is niet alleen voor email.

Ik zou graag het domein puur voor email willen.momenteel. of kan dat ook via de tunnel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-05 09:01
theduke1989 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Heb dat gezien die Cloudflare zero.
Is niet alleen voor email.

Ik zou graag het domein puur voor email willen.momenteel. of kan dat ook via de tunnel?
Wat bedoel je hiermee? Wil je een emailserver gaan hosten op de synology en die voor andere mensen beschikbaar maken?

Of wil je jeeigennaam@jedomein.online gebruiken om mail te ontvangen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet zelf mail gaan hosten op je consumentenverbinding. Neem dan en goedkoop hostingabonnementje met onbeperkte IMAP boxen oid. De kans is enorm groot dat je mails niet eens aankomen, ook niet met juiste SPF, DKIM en DMARC omdat je geen reputatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:32
theduke1989 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:37:
Dat kan idd niet via zo'n tunnel.

Zelf e-mail verzorgen (zeker met SMTP) kent tegenwoordig een heleboel haken en ogen.
Lang niet elke provider staat het toe, het kost aardig wat energie om alle spam buiten de deur te houden en met een IP-adres dat als huisaansluiting te boek staat is de kans groot dat je op een blacklist terecht komt.

Als je een paar emailadressen beschikbaar wil stellen aan je familie kan je imho beter bij VIMEXX ook een mailpakket afnemen voor een paar euro per maand.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Flans schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Wil je een emailserver gaan hosten op de synology en die voor andere mensen beschikbaar maken?

Of wil je jeeigennaam@jedomein.online gebruiken om mail te ontvangen?
Dat laatste ja.
Wil een deel van de opslag op de NAS gebruiken voor email. Zou dan een server etc op willen zetten wat dan voor familie en vrienden bedoel is.

Maar de meeste raden af om dit thuis te hosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
FredvZ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Dat kan idd niet via zo'n tunnel.

Zelf e-mail verzorgen (zeker met SMTP) kent tegenwoordig een heleboel haken en ogen.
Lang niet elke provider staat het toe, het kost aardig wat energie om alle spam buiten de deur te houden en met een IP-adres dat als huisaansluiting te boek staat is de kans groot dat je op een blacklist terecht komt.

Als je een paar emailadressen beschikbaar wil stellen aan je familie kan je imho beter bij VIMEXX ook een mailpakket afnemen voor een paar euro per maand.
Zijn hun de goedkoopste, puur voor mail betaal ik 63€ per jaar voor 100gb.(Hosting pakket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-05 09:01
theduke1989 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Dat laatste ja.
Wil een deel van de opslag op de NAS gebruiken voor email. Zou dan een server etc op willen zetten wat dan voor familie en vrienden bedoel is.

Maar de meeste raden af om dit thuis te hosten ?
Als je alleen dat laatste wilt dan zou ik zoals @FredvZ voorstelt het lekker via de mail oplossing van vimexx laten lopen. Dat zal je een boel kopzorgen schelen waarschijnlijk.

Wat bedoel je met "Zou dan een server etc op willen zetten wat dan voor familie en vrienden bedoel is."? Is dat een server ook alleen voor de mail of wil je bijvoorbeeld zaken als nextcloud, jellyfin, plex of bitwarden mogelijk maken voor je familie en vrienden?
theduke1989 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Zijn hun de goedkoopste, puur voor mail betaal ik 63€ per jaar voor 100gb.(Hosting pakket)
Dat kan google je vast vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Toch maar een pakket genomen.

Bedankt.
Pagina: 1