Rare audio cutouts met sonos arc bij atmos vanaf bluray

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Sinds kort heb ik een sonos arc, dit werkt eigenlijk prima. Voor muziek, netflix e.d. is alles in orde.
Samen met de sub gen 2, en twee play 5 surround speakers.

Echter merk ik iets geks als ik afspeel van 4k bluray met de ub824, soms bij "breedbandig" geluid, zoals glasgerinkel in john wick, zit er een glitch in het geluid. Alsof er wat pakketjes verloren raken. Dit lijkt alleen bij atmos te gebeuren.

De bluray lionsgate intro doet dit gek genoeg ook al.
YouTube: Audio cutouts sonos arc playing atmos from bluray

Mijn tv, een philips 55oled708 staat op bypass en ik gebruik de originele sonos hdmi kabel en een (veel te dure) 8K kabel die ik bij de bluray speler heb gekocht in de hifi winkel. Daar verwacht ik niets geks, en het beeld valt ook niet weg ofzo.

Alle sonos zijn verbonden met LAN (gs308/rb5009), en de wifi is uitgeschakeld. Ik zie ook daadwerkelijk ~1800 kbps LAN verkeer bij het afspelen naar de twee play:5s gaan.

Waar moet ik gaan zoaken om dit op te lossen?
Of is de bitrate van 4k bluray gewoon te hoog voor sonos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou in elk geval allereerst eens proberen wat er gebeurt met een andere HDMI-kabel. Die hoeft inderdaad totaal niet duur te zijn, zolang hij de bandbreedte maar ondersteunt.

Begrijp ik dat je dus een Arc hebt en 2 Play 5 speakers als achterspeakers? Dan komen de Atmos-hoogtekanalen gewoon uit de Arc? Weet je zeker dat die goed ingesteld staat?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@Jorgen ok, ik heb twee nieuwe 8k kabels gekocht, dat hielp niet.
Ik heb met de output van de player gespeeld, er stonden nog wat audio settings op pcm, alles staat nu op bitstream. Dat hielp niet.
Ik heb de video van 4:4:4 naar 4:2:0 veranderd. Dat hielp niet.

Ik heb de tv van “meerkanaals (bypass)” naar “meerkanaals” gezet, dat hielp wel.

Het lijk dus een dingetje in de tv. Raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

jeroen3 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:42:
Dit lijkt alleen bij atmos te gebeuren.
"Atmos" is geen track zoals Dolby Digital (of tegenhanger DTS) dat wel is. Atmos is metadata die mee wordt gestuurd om de kanalen te laten berekenen. Deze metadata kan meegestuurd worden over Dolby Digital wat je ziet in Dolby Digital Plus bij streamingdiensten. Atmos kan ook meegestuurd worden bij Dolby TrueHD, iets wat je op fysieke media ziet. Beide Atmos, de laatste in een veel hogere bitrate, lossy vs lossless.

Kan je op de Sonos zien welke track deze binnen krijgt? Ben benieuwd of je inderdaad issues hebt met de alleen HD tracks.

Door de mindere bitrate heb je voor Dolby Digital Plus genoeg aan HDMI ARC, voor TrueHD heb je HDMI eARC nodig. HDMI eARC wat de TV, Sonos en kabel ondersteunen.

Tot zover de theorie.
jeroen3 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:56:
Hier loop ik ook vast. Handleiding van Philips stelt het volgende over jouw genoemde opties:
  • Multichannel: Select to output multichannel audio content (compressed multichannel sound signal) or stereo audio content to your audio playback devices.
  • Multichannel (bypass): Select to output Dolby Digital Plus or DTS content to your audio playback devices or Home theatre system.
De optie "Multichannel" doet mij door het woord "compressed" denken aan dat dit de setting is voor HDMI ARC. Voor uncompressed (TrueHD) heb je immers eARC nodig wat voor het gevoel de derde instelling dan zou zijn. Gevoel als in goed-beter-best, stereo-ARC-eARC. Echter zegt "Multichannel (bypass)" dat je dit nodig hebt voor codecs die over HDMI ARC kunnen. Voelt als overlap, geen meerwaarde.

Terugkomende op mijn eerdere vraag, kan je in de Sonos (app) zien welke track deze binnen krijgt. Ben benieuwd wat je nu binnen krijgt zonder issues/setting op "Multichannel" versus "Multichannel (bypass)" al dan met drop-outs/glitches.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@FeaR de sonos app meldt "Dolby Atmos"
Sonos support zegt in hun support dump "Dolby Atmost TrueHD MAT", dat komt wel overeen met wat de bluray speler aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

jeroen3 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:42:
Sonos support zegt in hun support dump "Dolby Atmost TrueHD MAT", dat komt wel overeen met wat de bluray speler aangeeft.
Dat is de track waar je issues mee hebt? Of zijn die issues nu weg met de huidige non-bypass setting?

Kan je nog zo'n Support Log doen als je via Netflix iets kijkt met Atmos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Op "meerkanaals" zegt de sonos app wel dolby atmos, maar komt er geen geluid uit de surrounds.
Ik ga er even vanuit dat bypass een optie is van de mediachipset in de tv dus dat philips daar weinig aan kan verprutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
De conclusie van sonos support is dat blu-ray speler soms niet-ondersteunde DTS data stuurt.

Een uur aan de telefoon geweest, veel geprobeerd en diagnostiek opgestuurd. Dus dat is op zich wel netjes.

Ik denk zelf dat de lossless datastream van de blu-ray wat overbelasting veroorzaakt in sommige breedbandige (lastig comprimeerbare) audio effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

jeroen3 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:56:
@Jorgen ok, ik heb twee nieuwe 8k kabels gekocht, dat hielp niet.
Ik heb met de output van de player gespeeld, er stonden nog wat audio settings op pcm, alles staat nu op bitstream. Dat hielp niet.
Ik heb de video van 4:4:4 naar 4:2:0 veranderd. Dat hielp niet.

Ik heb de tv van “meerkanaals (bypass)” naar “meerkanaals” gezet, dat hielp wel.

4:4:4 en 4:2:0 gaan over de chroma subsampling van de verschillende kleuren, dus dat zou ook niks moeten uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

jeroen3 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:37:
De conclusie van sonos support is dat blu-ray speler soms niet-ondersteunde DTS data stuurt.

Een uur aan de telefoon geweest, veel geprobeerd en diagnostiek opgestuurd. Dus dat is op zich wel netjes.

Ik denk zelf dat de lossless datastream van de blu-ray wat overbelasting veroorzaakt in sommige breedbandige (lastig comprimeerbare) audio effecten.
Daarom zit er op elke schijf ook een standaard basis geluidscodec op zodat iedere geluidsset, of dit nu stereospeakertjes in een laptop zijn, of 7.2.6 in je atmossetup, het altijd werkt om een fatsoenlijke geluidstracxk te horen.

Wat gebeurt er als je bij het hoofdmenu van je blu-ray voor een ander audiospoor kiest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

jeroen3 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:37:
Issues met Atmos wat toch echt van Dolby is en niet van DTS. Als dat zo zou zijn dan zou de Blu-rayspeler random van Dolby Digital naar DTS switchen. En welke niet ondersteunde DTS? DTS wordt minder en minder ondersteunt maar zowel de Philips TV als Sonos ARC ondersteunen DTS. Dit antwoord is voor mij niet logisch.
Zoals aangegeven, als het probleem alleen voordoet bij TrueHD dan is die conclusie plausibel. Vraag is alleen wel waardoor het komt omdat alle apparatuur in de keten voldoet aan de eARC standaard.
Panasonic DP-UB824? Die heeft dual HDMI Out. Sluit eens apart aan, Video Out op de Philips en Audio Out op Sonos. Zet je de Philips TV als hub voor audio buiten spel. Is het probleem weg dan lijkt het issue inderdaad in de TV te zitten. Is het probleem er nog neigt het naar probleem in de Sonos, of toch de kabels....

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 04-10-2024 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@Jorgen ik had de beeldsettings veranderd en ook dolby vision en hdr uitgezet om wat processing te verlichten, maar dat was een gok van mij.

@FeaR ik zeg atmos want dat is zo'n beetje de enige info die de sonos app aan de gebruiker geeft. De player geeft aan TrueHD 7.1. En dat ziets sonos support ook. Ik gok dat er een issue zit in sonos maar ze natuurlijk nooit gaan toegeven dat het een issue bij hun is.

@Jorgen Op een andere audiospoor zoals spaans 5.1 is er geen probleem, maar dat is geen lossless spoor en is de bitrate van disc <1 Mbps, en niet ~5 met pieken van 7 mbps als het uitvalt.

Helaas accepteert de sonos de audio hdmi output van de ub824 niet. En ja ik heb deze aangezet.

Hier nog een voorbeeld:
YouTube: eARC audio glitch john wick 3

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 04-10-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@jeroen3 je hebt het in elk geval weer uitgesloten tijdens het troubleshooten (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

jeroen3 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:34:
Helaas accepteert de sonos de audio hdmi output van de ub824 niet. En ja ik heb deze aangezet.
Google vertelt mij inderdaad dat de Sonos alleen via HDMI (e)ARC werkt. De HDMI op Sonos blijkt geen volwaardige HDMI in, was wel mijn aanname.

Pagina: 1