Ontkalken Quooker Pro3 VAC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
Beste mede-tweakers,

Ik heb een Quooker Pro3 VAC icm een Nordic single tap kraan. De installatie is in 2016 gebeurd door de vorige bewoners. Mijn vermoeden is dat er nooit onderhoud is gepleegd.

Reden dat ik erin ben gaan duiken is dat ik sinds kort dagelijks storingen heb. De welbekende 4x knipper storing. Een reset werkt vaak wel weer tijdelijk. Dus de rest werkt allemaal wel, water wordt heet. Spettert wel wat, maar dat geloof ik wel en heeft er misschien ook wel mee te maken(?). Na wat uitzoekwerk lijkt het erop dat de binnenkant vermoedelijk vol kalk zit.

Een los hitac filter kun je tegenwoordig niet meer los kopen, maar je moet gelijk een heel nieuw binnenwerk kopen. In dit geval kost de Onderhoudsset "PRO3 EQ"
€ 150. Wat ik heel vreemd vind en aanvoelt als geldklopperij. Als het wél een reden heeft hoor ik het graag.

Mijn idee is om de boel open te maken en het geheel grondig te reinigen en ontkalken. Zowel het reservoir, het hitte element en het bestaande hitac filter.

Voordat ik de boel ga open schroeven toch een paar vragen waar ik niet direct een antwoord op kon vinden:

- heeft iemand ooit eens een hitac filter open gemaakt om te zien wat erin zit of een hitac filter wel eens gereinigd? Ik was van plan deze 'gewoon' in een badje azijn te leggen, maar nergens iets van kunnen vinden
- kan ik de bestaande pakkingen en ringetjes hergebruiken na het reinigen?
- zijn er nog andere zaken waar ik op moeten letten?

Als het toch niet lukt om wat voor reden dan ook kan ik altijd nog zo'n set kopen, maar liever niet natuurlijk :+

Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door KoningPaulus op 02-10-2024 20:40 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat komt omdat er vaak meer aan de hand is dan alleen de ketel schoonmaken.
Vaak nadat ik de ketel opende was alleen een filter vervangen niet genoeg.
Vandaar dat Quooker er mee is gestopt.

Toen ik in de fabriek was heb ik mijn ongenoegen ook geuit 😉
Maar het argument van hun dat er ongebruikte servicesets retour kwamen was wel een puntje.

Daarnaast, bij een ander merk moet je gewoon een nieuwe ketel van €600+ elke 6-8 jaar kopen...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-05 16:10
Wellicht te laat, maar misschien heb je er nog wat aan.

Heb er ook met Quooker over gesproken waarom het setje niet meer geleverd word.

Ze gaven mij aan dat mensen de ketel legen en het filter vervangen, en vervolgens denken dat dat al het onderhoud is. Vervolgens is het probleem niet opgelost en krijgt Quooker gezeur. Begrijpelijk, want er is net een service set gebruikt, wat geld heeft gekost.

Het element heeft een klein pijpje op de plek waar het water er in komt. Dit is eerst een slang, dan een klein pijpje, en gaat in de tank over naar een kunststof slangetje naar helemaal onder in de tank, om vervolgens het koude water rustig in te laten stromen.

Het kleine pijpje tussen de rvs slang en het plastic slangetje gaat dicht zitten met kalk. Juist dit moet schoon en is heel lastig.

Ik heb dit pijpje met een klein boordje handmatig weer toegangkelijk gemaakt.

Tot nu geen problemen meer gehad met onze Quooker. Goeie test is trouwens even meten hoe lang het duurt voor je 1L water tapt. Dit duurde bij ons 35sec, en nu nog maar 15sec

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoningPaulus
Ik heb de boel uit elkaar gehaald en het filter in een badje azijn gelegd (al bleek dit na openen alleen vol te zitten met (actieve) koolstof, verder geen stoffen filters of iets dergelijks. En het hele element in de azijn gehangen, dus ook het stukje wat jij noemt. De overgang van pijpje naar slangetje. Dit heb ik overigens niet los gehad. Er zat bijna geen kalk in. Op YT zie je dat men handen vol kalk eruit schept, daar was hier absoluut geen sprake van. Zie foto's. Geen waterontharder in huis trouwens.

Na dit "onderhoud" kwam de storing de eerste weken ongeveer 1x per week terug. Al een hele verbetering tov 1x per dag. Maar inmiddels gaat het vaker 2-3 weken achter elkaar goed. Dus al far so good. Voorlopig gaat er nog geen nieuw binnenwerk in.

Mocht hij weer vaker in de storing schieten zal ik hetzelfde eerst proberen en ook dat slangetje bekijken, goede tip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/118OOV0VZK80u5vg6SryFNbYj6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRtHJEtYjeeCqDkjt2mmaa5O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8D8vgk01IYvDwebHZ9hCOklubfY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVIwRZtSDboxxq63cqJQerhM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCZz1LhLJGCNMt0bKU010_vYZmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHftLiVLVCLoSSUANx336mzP.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 42% gewijzigd door KoningPaulus op 17-12-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:30
Ik ben er ook mee bezig geweest vanwege lauw water uit de kraan. Maar ik krijg 6 van de 8 schroeven op de Quooker niet los, die lijken muurvast te zitten (hij komt uit 2016 en vorige bewoners hebben geen onderhoud gedaan). Iemand nog tips daarvoor?

Hebben jullie de perlator ook losgemaakt en schoongemaakt? Ik heb geen idee hoe ik die los krijg van de Nordic single tap. Misschien toch maar een monteur laten komen van Quooker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
Just smile schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:17:
Ik ben er ook mee bezig geweest vanwege lauw water uit de kraan. Maar ik krijg 6 van de 8 schroeven op de Quooker niet los, die lijken muurvast te zitten (hij komt uit 2016 en vorige bewoners hebben geen onderhoud gedaan). Iemand nog tips daarvoor?

Hebben jullie de perlator ook losgemaakt en schoongemaakt? Ik heb geen idee hoe ik die los krijg van de Nordic single tap. Misschien toch maar een monteur laten komen van Quooker.
Even wd40 op de schroeven spuiten en laten intrekken, daarna zal dat prima moeten gaan.

Perlator even een boterham/zipzakje met azijn omheen vastmaken (elastiek bijv.) Dan kan de boel even ontkalken en kun je hem er daarna makkelijk afdraaien. Minstens een uur laten zitten.

• Just smile
KoningPaulus schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:31:
[...]

Even wd40 op de schroeven spuiten en laten intrekken, daarna zal dat prima moeten gaan.

Perlator even een boterham/zipzakje met azijn omheen vastmaken (elastiek bijv.) Dan kan de boel even ontkalken en kun je hem er daarna makkelijk afdraaien. Minstens een uur laten zitten.
Bedankt voor de tips, ga ik morgen eens uitvoeren. Alleen afdraaien van de perlator snap ik niet helemaal. Die zit in de kraan zelf toch? Vraag me af waar ik aan moet draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgeFVSwocs0f_G_V9u2tbtAhIqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4oA5pIlpBp59p99yNWZmZEj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Just smile schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:21:
[...]

Bedankt voor de tips, ga ik morgen eens uitvoeren. Alleen afdraaien van de perlator snap ik niet helemaal. Die zit in de kraan zelf toch? Vraag me af waar ik aan moet draaien.

[Afbeelding]
Het laatste stukje waar het water uit komt heet de perlator. Daar zit het zeefje in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just smile
Hier is het gelukt (met dank aan @KoningPaulus ) om alles los te schroeven. Ik heb een service set besteld en hij werkt weer goed! Zelfs het koude water voelt kouder aan dan voorheen.

Tip met wd40 en even laten intrekken was dus de gouden tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-06 10:16
KoningPaulus schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:09:
Ik heb de boel uit elkaar gehaald en het filter in een badje azijn gelegd (al bleek dit na openen alleen vol te zitten met (actieve) koolstof, verder geen stoffen filters of iets dergelijks.
Kan je actieve kool dan reinigen met azijn? Ik ben niet natuurkundig onderlegd, maar het klinkt zo onlogisch.
Kan je, nu je hem open heb gehad, inschatten of je van die HiTAC filter het actieve kool kan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
olettinga schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Kan je actieve kool dan reinigen met azijn? Ik ben niet natuurkundig onderlegd, maar het klinkt zo onlogisch.
Kan je, nu je hem open heb gehad, inschatten of je van die HiTAC filter het actieve kool kan vervangen?
Geen idee, het is gewoon koolstof in mijn ogen en geen idee of het azijn iets met het koolstof gedaan heeft. Het kraanwater in NL is van dusdanige kwaliteit dat je een filter niet nodig hebt m.i.. Je gewone kraanwater is ook "ongefilterd" immers. Maar ja, als je er waarde aan hecht. Ik zou geen nieuw hitac filter kopen maar de bestaande open maken en vervangen voor ander houtskool. Stukken goedkoper.

Overigens goed om te vermelden dat sinds deze 'fix' mijn quooker maar 1x per 2 weken nu in diezelfde storing schiet. Een verademing. Mocht het toch weer toenemen probeer ik eerst weer de boel te ontkalken, en anders een nieuw binnenwerk / en/of nieuwe boiler regelen.

[ Voor 15% gewijzigd door KoningPaulus op 18-02-2025 21:38 ]

Pagina: 1