Koptelefoon stuk (x2), welke nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 10:43
Een aantal jaren geleden heb ik een Steelseries Arctis 7 headset gekocht. Prima ding en heeft altijd goed gewerkt, tot ergens in augustus. Uit het niets deed mijn microfoon het niet meer, terwijl ik op dat moment aan het bellen was. Ik heb destijds tweedehands een nieuwe gekocht, sinds afgelopen maandag is mijn "nieuwe" ook stuk met exact hetzelfde probleem. Ik vraag mij enorm af of het niet een softwareprobleem is, maar zelfs als dat zo is heb ik nu toch iets nieuws nodig.

Groot voordeel van de headset die ik had is dat de USB dongle een line in en line out heeft. Daardoor kan ik mijn speakers aansluiten op de dongle en in Windows instellen dat het geluid altijd via de koptelefoon gaat. Als ik de koptelefoon aan zet wordt het geluid automatisch omgezet naar de koptelefoon, andersom gaat het geluid automatisch over de speakers als ik de koptelefoon uit zet. Ik hoef dus nooit in Windows te prutsen met audio output.

De headset die ik had heeft ook een vorm van noise suppression, waardoor vrijwel alleen geluid uit mijn mond daadwerkelijk opgepikt wordt. Mijn oude headset had ook een knop om het volume van het spel en "voice" apart te regelen, maar die optie heb ik eigenlijk nooit echt gebruikt.

Ik zoek een?
- Draadloze headset
- Noise suppression (voor microfoon)
- Automatisch wisselen tussen headset of speaker output

Wat is je budget?
Tja, lastig. Deze was destijds ongeveer €150 en hoewel ik dat veel geld vind zou ik het er wel weer aan uitgeven. Liefst minder, het is tenslotte maar een headset.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruikte mijn huidige headset voor mijn werk (Teams meetings), maar ook als gaming headset.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de hele Steelseries collectie bekeken, maar het idee van line in/out lijkt niet meer te bestaan bij de goedkopere opties. Ik heb nog bedrade opties gevonden die dit wel bieden, maar ik vind draadloos erg prettig. Ik sta open voor andere merken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Het zou wel prettig zijn als ik dan niet weer allemaal software moet installeren, de Steelseries software is mij eigenlijk ook een doorn in het oog.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:15

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Heb je al bij de alternatieven gekeken en in de Pricewatch?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Uiteraard, maar vrijwel iedere headset komt tegenwoordig met een USB dongle zonder inputs. Het is natuurlijk best mogelijk dat die dingen het softwarematig oplossen, maar hoe zoek ik daarop? Ik ken toevallig iemand die een Steelseries Arctis 1 heeft, die heeft ook zo'n dongle en die schakelt niet automatisch tussen speakers en headset. Zijn oplossing is dat hij geen speakers heeft, dat is voor mij niet werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:56:
Heb je al bij de alternatieven gekeken en in de Pricewatch?
Daar is een filter voor line-out op de USB dongle? Want dat is een hele handige feature, die ze helaas bij hun nieuwe headsets eruit hebben gehaald, behalve hun duurdere Arctis Pro / Nova Pro.

Overigens naar het schijnt werkt de chat mix bij de nieuwe met usb-c dongle ook alleen met software geinstalleerd. Gezien ik hem ook op mijn werk laptop gebruik is dat niet handig.

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 02-10-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Sissors schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Daar is een filter voor line-out op de USB dongle? Want dat is een hele handige feature, die ze helaas bij hun nieuwe headsets eruit hebben gehaald, behalve hun duurdere Arctis Pro / Nova Pro.

Overigens naar het schijnt werkt de chat mix bij de nieuwe met usb-c dongle ook alleen met software geinstalleerd. Gezien ik hem ook op mijn werk laptop gebruik is dat niet handig.
Er zijn in elk geval allerlei filters mbt aansluitingen. Mocht je deze specifieke missen, dan kun je dat bij Pricewatch als idee aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Er zijn in elk geval allerlei filters mbt aansluitingen. Mocht je deze specifieke missen, dan kun je dat bij Pricewatch als idee aangeven.
Gezien enkel een paar Steelseries headsets dat hebben, vermoed ik niet dat ze het als filter gaan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Sissors schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:13:
[...]

Gezien enkel een paar Steelseries headsets dat hebben, vermoed ik niet dat ze het als filter gaan toevoegen.
Vragen kan geen kwaad. Zeker niet als je het unieke belang ervan kunt aangeven.

Als ik zoek op wireless headset with line in and line out dan kom ik in elk geval een Reddit topic tegen waar Audeze Morbius en Audeze Penrose als alternatief geadviseerd worden. Deze zijn weliswaar een stuk duurder, maar kennelijk bieden meer merken dit.

Is er als alternatief mogelijk dat er een 'gewone' wireless headset gekozen wordt, die dan aangesloten wordt op een ander apparaatje (amp, dac, mixer, etc) dat deze functionaliteit biedt? In dat geval komen veel meer hoofdtelefoons in aanmerking.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 02-10-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Jorgen schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Dat filter is helaas te breed, mijn huidige headset heeft bijvoorbeeld ook een 3,5mm aansluiting op de koptelefoon zelf. Er is wel een filter "3,5mm aansluiting", maar je kunt niet specifiek aangeven waar je die voor wilt kunnen gebruiken.
Is er als alternatief mogelijk dat er een 'gewone' wireless headset gekozen wordt, die dan aangesloten wordt op een ander apparaatje (amp, dac, mixer, etc) dat deze functionaliteit biedt? In dat geval komen veel meer hoofdtelefoons in aanmerking.
Dat is wat mij betreft ook prima, maar de meeste headsets hebben een usb dongle. Dat lijkt mij een lastige combinatie met een bestaand apparaat, maar als je ideeën hebt hoor ik ze graag.

[ Voor 30% gewijzigd door BRAINLESS01 op 02-10-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
Ik heb van ellende maar een Steelseries Arctis 1 gekocht (ik had de 7), met het idee dat het wireless protocol waarschijnlijk toch hetzelfde is. Dat idee klopt, maar helaas gebruikt Steelseries de wireless dongle om te bepalen welke koptelefoon verbonden is. De nieuwe koptelefoon wordt dus gezien als de Arctis 7, met direct een "critical update" omdat de versie natuurlijk anders is. Dat is vragen om problemen, dus ik gebruik hem nu met de dongle die erbij hoort, zonder Line IN.

Als ik nu de koptelefoon aan zet blijft het geluid over de speakers gaan, en andersom als ik het geluid instel om via de koptelefoon te gaan hoor je gewoon niks meer als je die uit zet. Het is 2024, is het echt teveel gevraagd dat Windows zelf het juiste apparaat kiest op basis van of mijn koptelefoon aan staat? Hoe doen jullie dat? Ik heb niet zoveel zin om weer dagelijks met mijn audio instellingen te klooien, zoals ik dat vroeger ook deed. Ben ik de enige die daar problemen mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:47
BRAINLESS01 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:06:
...
Als ik nu de koptelefoon aan zet blijft het geluid over de speakers gaan, en andersom als ik het geluid instel om via de koptelefoon te gaan hoor je gewoon niks meer als je die uit zet. Het is 2024, is het echt teveel gevraagd dat Windows zelf het juiste apparaat kiest op basis van of mijn koptelefoon aan staat? Hoe doen jullie dat? Ik heb niet zoveel zin om weer dagelijks met mijn audio instellingen te klooien, zoals ik dat vroeger ook deed. Ben ik de enige die daar problemen mee heeft?
Ik kan me dit wel voorstellen.
Volgens mij is Windows niet echt slim, als het gaat om de juiste input en output selecteren.
Bij mij wil ie ook nog wel eens geluid naar mijn monitor sturen...
Wellicht als je een toetsenbord met macro knoppen hebt (of een StreamDeck ofzo) dat je makkelijk kan wisselen (met de druk op 1 knop) tussen je verschillende gewenste geluidsinstellingen?

Zelf heb ik een Soundblaster X4 gekocht met het idee dat ik dan wat fysieke knoppen heb om het een en ander te regelen.
Maar ja, mijn gaming headset heeft zijn eigen USB dongle, dus die kan ik dan weer niet bedienen via de X4.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1