Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-03 09:19
Hallo Mede tweakers,

Ik wil mijn eigen router aanschaffen en deze te laten vervangen voor de Experiabox.
Het hoeft geen Wi-Fi te hebben omdat ik een Mesh netwerk wil gaan gebruiken.

Ik zelf zat tussen deze 2 router te twijfelen:

1. TP-link ER707-M2
2. Protectli V1410

Ik wil dat mijn router 2,5GB poorten heeft zodat mij intern netwerk op 2,5Gbit/s zit, ik heb een gigabit glasvezel verbinding die binnen komt.

Mijn mesh netwerk wou ik graag met de TP-link BE 85 doen.

Ik weet dat 2,5Gbit overkill kan wezen maar meer dan dat ga ik niet nodig hebben *whisful thinking*

Ik hoop dat dit een goeie keuze is, en of ik moet oppassen voor valkuilen en dergelijke. alternatieven zijn ook altijd welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:37
Waarom niet de TP-link BE 85 als router gebruiken?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
Omdat de TP-Link Deco BE85 een mesh wifi is, en niet zozeer een router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

choastech schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:51:
Omdat de TP-Link Deco BE85 een mesh wifi is, en niet zozeer een router.
De mesh systemen hebben allemaal routerfunctie ingebakken, net zoals de Experiabox die je niet wilt gebruiken.

Misschien even een stap terug:

Wat wil je met je router doen dat de Experia (welke heb je?) en BE85 niet kunnen? Op basis daarvan kunnen we je gericht adviseren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
dion_b schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

De mesh systemen hebben allemaal routerfunctie ingebakken, net zoals de Experiabox die je niet wilt gebruiken.

Misschien even een stap terug:

Wat wil je met je router doen dat de Experia (welke heb je?) en BE85 niet kunnen? Op basis daarvan kunnen we je gericht adviseren.
Ik heb nu een Experia V12, niet kunnen? BE85 is gewoon een Mesh netwerk met een wired backhaul. Want zover ik weet is een mesh netwerk gewoon access points met een wired en/of een wireless backhaul die met elkaar verbonden zijn.

Ik wil gewoon dingen segmenteren, sommige dingen zijn beter in andere dingen dan dat je ze het moet laten doen.

Wat ik ermee wil is Vlan's opzetten binnen mijn netwerk, mac filtering toepassen en het hoeft voor mij er niet flits eruit te zien zoals sommige game routers. Ik zit namelijk ook te kijken voor een TP-Link Omada switch and wil graag dat mijn switch en router op/via 1 plek te benaderen te zijn. en niet voor elk stukje netwerk een aparte app, link of programmatje nodig te hebben.

en wellicht in de toekomst misschien load balancing toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

choastech schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Ik heb nu een Experia V12, niet kunnen? BE85 is gewoon een Mesh netwerk met een wired backhaul. Want zover ik weet is een mesh netwerk gewoon access points met een wired en/of een wireless backhaul die met elkaar verbonden zijn.
Mesh is wireless backhaul. Met wired backhaul zijn het gewoon AP's met een functie die je niet gebruikt.
Ik wil gewoon dingen segmenteren, sommige dingen zijn beter in andere dingen dan dat je ze het moet laten doen.
Niet bepaald een steekhoudend argument. Je hebt minimaal nodig wat voldoet aan je eisen. Als dat allemaal op een enkel kastje kan scheelt het je kosten in aanschaf, in verbruik en moeite in beheer van nog een kastje erbij.

Maar...
Wat ik ermee wil is Vlan's opzetten binnen mijn netwerk, mac filtering toepassen en het hoeft voor mij er niet flits eruit te zien zoals sommige game routers. Ik zit namelijk ook te kijken voor een TP-Link Omada switch and wil graag dat mijn switch en router op/via 1 plek te benaderen te zijn. en niet voor elk stukje netwerk een aparte app, link of programmatje nodig te hebben.

en wellicht in de toekomst misschien load balancing toepassen.
OK, VLANs zijn inderdaad een toepassing die je niet kunt met de Experia 12 of de BE85.

Gelijk wel de vraag waarom je dan voor de BE85 wilt gaan aangezien die ook op de WLAN geen VLANs ondersteunt. Juist als je met Omada wilt werken ligt het veel meer voor de hand om Omada AP's te nemen - die kun je vanuit zelfde plek beheren en ondersteunen wel de VLANs en andere functionalteiten die met Omada kunnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:11
In jouw situatie investeren in een complete omada setup.

Omada router + acces points.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:43
Maak je gebruik van kpn IPTV? Dan moet je de TPLink ER707 skippen want die heeft geen benodigde DHCP optie op de WAN poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
dion_b schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

Mesh is wireless backhaul. Met wired backhaul zijn het gewoon AP's met een functie die je niet gebruikt.

[...]

Niet bepaald een steekhoudend argument. Je hebt minimaal nodig wat voldoet aan je eisen. Als dat allemaal op een enkel kastje kan scheelt het je kosten in aanschaf, in verbruik en moeite in beheer van nog een kastje erbij.

Maar...

[...]

OK, VLANs zijn inderdaad een toepassing die je niet kunt met de Experia 12 of de BE85.

Gelijk wel de vraag waarom je dan voor de BE85 wilt gaan aangezien die ook op de WLAN geen VLANs ondersteunt. Juist als je met Omada wilt werken ligt het veel meer voor de hand om Omada AP's te nemen - die kun je vanuit zelfde plek beheren en ondersteunen wel de VLANs en andere functionalteiten die met Omada kunnen.
Om de reden dat de Omada AP's alleen aan de plafond gemonteerd kan worden en ik niet mooi vind om deze AP's op bijv. mijn vensterbank te leggen, en daarin is dit een mooie tussen oplossing, ik wil namelijk graag Wi-Fi 7 en dan kan ik alleen kiezen voor ceiling mounted AP's... Wacht, ik bedenk me net ik zou dan net zo goed aan de muur kunnen hangen in de woonkamer, of wordt dat niet geadviseerd? Want anders zou ik nog steeds voor de BE 85 gaan. alleen mijn zolder wordt interresant omdat daar geen kabel (behalve stroom) naar boven loopt dus zou ik een lelijke oplossing moeten toepassen om het naar boven te krijgen.

Of de dekking moet dusdanig zijn (mijn woning heeft alleen beton vloer voor de rest gewoon gemetseld de woning stamt uit '69)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
sambaloedjek schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:03:
Maak je gebruik van kpn IPTV? Dan moet je de TPLink ER707 skippen want die heeft geen benodigde DHCP optie op de WAN poort.
Nee, alleen internet. IPTV hebben wij niet. Maar bedankt voor de heads-up!

[ Voor 5% gewijzigd door choastech op 03-10-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:08
Zie nog steeds geen enkele reden om die Experiabox eruit te gooien.
Als je Vlan's wilt zou ik gewoon een switch met vlan support gebruiken en die Experiabox laten staan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:11
Ben(V) schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:55:
Zie nog steeds geen enkele reden om die Experiabox eruit te gooien.
Als je Vlan's wilt zou ik gewoon een switch met vlan support gebruiken en die Experiabox laten staan.
Ik wel.
Je kan geen log uitlezen,
Geen controle over update.
Ze hebben wel eens een update bij mij uitgerold waardoor de wifi weer aangezet werd en andere instellingen gereset werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
Ik zie dat die Omada wall AP's in een lege contactdoos moet en die heb ik niet. dus het gaat hem niet worden, ik heb ook naar plafond AP's gekeken maar daar wordt toch echt aangeraden om dit niet te doen in verband met het bereik wat minder word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lekker die protectli, of een gelijksoortig apparaat kopen, die heeft tenminste 4x2,5, die tplink heeft maar 1x2,5.
Wel een stuk meer werk om te installeren.

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 03-10-2024 15:04 ]

Pagina: 1