waar gaan alle voeding kabels heen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
PC onderdelen:
AMD Ryzen 7 7700 Tray
Gigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE
Sapphire Pure AMD Radeon RX 7900 GRE
Fractal Design Torrent White RGB TG Clear
Microsoft Windows 11 Home (EN, OEM)
Thermalright Peerless Assassin 120 White
2x Kingston Fury Beast KF560C30BWEK2-32
Thermaltake Toughpower GF A3 Snow 850
Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

Nu heb ik het moederbord al gedaan (cpu erin, koeling erop, ssd erin, voeding in de kast), moederbord in de kast.

RGB kabels van fans doorgelust en in de controller van de kast gestoken.

Loop nu vast op waar ik alle kabels die met de voeding zijn meegeleverd kan aansluiten. Verder heb ik zoals gezegd rgb kabels aangesloten, maar die andere kabels van de fans heb ik gedaisy chained maar waar steek ik die in?

Hoort hier mogelijk niet thuis, maar kon even geen andere passende plek vinden ervoor

[ Voor 5% gewijzigd door taurus0205 op 02-10-2024 14:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-09 20:09
Je hoeft niet alle voedings kabels te gebruiken die je mee hebt gekregen met je voeding. Je hebt een modulaire voeding en die kan je voor verschillende builds gebruiken.

De voedingen die je nodig hebt (uit het hoofd zo).
24pin (moederbord)
4+4pin? (moederbord)
GPU (1 of 2 ligt aan de GPU)
Vervolgens sluit je de fans van CPU Koeler aan op de Fanheader moederbord.
Vervolgens is het aan te raden is ook de fans in de kast aan te sluiten op een Fanheader van je moederbord zodat je ze kan regelen.
Vroeger als je HDD/SSD) had moest je die aansluiten met de bijbehorende kabel/molex adapter. EN dan alsnog de HDD/SSD op het moederbord aansluiten. Aangezien je een M2 hebt krijgt die stroom via het moederbord.

Dus het kan zijn dat je een aantal kabels overhebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
epicfailguy23 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:33:
Je hoeft niet alle voedings kabels te gebruiken die je mee hebt gekregen met je voeding. Je hebt een modulaire voeding en die kan je voor verschillende builds gebruiken.

De voedingen die je nodig hebt (uit het hoofd zo).
24pin (moederbord)
4+4pin? (moederbord)
GPU (1 of 2 ligt aan de GPU)
Vervolgens sluit je de fans van CPU Koeler aan op de Fanheader moederbord.
Vervolgens is het aan te raden is ook de fans in de kast aan te sluiten op een Fanheader van je moederbord zodat je ze kan regelen.
Vroeger als je HDD/SSD) had moest je die aansluiten met de bijbehorende kabel/molex adapter. EN dan alsnog de HDD/SSD op het moederbord aansluiten. Aangezien je een M2 hebt krijgt die stroom via het moederbord.

Dus het kan zijn dat je een aantal kabels overhebt ;)
in deze kast zit een controlboard voor de rgb en de snelheid waarmee ze draaien, dar heb ik alle fans op aangesloten, de kabel vanuit daar zit op het moederbord.

Ok, niet alles benodigd, dan ga ik er vanavond mee verder. Nu alles even weggezet (ben er al sinds 10uur mee bezig) plus heb een koffie smaakcursus. Dus even een break doet wonderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
Okee top die header maakt het nog eenvoudiger ;).

Let wel op de je CPU fan op de CPU fanheader (of CPU pump) van je moederbord moeten zitten. Anders boot je PC niet. (iets met veiligheid ect).

Nou lekker bakkie erin en straks afmaken en dan de spanning afwachten of hij post :) (wat voor kan komen is dat het wel eens een paar min kan duren de eerste keer, dus bij eerste opstart hem even lekker zen ding laten doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
nog diverse led kabels en sw en reset kbales van de kast zelf die op het moederbord moeten, maar kan op https://www.gigabyte.com/...650-AORUS-ELITE-AX-ICE#kf niet echt vinden hoe of wat.

dat zal k eerst moeten doen voor ik de GPU erin kan zetten, want met dat ding erin kom je nergens meer bij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:59
Het is hier al vaker gepost, maar bij het bouwen van een nieuwe build is het beter om het moederbord + CPU (met koeling) + geheugen eerst buiten de kast te testen op de doos van het moederbord.
Dit om eventuele 'problemen' die je mocht ondervinden op de manier zoals je nu doet uit te sluiten / te voorkomen. Het helpt je ook om de aansluitingen beter te kunnen vinden dan dat je telkens in de kast zit te 'morrelen'. Al die toeters en bellen kunnen later......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Yaksa schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:36:
Het is hier al vaker gepost, maar bij het bouwen van een nieuwe build is het beter om het moederbord + CPU (met koeling) + geheugen eerst buiten de kast te testen op de doos van het moederbord.
Dit om eventuele 'problemen' die je mocht ondervinden op de manier zoals je nu doet uit te sluiten / te voorkomen. Het helpt je ook om de aansluitingen beter te kunnen vinden dan dat je telkens in de kast zit te 'morrelen'. Al die toeters en bellen kunnen later......
moeder en cpu installtie plus koel toren heb ik ook buiten de kast geinstalleerd, ssd kaart erin.

maar de kabels die nu nog moeten kan je niet echt buiten de kast doen, want dan kom je met kabels in de war.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:59
Op pagina 4 van de handleiding staat toch aangegeven waar de aansluitpunten voor alle fans en andere stekkertjes moeten zitten?
In combinatie met de handleiding van de voeding moet je daar uit kunnen komen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Yaksa schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:45:
Op pagina 4 van de handleiding staat toch aangegeven waar de aansluitpunten voor alle fans en andere stekkertjes moeten zitten?
In combinatie met de handleiding van de voeding moet je daar uit kunnen komen.
weet niet welke handleiding je bedoeld. op pagina 18 van de case staat wel wat, maar het is dusdanig vaag dat ik toch even hulp via hier probeerde te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
Dat zal de handleiding van het moederbord zijn :).

Maar de kabels van LED SW ect gaan naar het 5e aansluit blok van links. let even op welke je waar aansluit dit komt specifiek en is een beetje geprigel. maar soms staat dit op het bord geprint, anders moet je de handleiding van je MB erbij pakken.

Wat @Yaksa probeerde te vertellen is dat je meestal je PC zo kaal mogelijk opbouwt --> dus op de doos en niet in de kast met alles aangeloten ect.. mocht je dan een onderdeel hebben dat niet werk dan hoef je niet alles eerst weer uit te bouwen om te kijken wat er stuk is ect.. Ja het is 2x werk maar scheelt wel als je problemen ondervindt ;).

TLDR: bouwt PC op de doos met: Moederbord, CPU + Koeler + SSD (hoeft niet maar met m2 handig) RAM geheugen + GPU en dan sluit je de voeding aan met: 4+4 pin, 24pin en GPU kabels. Dan aanzetten op te kijken of je een Post hebt en in de bios kan. Als dat werk weer deels uit elkaar en in de kast bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
epicfailguy23 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:46:
Dat zal de handleiding van het moederbord zijn :).

Maar de kabels van LED SW ect gaan naar het 5e aansluit blok van links. let even op welke je waar aansluit dit komt specifiek en is een beetje geprigel. maar soms staat dit op het bord geprint, anders moet je de handleiding van je MB erbij pakken.

Wat @Yaksa probeerde te vertellen is dat je meestal je PC zo kaal mogelijk opbouwt --> dus op de doos en niet in de kast met alles aangeloten ect.. mocht je dan een onderdeel hebben dat niet werk dan hoef je niet alles eerst weer uit te bouwen om te kijken wat er stuk is ect.. Ja het is 2x werk maar scheelt wel als je problemen ondervindt ;).

TLDR: bouwt PC op de doos met: Moederbord, CPU + Koeler + SSD (hoeft niet maar met m2 handig) RAM geheugen + GPU en dan sluit je de voeding aan met: 4+4 pin, 24pin en GPU kabels. Dan aanzetten op te kijken of je een Post hebt en in de bios kan. Als dat werk weer deels uit elkaar en in de kast bouwen :)
check, dan heb ik de Post niet helemaal begrepen. Bedankt voor de aanvullende uitleg. Ook niet goed genoeg gekeken op pagina van het moederbord, nu inderdaad aan instructieboekje gevonden gevonden.
Waar die 3 kleine kabels in moeten voor rgb en sw en reset enz is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Usb aansluitingen wel gevonden en de audio
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6Q9WM5LQLUWqsSJ4sezV3HIALw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/avtUqFHseZeGJ6PTsOwIT8BE.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
Reset switch, powerled e.d. gaan op de f-panel connector, zie pagina 25.
Soms krijg je er een additioneel koppelblokje bij om dat makkelijker te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
check, ik zie nu inderdaad dat ik die handleiding eerder had moeten gebruiken. Vraag me wel af, op pagina 18 staat dat de reset cable naast de 24pin gaat. Maar vervolgens kom ik zo een adapterblokje tegen waar ik al die kleine kabeltje samen erin kan steken, maar dan komt de rst_sw op een andere plek te zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moQzqLKlw18NeVXPDR3-S88-w4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ktssZipcbwGhAlfQsKyuyzjY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:26
taurus0205 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:50:
check, ik zie nu inderdaad dat ik die handleiding eerder had moeten gebruiken. Vraag me wel af, op pagina 18 staat dat de reset cable naast de 24pin gaat. Maar vervolgens kom ik zo een adapterblokje tegen waar ik al die kleine kabeltje samen erin kan steken, maar dan komt de rst_sw op een andere plek te zitten
[Afbeelding]
Dat zijn 2 verschillende dingen.
  • rst_sw is een reset switch voor als je het moederbord zo op de tafel gebruikt (overclocken, benchmarken en dergelijke). Dit ga je waarschijnlijk nooit nodig hebben en er moet zeker geen kabel op aangesloten worden
  • De reset switch van je kast moet op het zwarte blokje geprikt worden en het zwarte blokje past in de F_panel header. Zo kan je de reset knop van je kast gebruiken wanneer het moederbord in je kast ingebouwd is

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Kijk anders een video zoals deze:

Zodat je weet welke kabels waar moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
gewijzigd

[ Voor 104% gewijzigd door taurus0205 op 04-10-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
nvt

[ Voor 117% gewijzigd door taurus0205 op 04-10-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Ik weet niet wat voor fans zijn. Maar soms zit er een spacer tussen van een paar 1-2mm als je die tussen de fan en de case legt is het waarschijnlijk weg 😎. Mocht je die niet hebben kun je eventueel zelf iets in elkaar hobbien met een stukje carton of iets. Maar... Check even want vaak heb je toch een zakje doorzichtige ringetjes ergens

P.s. nice dat alles werkt en netjes booten 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
epicfailguy23 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:59:
Ik weet niet wat voor fans zijn. Maar soms zit er een spacer tussen van een paar 1-2mm als je die tussen de fan en de case legt is het waarschijnlijk weg 😎. Mocht je die niet hebben kun je eventueel zelf iets in elkaar hobbien met een stukje carton of iets. Maar... Check even want vaak heb je toch een zakje doorzichtige ringetjes ergens

P.s. nice dat alles werkt en netjes booten 🥳
dat was ook het probleem, er zit op de fractal fans van de case rubbers, maar de de schroeven waren veel te hard aangedraaid waardoor de rubberen spacers helemaal plat gedrukt werden en daardoor geen meerwaarde hadden.
Na alles losser gedraaid te hebben was dat probleem weg.
Pagina: 1