Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:55
Na flink wat onderzoek met name hier op het forum wil ik toch wel eens de mening van wat ervaringsdeskundigen vragen.

Wij hebben een nieuw huis gekocht, bouwjaar 1952, verschillende keren uitgebreid. We hebben hier flink aan laten verbouwen en verduurzamen.
Omdat de HR-ketel kapot was is die 9 maanden geleden vervangen. (Remeha Tzerra-ace-matic)
We hebben de spouw geïsoleerd (5cm EPS parels). Overal waar nog geen HR++ zat nieuwe kozijnen met triple glas. Het dak en de vloer waren al redelijk geisoleerd (8 cm ongeveer).
Op de begane grond ligt vloerverwarming met volgens mij te grote groepen. Ongeveer 120m2, 7 groepen, HOH 15 cm. Wij hebben alle radiatoren laten verwijderen, omdat we boven toch niet verwarmen. Ik heb daar nu spijt van, want door al jullie kennis vermoed ik dat we afgifte tekort gaan komen met de vloerverwarming.
Ik wil nu graag verder verduurzamen met een hybride warmtepomp. Ik weet al dat full-electric beter zou zijn met alleen vloerverwrming, maar dat is qua investering en plaatsing boiler op dit moment niet mogelijk.
De installateur beveelt een 4kw elga ace aan. Ik denk dat 6kw beter zou passen, maar maak me dus vooral zorgen over de afgifte. Ik wil wel mijn verdeler vervangen voor een LTV, dat verhoogt hopelijk de afgifte zoveel mogelijk.

Problemen die ik zie:
- Kan een pomploze verdeler deze lange slangen wel van genoeg flow voorzien?
- Gaat een 6kw pendelen. Al jullie ervaringen leren mij dat dat waarschijnlijk wel mee gaat vallen.
- Gaat de winter koud worden? Als dat zo is, moet ik of weer radiatoren terugplaatsen, inclusief lelijke leidingen. Of ik kan een L/L warmtepomp toevoegen voor de koude dagen.

Dank alvast voor het meedenken, eerlijk gezegd heb ik een beetje stress van deze situatie en ik heb het gevoel dat ik er nu al meer van snap dan mijn installateur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Je zou het eens een jaar kunnen aankijken met de huidige verwarmingsinstallatie. Wellicht dat het gasverbruik dan een indicator kan zijn op basis waarvan je naar een andere, meer duurzame, installatie kunt toerekenen. Waak ervoor overhaast beslissingen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier draait een 8kW full electric op 50m2 met 15mm toevoer leidingen en dat werkt prima.
Ik denk dat die 120m2 het prima zal doen.

Over je vragen:
-24 groepen is bij sommige mensen al geen probleem. Tenzij je 150m slangen hebt komt dat wel goed.
-Daar kan ik weinig over zeggen want hybride. Weet je hoeveel het minimale vermogen is van de hybride WP?
-Mijn glazen bol is defect, dat antwoord komt later als ie het weer doet :P
Heeft de installateur een berekening gemaakt wat er nu ligt er wat er dan nodig is bij -7?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Nooit een hybride doen die niet solo gaat kunnen!!! Hybride is altijd een tussenstap, zog dus dat het ook een tussenstap kan zijn zonder vervanging van het duurste component…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:55
Ik heb besloten mijn rust te bewaren en het eens een koude periode aan te kijken. Dan weet ik wat ik kan verwachten en kan ik een beter plan maken. Ik loop nu een paar honderd euro mis en wellicht subsidie, want die gaat omlaag, maar lijkt me toch beter dan een overhaast plan.