Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:53
Hallo,

Ik ga straks de CV radiator afpakken op de badkamer en wil daarvoor in de plaats een elektrische radiator of een infrarood paneel terug monteren.

Onze badkamer is ca 6m2 en max 16m3 groot.
Aan het plafond hangt een plafondlamp wat eventueel vervangen kan worden voor een infrarood paneel met verlichting, en boven de wastafel hangt nu een spiegel met verlichting wat vervangen kan worden voor een spiegel met verlichting en infrarood verwarming.

Ik heb de vorige topics doorgespit over verwarmen, maar daar worden alleen maar keuzes geopperd.
Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen.

Op dit moment hangt onze CV radiator recht tegenover de douche op de smalste kant van de badkamer, zie de rode lijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5gNy2Mm84WmBm1ECDIffrA05J4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZxNXqwRg44XiuxMnBAcdUbgb.jpg?f=user_large

In principe zijn er dus 3 mogelijkheden om iets van verwarming te realiseren. Wat ik met name belangrijk vindt is dat de ruimte niet te lang vochtig blijft. Dus wat we normaal doen tijdens/na het douchen is de mechanische ventilatie op standje maximaal zetten en de badkamerdeur open gooien. Dit om schimmel te voorkomen. Onze badkamer heeft geen ventilatie naar buiten, of een raam wat we open kunnen zetten. De deur en mechanische ventilatie zijn de enige 2 manieren om te ventileren.

Wat daarnaast belangrijk is, is dat de badkamer op gezette tijden een behaaglijke temperatuur heeft bereikt rond de 20 graden. De wintertijd komt er weer aan, en ja er zijn mensen die zeggen, hoe kouder hoe beter dan ben je ook sneller van de badkamer af. Met 2 jonge kinderen wil ik het gewoon behaaglijk hebben.

Aansturing via wifi/home assistant is dus een must.

Om het financieel leuk te houden, zou ik dus een elektrische radiator a 1000 watt op de plek van de huidige CV radiator kunnen hangen. Voldoet dat niet, dan nog een IR paneel aan het plafond.

Maar zoals gezegd ik ben op zoek naar ervaringsdeskundige, en als het even kan ook gewoon goede betrouwbare merken. Ik heb laatst een kameraad geholpen een badkamerkastje op te hangen in hun nieuwbouwhuis, daar hangt een radson radiator van net geen 1000 eu, en dan denk ik, maakt dit verschil? Is dit wel nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 02-10-2024 13:52 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:50
Ik mis een belangrijk aspect: waarom wil je de CV radiator weg hebben en vervangen door iets met COP1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
nooberke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:53:
Ik mis een belangrijk aspect: waarom wil je de CV radiator weg hebben en vervangen door iets met COP1?
Klopt, we verwarmen thuis alleen nog maar op airco, en om dan de CV aan te zetten voor de badkamer warm te stoken (lijkt me) nog minder efficient.

Incidenteel gaat nu de CV aan, bij temperaturen rond het vriespunt buiten om de bovenverdieping op een graad of 14/15 te houden.

En omdat ik bij Tibber zit, kan ik mooi prijsgestuurd de badkamertemperatuur al boosten voor 07:00, en dan hebben we het over sub 0,20 € per KWH tegenover 1.2 € per m3 gas.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

eigenlijk mis je afzuiging op basis van luchtvochtigheid. dus hard trekken boven bepaald vocht% en uit of zacht daaronder.

anders zit je op te stoken voor de afvoer. is verloren energie lijkt mij.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
JJ Le Funk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:58:
eigenlijk mis je afzuiging op basis van luchtvochtigheid. dus hard trekken boven bepaald vocht% en uit of zacht daaronder.

anders zit je op te stoken voor de afvoer. is verloren energie lijkt mij.
de mechanische ventilatie gaat iedere dag om 09:00 terug naar standje normaal, dus als je voor die tijd hebt gedouchet niet erg natuurlijk. Daarna loopt ie rustig de hele dag als we hem na 09:00 op standje maximaal zetten en vergeten terug te zetten. Dus dat is inderdaad zonde van de energie.

Als iedereen gedouchet heeft in huis wordt de deur sowieso opengegooid, dus die energie verlies je sowieso.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:50
loewie1984 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Klopt, we verwarmen thuis alleen nog maar op airco, en om dan de CV aan te zetten voor de badkamer warm te stoken (lijkt me) nog minder efficient.

Incidenteel gaat nu de CV aan, bij temperaturen rond het vriespunt buiten om de bovenverdieping op een graad of 14/15 te houden.

En omdat ik bij Tibber zit, kan ik mooi prijsgestuurd de badkamertemperatuur al boosten voor 07:00, en dan hebben we het over sub 0,20 € per KWH tegenover 1.2 € per m3 gas.
Is een hybride warmtepomp geen optie? Weheat of Quatt is niet zo prijzig meer tegenwoordig. Kan je "basis" aan verwarming leggen met je CV en wat extra warmte bijstoken met je airco's indien nodig. Kan je misschien ook begin maken om in de toekomst over te gaan op all-electric.

Met COP1 is gas feitelijk goedkoper, maar dan verwarm je waarschijnlijk meer dan enkel je badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
@nooberke dat zijn investeringen die ik op dit moment niet wil doen ook omdat ik mezelf over 5 jaar niet meer in dit huis zie wonen. We hebben op dit moment 3 airco's (op iedere verdieping eentje), we hebben 21 panelen en met tibber goedkope stroom. Ik kom niet los van de SCOP van een L/L warmtepomp en de stroomprijs onder de 20 cent per kwh, vs. prijs per kuub gas.

We zijn van 1250/1300 m3 teruggegaan naar 450 m3 vorig jaar door alleen maar op de airco te verwarmen beneden. Zeg dat een hybride constructie 30 to 40% voor zijn rekening neemt, ben ik voor mijn gevoel nog steeds goedkoper uit op stroom te verwarmen via een L/L warmtepomp.

[ Voor 27% gewijzigd door loewie1984 op 02-10-2024 14:08 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

franssie

Save the albatross

@loewie1984 Ik stook ook met airco's en douche op gas. De badkamer is een aparte lus in de vloerverwarming en er hangt een handoeken radiator.
Ik heb ook zitten denken aan IR maar na een test in een logeerkamer daar vanaf gezien (werkt nauwelijks in mijn beleving, zeker niet als je nat en naakt uit een douche komt).

Nu heb ik een T6 thermostaat draadloos WiFI in de badkamer staan, die stuurt dus de CV ketel aan op basis van de temp in de badkamer.
Met douchen en verwarming van die beperkte ruimte blijf ik onder de 500m3 per jaar (2 volwassenen).

Mijn mechanische ventilatie is overigens vocht gestuurd, dus die schakelt automatisch op bij/na het douchen en na een half uur oid valt ie weer terug naar de basis stand. Sowieso als je een oudere ventilatie box hebt is vervangen aan te raden omdat de motoren tegenwoordig veel zuiniger zijn.

Dus een beperkte ervaring en geen positieve helaas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
@franssie dank voor je bijdrage, even inzoomend op de mechanische ventilatie. Ik heb een Buva Q Stream, hoe werkt een MV box dan op basis van vocht en heb je dan meer aanpassingen nodig in je huis? De eerste bewoners van dit huis, hebben de aansturing van de MV namelijk in de badkamer laten hangen, terwijl die in ons oude huis (nieuwbouwproject we hebben het huis vd overburen gekocht) in de woonkamer hing onder de thermostaat.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

franssie

Save the albatross

@loewie1984 Ik heb een Itho Daalderop, die hing er ook al maar dan oud en dom. De nieuwe meet gewoon het vochtgehalte van wat ie uit de woning zuigt en schakelt daar op, was plug en play vervangen en de nieuwe laat zich zowel aansturen via de drie standen schakelaar (perilex versie in de keuken) als via de RF afstanfsbediening (die in de badkamer ligt).
Ik ben niet bekend net de Buva Q Stream en welke versie/leeftijd de jouwe heeft. Je zou eens een email kunnen sturen naar warmteservice, die reageren altijd snel en kundig in mijn ervaring.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Met een IR paneel verwarm je je badkamer niet. Tegen de tijd dat de lucht warm wordt, vocht kan opnemen, en vervolgens kan afvoeren (ventileren) is het ding al weer uitgeschakeld en zit je al op je werk.
Zo'n IR paneel neem je voor je zelf (je lichaam). Verwarmen van een ruimte gaat door het opwarmen van massa, welke warmte afstaat aan de lucht (convectie), of direct middels convectie. (Zoals je airco dat ook doet)
Kies je een IR paneel dat krachtig genoeg is om een ruimte op te warmen, dan weet ik haast zeker dat je daar niet voor / dicht in de buurt bij wil staan.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 02-10-2024 14:36 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:35
Ik woon in Almere en moet leven met stadsver(w)arming.
Daarom heb ik in mijn vorige net verkochte woning verwarmd met Airco (al 10 jaar) en had ik een infraroodpaneel hangen in de badkamer.

In mijn nieuwe woning zijn ze as we speak 7 airco units aan het ophangen.
Ik kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat een IR paneel in de badkamer absoluut geen ideale oplossing is. Als het echt wat kouder wordt dan kan dat ding uren van te voren aan om het een beetje behaaglijk te krijgen.

Een klein ventilatorkacheltje had de badkamer wel altijd binnen no-time warm.
Wat ik hier precies ga doen ben ik nog niet over uit, maar dat het geen IR paneel word dat weet ik wel.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Philos31 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:07:
Als het echt wat kouder wordt dan kan dat ding uren van te voren aan om het een beetje behaaglijk te krijgen.

Een klein ventilatorkacheltje had de badkamer wel altijd binnen no-time warm.
Dan heb je het concept IR verwarming niet begrepen, IR gebruik je als directe straling om 'de persoon' te verwarmen, niet om een ruimte mee te verwarmen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:35
DukeBox schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:11:
[...]

Dan heb je het concept IR verwarming niet begrepen, IR gebruik je als directe straling om 'de persoon' te verwarmen, niet om een ruimte mee te verwarmen.
Ik heb het prima begrepen, het is alleen voor een badkamer niets

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Philos31 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:16:
[...]

Ik heb het prima begrepen, het is alleen voor een badkamer niets
In zoverre dat het wat is als je nat uit de douche stapt in een verder niet opgewarmde badkamer. Dan kan IR fijn zijn.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1