Seagate hardware PCB fried

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idls
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-09 14:48
Heeft er iemand enig idée waar ik een replacement PCB kan krijgen voor volgende HDD?
Of heeft iemand misschien deze nog in de oude hardware kast? :)

Seagate 1TB Barracuda 7200.12

Model number: ST31000528AS
Part number: 9SL154-515
Serial number: 6VP28XXY
Firmware: CC44

Vrienden van me hebben hierop fotos staan en zou ze graag uit de nood helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Dit is meer een Vraag&Aanbod gevraagd item dan een post voor het forum.

Als je informatie zoekt voor het repareren van de pcb kan je wel hier prima terecht.
Wat zijn de symtomen van de defecte disk, dan kan er wellicht goede info komen voor reparatie.

Dat is stiekem toch vaak makkelijker dan een andere pcb.
Je moet namelijk 'exact' dezelfde hebben, dat is iets waar datarecovery bedrijven hun geld mee verdienen maar waar moeilijk naar te zoeken is.
Daarnaast moet je de calibratiedata overzetten en dat was vroeger altijd een simpele 8-pins eeprom, maar zit nu ook vaak in de processor op de pcb ingebakken.

Als bijv de schijf echt niks doet, kan het zijn dat het voedingscircuit stuk is, dat kan zo simpel zijn als een diode ofzo verwisselen voor een weer werkende schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idls
Bedankt allemaal, ik heb ondertussen exact dezelfde PCB gevonden en ben al een stap verder, de schijf draait terug even, klikt een paar keer en dan is er een spin down.

De bios is ook exect dezelfde versie (CC44) maar heb gelezen dat er unieke informatie over de schijf layout mee op de BIOS wordt geschreven.

Ik vermoed dat ik dus de BIOS van het oud defect bord zal moeten swappen naar het nieuwe bord.

Nu nog leren solderen, zou dit te moeilijk zijn als beginner of is het te doen? Of misschien toch beter iemand zoeken met wat ervaring die het voor me wil doen.

Dit is de chip die geswapped moet worden vermoed ik:
https://s.turbifycdn.com/...84971410/918062926-19.gif

[ Voor 9% gewijzigd door idls op 19-10-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik weet niet hoeveel de inhoud ze waard is maar blijf er anders in hemelsnaam van af. Dit is geen beginnersklusje of iets om op te oefenen. Stuur ze naar een data recovery bedrijf.

Ik ben aardig ervaren en heb succesvolle swaps gedaan maar ook mislukte swaps op naam. Als er (unieke) babyfoto's of weet-ik-veel met emotionele waarde op staan en het is hun enige kans: laat het aan de pro's over (dan ben je eigenlijk al te ver gegaan). Is het een "would be nice als we zaken terug kunnen halen, mislukt het jammer dan" is, pruts dan gerust verder.

Met alleen een soldeerbout gaat je dit niet lukken, hier komt een heteluchtpistool aan te pas. En kunde.

[ Voor 59% gewijzigd door RobIII op 19-10-2024 12:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idls
Ze willen er basically geen geld aan uit geven dus zoveel waarde hebben ze niet om ze naar een recovery bedrijf te sturen.
Maar er staan wel wat fotos van hun kind op en zou ze toch graag verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
idls schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:04:
Ik vermoed dat ik dus de BIOS van het oud defect bord zal moeten swappen naar het nieuwe bord.

Nu nog leren solderen, zou dit te moeilijk zijn als beginner of is het te doen? Of misschien toch beter iemand zoeken met wat ervaring die het voor me wil doen.
Ik heb dat een tijd geleden gedaan, bios chip swap, bij een soortgelijke 3TB Seagate HDD.
Het solderen had ik laten doen door een kennis met soldeerervaring en apparatuur (microscoop/hotair).

Maar achteraf bleek het probleem (de HDD startte helemaal niet meer) alleen maar slechte/gecorrodeerde contacten op het PCB te zijn!
Resultaat was weer 2 werkende HDD's met geswapte PCB/Firmwares. :P
Dus controleer dat ook eventueel nog even extra!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:01
Of slechts een kapotte TVS diode, dan is het al helemaal makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Misschien dat @john43 kan helpen? Hij heeft mij ook eens geholpen. Het is een hobby van hem, dus het kost zeker niet de hoofdprijs.

Sowieso zou ik even op V&A om hulp vragen. Dit is iets wat je makkelijk kunt verprutsen. Ik heb niet de kennis om de kans op slagen te voorspellen, maar het zou jammer zijn als jij het compleet verprutst, terwijl iemand anders het snel weer gefixt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-08 10:10

john43

Emmen

Goede morgen, ik lees het net

Groet, John woonplaats Emmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idls
vrilly schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:09:
Of slechts een kapotte TVS diode, dan is het al helemaal makkelijk
Het lijkt inderdaad een defecte TVS diode te zijn, ik ga deze er dit weekend afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idls
De TVS diode was de oorzaak, het werkt nu terug en een backup is gemaakt, bedankt iedereen voor de hulp!
Pagina: 1