Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 23:36
Hi. Sinds gisteren draait mijn cpu in de server 100 graden bij de minste belasting. De cpu zelf wordt passief gekoeld met noctuas die de hele behuizing koelen zeg maar. 1u rack frame.
Voorheen nooit problemen altijd rond de 45 graden of 60 bij zware belasting.

Ik snap dat niemand een glazen bol heeft, maar wat kan de oorzaak zijn op ineens zo heet te lopen.

De heatsink wordt echt heet dus ik heb het gevoel dat de warmte goed geleidt, de fans heb ik op maximaal staan, met of zonder top cover merk ik geen verschil.
Nog niet kunnen nameten maar als je de warmte er vanaf voelt komen lijkt 100graden niet onmogelijl(om slechte sensor uit te sluiten).

Is het tijd dat ik afscheid neem, actieve koeling plaats?

Wie helpt me op weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als er 0 airflow is door de heatsink, is er geen enkele manier om de warmte fatsoenlijk af te voeren. Ik heb in 't verleden ook m'n pc passief proberen te koelen, maar dat was niet te doen en heb een ventilator als afvoer in de behuizing geplaatst, praktisch naast de heatsink. Dat scheelde enorm.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
Even toevoeging:
Dit lijkt nu voornamelijk bij meerdere processen

Ik heb truenas scale draaien met meerdere containers. Voorheen enkel home assistant plex, als ik nu bv frigate of Immich bijdraai dan schiet de temp omhoog.

In trueness kan je op het dashboard temp/core zijn en die gaan wel gelijk, dus een ‘slechte’ core haal ik er niet meteen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47

Detmer

Professioneel prutser

Wanneer is de koelpasta voor het laatst vervangen? Als dat lang geleden is kan je dat nog eens proberen. En anders een (extra) fan monteren voor/ op de cpukoeler?

Een upgrade kan misschien ook geen kwaad? Een moderne CPU draait rondjes om de huidige en is daarbij een stuk zuiniger. Heb je er in no-time uit is mijn ervaring.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
Detmer schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:03:
Wanneer is de koelpasta voor het laatst vervangen? Als dat lang geleden is kan je dat nog eens proberen. En anders een (extra) fan monteren voor/ op de cpukoeler?

Een upgrade kan misschien ook geen kwaad? Een moderne CPU draait rondjes om de huidige en is daarbij een stuk zuiniger. Heb je er in no-time uit is mijn ervaring.
Minstens 3 jaar geleden, dan is hij zowat in mijn bezit gekomen. Was voor mij een prima eerste server om met alles kennis te maken, een upgrade zat ook al in het achterhoofd, alleen voldoet deze voorlopig aan de wensen en vind ik het zonde om iets werkends te vervangen :D
Ik meende nog een fan te hebben maar zal morgen eentje sourcen om te vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
Je doet er dus nu iets wezenlijks anders mee dan voorheen, dat is lastig vergelijken. Even terug naar alleen HA Plex en vergelijken. Ik vermoed dat een ventilator - zoals @Hero of Time al aangeeft - dan wonderen verricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
Houtenklaas schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:28:
Je doet er dus nu iets wezenlijks anders mee dan voorheen, dat is lastig vergelijken. Even terug naar alleen HA Plex en vergelijken. Ik vermoed dat een ventilator - zoals @Hero of Time al aangeeft - dan wonderen verricht.
Ik kan het nu triggeren door een backup te draaien naar Immich, al blijft de cpu load hier wel onder de 40%.

Ik begin nu domme dingen te vermoeden zoals de noctuas(maandje oud) verkeerd om zijn gemonteerd 🧐 deze blazen momenteel van achter de hdd’s naar het moederbord en dus de case in, moet ik koude lucht in of warme lucht uit blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
Dinsterzz92 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:33:
[...]

Ik kan het nu triggeren door een backup te draaien naar Immich, al blijft de cpu load hier wel onder de 40%.

Ik begin nu domme dingen te vermoeden zoals de noctuas(maandje oud) verkeerd om zijn gemonteerd 🧐 deze blazen momenteel van achter de hdd’s naar het moederbord en dus de case in, moet ik koude lucht in of warme lucht uit blazen?
Da's altijd een aardige discussie. Ik zou zelf de warme lucht willen afvoeren, als het goed is kan ergens in je kast koudere lucht de kast instromen, liefst door je CPU koeling heen. Maar er zijn ook vast voorstanders van koude lucht inblazen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinsterzz92
Houtenklaas schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

Da's altijd een aardige discussie. Ik zou zelf de warme lucht willen afvoeren, als het goed is kan ergens in je kast koudere lucht de kast instromen, liefst door je CPU koeling heen. Maar er zijn ook vast voorstanders van koude lucht inblazen ...
Die heb ik wel langs de achterkant, duidelijk is inblazen niet voldoende.. ik draai ze even om en die dezelfde test om te zien wat het verschil is. Zo kunnen we gelijk de discussie van in VS uit uitklaren 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
Omgedraaid maar geen verschil.
Nu is het probleem wel te linken aan Immich zelf gezien deze voornamelijk de gpu gebruikt voor de indexing en foto herkenning, zonder deze gpu acceleration draait de app ook niet.
Ik moet nu even zien of een externe gpu de oplossing is, of een nieuwere server en deze als backup storage voor truenas ga gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dinsterzz92 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:33:
[...]

Daar komt de aap uit de mouw?

In een 1 rack unit serverbehuizing zit een (passieve) koelvin op de CPU dat bedoeld is voor 7000 rpm ventilatoren die een hoog luchtdebiet door een behuizing jagen. Het moet kunnen loeien zoals een serverruimte of datacenter.

Je vindt dat het te luid is en koopt Noctua's. Daarmee kan je misschien enkele decibels eraf doen, maar om een hete koelvin onder controle te krijgen zullen de ventilators hard moeten blazen.

De top cover moet erop blijven zodat de airflow door de behuizing moet. Heeft de behuizing een airflow guide om de tunnel te maken zodat de airflow door de koelvin gedwongen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2024/01/Supermicro-SYS-511R-M-Airflow-Guide-2.jpg

Paar foto's posten kan veel verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
Hi

Ondertussen wat verder getest, en zowat elke app die grafisch vermogen vraagt jaagt de cpu richting de 100 graden in.
Ik heb niet de nodige apparatuur om te testen maar volgens mij is het een defect aan de cpu.
Met wat herorganisatie een i7 6800K(helaas niet de zuinigste) setup met 1050 kaartje die in een 4u rack case wordt geplaatst, wordt dat de nieuwe setup.
De 1u server is dan redundant als back-up opslag server.

Eenmaal de Budgetten weer bijgevuld zijn kan ik nog kijken naar nieuwer/zuiniger materiaal.

Dank allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:45
Intel i7-970 heeft een 130Watt TDP ik weet niet wat voor behuizing je gebruikt maar als die geen 130 watt TDP aan kan heb je een probleem. ik denk dat je een aantal cores moet uitzetten of in de bios de thermoprofile wat lager zetten bv op 85 watt tdp. turboboost kan je ook overwegen om die uit te zetten. vooral als het gaat om de hoeveelheid cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
Master_duck schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:42:
Intel i7-970 heeft een 130Watt TDP ik weet niet wat voor behuizing je gebruikt maar als die geen 130 watt TDP aan kan heb je een probleem. ik denk dat je een aantal cores moet uitzetten of in de bios de thermoprofile wat lager zetten bv op 85 watt tdp. turboboost kan je ook overwegen om die uit te zetten. vooral als het gaat om de hoeveelheid cores.
Het gaat om een supermicro server die ik zo heb gekocht en origineel lijkt. Heb voor de zekerheid ook de oude fans terug geplaatst en deze veranderen de situatie niet(behalve veel herrie)

Als ik de tijd vind ga ik wel kijken of ie met een nieuwe koeler koel te houden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33
grapsiche vermogen heb je het over zijn drivers voor de gpu correct geinstalleerd enz. en hoe zit de airflow van de gpu als je je gpu aan het opstoken bent dan helpt dat niet.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1