Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-05 23:27
Hoi,

Ik heb deze zomer een warmtepomp laten plaatsen, en deze heb ik vandaag voor het eerst gebruikt.
Ik begrijp dat bij een warmtepomp het belangrijk is voor de levensduur om zo min mogelijk aan en uitschakelingen te hebben.
Ik heb een 6kW warmtepomp met 40L buffervat. Nu is er gedurende 4 uur lang een warmtevraag geweest waarbij mijn apparaat gedurende deze 4 uur 4 keer is ingeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BnML5E7udwj-xfJ_6YGJ7vbjMA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NzzJYrL74j2F6BuFWotL3paq.png?f=user_large
Geel is warmtevraag,
Paars is wartepomp actief
en nog een grafiek met RPM

Nu heb ik begrepen dat wanneer je een warmtepomp goed inregeld deze slechts 1 keer aan gaat gedurende het stookseizoen en dan weer uit. Maar ik ben niet de expert.

Mijn warmtepomp is een 6kW midea monoblock

De watertemperatuur staat momenteel ingesteld op 30c, zou het bijvoorbeeld logisch zijn deze geleidelijk te verhogen wanneer in invoertemperatuur in de buurt komt van de ingestelde temperatuur?

Beste antwoord (via bartje op 01-10-2024 22:52)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
bartje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:33:
Dus eigenlijk gewoon meer open zetten is de oplossing
Ik kan mijn groepen niet in procenten open zetten, dat is een open/dicht systeem.

als ik alles meteen 100% open zet heb ik straks een lekker warme zolder terwijl de kamer nog niet warm is.
maar als de invoertemperatuur doe doel temperatuur op bijvoorbeeld 1 of 2 graden nadert kan ik zaker een groep erbij open zetten.
Normaliter heb ik vanuit de thermostaat ook maar 1 of 2 schakelpunten per dag want als de vloer warm is kan het goed 12 uur duren voordat de woning weer wat af koelt
Dat zou een oplossing kunnen zijn.
Je zou ook de ruimtes die te snel warm worden wat kunnen knijpen in flow.(ik ga er van uit dat er wel iets van een handmatige kraan voor die ruimtes zit?)
En dan een beetje creatief sturen met groepen open en dicht.

Het doel met een wp om op maximaal rendement te draaien is dat het ding doorloopt op een zo'n laag mogelijke watertemperatuur omdat dan de cop het hoogste is.
Bijkomende voordeel is dat het ding lange runs maakt op laag vermogen waarmee je eventueel zoveel mogelijk eigen opwek op een zonnige dag kunt gebruiken en daarnaast is het buitendeel vaak wat stiller op laag vermogen.

Ik kom niet lager dan 750 a 800 watt maar ik heb dan ook een 10Kw wp.

Het is sowieso wel even een leer/inregel curve om een wp lekker en efficiënt te laten samenwerken met een woning. Althans als je max rendement wil halen en comfort.

Je kunt ook gewoon een wp er in meppen de temperatuur lekker hoog instellen en zoneregeling toepassen.
En dan een acuut hartfalen oplopen van de energie rekening.

Het is gewoon een beetje spelen wat voor je huis goed werkt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Één keer aan en één keer uit in een heel stookseizoen is wat optimistisch.

Pendelen voorkom je door te zorgen dat je genoeg afgifte hebt waar de warmtepomp zijn minimale vermogen nog kwijt kan.
Hij stopt nu omdat hij de doeltemperatuur van het water bereikt heeft en waarschijnlijk al iets overschreden daar zit meestal nog wel een stukje tussen.

Dus dan je hebt dan de keuze om je afgifte te vergroten.
Dat kan door te zorgen voor meer radiatoren of meer vloerverwarming.
Maar je vergroot ook de afgifte door de temperatuur van je water te verhogen.

Dus ja als je niet meer afgifte fysiek kan bewerkstelligen dan kun je de temperatuur wat verhogen.

Dit laatste gaat overigens wel ten kosten van cop.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 01-10-2024 20:42 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
Hoi Ronald,

Dank, dat is een duidelijk verhaal. Op het moment van de grafiek stonden 4 van de 10 vloerverwarmingsgroepen open. Ik zou er indien nodig meer open kunnen zetten, maar deze moeten ook weer dicht wanneer blijkt dat er teveel open staat om er voor te zorgen dat de gewenste groepen in ieder geval voldoende warmte krijgen.
Daan moet ik nog iets slims voor bedenken.

Hoeveel schakelmomenten zou normaal zijn?

Alles wordt bij mij gestuurd vanuit home assistant, alle instellingen voor de warmtepomp als ook welke vloerverwarmingsgroepen open staan.
het is dus niet zo dat ik hier handmatig naar moet gaan kijken. Maar ik moet dat wel slim gaan inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

Gewoon alles open zetten is geen optie ? De warmtepomp moduleert zelf als het goed is.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou er indien nodig meer open kunnen zetten, maar deze moeten ook weer dicht wanneer blijkt dat er teveel open staat om er voor te zorgen dat de gewenste groepen in ieder geval voldoende warmte krijgen.
Wat bedoel je hiermee?
-Alles open is meer afgifte
-Gedeeltelijk dicht is minder afgifte en pendelen.

Simpeler is beter bij warmtepompen. Slim gedoe werkt meestal alleen maar tegen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
bartje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:10:
Hoi Ronald,

Dank, dat is een duidelijk verhaal. Op het moment van de grafiek stonden 4 van de 10 vloerverwarmingsgroepen open. Ik zou er indien nodig meer open kunnen zetten, maar deze moeten ook weer dicht wanneer blijkt dat er teveel open staat om er voor te zorgen dat de gewenste groepen in ieder geval voldoende warmte krijgen.
Daan moet ik nog iets slims voor bedenken.

Alles wordt bij mij gestuurd vanuit home assistant, alle instellingen voor de warmtepomp als ook welke vloerverwarmingsgroepen open staan.
het is dus niet zo dat ik hier handmatig naar moet gaan kijken. Maar ik moet dat wel slim gaan inregelen.
Tja ik heb hier wat een onorthodox systeem.
Maar ik red het meestal met 2 of 3 starts per etmaal als het echt koud is.

Dit is van vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oe472MaOVvyK0pX67RQGMf1wgQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAdytjaz8Fuf6YIVboKMJq5I.jpg?f=fotoalbum_large

Het is 22 graden in huis maar het is niet koud genoeg buiten voor een lange run.
Hij draait even en dan is het huis warm vervolgens duurt het nogal even voor er weer warmte nodig is.

Maar met slechts een paar groepen open kan je wp zijn minimum vermogen niet kwijt.
Ik zou dan beginnen met alles niet 100% dichtsturen als dat kan.
Laat de groepen die niet nodig zijn een paar procent open staan.
Die warmte blijft binnen je verwarmde schil dus is niet beslist verloren mischien zelfs comfort verhogend.
En met je wp op een lagere temperatuur en met minder start/stops kost het je mischien ook nog wel niks extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
Ik kan mijn groepen niet in procenten open zetten, dat is een open/dicht systeem.

als ik alles meteen 100% open zet heb ik straks een lekker warme zolder terwijl de kamer nog niet warm is.
maar als de invoertemperatuur doe doel temperatuur op bijvoorbeeld 1 of 2 graden nadert kan ik zaker een groep erbij open zetten.
Normaliter heb ik vanuit de thermostaat ook maar 1 of 2 schakelpunten per dag want als de vloer warm is kan het goed 12 uur duren voordat de woning weer wat af koelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je geen flowmeters op je verdeler die je in kunt stellen?

Fotos doen evt wonderen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

bartje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:10:

Over het pendelen en de overmatige slijtage, lees je veel op internet, zo heb ik gevonden dat er een soort norm is (ISSO) voor warmtepompcompressoren, waarbij er werd geschreven, dat er maar maximaal drie starts/stops per uur mogen zijn en een run tenminste 10 minuten moet duren.

Het een keer aangaan en lange run maken, tijdens een dag, is meer om het verbruik laag te houden en de COP hoog. Dit omdat bij een start van een warmtepomp (een beetje afhankelijk van het merk) veel meer stroom verbruikt wordt, dan tijdens de run. Als de warmtepomp minder starts maakt ben je dus zuiniger uit en is de COP hoger.

Ik maak een run per dag, het huis is goed geïsoleerd en het koelt niet erg af, mijn warmtepomp blijft een beetje schommelen om de ingestelde water temperatuur. Hier een HomeWizard daggrafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lho1_j3pAyv9BwE0gTWIjGdNO2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZgwyOE070Fz5cSgpw2jajWM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de vloerverwarming en de radiatoren allemaal open staan en de waterpomp op 20 LPM. Ik regel de warmte in het huis, door een goede uitgaande water temperatuur van de warmtepomp te kiezen.
De meeste warmtepompen hebben een regeling volgens een stooklijn, als het buiten kouder wordt past de warmtepomp zich automatisch aan (het verbruik zie je dan stijgen).

[ Voor 37% gewijzigd door PeteSplit op 01-10-2024 22:15 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
Heb je geen flowmeters op je verdeler die je in kunt stellen?

Fotos doen evt wonderen.
Nee, ik heb thermische motoren.
dat er maar maximaal drie starts/stops per uur mogen zijn en een run tenminste 10 minuten moet duren
Daar zit ik nog lang niet aan, maar het zou ook kunnen dat de warmepomp dit zelf regelt en dat er daarom niet aan zit.
De meeste warmtepompen hebben een regeling volgens een stooklijn, als het buiten kouder wordt past de warmtepomp zich automatisch aan (het verbruik zie je dan stijgen).
Ik heb daar een vinkje voor aan gezet, maar heb ook de temperatuur handmatig van 55(fabriek) naar 30 gezet. dus ik weet niet of dat dit gaat werken.

In ieder geval.
bedankt voor jullie antwoorden, ik weet wat ik kan verwachten, en ga proberen op 1 schakeling per warmtevraagmoment te komen.

Wat ik nu gedaan heb is, indien de inlet temp te hoog word schakel in langzaam groepen bij, als alle groepen aan staan verhoog ik te temperatuur langzaam.

Dit moet ik natuurlijk nog een beetje monitoren en tweaken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
bartje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:33:

Dat zou een oplossing kunnen zijn.
Je zou ook de ruimtes die te snel warm worden wat kunnen knijpen in flow.(ik ga er van uit dat er wel iets van een handmatige kraan voor die ruimtes zit?)
En dan een beetje creatief sturen met groepen open en dicht.

Het doel met een wp om op maximaal rendement te draaien is dat het ding doorloopt op een zo'n laag mogelijke watertemperatuur omdat dan de cop het hoogste is.
Bijkomende voordeel is dat het ding lange runs maakt op laag vermogen waarmee je eventueel zoveel mogelijk eigen opwek op een zonnige dag kunt gebruiken en daarnaast is het buitendeel vaak wat stiller op laag vermogen.

Ik kom niet lager dan 750 a 800 watt maar ik heb dan ook een 10Kw wp.

Het is sowieso wel even een leer/inregel curve om een wp lekker en efficiënt te laten samenwerken met een woning. Althans als je max rendement wil halen en comfort.

Je kunt ook gewoon een wp er in meppen de temperatuur lekker hoog instellen en zoneregeling toepassen.

Het is gewoon een beetje spelen wat voor je huis goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
ik ga er van uit dat er wel iets van een handmatige kraan voor die ruimtes zit?
helemaal niks, 10 zones vloerverwarming, geen enkele radiator.
En de vloerverwarming werkt nu met motoren, maar daar kom je sowieso niet makkelijk bij, dus handmatig is daar sowieso geen optie.
ik denk dat gas altijd nog duurder is, dus het zal wel meevallen.

Maar ik ga er mee spelen en kijken wat voor mij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
bartje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:51:
[...]

En de vloerverwarming werkt nu met motoren, maar daar kom je sowieso niet makkelijk bij, dus handmatig is daar sowieso geen optie.

[...]

Ik heb eigenlijk momenteel niet echt een idee van de huidige laagste gasprijs en stroomprijs, maar met een energiemeter tussen de leidingen van je wp (deltaT en flow waarmee je de opgewekte energie meet) zodat je je de kwh in je water kunt delen door de kwh die je wp opgenomen (cop) heeft zou je kunnen uitrekenen waar het omslagpunt ligt tussen een gasketel en een wp.
Een beetje leuk ingestelde cv ketel haalt zo ongeveer 8,5kwh uit een m3 gas.
Daarmee krijg je dan ook een tvt voor je wp tegenover een cv ketel.

Of dat nu nuttig en noodzakelijk is of gewoon leuk dat laten we maar in het midden.

Maar ik vind/vond die energie meter wel een heel nuttig handvat om te zien wat de wp nu eigenlijk aan het presteren was.
Aan de andere kant mag je er ook wel een soort vanuit gaan dat als je op lage temperatuur draait en leuke lange runs kunt maken met laag opgenomen vermogen dat je dan goed bezig bent.

Succes je kunt er een hoop uurtjes in kwijt om het te begrijpen en leuk te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

bartje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:33:

[...]

Ik heb daar een vinkje voor aan gezet, maar heb ook de temperatuur handmatig van 55(fabriek) naar 30 gezet. dus ik weet niet of dat dit gaat werken.
Bedoel je hiermee de temperatuur instelling of het temperatuur bereik ?

Als je hier het temperatuur bereik mee bedoelt, dan zou ik deze waarde verhogen tot ongeveer twee maal de hysterese (kun je misschien ook instellen).
Dus wil je de warmtepomp gebruiken bij 30 graden en de hysterese is -2 en +4 zet dan het temperatuur bereik van de warmtepomp minstens op 26 tot 38 graden.
Mijn warmtepomp slaat namelijk ook op deze grenzen af.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartje
Bedoel je hiermee de temperatuur instelling of het temperatuur bereik ?
er is een optie die heet "weather compensation" die staat aan,
en een optie temperature, (geen bereik) die is nu 30.
En wat ik zie in de log is dat de pomp aan slaat bij 25, en uitschakeld bij 31.
dat zou technisch een marge van 6C betekenen.

Ik kan me bedenken dat wanneer het kouder dan 5C wordt, of misschien 10C, een watertemperatuur van 30C niet meer voldoende is. maar ik weet nog niet wat de wp zelf compenseert. daar moet ik denk ik achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Even een zetje naar het juiste forum, Duurzame energie en installaties :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zeehond op 02-10-2024 13:27 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:15

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

bartje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:51:
[...]

[...]

Geen thermostaten in verschillende ruimtes? Daarmee zou je bijv. die warme zolder kunnen voorkomen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
m-vw schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Geen thermostaten in verschillende ruimtes? Daarmee zou je bijv. die warme zolder kunnen voorkomen.
Elke ruimte heeft een temp sensor waardoor ik deze als thermostaat kan schakelen.

Geen warmte nodig is normaal gewoon klep dicht motor uit, geen warm water meer. Dat werkte perfect toen ik nog de CV gebruikte

Alleen nu heb ik wat aanpassingen gemaakt waardoor er soms toch warmte naar andere ruites stroomt om throtteling te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:13

Wuursj

want worst is al bezet

met beperkte afgifte kan spelen met de temperatuur ook wel helpen. Ik had eerst Ta van 25 graden maar dan ging dat ding enorm pendelen. Met nu op 28 graden gaat de COP in principe omlaag maar doordat hij nu mooiere langere runs maakt (en dan weer een ppos stil), is het verbruik (per graaddag) wel gezakt.

Het ligt ook een beetje wat voor mogelijkheden je WP heeft.
Mijn WP heeft ook een minimale run-tijd als instelling. Als ik die gebruik, overruled dat de maximale temperatuur en wordt deTa ook wel eens 29 of 30 graden. Dat is in de stand dat hij alleen naar de buitentemperatuur kijkt en met een vaste waarde voor de Ta werkt en dan volt hij de ingestelde binnentemp op de thermstaat heel netjes.
Bij stoken op binnen en buitentemp (weerstafhankelijk dus), let hij weer minder op de binnentemp om mooie lange runs te krijgen en krijg ik daar een overshoot. Het ding doorgronden is nog zo gemakkelijk niet :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:13

Wuursj

want worst is al bezet

bartje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:59:
[...]

Elke ruimte heeft een temp sensor waardoor ik deze als thermostaat kan schakelen.

Geen warmte nodig is normaal gewoon klep dicht motor uit, geen warm water meer. Dat werkte perfect toen ik nog de CV gebruikte

Alleen nu heb ik wat aanpassingen gemaakt waardoor er soms toch warmte naar andere ruites stroomt om throtteling te voorkomen.
Op zich werk die methode hier nog best wel aardig met dergelijke zone regeling. Maar wel met een forse altijd-aan-zone zonder kleppen en hoofdthermstaat die de WP aanstuurt. Bij mij is die zone de gehele BG en de badkamers.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
Met nu op 28 graden gaat de COP in principe omlaag
Dat zou je wel verwachten, maar is dat nog steeds zo wanneer deze temp met minimaal vermogen gehaald kan worden, dat weet ik niet.
Op zich werk die methode hier nog best wel aardig met dergelijke zone regeling. Maar wel met een forse altijd-aan-zone zonder kleppen en hoofdthermstaat die de WP aanstuurt. Bij mij is die zone de gehele BG en de badkamers
Bij mij is die iets anders,
Mijn kamer bestaat uit 3 zones, dan nog beneden keuken en hal.
Boven heb ik 3 slaapkamerd, badkamer en zolder ieder op een eigen zone.
De kamer schakel met 2 sensors, maar wel beide even warm. Midden en voor schakelen tegelijk, terwijl achter los schakeld.
Dan mag de temp in de keuken maximaal 2 graden afwijken van de kamer omdat daar een open verbinding is.
Maar dat is allemaal wat minder belangrijk.

Al mijn zones schakelen los, en zodra 1 of meerdere zones warmte vragen gaat er een signaal naar de WP.
zodra de inlet temp te hoog wordt gaat er op prioriteit een extra groep open. prio, eerst kamer, dan keuken, badkamer etc. Waar ik de meeste behoefte verwacht.

Het zou wel lullig zijn als er dan net een groep te veel open staat of de temperatuur te hoog wordt waardoor de wp de cv gaat bijschakelen. maar als dat een keer het geval is kan ik dat aanpassen voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 13:35
beste TS, ik begrijp heel weinig uit je verhalen van wat voor systeem je nu hebt en wat je probeert te bereiken. Eerst heb je een grafiek van een warmtepomp die beetje pendelt, prima dat gebeurt en is niet per se erg. Daarna gaat het over groepen met thermische motoren en in je laatste post is er ineens een cv-ketel?

Ik zou in jouw geval overwegen al die thermische motoren en zonering eraf te slopen en gewoon te zoeken naar een basisinstelling die je 90% van het gewenste resultaat geeft. 4 van de 10 groepen open is te weinig warmteafgifte voor je WP en dan krijg je dus gependel, dus als je daar wat aan wilt doen dan moet je meer groepen open zetten. Alternatief is evenveel groepen open maar hogere aanvoertemp instellen, dan heb je in dezelfde stuk vloer wat meer afgifte van warmte.

Kun je een duidelijke beschrijving geven van je systeem, je woning en wat je nu wilt bereiken? Ik moet het nu wat uitpuzzelen obv de losse posts in dit topic en dat is niet makkelijk.

Om de vraag uit de TS te beantwoorden: ik vind het niet logisch die aanvoertemp steeds iets op te schroeven, kost je best veel efficientie en wat win je er mee ?
Pagina: 1