Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:00

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Goedenavond.

Ik ben in het bezit van een Huawei MateBook 14 2020, met AMD, maar deze laat de laatste tijd nog weleens wat steken vallen. Niet altijd worden toetsaanslagen even lekker geregistreerd, en datzelfde geldt voor aanrakingen van het touchpad. Ik loop ook steeds vaker tegen het feit aan dat het scherm zeer slecht afleesbaar is in de buitenlucht, op zonnige dagen.

Ik ben aan het twijfelen tussen een Matebook 14 (deze) of de Apple Macbook Air 13 16GB/512GB.
Vooral een hoge(re) helderheid en een lange batterijduur vind ik belangrijk. Daar voldoen beide apparaten wel aan, als het goed is. De vingerafdrukscanner vind ik reuze handig, maar iets van gezichtsherkenning zou ik ook prima vinden!

Echter, ik twijfel nog wat teveel over MacOS. Niet dat het me tegen zal vallen; heb in mijn schooltijd veel met Mac gewerkt, maar dat is alweer lang geleden. Wat ik veel doe, is fotobewerking en ook foto's uitzoeken. Ik heb een iPhone. Al aardig wat rondgezocht, zie wel wat handige features in combinatie met de iPhone.

Echter, voor het uitzoeken van foto's gebruik ik nu op Windows nog een hele oude versie van Google Picasa 3.9. Nu zullen daar voor Mac vast wel handige tools voor te vinden zijn. Maar ik fotografeer graag met mijn Sony-systeemcamera. Hoe zit het met het uitzoeken van foto's? Gaan alle foto's die ik uitzoek daarvan direct de iCloud in? Of kun je mappen uitsluiten? Ik wil namelijk niet alle foto's direct in mijn galerij op mijn iPhone hebben. Misschien hier en daar een keer een foto, maar weet niet hoe Apple daarmee omgaat?

Wat ga je met je laptop doen?
  • Vooral redactioneel werk; veel, heel veel typwerk
  • Lightroom
  • Photoshop
  • Ik speel op mijn desktop Cities Skylines 2: werkt dat een beetje op de Matebook 14 of Macbook? (Is overigens geen eis)
Wat is je budget?
De Huawei Matebook kost 1099 (was vorige week nog 899), de Macbook zit rond de 1750 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Absoluut. Thuis heb ik een desktop. Deze wil ik voor onderweg en voor op vakantie meenemen. 13/14 inch is daarmee de max.

Mocht iemand andere ideeën hebben, ook helemaal prima; als er maar een goede accuduur en hoge helderheid uit is te halen. Over de Co-pilot laptops heb ik dingen gehoord over dat AI alles wat je doet opslaat....

Ik ben verder tevreden met de Huawei (denk dat de klachten ook komen omdat deze een keer van de bank is gevallen). Maar bepaalde handige foefjes aan de Macbook doen me neigen naar de Macbook, al is het natuurlijk wel een flink prijsverschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Steeffoon op 01-10-2024 19:49 ]

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Beste antwoord (via Steeffoon op 06-10-2024 16:41)

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:51
Als je Photos voor het eerst opent (ik gebruik het niet dus net even gedaan) wordt er gevraagd of je de foto's in iCloud op wilt slaan of niet. Ook dit bepaal je dus zelf

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:13
Ik geef alleen even antwoord op hetgeen waarvan ik zeker ben.

Cities Skylines 2 is een behoorlijk zware game. De Matebook gaat die niet lekker kunnen draaien. Daarnaast bestaat er (nog) geen Mac OS versie van Cities Skylines 2.

Voor de andere zaken voldoen allebei de laptops. Indien je voor Mac gaat zou ik toch willen adviseren om ook met een schuin oog richting de Macbook Pro's te kijken, met name als je van plan bent om er ooit eens een spelletje op te draaien. De actieve koeling in een Pro vs de passieve koeling in een Air maakt daarin behoorlijk wat verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleautviool
Je bepaalt zelf welke foto's iCloud ingaan. In Finder zit een "iCould Drive" tab. Alle foto's die je daarin zet gaan naar iCoud en alles wat je gewoon op je schijf laat staan blijft daar staan.

De (eventuele) tool die je gaat gebruiken om foto's uit te zoeken kan natuurlijk zelf ook weer een cloud functie hebben/aanbieden, maar dat staat los van iCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
@jazzozo Ah, helemaal nog niet bij stilgestaan wat betreft CS:2. Dat houdt dan mooi op. Gamen zal niet een hoofdonderdeel worden. Wat betreft de Macbook Pro, die zit echt te ver boven mijn budget. Zeker omdat ik thuis gewoon een goede desktop heb. Maar thanks voor het meedenken!

@kleautviool Helder, dank! Maakt het dan nog uit of je het uitzoekwerk van foto's via Apple Foto's doet, dat dan wel alles ingeladen wordt? Of gaat dat ook niet automatisch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kleautviool
Als je Photos voor het eerst opent (ik gebruik het niet dus net even gedaan) wordt er gevraagd of je de foto's in iCloud op wilt slaan of niet. Ook dit bepaal je dus zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
kleautviool schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:41:
Super, bedankt voor het checken! Dat wilde ik weten! 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Topicstarter
Inmiddels de keuze gemaakt voor de Macbook Air 13!

Pagina: 1