Advies dichtmaken schoorsteen opening zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koendero
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-12-2024
We hebben de schouw inclusief bijbehorend rookkanaal uit onze woning verwijderd. Op zolder ziet het er nu als volgt uit. Het laatste stukje rookkanaal inclusief kapje zit hier nog. Omdat er veel kou en af en toe ook een druppeltje water doorkomt willen we dit natuurlijk dicht hebben.

Ik kan online slecht een passend antwoord vinden. Ik zat zelf te denken aan het dichtgooien met isolatie wol, maar lees ook weer dat je dit juist niet moet doen i.v.m. ventileren.

Iemand tips hoe dit dicht te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoAltWOU0wKBIyfQAIxqpYPA0-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms5Zi8ZRDItTD9L38RkBCTSW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als je moet/wil ventileren kun je hem open laten of er een klep onder monteren zodat je wat kunt sturen.

Persoonlijk zou ik hem vol proppen met steenwol en hem buiten waterdicht afsluiten met een kapje.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:08
Zit er nog een pijp op je dak? Dan die er af halen en van die kant de boel netjes dichtmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koendero
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-12-2024
De pijp steek inderdaad nog boven het dak, aan het boveneinde van de pijp zit een kap. Deze kap is overigens wel lastig te bereiken. Dus het mooiste zou zijn als ik die kan laten en het van binnen dichtmaak. Hierbij zat ik zelf ook te denken aan vol stoppen met steenwol en plaat er tegen. Maar ben bang dat ik dan uiteindelijk met vochtproblemen te maken krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die druppeltjes zal met name binnenlucht zijn die in het kanaal condenseerd. Als je de binnenkant damp dicht afwerkt en aan de buitenkant er een mogelijkheid is om te ventileren maar niet inregenen heb je het bouwkundig juist opgelost. en kan je het kanaal veder isoleren. Echter zou ik er sterk aan denken om het hele ding van het dak af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Ik heb de opening laten dichtzetten door een dakdekker (ik ga zelf het dak niet op, ken m'n grenzen), en meteen wat versleten pannen laten vervangen. Dan vanuit de zolder de isolatie en klimaatfolie netjes laten aansluiten, en afgewerkt met gipsplaten. Niets meer van te zien, perfect opgelost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1